Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror du på reinkarnasjon?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet
Tror du på reinkarnasjon?

Ser ikke bort ifra det sommerfugl :)

Hva tenkte du på?

Gjest Sesselja
Skrevet

Den ene dagen gjør jeg det, den andre dagen ikke. Eller tror og tror... noen ganger liker jeg å fabulere over det man aldri kan vite. Hvor mye tro som er med i bildet er vanskelig å si.

Gjest gjest1
Skrevet

Nå har jeg akkurat lest "Gamle sjeler" av Tom Shroder, så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal tro. En bok som forøvrig var svært spennende.

Skrevet

Ja, det gjør jeg :P

Jeg ble buddhist for endel år siden, så det er en helt naturlig tanke for meg. Det stod dessuten også i bibelen om det fram til et kirkemøte i 325 (tror jeg det var), så kristne har også trodd på det!

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg vet ærlig talt ikke.

I forhold til min kristne tro, har Jesus og jeg en ganske åpen dialog, Han liker å diskutere slik som jeg gjør. Men jeg blir ikke enig med meg selv, selvom jeg helst ønsker å tro på Paradiset etter jordelivet. Der har jeg nemlig tenkt å møte igjen alle mine kjære som jeg har mistet.........

Men helt ærlig, jeg vet ikke hva jeg tror. Og dte har vel noe med å holde alle teorier åpne.

• 2 uker senere...
Skrevet

:-? Vet ikkje - jo det må da være noe etter at man er død, men hva??? :roll:

Skrevet
Jeg tror ikke' date=' jeg vet :wink:[/quote']

Jeg og. Ikke fordi jeg kan huske å ha opplevd det, men troen er så sterk at jeg kan si at for meg er det en sannhet at reinkarnasjon er en realitet...

Skrevet

Og eg trur ikkje på reinkarnasjon. Som kristen støttar eg meg til Bibelen, der det står at det er menneskets lodd å døy éin gong - ikkje fleire.

Skrevet

Umiddelbart ikke. Tanken tiltaler meg ikke, og den forutsetter også en dualisme i menneskesynet som er fremmed for meg. I de fleste retninger som opererer med reinkarnasjon ses din nåværende inkarnasjon på som en konsekvens av den karma du har opparbeidet deg i den forrige. Vulgært sagt: Lønn som fortjent.

Så må det jo også sies at jeg er kristen, og at reinkarnasjonstanken ikke akkurat har hatt gode kår i min tradisjon. Har mest sans for tanken om en Gud som gir meg lønn ufortjent. Det er vel det som er nåde?

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg tror ikke' date=' jeg vet :wink:[/quote']

Hva bygger du den teorien på?

Gjest Emera
Skrevet
Og eg trur ikkje på reinkarnasjon. Som kristen støttar eg meg til Bibelen, der det står at det er menneskets lodd å døy éin gong - ikkje fleire.

Heller til det jeg og, ja.

Det er da sannelig nok å dø én gang...

Gjest Gjesta
Skrevet

Kunne ikke vært mer enig............

Skrevet

Emera skrev:

Crazee skrev:

Det er ganske "morsomt" å se at dere som sier dere er kristne følger det som står i bibelen om å dø èn gang!

Fram til kirkemøtet i år 325 stod det nemlig om

reinkarnasjon også i bibelen :P som noe som var riktig!

Da passet det ikke lenger de med makt (dvs kirken) å la folk tro på at de hadde flere sjanser.

Men, det sier vel mye om den boka dere tror på, eller hva? Greit for meg hva dere tror på (ikke min sak), men det kan jo ikke fornektes at den er forandret ganske mange ganger?

Og hva er så galt med å dø flere ganger? For min del synes jeg det er flott å vite (ja, jeg tror heller ikke, men vet med meg selv at det er sånn) at jeg lever på jorda flere ganger.

Skrevet

Maisen

Du skriver at kristne trodde på reinkarnasjon og at det stod i Bibelen før dette omtalte kirkemøtet i 325.

Når og hvor har du lest i denne Bibelen?

Og et spørsmål til: Du som kaller deg buddhist, har du noen form for bibel, eller har dere bare lover og regler å følge?

Skrevet

Hva bygger du den teorien på?

Det er nok ingen "teori" som ligger bak. Min tro er basert på opplevelser og erfaringer som har overbevist meg om gjentatte jordeliv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...