ajarRun Skrevet 2. juni 2019 #21 Del Skrevet 2. juni 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er skremmende at han med 600 000 i forbruksgjeld ønsker å ta opp MER lån, og ikke ser noen problemer med det. Han må få i stand nedbetalingsavtale på de lånene han ha, og leve nøkternt for å kunne betale ned mest mulig på kort tid. Google gjerne snowball metoden og vis det til han. Du bør for øvrig ikke ta opp lån for å hjelpe han, blir det slutt er det du som må bruke årevis på å betale på hans lån. Anonymkode: 050fb...e7e Vet du ikke hva refinansiering er? Refinansiering er når man tar opp et lån for å dekke et eller flere lån. Se for deg at jeg er skyldig 30 000 i bank a, 20 000 i bank b, og 100 000 i bank c. Så refinansierer jeg i bank d, da har jeg fortsatt 150 000 totalt i lån, men betaler mindre gebyr og noen ganger mindre renter. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #22 Del Skrevet 2. juni 2019 Det er latterlig når bankene ikke tar ansvar og låner i hytt og pine. Men likevel driver man og skylder på personen som tok opp lånet, til tross for at disse forbruksbankene har drevet med svært aggressiv markedsføring i årevis. Jeg synes aldri synd på mangemillionærer som håver inn profitt i disse bankene. Synes mer synd på folk som må betale 10.000 kroner hver måned i bare renter. Det er helt latterlig og bør ikke være slik. TS sin kjæreste bør også se an gjeldsordningen. For det skal ikke være slik at man er tvunget til å betale 10.000 kroner i renter hver eneste måned, og ingenting går til nedbetaling av gjeld. Ironien blir komplett når man blir nektet refinansiering med lavere renter - som om det kommer til å føre til at man betale alt tilbake når rentene er betydelig høyere. Da er det faktisk større sjanse for "default". Hadde jeg vært han, så hadde jeg enkelt og greit ha sagt at det blir gjeldsordning eller så flytter du til utlandet, (bytter navn etter at du får ny oppholdstillatelse), så lykke til til dem å få inn de pengene. Er på tide å lære disse "Predators" at de ikke bare kan aggressivt markedsføre lån til over 20% rente. Staten Norge har allerede vært altfor snill der Norge har omfattet disse forbruksbankene under den loven der staten garanterer for alle innskudd inntil 2,000,000 kroner. Så det forbrukslånbankene har gjort for å profitere enda mer er å få kunder som har penger til å sette inn pengene sine hos disse bankene istedet for de "vanlige" bankene, og da får kundene litt høyere rente på pengene sine sammenlignet med f eks de vanlige bankene, så låner disse forbruksbankene ut disse pengene til ca 20% rente. Man må bare bli kvalm og staten har til og med gitt disse bankene slike garanter. Anonymkode: 87af1...63f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RoNo Skrevet 2. juni 2019 #23 Del Skrevet 2. juni 2019 Se noen episoder av Luksusfellen, synes de er så dyktige. Selg unna det som selges kan for å bli kvitt så mye gjeld som mulig. Se på muligheten på å tjene ekstra, som å jobbe i døra på utested, kjøre drosje, helgestilling i helsevesenet. Skjær forbruk til minimum og bruk alt ekstra på å få bort gjelden så for som mulig. Det er flere strategier for tilbakebetaling. Ta unna det med lav rente først eller de lånene som er minst. Gebyr og fakturakostnader koster. Men først av alt, få bort det som har gitt betalingsanmerkninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #24 Del Skrevet 2. juni 2019 Tusen takk for svar, alle sammen! Han skal få ordnet opp i dette, han vurderer å kontakte NAV - han skal iallefall få en nedbetalingsavtale uansett. - TS Anonymkode: e5106...6ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 2. juni 2019 #25 Del Skrevet 2. juni 2019 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar, alle sammen! Han skal få ordnet opp i dette, han vurderer å kontakte NAV - han skal iallefall få en nedbetalingsavtale uansett. - TS Anonymkode: e5106...6ee Jeg ville vært jævlig forsiktig med å stole på råd fra NAV. De gir ofte elendige gjeldsråd for å bli kvitt personen. Jeg har sett folk som blir fortalt at de bare skal ignorere studielånet, det er så absurd (man får automatisk utsettelse, og man slipper renter og avdrag evig hvis man er arbeidsledig). Men han burde jo bare ringe rundt å høre med dem hva de minste de kan godta i måneden er, og være ærlig om de andre utgiftene. Hvis de er uenige i summene kan han jo bare betale mindre. Problemet da er at de kommer med lønnstrekk muligens. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 2. juni 2019 #26 Del Skrevet 2. juni 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er latterlig når bankene ikke tar ansvar og låner i hytt og pine. Men likevel driver man og skylder på personen som tok opp lånet, til tross for at disse forbruksbankene har drevet med svært aggressiv markedsføring i årevis. Jeg synes aldri synd på mangemillionærer som håver inn profitt i disse bankene. Synes mer synd på folk som må betale 10.000 kroner hver måned i bare renter. Det er helt latterlig og bør ikke være slik. TS sin kjæreste bør også se an gjeldsordningen. For det skal ikke være slik at man er tvunget til å betale 10.000 kroner i renter hver eneste måned, og ingenting går til nedbetaling av gjeld. Ironien blir komplett når man blir nektet refinansiering med lavere renter - som om det kommer til å føre til at man betale alt tilbake når rentene er betydelig høyere. Da er det faktisk større sjanse for "default". Hadde jeg vært han, så hadde jeg enkelt og greit ha sagt at det blir gjeldsordning eller så flytter du til utlandet, (bytter navn etter at du får ny oppholdstillatelse), så lykke til til dem å få inn de pengene. Er på tide å lære disse "Predators" at de ikke bare kan aggressivt markedsføre lån til over 20% rente. Staten Norge har allerede vært altfor snill der Norge har omfattet disse forbruksbankene under den loven der staten garanterer for alle innskudd inntil 2,000,000 kroner. Så det forbrukslånbankene har gjort for å profitere enda mer er å få kunder som har penger til å sette inn pengene sine hos disse bankene istedet for de "vanlige" bankene, og da får kundene litt høyere rente på pengene sine sammenlignet med f eks de vanlige bankene, så låner disse forbruksbankene ut disse pengene til ca 20% rente. Man må bare bli kvalm og staten har til og med gitt disse bankene slike garanter. Anonymkode: 87af1...63f Å oppføre seg som en trassig unge er en dårlig ide når man skal prøve å få til en avtale. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #27 Del Skrevet 2. juni 2019 Skjerpings, folkens. Det er ikke greit å dømme andre, vi vet ingenting om hvilken bakgrunn de kommer i fra, og hvilken støtte de har fra nettverk. @abrasiveRefraction var faktisk den mest konstruktive i denne tråden etter min mening. 600 000 i usikret gjeld er surt, men med din samboer sin gjeld er det absolutt mulig at den nedbetales hvis han tar fornuftige valg. TS bør ikke bli medlånetaker eller gjøre seg ansvarlig for gjelden på noe vis, men kan jo bidra ved å la han bo hos seg eller noe slikt hvis hun/han har mulighet til det. Anonymkode: f9353...14d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 2. juni 2019 #28 Del Skrevet 2. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skjerpings, folkens. Det er ikke greit å dømme andre, vi vet ingenting om hvilken bakgrunn de kommer i fra, og hvilken støtte de har fra nettverk. @abrasiveRefraction var faktisk den mest konstruktive i denne tråden etter min mening. 600 000 i usikret gjeld er surt, men med din samboer sin gjeld er det absolutt mulig at den nedbetales hvis han tar fornuftige valg. TS bør ikke bli medlånetaker eller gjøre seg ansvarlig for gjelden på noe vis, men kan jo bidra ved å la han bo hos seg eller noe slikt hvis hun/han har mulighet til det. Anonymkode: f9353...14d Det er stort sett slik i alle tråder her på forumet, bare synd jeg ikke har tid til å hjelpe alle. De trådene jeg ikke er i blir jo bare moraliserende kakkling og slarv. 600 000 er jo absolutt ikke uoverkommelig når man tjener en halv million. Man må leve som student et par år. Betaler han 200 000 i året (500k i året er 29k i måneden utbetalt) vil gjelden reduseres innen få år. Tenk 20% renter. 200 000 nedbetalt første år, da er gjelden redusert med mer enn 80 000 (for lat til å regne nøyaktig). Neste år synker gjelden med 94 000 (igjen tar bare å guestimerer rentene fra hva lånet er i begynnelsen av året). To år, og da er allerede gjelden nede på håndterlige 426 000. Dette forutsetter 20% rente, og hvis vedkomne tjente litt når lånene ble tatt opp burde de være betydelig lavere enn det. 200 000 i året er 17 000 i måneden. Da har han 12 000 å leve på. Trangt men overkommelig, men jeg ville nok vurdert en ekstrajobb for å gjøre det fortere. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå