Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en samboer jeg er veldig glad i og som ser veldig flott ut med klær, men han er syltynn.

Han har armer som er hule, (konkave og ikke konvekse ) om dere skjønner. Ribbena stikker ut og albueledd samt skuldre står ut. Jeg har aldri orket å gi han massasje, fordi det er bare ben og knokler.

Han spiser lite og sier at han passer seg for å ikke bli tykk. 

Hele problemet er så misforstått. Han har ikke muskler og fryser konstant. Jeg har grøvre armer enn han. Han er 1.90, så det ser veldig hengslete ut.

Jeg blir så irritert, fordi han har en sykt feil virkelighetsoppfatning. Magefett er ikke pent, men han hadde vært mye, mye kjekkere og sett frisk ut hvis han trente armene litt og spiste seg opp 10 kg. Det er nok ikke mye som skal til for å gjøre en forskjell.

Han har jo utseende, potensiale, proposjoner, men velger å se syk ut.

Han gir meg aldri komplimenter heller, så jeg, til tross for å være normalvektig, er sikkert tykk i hans øyne. 

Kan jeg si noe til han? 

Anonymkode: e44b8...a0e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan råde han til å oppsøke fastlegen. Har han spiseforstyrrelse? Hva er hans BMI?

Anonymkode: 676e9...13a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan råde han til å oppsøke fastlegen. Har han spiseforstyrrelse? Hva er hans BMI?

Anonymkode: 676e9...13a

Nei, han har ikke spiseforstyrrelser. Han er småspist, og hadde jeg fulgt hans matinntak/ diet, hadde jeg gått ned. I dag spiste han en halv bolle til frokost. Deretter en hamburger. Til kvelds spiste han en liten suppetallerken. Ligger nok på 1300 kcal om dagen. Han er høy og bruker s-m i klær. 

Han er alltid ekstremt sulten til lunsj. Hver gang han har ansvaret for middagen, skal vi dele en filet med litt ris osv. Det er alltid for lite mat.

Han er ekstremt passiv. Han lever av kjøring og hater å trene. Han er blek og gusten i huden fordi han er så mye inne. Forbrenningen hans er nok ganske lav. For han er han ferdig trent hvis han har gått tur med hunden en dag i løpet av uken. Dette tilbyr han seg alltid når han " føler for å trene av seg litt", så den lille mosjonen han gjør er kardio for å trene bort fett. Fett han ikke har.

Spiser han mer karbohydrater, vil det legge seg på magen så passiv som han er. Han må få opp forbrenningen, øke proteininntaket og være mer ute og i aktivitet. Jeg tror det ville ha gjort mye.

Men mulig det er feil.

Skrevet

Høres veldig ut som spiseforstyrret atferd spør du meg... hva synes han selv om hvordan han ser ut? Er han fornøyd, vil han gå ned i vekt? Ut ifra hvordan du skriver vil han i hvert fall ikke opp i vekt, og kanskje ser han ikke selv hvor tynn/syk han ser ut? Husk at man kan ha en spiseforstyrrelse selv om man spiser (vet du at han er småspist og ikke sulter seg?) og ikke trener.. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg kjenner en ung mann som er akkurat på samme måte som din kjæreste, samme høyde og utseende. Bor han i Oslo, og begynner fornavnet hans med P?

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som spiseforstyrrelse ja.. 

Anonymkode: f8dc4...735

• Liker 5
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, han har ikke spiseforstyrrelser. Han er småspist, og hadde jeg fulgt hans matinntak/ diet, hadde jeg gått ned. I dag spiste han en halv bolle til frokost. Deretter en hamburger. Til kvelds spiste han en liten suppetallerken. Ligger nok på 1300 kcal om dagen. Han er høy og bruker s-m i klær. 

Han er alltid ekstremt sulten til lunsj. Hver gang han har ansvaret for middagen, skal vi dele en filet med litt ris osv. Det er alltid for lite mat.

Han er ekstremt passiv. Han lever av kjøring og hater å trene. Han er blek og gusten i huden fordi han er så mye inne. Forbrenningen hans er nok ganske lav. For han er han ferdig trent hvis han har gått tur med hunden en dag i løpet av uken. Dette tilbyr han seg alltid når han " føler for å trene av seg litt", så den lille mosjonen han gjør er kardio for å trene bort fett. Fett han ikke har.

Spiser han mer karbohydrater, vil det legge seg på magen så passiv som han er. Han må få opp forbrenningen, øke proteininntaket og være mer ute og i aktivitet. Jeg tror det ville ha gjort mye.

Men mulig det er feil.

Dette er definitivt feil, ja. Det er ikke slik at karbohydrater legger seg på magen, og han vil ikke automatisk gå opp i vekt fordi han spiser karbohydrater. Han må ligge i kalorioverskudd, med andre ord må han spise mye mer enn det han gjør nå. Forbrenningen må heller ikke opp, for den er muligens allerede på topp. Det kan være mye kalorier i en halv bolle, en hamburger og suppe. Alt ettersom. Han kan sitte inne dag ut dag inn og spise nok kalorier, og bare da gå opp i vekt. 

Jeg ville rådet han til å ta kontakt med fastlegen, han høres finspist ut men jeg får litt andre vibber av det du skriver også. Men vil han det ikke selv så er det egentlig ingenting du kan gjøre med det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo en spiseforstyrrelse. Spiseforstyrrelser finnes i mange varianter. 

Anonymkode: e6977...3c7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Mehr skrev:

Dette er definitivt feil, ja. Det er ikke slik at karbohydrater legger seg på magen, og han vil ikke automatisk gå opp i vekt fordi han spiser karbohydrater. Han må ligge i kalorioverskudd, med andre ord må han spise mye mer enn det han gjør nå. Forbrenningen må heller ikke opp, for den er muligens allerede på topp. Det kan være mye kalorier i en halv bolle, en hamburger og suppe. Alt ettersom. Han kan sitte inne dag ut dag inn og spise nok kalorier, og bare da gå opp i vekt. 

Jeg ville rådet han til å ta kontakt med fastlegen, han høres finspist ut men jeg får litt andre vibber av det du skriver også. Men vil han det ikke selv så er det egentlig ingenting du kan gjøre med det. 

Delvis riktig. Skal mye til å få mage på et kaloriunderskudd ja. Men for mye karbohydrater av den dårlige typen, vil kunne gjøre ham feit, hvis han hadde hatt et høyere inntak av mat.

Sett at man spiser «normalt», tar kroppen aldri opp mer enn den trenger/har plass til. Når lagrene er fulle, vil overskuddet bli til fett. Enten det er karbohydrater, proteiner, eller fett. Det er den eneste plassen kroppen kan gjøre av noe, når man spiser for mye av noe.

Anonymkode: a9277...865

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en samboer jeg er veldig glad i og som ser veldig flott ut med klær, men han er syltynn.

Han har armer som er hule, (konkave og ikke konvekse ) om dere skjønner. Ribbena stikker ut og albueledd samt skuldre står ut. Jeg har aldri orket å gi han massasje, fordi det er bare ben og knokler.

Han spiser lite og sier at han passer seg for å ikke bli tykk. 

Hele problemet er så misforstått. Han har ikke muskler og fryser konstant. Jeg har grøvre armer enn han. Han er 1.90, så det ser veldig hengslete ut.

Jeg blir så irritert, fordi han har en sykt feil virkelighetsoppfatning. Magefett er ikke pent, men han hadde vært mye, mye kjekkere og sett frisk ut hvis han trente armene litt og spiste seg opp 10 kg. Det er nok ikke mye som skal til for å gjøre en forskjell.

Han har jo utseende, potensiale, proposjoner, men velger å se syk ut.

Han gir meg aldri komplimenter heller, så jeg, til tross for å være normalvektig, er sikkert tykk i hans øyne. 

Kan jeg si noe til han? 

Som kjæreste er det selvfølgelig at du bryr deg om noen du er glad i. Jeg har lest hele tråden. Vi som leser her inne på et forum skal være forsiktig med å vurdere helsen til kjæresten din. En helsesjekk hos fastlegen er løsningen. 

Jeg syns du skal glemme det overfladiske og tenke mer på det som er viktig. Det virker som om du ikke er helt fornøyd med utseende til kjæreten din - det er dumt - det er ikke det god helse handler om. Du kan heller ikke vite hva han tenker om deg - det har du ingen forutsettinger for å gjøre. 

Fortell kjæresten at du er litt bekymret og at du tror han ville fått utbytte av en helsesjekk hos legen. I det minste kan han gjøre det for deg så du slipper å bekymre deg for en du er glad i. Og for all del, det er bare å si at han lager for lite mat, så får du mer. 

Endret av DEN NAKNE GARTNER
AnonymBruker
Skrevet

Menn kan også få spiseforstyrrelser. Man kan ha en spiseforstyrrelse selv om man spiser eller at det man spiser ikke er sunt samt ikke trener. 

Anonymkode: a8b79...ea8

• Liker 2
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Dette er jo klassisk spiseforstyrrelse. Jeg ville sagt noe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...