AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #1 Skrevet 1. juni 2019 Skrevet i Bryllup Trenger litt hjelp med et dilemma! Vi gifter oss i august, med over 100 på gjestelista. Vi har bryllupet på et lokale på Østlandet som serverer både mat og alkohol, og prisene blir deretter....! Vi har begge stor familie og omgangskrets, og har måtte tatt noen vanskelige valg mtp gjesteliste. Jeg har en vennegjeng fra studietiden, og har invitert de fleste (noen som vi ikke har kontakt med lengre) i bryllupet. En fra denne vennegjengen var jeg derimot litt i tvil om, ettersom at vi ikke har hatt mye kontakt de siste 5 årene. Bestemte likevel å invitere. Denne vennen har en partner, men verken vi brudeparet eller andre av mine venner fra samme gjeng, har møtt denne partneren. Min mann kjenner heller ikke denne vennen, da vi ikke var sammen når jeg studerte. Min venns partner har vært sammen i under ett år. Vi valgte til slutt å invitere uten partner. Så får vi nå en melding, hvor det står: tusen takk for invitasjonen. Jeg kommer og tar med meg kjæresten. Hjelp! Hva svarer vi?! Andre venner er jo invitert med partner, men der kjenner vi begge partneren.....Samtidig synes jeg der litt uhøflig å bare forvente at det er ok? Spesielt vanskelig ettersom at dette var en gjest vi i utgangspunktet var i tvil om! Vanskelig...... Anonymkode: b7a41...86f
Ulven Skrevet 1. juni 2019 #2 Skrevet 1. juni 2019 Kommer de andre med partner, er det uhøflig å invitere noen få uten. Da burde dere heller ha slanket gjestelista. Min mening, men ikke fasiten. 😉 29
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #3 Skrevet 1. juni 2019 Gi beskjed! beklager, pga plass har vi valgt å ikkje inviterer kjærester som ikkje er bekjent med brudeparet. Håper du forstår! Eller liknende, jo før du svarer jo bedre. Anonymkode: d6af6...e1b 8
altflyter Skrevet 1. juni 2019 #4 Skrevet 1. juni 2019 Kan du ikke bare svare "det er kjekt at du kommer, men som det stod i invitasjonen så er det kun du som er invitert" evt må dere bare skvise inn en til. Var det rom for misforståelser i invitasjonen? At det kunne forstås som at det var +1? 2
NewInTown Skrevet 1. juni 2019 #5 Skrevet 1. juni 2019 Syns også det er litt uhøflig å forvente at det er OK når det ikke er spesifisert at vedkommende kan ta med en gjest. Åpenbart er det ikke rom for at en masse folk man såvidt har kontakt med i dag tar med gjester, da er det ikke rart at bryllup blir en svært stor, kostbar affære med godt over 100 gjester. Personlig syns jeg sånne ting er litt "kleine" så jeg hadde nok bare latt vedkommende ta med en gjest og heller oversett hele greia, ettersom det bare er 1 ekstra person og jeg hater å lage "drama" av sånne småting. Men det er fullt innafor å svare på meldingen med at kapasiteten deres er full, og at det ikke er beregnet for +1. Det mener jeg virkelig.. 1
Missy77 Skrevet 1. juni 2019 #6 Skrevet 1. juni 2019 Er det kun snakk om denne ene?? Da synes jeg det er sært og ekskluderende. 13
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #7 Skrevet 1. juni 2019 Det er er i utgangspunktet frekt å ta med en som ikke er invitert, helt klart. Men jeg ville ikke laget en sak av det for så å la henne komme og se at alle de andre vennene ble invitert med partner. Anonymkode: e8a90...8fb 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #8 Skrevet 1. juni 2019 Husk at denne vennen kanskje heller ikke har kontakt med noen i vennegjengen lenger og at han/hun får det mye triveligere i bryllupet dersom kjæresten får være med. Med 100 inviterte på gjestelista blir det garantert noen frafall og ikke noe problem med denne +1. Din jobb som vert er at gjestene dine skal ha det hyggelig. (I utgangspunktet er det ikke så lurt å invitere gamle venner du ikke lenger har kontakt med - sannsynligheten er stor for at dere heller ikke i fremtiden har mer kontakt. Dette vil du se selv etter noen år.) Anonymkode: 183d1...49a 20
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #9 Skrevet 1. juni 2019 Er helt sikkert noen som ikke dukker opp. Og en gjest fra eller til spiller vel ikke så stor rolle, når dere i utgangspunktet heller ikke har noe særlig kontakt med disse gamle vennene heller.... Anonymkode: 1c5cf...cf6
bettsa Skrevet 1. juni 2019 #10 Skrevet 1. juni 2019 Litt frekt å bare ta med en gjest i et bryllup. Ikke lag noe drama ut av dette. La personen ta med seg kjæresten sin. Sikkert noen som ikke kommer uansett.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #11 Skrevet 1. juni 2019 Sorry, men det går ikke ann å gjøre sån forskjell på folk, enten får alle en +1 eller ingen. Nei dere kjenner kanskje ikke denne +1 personen, men nå får dere mulgihet til å bli kjent. Jeg hadde blitt ekstremt fornermet om jeg kom i et bryllup og absolutt alle andre enn meg hadde fått lov til å ha med +1 😐 Anonymkode: df843...77e 8
Gjest Mosimei Skrevet 1. juni 2019 #12 Skrevet 1. juni 2019 Takk for svar! Og bare for å oppklare. Ingen har blitt invitert med en tilfeldig +1. Vi har invitert vennepar, altså hvor vi begge kjenner begge i parret, og noen venner/kollegaer som kommer alene. Vi har presisert dette ved å skrive navn i invitasjonen, og bytte ut du/dere etter hva som passet. Denne vennen var singel (evt ikke i offisielt forhold) når vi sendte ut save the date. Vi har vel bestemt oss for å la vennen ta med seg denne kjæresten, men jeg kommer ikke unna at jeg synes det er en smule merkelig å måtte hilse på en gjest for første gang i mitt eget bryllup. Hadde det vært min kjæreste som ble invitert i bryllupet til en fjern venn, tror jeg selv at jeg hadde synes det var ubehagelig å møte opp på en så «privat og personlig» dag og måtte presentere meg for brudeparet.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #13 Skrevet 1. juni 2019 8 minutter siden, Mosimei said: Takk for svar! Og bare for å oppklare. Ingen har blitt invitert med en tilfeldig +1. Vi har invitert vennepar, altså hvor vi begge kjenner begge i parret, og noen venner/kollegaer som kommer alene. Vi har presisert dette ved å skrive navn i invitasjonen, og bytte ut du/dere etter hva som passet. Denne vennen var singel (evt ikke i offisielt forhold) når vi sendte ut save the date. Vi har vel bestemt oss for å la vennen ta med seg denne kjæresten, men jeg kommer ikke unna at jeg synes det er en smule merkelig å måtte hilse på en gjest for første gang i mitt eget bryllup. Hadde det vært min kjæreste som ble invitert i bryllupet til en fjern venn, tror jeg selv at jeg hadde synes det var ubehagelig å møte opp på en så «privat og personlig» dag og måtte presentere meg for brudeparet. En kjæreste er jo ikke en tilfeldig +1. Anonymkode: e8a90...8fb 7
Alice123 Skrevet 1. juni 2019 #14 Skrevet 1. juni 2019 Antageligvis har hun med kjæresten som "sosial krykke", er ikke sikkert hun har så mye kontakt med de andre studievennene. Jeg hadde latt henne ta med kjæresten, alternativet er fort at hun ikke kommer i det hele tatt. Om denne ene +1 merkes på pengepungen burde dere slanket gjestelista lenge før dere inviterte folk dere ikke har snakket med på fem år. 5
Gjest Mosimei Skrevet 1. juni 2019 #15 Skrevet 1. juni 2019 3 minutter siden, Alice123 skrev: Antageligvis har hun med kjæresten som "sosial krykke", er ikke sikkert hun har så mye kontakt med de andre studievennene. Jeg hadde latt henne ta med kjæresten, alternativet er fort at hun ikke kommer i det hele tatt. Om denne ene +1 merkes på pengepungen burde dere slanket gjestelista lenge før dere inviterte folk dere ikke har snakket med på fem år. Takk for svar. Hvor skrev jeg at vi har invitert noen vi ikke har snakket med på fem år? 😊 Dette stemmer ikke. Jeg skrev at vi ikke har hatt særlig kontakt. Da sammenligner jeg med studietiden, hvor vi var sammen hver uke. Nå er kontakten mer sporadisk, og spesielt rettet mot ferier og lignende. Vi bor ikke i samme by, og den jevnlige kontakten blir derfor vanskeligere.
Gjest Mosimei Skrevet 1. juni 2019 #16 Skrevet 1. juni 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: En kjæreste er jo ikke en tilfeldig +1. Anonymkode: e8a90...8fb Det er jeg klar over. Dette var en kommentar til hvordan vi har utformet invitasjonen. Vi har spesifisert invitasjonene med navn, og ikke skrevet til de som er single at de «gjerne må ha med seg følge».
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #17 Skrevet 1. juni 2019 Hvis man har liten kontakt, kan jo resultatet bli at man ikke har møtt hverandres kjærester, selv om forholdet har vart ett år. Det virker som om du syns det er flaut å skulle hilse på noen for første gang i ditt eget bryllup, men da syns jeg egentlig det sier mer om at du ikke burde ha invitert denne venninna. For øvrig er det ikke uvanlig at brudeparet hilser på en +1 for første gang i sitt eget bryllup. Tenk bare på de som har gode venner fra langt tilbake i barndommen, som nå bor langt unna, eller de som tar med et date som sin +1. Anonymkode: 15b52...b16 7
Missy77 Skrevet 1. juni 2019 #18 Skrevet 1. juni 2019 4 minutter siden, Mosimei skrev: Det er jeg klar over. Dette var en kommentar til hvordan vi har utformet invitasjonen. Vi har spesifisert invitasjonene med navn, og ikke skrevet til de som er single at de «gjerne må ha med seg følge». Hun er vel ikke singel om hun har kjæreste? 1
Gjest Mosimei Skrevet 1. juni 2019 #19 Skrevet 1. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man har liten kontakt, kan jo resultatet bli at man ikke har møtt hverandres kjærester, selv om forholdet har vart ett år. Det virker som om du syns det er flaut å skulle hilse på noen for første gang i ditt eget bryllup, men da syns jeg egentlig det sier mer om at du ikke burde ha invitert denne venninna. For øvrig er det ikke uvanlig at brudeparet hilser på en +1 for første gang i sitt eget bryllup. Tenk bare på de som har gode venner fra langt tilbake i barndommen, som nå bor langt unna, eller de som tar med et date som sin +1. Anonymkode: 15b52...b16 Takk for at du delte din mening 😊
Gjest Mosimei Skrevet 1. juni 2019 #20 Skrevet 1. juni 2019 1 minutt siden, Missy77 skrev: Hun er vel ikke singel om hun har kjæreste? Det har du rett i. Men han var det når vi sendte ut save the date, og derfor har dette blitt en problemstilling som har dukket opp underveis i prosessen. Om man kan si det sånn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå