Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk høre her om dagen at ei venninne hadde vært i hovedstaden på 17. mai, og da hun skulle spise ute så hun på flere restauranter at de informerte om at de så seg nødt til å øke priser med 10% denne dagen pga en eller annen formulering om at det var en hektisk dag for de ansatte. 

Jeg tviler ikke på at det er hektisk, men det jeg lurer på er om dere ansatte ser noe til dette ekstra påslaget lønnsmessig. I tillegg til overtidsbetaling (som jo er en selvfølge fordi det er en rød dag og ikke fordi den er hektisk), får dere noe ekstra bonus eller lignende på 17. mai, eller går påslaget til noe annet? 

Anonymkode: a1f06...d8b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Anonymkode: f7e1d...63f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke noe annet enn vanlig tillegg da jeg jobbet på 17.mai før (100% tillegg). Har aldri hørt noe om at du kan legge på 10% ekstra på prisene. Det er nok bare en dårlig unnskyldning for å tjene mer penger, og de ansatte får neppe noe av de pengene. Går rett i lomma til restauranteier 

Anonymkode: 1f470...c59

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk ikke noe annet enn vanlig tillegg da jeg jobbet på 17.mai før (100% tillegg). Har aldri hørt noe om at du kan legge på 10% ekstra på prisene. Det er nok bare en dårlig unnskyldning for å tjene mer penger, og de ansatte får neppe noe av de pengene. Går rett i lomma til restauranteier 

Anonymkode: 1f470...c59

Det var litt det jeg tenkte og. Jeg tror faktisk at om det hadde vært jeg som var ute og spiste så hadde jeg spurt servitøren om det var sånn at de tjente ekstra utover overtid, og om svaret var nei hadde jeg gått et annet sted. Jeg skjønner godt at det er en krevende dag, og hadde ikke hatt noe problem med å godta en påskjønnelse til de på gulvet, men om det bare er potensiale til å håve inn ekstra cash for eier så hadde jeg nok ikke kommet tilbake dit. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 100% overtidsbetalt den dagen, men vi økte ikke prisene, så vidt jeg vet. 

Og det ekstra går ikke til de ansatte, vi får helligdag uansett.

Anonymkode: 44e3f...7c2

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk 100% overtidsbetalt den dagen, men vi økte ikke prisene, så vidt jeg vet. 

Og det ekstra går ikke til de ansatte, vi får helligdag uansett.

Anonymkode: 44e3f...7c2

Jeg mener jo det at dersom man øker, så bør de ansatte merke det også i tillegg til overtidsbetalingen de allerede selvfølgelig får. 

Skrevet

I Bergen er det også vanlig å øke prisene på 17. mai. Selvfølgelig ikke noen annen grunn enn for å tjene mer.
Vi gjorde det også, men ikke for å premiere de som var på jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Ser at jeg i HI har blandet, mener selvfølgelig helligdagstillegg og ikke overtidsbetaling. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, gobbledigook skrev:

I Bergen er det også vanlig å øke prisene på 17. mai. Selvfølgelig ikke noen annen grunn enn for å tjene mer.
Vi gjorde det også, men ikke for å premiere de som var på jobb.

Legges det da ut skilt som begrunner prisøkningen med de ansattes arbeidssituasjon? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Legges det da ut skilt som begrunner prisøkningen med de ansattes arbeidssituasjon? 

Hæ? Jeg sa nettopp at vi ikke øker prisene fordi det er til de ansattes fordel, men for at bedriften skal utnytte dagen og tjene så mye som mulig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...