AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #1 Skrevet 1. juni 2019 Hallo. Først litt om meg selv; jeg har egentlig alltid vært svak på skolen helt frem til videregående. Jeg gikk på matte og norsk gruppe i alle fagene. Men med ekstremt mye mengdetrening i matte fikk jeg endelig forståelsen for tall. Det samme gjaldt lesing og skriving. Jeg hade absolutt ingen forståelse for punktum og komma selv etter vgs, men det har blitt bedre. Jeg kommer nå inn på medisin studiet i Norge og lurer på hvordan det blir. Er veldig redd for å bli dømt, og jeg har absolutt ikke lyst til å være åpen om diagnosen min(selvom min vennekrets og familie vet om dette). Er jeg alene med slike diagnoser blandt studentene? Anonymkode: c3aed...bbe
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #2 Skrevet 1. juni 2019 Nei, det er du ikke, men det er ikke vanlig å være åpen om egen sykdom. Noen takler studiene helt fint, andre ikke og har hoppet av. Jeg ville ha vært litt tidlig ute og sett hva slags muligheter for tilrettelegging du har med en gang du kommer inn. Det er ikke sikkert at du trenger det, men da har du et støtteapparat rundt deg hvis du ser at du begynner å henge etter. Lykke til. Det er mange som sliter med all slags sykdom blant medisinstudenter selv om det ikke er synlig, så du er ikke alene i det hele tatt. Anonymkode: 16ec8...b4b 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #3 Skrevet 1. juni 2019 Wow, er det ikke sykt vanskelig å komme inn på medisin i Norge? Du bør i hvert fall være veldig, veldig stolt av deg selv❤️ Anonymkode: 369ca...a6c 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #4 Skrevet 1. juni 2019 Fint at du er bevisst på de problemene du har. Det gjør også at du kan forutse hva som vil fungere og hva som kan være utfordrende i studiet for deg. Sørg for å tilrettelegge for deg selv slik at du håndterer utfordringene best mulig. Forhør deg med studiestedet hva de har av tilbud. Noen har f.eks tilrettelagte lesesalsplasser, lydbøker for de med dysleksi, lengre tid på eksamen, grupper for personer med spesifikke diagnoser (vet det er Aspergergruppe på NTNU f.eks). Anonymkode: 1e8fe...f49 1
MiniMjau Skrevet 1. juni 2019 #5 Skrevet 1. juni 2019 Gratulerer med å ha kommet inn!! En prestasjon i seg selv! 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #6 Skrevet 1. juni 2019 1 minutt siden, MiniMjau skrev: Gratulerer med å ha kommet inn!! En prestasjon i seg selv! Kan legge til at jeg sliter noe psykisk(spiseforstyrrelse, depresjon). Men jeg innehar fortsatt normal, sunn fornuft. Jeg har studert en del biologi-studier tidligere og jobbet på sykehjem, så jeg vet litt av hva jeg går til. Jeg har jobbet som bare det. Det er mye takket være vgs-skolen jeg gikk på. Ekstremt takknemlig for den ene læreren jeg hadde♥️, og ikke minst mange av de andre lærerne i realfagene. Jeg hadde alltid dette målet som barn. Men jeg skiftet skole fordi jeg ikke følte meg så godt ivaretatt på den andre skolen, og på den nye skolen følte jeg meg verdig og "sett". Det er som om noen strekker deg en hånd og forteller at de skal hjelpe deg, men da må gjøre arbeidet. Det endte med at jeg fikk 5ere og 6ere på skriftlig eksamen i realfagene. Jeg er veldig heldig. Jeg gikk på rett skole med rette lærere. Anonymkode: c3aed...bbe 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #7 Skrevet 1. juni 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan legge til at jeg sliter noe psykisk(spiseforstyrrelse, depresjon). Men jeg innehar fortsatt normal, sunn fornuft. Jeg har studert en del biologi-studier tidligere og jobbet på sykehjem, så jeg vet litt av hva jeg går til. Jeg har jobbet som bare det. Det er mye takket være vgs-skolen jeg gikk på. Ekstremt takknemlig for den ene læreren jeg hadde♥️, og ikke minst mange av de andre lærerne i realfagene. Jeg hadde alltid dette målet som barn. Men jeg skiftet skole fordi jeg ikke følte meg så godt ivaretatt på den andre skolen, og på den nye skolen følte jeg meg verdig og "sett". Det er som om noen strekker deg en hånd og forteller at de skal hjelpe deg, men da må gjøre arbeidet. Det endte med at jeg fikk 5ere og 6ere på skriftlig eksamen i realfagene. Jeg er veldig heldig. Jeg gikk på rett skole med rette lærere. Anonymkode: c3aed...bbe Skulle ønske jeg også møtte de rette lærerne😩 Lykke til👊 Anonymkode: 369ca...a6c 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #8 Skrevet 1. juni 2019 Nei, det finnes både leger og medisinstudenter med ADHD, og andre psykiske lidelser. Anonymkode: d88cd...402
Gjest Prøver91 Skrevet 1. juni 2019 #9 Skrevet 1. juni 2019 Har selv studert medisin med ADHD og det var tøft, men det gikk. Spesielt vanskelig å få støtte av folk på studiet da det er mye kniving om best karakter osv. Nå valgte jeg helt feil utdanning, så jeg håper du har valgt riktig. Medisin var ikke noe for meg dessverre så jeg sluttet etter 1 året. Ønsker deg lykke til:)
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #10 Skrevet 2. juni 2019 57 minutter siden, Prøver91 skrev: Har selv studert medisin med ADHD og det var tøft, men det gikk. Spesielt vanskelig å få støtte av folk på studiet da det er mye kniving om best karakter osv. Nå valgte jeg helt feil utdanning, så jeg håper du har valgt riktig. Medisin var ikke noe for meg dessverre så jeg sluttet etter 1 året. Ønsker deg lykke til:) Hva mener du med at det er vannskelig å få støtte av folk på studie? Anonymkode: c3aed...bbe
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #11 Skrevet 2. juni 2019 1 time siden, Prøver91 skrev: Har selv studert medisin med ADHD og det var tøft, men det gikk. Spesielt vanskelig å få støtte av folk på studiet da det er mye kniving om best karakter osv. Nå valgte jeg helt feil utdanning, så jeg håper du har valgt riktig. Medisin var ikke noe for meg dessverre så jeg sluttet etter 1 året. Ønsker deg lykke til:) På noen av studiestedene er det bestått/ikke bestått. Var du åpen om diagnosen din? Anonymkode: c3aed...bbe
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #12 Skrevet 2. juni 2019 Jeg kjenner også en lege med ADHD. Lykke til! Det kan kanskje bli tøffere for deg enn for endel andre, men det betyr ikke at det ikke går. Det er mange leger som har diverse diagnoser - de er jo også mennesker. 😃 Anonymkode: d282f...37b
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #13 Skrevet 2. juni 2019 Hurra for leger med diagnoser! Dere trengs! Anonymkode: 1e8fe...f49
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #14 Skrevet 2. juni 2019 Du må nok jobbe med egne mestringsstrategier underveis. Det er mye som skal leses, mye forelesninger, runder på avdelinger hvor det er lett å miste konsentrasjonen. Det er også mye mindre lærertetthet/oppfølging, og mye mer fokus på ansvar for egen læring. Hvor skal du studere? Opplegget er ganske forskjellig de ulike stedene, så Trondheim med sin "ikke noe pensum, kun læringsmål, store eksamener" kan kanskje bli vanskeligere enn Bergen hvor ting er mer konkretisert`? Anonymkode: a78ca...621
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #15 Skrevet 2. juni 2019 Nettopp ferdig med medisin 3.året i Norge. En i klassen har ADHD, virker som om det går fint med h*n. Men vedkommende går på medisiner og har det godt under kontroll. Anonymkode: 45da0...e6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå