Pipaluk Skrevet 1. juni 2019 #1 Skrevet 1. juni 2019 En tante betrodde meg at hun fikk dårlig samvittighet over å bruke de selvbetjente kassene da hun fryktet at de ansatte ville bli færre. Så med mindre hun hadde veldig dårlig tid så stilte hun seg i den manuelle kassen Jeg har aldri tenkt på den måten. Bidrar jeg til nedbemanning ved å være selvhjulpen?
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #2 Skrevet 1. juni 2019 Tjotja, både og. Det øker etterspørselen etter andre ting. Feks folk som kan planlegge, designe, tegne, koble, vedlikeholde, installere, kontrollere osv selvbetjente kasser. Anonymkode: 1b8f3...12d 9
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #3 Skrevet 1. juni 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tjotja, både og. Det øker etterspørselen etter andre ting. Feks folk som kan planlegge, designe, tegne, koble, vedlikeholde, installere, kontrollere osv selvbetjente kasser. Anonymkode: 1b8f3...12d Det er en sannhet med modifikasjoner. Ja, man vil trenge noen som planlegger, designer, lager og vedlikeholder disse systemene, men de er langt færre enn de butikkansatte de erstatter. Og du ser det samme i all digitalisering/automatisering for øvrig. For eksempel trengs det bare et fåtall personer som lager et digitalt produkt som automatiserer hundrevis av arbeidsplasser på et kontor. Så jeg håper de som ukritisk omfavner den heldigitale fremtiden også aksepterer et samfunn som kommer til å ha mye arbeidsløshet. Vi snakker om mye mer enn under forrige finanskrise. Enkelte økonomer fremskriver at over 50% av jobbene vil forsvinne, og det vil dermed oppstå enorm konkurranse og press på vilkår og lønn blant de få jobbene som er igjen. Folk som er i arbeidslivet vil måtte forvente et liv som kun dreier seg om å jobbe, og der man arbeider det mest av sin våkne tid, 7 dager i uka året rundt. Dere får glede dere Anonymkode: ba715...582 8
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #4 Skrevet 1. juni 2019 Har selv jobbet i butikk og vet at i den bedriften jeg jobbet kuttet de til sammen en 100% stilling pr selvbetjent kasse. Vi hadde 2 stk, så i vår butikk ble vi nedbemannet fra 6 til 4 ansatte på hverdag. Ingen ble oppsagt, men de løste det på den måten at de kuttet noen timer her og der, og alle fikk ca 20% for lite i forhold til kontrakt. Nå er riktignok denne bedriften helt drøy, men de er nok ikke alene om å snikspare litt her og der. Så jeg skyr selvbetjentkasser som pesten, skal ha det veldig travelt og det skal være veldig lang kø i de andre kassene før jeg bruker det. Anonymkode: 1e4e9...d1e 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #5 Skrevet 1. juni 2019 Under den industrielle revolusjonen fryktet de også at arbeidsplasser ville forsvinne. Folk gikk til og med til angrep på maskinene som hadde tatt jobbene deres. Det ble laget en lov i England pga det. Historien viser at ved effektivisering så forsvinner noen yrker, men så dukker det opp nye! Ganske sikker på at det vil skje igjen. Jeg ønsker effektivisering velkommen. Hvor mange har kassemedarbeider som drømmejobb? Anonymkode: fd68d...045 12
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #6 Skrevet 1. juni 2019 Klar - det kommer til å føre til at: 1. de nederst på rangstigen mister jobben. De kan ikke skifte til programvare-utvikling og AI på kort tid. 2. de rikeste blir rikere. 3. større forskjeller og mer kriminalitet på sikt. Anonymkode: d3a06...745 10
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #7 Skrevet 1. juni 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Under den industrielle revolusjonen fryktet de også at arbeidsplasser ville forsvinne. Folk gikk til og med til angrep på maskinene som hadde tatt jobbene deres. Det ble laget en lov i England pga det. Historien viser at ved effektivisering så forsvinner noen yrker, men så dukker det opp nye! Ganske sikker på at det vil skje igjen. Jeg ønsker effektivisering velkommen. Hvor mange har kassemedarbeider som drømmejobb? Anonymkode: fd68d...045 Forskjellen var at under de første industrielle revolusjonene så dukket det opp masse jobber i byene, på kontorer og i serviceyrkene. Det var i første omgang kun jordbruk som ble motorisert og senere de aller tyngste manuelle jobbene som ble automatisert. Den digitale revolusjonen vi står ovenfor nå vil være helt annerledes, og det vil ikke være noen yrker som er forskånet. Vi ser heller ingen veldig store behov innen nye yrker i kjølvannet av alle arbeidsplassene som blir automatisert. Anonymkode: ba715...582 4
applestories Skrevet 1. juni 2019 #8 Skrevet 1. juni 2019 Ideelt sett ville selvbetjente kasser frigjøre tid slik at de ansatte kan fokusere mer på å plassere varer, kvalitetskontrollere frukt og grønt, datosjekke varene de selger. Jeg tviler på at det fungerer slik. Kjedene vil tjene penger og en selvbetjent kasse betyr en viss prosent overflødig ansatt. Og dermed oppsigelser og reduksjoner i stilling. Det er stort sett lørdager jeg møter selvbetjente kasser (fins ikke slikt her jeg bor ennå), og da er køene lange overalt siden de har en eneste ansatt i vanlig kasse. Enkelte butikker tror at de selvbetjente skal ta unna alt, de er overoptimistiske. Det samme er kundene som kommer med en stappfull handlevogn og skal plukke, scanne, pakke og stable selv, i stedet for å la en ansatt gjøre halve jobben ved å gå gjennom vanlig kasse. Om køen ikke er lang går jeg i vanlig kasse. Det sparer tid, og ikke minst - det viser at butikkansatte trengs. For det gjør de. 4
Husholdning1 Skrevet 1. juni 2019 #9 Skrevet 1. juni 2019 (endret) Det fører til at behovet for arbeidskraft i butikkene reduseres. Handler man for å holde folk i arbeid bør man ikke benytte seg av dem. Endret 1. juni 2019 av Husholdning1 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #10 Skrevet 1. juni 2019 Hvor mange vil gå tilbake til å betale regninger og ta ut penger i banken i den smale åpningstiden de har? Bruke lunsjpausen eller fridag for å stå i kø bak en pensjonist som skal ha sitt sosiale behov dekket av bankfunksjonæren? Mange arbeidsplasser i bankene gikk tapt da nettbanken kom.Noe jeg personlig er glad for. Hey når vi først er i gang kanskje vi skulle få tilbake flere tapte yrker. Telefonoperatører f.eks. tenk så mamge jobber det vil gi når alle samtaler må kobles av et menneske? Kom gjerne med flere eksempler på yrker vi kan gjeninnføre!? 😜 Anonymkode: fd68d...045 10
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #11 Skrevet 1. juni 2019 Da butikken jeg jobbet i fikk selvbetjente kasser var vaktlistene helt like som før. Det var altså ikke færre som var på jobb, og alle var det like lenge som før. To av kassene ble byttet ut med seks selvskanningskasser - men man trenger jo fortsatt 1 person som i stor grad passer på selvskanningskassene (men kan gå litt frem og tilbake). Vi brukte de ekstra ledige studene til å få ned køen i Posten, mer hjelp j Tippingen, putte varer på plass, vaske kasser (stor butikk).... Anonymkode: f1321...11b 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #12 Skrevet 2. juni 2019 Jeg bruker dem aldri på grunn av dette: https://www.tv2.no/a/10401338/ Det som er planen er jo å få microchip i alle. Anonymkode: b3131...3fc 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #13 Skrevet 2. juni 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg bruker dem aldri på grunn av dette: https://www.tv2.no/a/10401338/ Det som er planen er jo å få microchip i alle. Anonymkode: b3131...3fc Hva har dette med selvbetjente kasser å gjøre? Anonymkode: 872a4...58b 5
Fru Uperfekt Skrevet 2. juni 2019 #14 Skrevet 2. juni 2019 Jeg bruker de om jeg kun har 1-5 varer eller det er laaange køer 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #15 Skrevet 2. juni 2019 Intet nytt. https://en.wikipedia.org/wiki/Luddite Anonymkode: 1495d...f8c 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #16 Skrevet 2. juni 2019 14 hours ago, AnonymBruker said: Tjotja, både og. Det øker etterspørselen etter andre ting. Feks folk som kan planlegge, designe, tegne, koble, vedlikeholde, installere, kontrollere osv selvbetjente kasser. Anonymkode: 1b8f3...12d Men det er ikke gitt at de som ville jobebt i kassen klarer de yrkene. Ikke alle klarer ta en høyere utdanning, eller har et hode som er god på de tingene. 14 hours ago, AnonymBruker said: Så jeg håper de som ukritisk omfavner den heldigitale fremtiden også aksepterer et samfunn som kommer til å ha mye arbeidsløshet. Vi snakker om mye mer enn under forrige finanskrise. Enkelte økonomer fremskriver at over 50% av jobbene vil forsvinne, og det vil dermed oppstå enorm konkurranse og press på vilkår og lønn blant de få jobbene som er igjen. Folk som er i arbeidslivet vil måtte forvente et liv som kun dreier seg om å jobbe, og der man arbeider det mest av sin våkne tid, 7 dager i uka året rundt. Dere får glede dere Anonymkode: ba715...582 Evt så kan endre på hvordan ting fungerer der det er plass til alle. En ting vi kunne gjort, var å redusere arbeidsdagen til 6 timer. En annen er å innføre borgerlønn og gi lønn til de som arbeider. De som utdannet seg ville da ha bedre økonomi og mer sosial status enn de som bare levde på borgerlønn. Samtidig burde man nok også jobbe for å styrke de sosiale, lokale gruppene slik at mennesker hadde mening i å være nyttige for hverandre og hjelpe hverandre, evt drive med hobbyer og prosjekter. Som for eks lage et videospill sammen, eller en film, musikk eller gå på skiturer sammen osv. Anonymkode: 7caab...ddb 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #17 Skrevet 2. juni 2019 15 hours ago, AnonymBruker said: Under den industrielle revolusjonen fryktet de også at arbeidsplasser ville forsvinne. Folk gikk til og med til angrep på maskinene som hadde tatt jobbene deres. Det ble laget en lov i England pga det. Historien viser at ved effektivisering så forsvinner noen yrker, men så dukker det opp nye! Ganske sikker på at det vil skje igjen. Jeg ønsker effektivisering velkommen. Hvor mange har kassemedarbeider som drømmejobb? Anonymkode: fd68d...045 Det var ikke bare noe de fryktet, den industrielle revolusjon førte til massearbeidsledighet i mange år. Etter hvert klarte imidlertid mennesker å tilpasse seg siden det bare var muskelkraften som ble erstattet og ikke hjernen. Dagens revolusjon innebærer at også hjernen blir erstattet av maskiner, og hva har normale mennesker igjen å konkurrere med da? Anonymkode: 936e8...8ae 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #18 Skrevet 2. juni 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Evt så kan endre på hvordan ting fungerer der det er plass til alle. En ting vi kunne gjort, var å redusere arbeidsdagen til 6 timer. Framtidens jobber vil kreve høy intelligens og mye kunnskap. De få som har det vil måtte jobbe mye, men kunne tjene mye penger. De som ikke har det vil ikke kunne bidra med noe nyttig utover tjenerstillinger som gir de rike en følelse av makt. Man kan ikke bare si at en som kan det som trengs skal jobbe litt, og en som ikke kan det skal jobbe litt, slik at de kan dele på lønna. Borgerlønn er ren ønsketenkning. De relativt få som må betale for det kommer til å flytte dit de må betale minst skatt. Anonymkode: 936e8...8ae 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #19 Skrevet 2. juni 2019 Selvbetjente kasser fører sannsynligvis til at flere lavterskel-jobber blir borte, altså blir det vanskeligere for de uten utdanning å finne jobb. Samtidig kan det være mer komfortabelt for kundene, og billigere for butikkeier, på samme måte som når man begynte å plukke varene i butikken selv. Selv bruker jeg bare selvbetjentkasser om jeg må, altså i butikker hvor det ikke er vanlige kasser. Det går mye raskere når noen som kan det skal scanne varene, enn om jeg skal klomse med det selv. Det finnes en butikk her i byen hvor selvbetjeningkasser har vært en stor forbedring. Den butikken var preget av mye småhandling, og dermed alltid masse køer. Av plasshensyn var det heller ikke mulig å sette inn flere vanlige kasser. Der har de byttet ut to vanlige kasser med seks selvbetjente, noe som faktisk har fått ned køene. De ansatte i resten av kassene virker også mer avslappet nå, før var de alltid fryktelig stresset når jeg var der. På Coop Obs har de lenge hatt et slags system med selvbetjening, der man scanner varene underveis. Det mener jeg er bedre enn selvbetjente kasser, siden det gjør at man slipper å ta alt opp av vogna og så legge det tilbake igjen. Obs er jo en storhandelbutikk, der fulle handlevogner er vanlig. Anonymkode: c2a94...f34 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #20 Skrevet 2. juni 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var ikke bare noe de fryktet, den industrielle revolusjon førte til massearbeidsledighet i mange år. Etter hvert klarte imidlertid mennesker å tilpasse seg siden det bare var muskelkraften som ble erstattet og ikke hjernen. Dagens revolusjon innebærer at også hjernen blir erstattet av maskiner, og hva har normale mennesker igjen å konkurrere med da? Anonymkode: 936e8...8ae Nettopp, og dette er svært farlig. Man kaster ut friske folk fra jobben og på "gata" (sosialen eller dagpengene), de mister kjøpekraften sin som alle butikker egentlig er avhengige av, så dette er en brutal og ond sirkel. Det er helt SYKT at politikere i vestlige land tillater denne automatiseringen og digitaliseringen. Husk på en ting - denne automatiseringen skjer nettopp under en tid da finanseliten, høyrekreftene, milliardærer og kapitalister nok en gang dominerer i politikken og gjennomsyrer hele samfunnet, på samme måte som det var tilfellet under den industrielle revolusjonen. Dette førte også til slutt til ekstreme politiske motreaksjoner mot denne utviklingen, og vi endte opp med to verdenskriger og før det igjen gikk USA gjennom en borgerkrig nøyaktig rundt den tiden da industrielle revolusjonen var "komplett". Det var også massakrer i Øst-Asia, Kina, osv på dette tidspunktet. (1800-tallet). Så denne automatiseringen og digitaliseringen er en villet og BEVISST politikk som politikere, spesielt på høyresiden har lagt grunnlaget for og de prøver å hjernevaske oss til å tro at det er "bare sånn det er". Det de kaller for "det er bare sånn det er", førte til massive massakrer og kriger sist gang den industrielle revolusjonen ble gjennomført. Nå er situasjonen enda verre, fordi i år 1804 var vi 1,000,000,000 mennesker på denne kloden. I år 2023 (altså om kun 4 år) er vi 8,000,000,000 på denne kloden. Det er en ekstrem økning på bare 219 år. Helt sinnsyk økning. Om ikke det er nok med 8,000,000,000 i år 2023, så øker dette tallet til 8,500,000,000 i år 2029 / 2030 og ytterliggere økning til 9,000,000,000 i år 2037. Her snakker vi kun 18 år frem i tid, så kan vi legge på 1,000,000,000 ekstra mennesker. Det betyr en hel befolkning som eksisterte på kloden i 1804 blir nå lagt på eksisterende tall de neste 18 årene. Og denne brutale utviklingen skjer i en "perfekt storm" av automatisering og digitalisering. Jeg er svært bekymret for fremtiden - vi snakker ikke mange år frem i tid her. Folk må være helt historieløse idioter om de tror at et samfunn og et folk innad i et samfunn aksepterer en situasjon der 40% - 50% blir arbeidsledige. Det kommer til å føre til krig, siden dette ikke lenger vil være en "lokal situasjon", men en global situasjon der ingen lenger er "safe". I Europa har det brutt krig hver eneste gang når massive kriser slår til. De som går rundt og tror at folk vil forholde seg rolige og bare akseptere arb.ledighet og dermed fattigdom og en låst sosial situasjon de ikke kan komme seg ut av, lurer bare seg selv. Hvis ikke politikere gjør noe med digitaliserings- og automatiseringsproblemet og går hardt inn for å stoppe lønnsomheten av å forske og utvikle "digitale og automatiske" løsninger, så står vi ovenfor samfunnskollaps og massakrer i fremtiden. Folk som ikke lenger har noe å tape er villige til å gjøre hva som helst og ikke minst stemme på hvem som helst. Det virker som de rike kaksene alltid glemmer dette. NOTHING TO LOSE. Da får ethvert samfunn et stort problem. Anonymkode: cb0dc...b44 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå