Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg har et par utrolig nære og gode venninner. Vi har venner i over 15 år, og alltid stilt opp for hverandre. Det gjør vi fremdeles. 

Forskjellen nå er at det er lite vi kan finne på sammen. Jeg er ferdig med fest og fyll, men disse to venninnene mine vil ikke gjøre annet enn å dra på byen og drikke seg full, dra på konsert og drikke seg full, dra på hotell og spise fancy middag og drikke seg full.. 

Jeg liker ikke å drikke noe særlig alkohol, liker ikke å miste kontroll hvis jeg blir for full, og jeg blir så innmari fyllesyk dagen derpå selv om jeg bare tar to glass vin og en øl. Ikke har jeg råd til å dra ut på byen heller, og jeg synes heller ikke det er verdt å ta seg råd til. Jeg pleier å tilby meg å være med som sjåfør men da kommer drikkepresset. 

Vi kan møtes i hverdager og sitte på café og ta en kaffe sammen og prate, det er hyggelig det, men jeg har svært dårlig råd for tiden og ønsker heller å ta den kaffen hjemme hos en av oss. Det blir ikke alltid like godt mottatt. 

Jeg er ferdig med fylla, synes det var morro før, men ikke nå lenger. Jeg foretrekker å dra på tur i skog og fjell, gjøre ting hvor jeg kan ha med meg hundene, slappe av på hytta med gode venner og ett glass vin. Eventuelt hyttetur med gode venner, brettspill og litt alkohol (men muligheten til å velge selv om man vil drikke eller ei). Jeg liker å lage musikk, dekorasjoner, og diskutere politikk. Liker å trene, lage deilig mat og bake. Jeg liker å dra på stranda og bade, snorkle, spise is, sole meg, kjøre båt. Synes det er artig å fiske, plukke blåskjell eller østers, dykke etter krabber. Liker å stå på ski, bygge snøhule, tenne bål. Trene hunder, ta bilder, strikke, sy tøy. Jeg er ferdig med å dra på byen. Det er så mye annet jeg heller vil bruke tiden min på. 

Begge mine venninner fikk barn tidlig, og har nok derfor ikke fått festet fra seg. De vil bruke hver eneste helg til å dra på byen. De er begge nylig blitt single, og nå som de begge har barna annenhver uke så blir det mer tid til fylla. Tidligere har de brukt mye barnevakt i helgene. 

Jeg skal starte prøvingen om å få barn om noen mnd. Vi er alle i slutten av 20-årene. 

Jeg bare føler vi har vokst så veldig fra hverandre. De har liksom ingen andre interesser enn å bruke masse penger på fyll, mens jeg har en masse andre interesser jeg heller vil bruke tiden min på. Drar vi på hyttetur sammen nå vil de bare ut på byen og drikke seg dritings, dra på nachspiel til morgenen etter. Jeg vil være på hytta sammen med vennene mine og ta et par glass vin, ha kvalitetstid på kvelden og gå lange turer i fjellet på dagen. Venninnene mine orker jo ikke gå tur, de er jo fyllesyke og må sove ut siden de var ute til kl 07 på morgenen.. 

Vi hadde mye mer felles interesser før, og jeg håper jo at de finner kvalitetstid mer hyggelig enn fylla igjen etterhvert. 

Og så er det derre jævla drikkepresset hele tiden. Sier jeg nei til å drikke så må jeg enten være gravid, deprimert eller syk. Holder liksom ikke med at jeg bare ikke har lyst.  

Vet ikke helt hva jeg vil med dette, måtte vel bare få ut litt frustrasjon. 

Har heldigvis andre venninner med de samme interessene som meg, så jeg prioriterer nok de litt mer for tiden. Men akkurat disse to venninnene har vært mine nærmeste og beste venninner siden vi var små, hun ene i over 20 år og hun andre i over 15 år... Er det greit å bare være hun som stiller opp når de trenger det, frem til de har landet på jorda igjen? Hun som gjerne vil være den gode venninnen men som alltid sier nei til å være sammen fordi det alltid er fylla? 

Anonymkode: bfd3a...259

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må bare si til de at du er ferdig med å drikke, at du har dårlig råd men gjerne finner på andre ting med de. Si at dersom de skal på fylla så er det ikke vits å spørre deg. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Emblja skrev:

Du må bare si til de at du er ferdig med å drikke, at du har dårlig råd men gjerne finner på andre ting med de. Si at dersom de skal på fylla så er det ikke vits å spørre deg. 

Har fortalt de dette veldig mange ganger nå. Det bare virker ikke som at de vil forstå det. Synes det er veldig synd.. 

Skrevet

Man går alle gjennom forskjellige faser i livet og de har nok en litt forsinket ung voksentid om de ble mamma unge og nå attpåtil er blitt single begge to. Kanskje de går ut som en avreagering til voksenlivet de har levd med mye ansvar tidlig, kanskje det er vanskelig å takle ny tilværelse.. hvem vet. Jeg tenker det er en gi og ta situasjon og at du møter dem på deres premisser også av og til, bare gjør det klart at du rett og slett ikke har råd til å bruke penger ute. Ett kompromiss kan kanskje være å invitere dem hjem på lett mat og vors så kan de gå videre ut mens du blir hjemme? På samme måte som de ikke kan forvente at du skal leve deres liv så kan ikke du forvente det fr dem heller. Langvarige vennskap som dette er verdt å ta vare på og som ett kjærlighetsforhold så går man gjennom forskjellige faser og forandrer seg og man må legge desto mer energi i å holde sammen. Jeg ville absolutt ikke fullstendig nedprioritert to langvarige gode venninner pga man er på forskjellig sted i livet en periode.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også venninner jeg har vokst opp med. Fra vi var 17-19 festet vi alle hver eneste helg. Så ble jeg gravid, var samboer et par år før jeg ble singel igjen, festet hver helg jeg ikke hadde barnet. Venninnene mine fikk også barn noen år etter meg, hun ene var alene og ble som regel med ut, hadde barnevakt. Hun andre hadde samboer og var mer familie menneske, orket aldri feste, var alltid sjåfør de få gangene hun ble med. I mange år vi holdt kontakt på sms og møttes et par ganger i året mest for gamle dagers skyld siden vi var i veldig forskjellig livssituasjon og hadde forskjellige interresser. Nå derimot er vi alle rundt 40 år, noen av oss single, noen gift og samboere, men alle ferdig med småbarnsperioden og festinga. Nå har vi plutselig mye mer til felles, kan møtes på hytteturer, dra på konserter, sydenferie, gå turer i fjellet etc, mye morro og skravling, ingen fyll og ut på byen opplegg, litt vin i rolige omgivelser på de som ønsker det, ingen bryr seg om noen drikker vann/ brus osv. Så hold på vennskap, om noen år vokser dere sannsynligvis sammen igjen. Uvurderlig med sånne vennskap. 

Anonymkode: 9b77d...1a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også venninner jeg har vokst opp med. Fra vi var 17-19 festet vi alle hver eneste helg. Så ble jeg gravid, var samboer et par år før jeg ble singel igjen, festet hver helg jeg ikke hadde barnet. Venninnene mine fikk også barn noen år etter meg, hun ene var alene og ble som regel med ut, hadde barnevakt. Hun andre hadde samboer og var mer familie menneske, orket aldri feste, var alltid sjåfør de få gangene hun ble med. I mange år vi holdt kontakt på sms og møttes et par ganger i året mest for gamle dagers skyld siden vi var i veldig forskjellig livssituasjon og hadde forskjellige interresser. Nå derimot er vi alle rundt 40 år, noen av oss single, noen gift og samboere, men alle ferdig med småbarnsperioden og festinga. Nå har vi plutselig mye mer til felles, kan møtes på hytteturer, dra på konserter, sydenferie, gå turer i fjellet etc, mye morro og skravling, ingen fyll og ut på byen opplegg, litt vin i rolige omgivelser på de som ønsker det, ingen bryr seg om noen drikker vann/ brus osv. Så hold på vennskap, om noen år vokser dere sannsynligvis sammen igjen. Uvurderlig med sånne vennskap. 

Anonymkode: 9b77d...1a3

Er dette jeg håper skal skje etterhvert. Jeg blir med ut på byen en gang i blant, fordi jeg gjerne vil pleie vennskapet, men jeg blir jo ikke med fordi jeg synes det er gøy. 

Prøver å heller møtes i hverdagen, gjerne når de har barna, og heller finne på ting sammen med de og barna. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...