Gå til innhold

Kravet om at mat skal være spennende

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det blir mer og mer utbredt, og det får meg til å stusse. Hvorfor må mat være spennende? Holder det ikke at det smaker godt og er sunt? Kanskje lekkert? Billig? Lett å lage? Hva betyr det egentlig, at mat er spennende?

Anonymkode: 8c3e5...b8d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser det blir mer og mer utbredt, og det får meg til å stusse. Hvorfor må mat være spennende? Holder det ikke at det smaker godt og er sunt? Kanskje lekkert? Billig? Lett å lage? Hva betyr det egentlig, at mat er spennende?

Hva mener du med krav? Det er jo ikke et krav, men det er en ting mat kan være, akkurat som man kan være billig, lett å like osv. Med spennende mener man gjerne at det ikke er noe som er så vanlig å lage, noe man kanskje ikke har smakt før. Mat fra andre hjørner av verden som ikke helt har kommet hit enda. For en god del år siden var nok sushi spennende mat, nå regnes kanskje fortsatt poké som spennende mat osv :) Og for mange av oss som liker å lage mat er det stas å bestille spennende mat, og og så å forsøke oss på å lage det selv. Nettopp fordi da får vi mye ideer selv :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jada. Enkelt og sunt er greit. Til en rask frokost, en lunsj i farten, eller en middag nå og da. 

Men jeg gidder virkelig ikke kaste bort tid og kalorier på mat som ikke gir meg noe annet enn metthet. 

Så vi planlegger ukesmenyer, kjøper gode råvarer, og bruker tid på kjøkkenet. Nye smaker, nye retter, mat som gir noe mer enn at vi bare blir mett. 

Anonymkode: 43441...137

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvem krever at mat skal være spennende?

Det er jo like mange preferanser og kriterier når det gjelder mat som alt mulig annet. I min verden ser jeg heller at mat skal være sesongpreget, av lokale råvarer, og gjerne kjøttfri/grønnsaksbasert. Veldig mange av matfolkene jeg følger på Instagram dyrker feks omtrent alle grønnsakene sine selv.

Så det kommer vel an på hvor matinteressert man er, og hvor man henter inspirasjon fra. 

Anonymkode: ae6ea...a40

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada. Enkelt og sunt er greit. Til en rask frokost, en lunsj i farten, eller en middag nå og da. 

Men jeg gidder virkelig ikke kaste bort tid og kalorier på mat som ikke gir meg noe annet enn metthet. 

Så vi planlegger ukesmenyer, kjøper gode råvarer, og bruker tid på kjøkkenet. Nye smaker, nye retter, mat som gir noe mer enn at vi bare blir mett. 

Anonymkode: 43441...137

Har du tips til en vanlig ukemeny for frokost og lunsj som er spennende? (altså de som ikke er raske eller i farten).

Middag finner man alltid, men de to andre er altfor lette å hoppe over.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi man ellers blir matlei.

Anonymkode: e7484...c4a

Skrevet

Krav, hvor da? De fleste spiser ikke spennende mat så veldig ofte, men er greit å variere litt.

Selv så lager jeg ofte de samme rettene, men prøver noe nytt med jevne mellomrom eller så blir jeg drittlei.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler ikke på noe stort krav, men lager en del spennende mat fordi jeg synes livet skal ha en god porsjon hverdagsmagi. Eksperimenterer på kjøkkenet med nye smaker eller oppfrisking av gamle klassikere. Merker at det er godt for parforholdet også, å lage mat sammen og nyte et godt måltid. Det er noe lidenskapelig ved det :) 

Anonymkode: 1fac7...114

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri tenkt at maten må være så spennende, det holder lenge for meg at det er godt :)   Jeg liker å eksperimentere litt på kjøkkenet, men er ikke så flink til å lage mat, så spenningen her i huset er av og til knyttet til om maten blir spiselig ;) 

Anonymkode: 09fdf...e31

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg krever hjemme at maten skal være spennende, og da i betydningen ikke det samme hver gang. Spennende er motsetning til kjedelig. Kjedelig mat er mat som alltid er den samme, mat uten variasjon, når man ikke tør å prøve noe nytt.

Mannen min har ansvar for å lage fiskemat her i huset, og hvis han fikk bestemme ville vi vekslet mellom kokt torsk med potet, kokt gulrot og smør, og stekt sei med potet, kokt gulrot og remulade. Siden han ikke får bestemme har han vært nødt til å lære seg å lage andre tilbehør. Da slipper vi at resten av familien (meg inkludert) går lei av fiskemåltidene og kommer med et kollektivt sukk hver gang vi skal ha fisk til middag, noe som er minst to ganger i uka.

Mat er ikke bare vomfyll. Mat skal smake godt, lukte godt og se godt ut, med varierte smaker, farger og teksturer. Da blir måltidet mer tilfredsstillende og ofte sunnere.

Anonymkode: 117a8...c74

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg krever hjemme at maten skal være spennende, og da i betydningen ikke det samme hver gang. Spennende er motsetning til kjedelig. Kjedelig mat er mat som alltid er den samme, mat uten variasjon, når man ikke tør å prøve noe nytt.

Mannen min har ansvar for å lage fiskemat her i huset, og hvis han fikk bestemme ville vi vekslet mellom kokt torsk med potet, kokt gulrot og smør, og stekt sei med potet, kokt gulrot og remulade. Siden han ikke får bestemme har han vært nødt til å lære seg å lage andre tilbehør. Da slipper vi at resten av familien (meg inkludert) går lei av fiskemåltidene og kommer med et kollektivt sukk hver gang vi skal ha fisk til middag, noe som er minst to ganger i uka.

Mat er ikke bare vomfyll. Mat skal smake godt, lukte godt og se godt ut, med varierte smaker, farger og teksturer. Da blir måltidet mer tilfredsstillende og ofte sunnere.

Anonymkode: 117a8...c74

Helt enig i poengene dine mht nødvendigheten av diversitet, men det du snakker om da er variasjon i kosthold og middagsvalg, ikke at maten er "spennende". At man spiser variert ser jeg på som en selvfølge. Hos oss har vi en slags uskreven regel om at vi unngår å ha samme middag oftere enn én gang i måneden. I travle perioder sklir det ut, men oftest går det også mer enn 1 mnd mellom hver gang vi spiser noe helt identisk til middag.

I det hele tatt sliter jeg litt med å finne ut hva TS legger i "spennende mat". 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig i poengene dine mht nødvendigheten av diversitet, men det du snakker om da er variasjon i kosthold og middagsvalg, ikke at maten er "spennende". At man spiser variert ser jeg på som en selvfølge. Hos oss har vi en slags uskreven regel om at vi unngår å ha samme middag oftere enn én gang i måneden. I travle perioder sklir det ut, men oftest går det også mer enn 1 mnd mellom hver gang vi spiser noe helt identisk til middag.

I det hele tatt sliter jeg litt med å finne ut hva TS legger i "spennende mat". 

Det er vel det TS (jeg) sliter med også, hva folk legger i "spennende mat". Hva er greia liksom? For meg er det også en selvfølge at maten er god og variert, men jeg synes ikke jeg spiser noe som kan kalles "spennende", jeg synes det virker snodig å skulle legge vekt på "spennende" mat til hverdags. Til fest blir det noe anneledes, suget av forventning = spennende. Jeg har sett oppskrifter og forslag til "spennende" retter lenge, synes det har blitt vanligere, men det jeg reagerte på, var nesten en eksplosjon av det i emnelisten, alle tre lå på forsiden: "Hvordan gjøre boil-in-bag-ris mer spennende?" "Dagens kjedelige lunch." "Hva kan jeg lage av skivet lammebiter?? (... Tenkte først å lage en slags grønnsakssuppe med disse lammeskivene. Men er det noe mer spennende jeg kan lage av det??)". 

Etterpå skal jeg lage en tråd om "mettende" mat :rolleyes:

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke bare en formulering for å variere ting? I hvert fall sånn som du beskriver det så er det sånn jeg opplever det. At man er lei av å lage ting på samme måte som man alltid har gjort?

Det prøver jeg også å gjøre, men tenker at det må være opp til hver enkelt. Noen liker å lage ting som de alltid har gjort det, mens andre liker å variere og andre igjen liker begge deler.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Elaine Marley skrev:

Er det ikke bare en formulering for å variere ting? I hvert fall sånn som du beskriver det så er det sånn jeg opplever det. At man er lei av å lage ting på samme måte som man alltid har gjort?

Det prøver jeg også å gjøre, men tenker at det må være opp til hver enkelt. Noen liker å lage ting som de alltid har gjort det, mens andre liker å variere og andre igjen liker begge deler.

Det kan tenkes. Jeg håper det. Jeg har en tendens til å ta ting litt vel alvorlig/bokstavelig. Spørreskjemaer feks, gjør meg helt :overrasket:

Skrevet
På 1.6.2019 den 17.53, AnonymBruker skrev:

Samme her. Samtidig føler jeg at det er blitt så fysj og fy å ty til halvfabrikata. Alt må være fra bunnen av. I dont care. Jeg digger toro. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan tenkes. Jeg håper det. Jeg har en tendens til å ta ting litt vel alvorlig/bokstavelig. Spørreskjemaer feks, gjør meg helt :overrasket:

Åja :) Det er sikkert sånn at folk legger litt forskjellig i hva som er spennende mat så det er ikke godt å vite egentlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...