Sandra20 Skrevet 1. juni 2019 #1 Skrevet 1. juni 2019 Hei! Leser på mange forskjellige forum og sider at det er vanlig å oppleve vektøkning av disse sovetsblettene. Er det noen her som har opplevd dette, og har dere evt gått like lett ned igjen når dere har sluttet på dem?
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #2 Skrevet 1. juni 2019 At det er vanlig å oppleve vektøkning på enkelte medisiner, betyr ikke at medisinen gir, eller engang kan gi, vektøkning. Medisiner kan påvirke appetitten og/eller gjøre deg mer rastløs eller apatisk, men vektøkning skjer kun hvis du spiser mer og/eller er mindre aktiv. Psykofarmaka kan, gjennom å regulere humør og søvn, påvirke appetitt og aktivitetsnivå. Anonymkode: 11132...05c
Sandra20 Skrevet 1. juni 2019 Forfatter #3 Skrevet 1. juni 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: At det er vanlig å oppleve vektøkning på enkelte medisiner, betyr ikke at medisinen gir, eller engang kan gi, vektøkning. Medisiner kan påvirke appetitten og/eller gjøre deg mer rastløs eller apatisk, men vektøkning skjer kun hvis du spiser mer og/eller er mindre aktiv. Psykofarmaka kan, gjennom å regulere humør og søvn, påvirke appetitt og aktivitetsnivå. Anonymkode: 11132...05c Ei som skrev i et forum at hun har gått på lavkarbo diett i mange år, spist likt og bevegt seg akkurat like mye hver uke i flere år, hun gikk på denne medisinen og gikk opp 7-8kg på 2mnd uten å spise mer eller bevege seg mindre, så det er nok mulig jo 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #4 Skrevet 1. juni 2019 3 minutter siden, Sandra20 skrev: Ei som skrev i et forum at hun har gått på lavkarbo diett i mange år, spist likt og bevegt seg akkurat like mye hver uke i flere år, hun gikk på denne medisinen og gikk opp 7-8kg på 2mnd uten å spise mer eller bevege seg mindre, så det er nok mulig jo Du kunne jo spørre legen din, eller på apoteket. Eller en person på et forum... eller en annen person på et forum. Det har ingenting å si hva andre forteller deg. Til syvende og sist er det du selv som bestemmer hva du vil tro på. Anonymkode: 11132...05c 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #5 Skrevet 1. juni 2019 Så jeg blir litt forvirret. VIL du at medisinen skal føre til at du går opp i vekt uten at du gjør noe annerledes? HVORDAN tenker du at det skal foregå? Anonymkode: 11132...05c
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #6 Skrevet 1. juni 2019 Vektøkning er ikke en vanlig bivirkning av circadin eller melantonin. Så din venninnes vektøkning skyldes nok andre faktorer Circadin/melantonin er et søvnhormon som kroppen produserer selv, men enkelte har ikke nok av det og derfor får man det som tilskudd for å lette innsovning. https://www.felleskatalogen.no/t/medisin/pasienter/pil-circadin-neurim-547515 Anonymkode: ab7ea...4eb 1
Sandra20 Skrevet 1. juni 2019 Forfatter #7 Skrevet 1. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så jeg blir litt forvirret. VIL du at medisinen skal føre til at du går opp i vekt uten at du gjør noe annerledes? HVORDAN tenker du at det skal foregå? Anonymkode: 11132...05c NEI, jeg ønsker selvfølgelig ikke å gå opp i vekt. Spørsmålet mitt her er jo om jeg evt skulle gått opp, om jeg hadde kommet meg like lett ned igjen om jeg hadde sluttet. Men en av dem jeg leste om som hadde gått opp i vekt, gikk opp pga medisinene, hun spiste ikke mer, som vil si det ikke kan være derfor hun gikk opp i vekt
Sandra20 Skrevet 1. juni 2019 Forfatter #8 Skrevet 1. juni 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kunne jo spørre legen din, eller på apoteket. Eller en person på et forum... eller en annen person på et forum. Det har ingenting å si hva andre forteller deg. Til syvende og sist er det du selv som bestemmer hva du vil tro på. Anonymkode: 11132...05c Jeg velger jo hva jeg tror på ja, men hvordan skal jeg vite hva jeg skal tro uten å stille spørsmål og lese meg opp? Jeg spør her da jeg vil vurdere om det er verdt å risikere stor vektoppgang eller ikke
Måbarefåsiat... Skrevet 1. juni 2019 #9 Skrevet 1. juni 2019 Felleskatalogen er fasiten. Ellers, melatonin er ikke sovetabletter. Se på det som innsovningshjelp. Her i huset brukes det av både mann og tenåring, ingen har merket noe vektøkning.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #10 Skrevet 1. juni 2019 4 minutter siden, Sandra20 skrev: Jeg velger jo hva jeg tror på ja, men hvordan skal jeg vite hva jeg skal tro uten å stille spørsmål og lese meg opp? Jeg spør her da jeg vil vurdere om det er verdt å risikere stor vektoppgang eller ikke Du får ikke stor vektøkning av circadin, det er ikke en vanlig bivirkning Jeg la ved link til felleskatalogen lengre oppe i tråden, anbefaler deg å lese deg opp Står selv fast på circadin og er tynn. Anonymkode: ab7ea...4eb
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #11 Skrevet 1. juni 2019 Melatonin gir ikke vektøkning. Anonymkode: feb79...5e5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #12 Skrevet 1. juni 2019 8 minutter siden, Sandra20 skrev: NEI, jeg ønsker selvfølgelig ikke å gå opp i vekt. Spørsmålet mitt her er jo om jeg evt skulle gått opp, om jeg hadde kommet meg like lett ned igjen om jeg hadde sluttet. Men en av dem jeg leste om som hadde gått opp i vekt, gikk opp pga medisinene, hun spiste ikke mer, som vil si det ikke kan være derfor hun gikk opp i vekt Først må du slå fast om medisinen faktisk får deg til å gå opp. Men du er i grunnen like langt hvis det er tilfelle. For hvis den gir deg magisk vektøkning, er det umulig å si om de magiske kiloene vil forsvinne igjen når du slutter, eller om de blir magisk kroniske. 6 minutter siden, Sandra20 skrev: Jeg velger jo hva jeg tror på ja, men hvordan skal jeg vite hva jeg skal tro uten å stille spørsmål og lese meg opp? Jeg spør her da jeg vil vurdere om det er verdt å risikere stor vektoppgang eller ikke Å stille spørsmål er en god måte å skaffe seg kunnskap. Du spurte, jeg svarte. Men du trenger også å lære deg å vurdere svarene du får. Det kalles kildekritikk. Anbefaler å google det (med fare for å sende deg ut i enda mer uføre). Anonymkode: 11132...05c
Chili_pepper Skrevet 1. juni 2019 #13 Skrevet 1. juni 2019 Har brukt både Circadin og Melatonin over flere år, og har aldri opplevd vektøking. Heller ikke kjent til noen øking av appetitten.
Sandra20 Skrevet 1. juni 2019 Forfatter #14 Skrevet 1. juni 2019 6 minutter siden, Chili_pepper skrev: Har brukt både Circadin og Melatonin over flere år, og har aldri opplevd vektøking. Heller ikke kjent til noen øking av appetitten. Takk for tilbakemelding 😁
sciatic Skrevet 11. desember 2022 #15 Skrevet 11. desember 2022 Tok circadin + vallergan et par uker, tror jeg. Sov ikke mer men fikk apetitten tilbake+ søtsug. Vet ikke om det er representativt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå