Gjest Rosetelys Skrevet 1. juni 2019 #41 Skrevet 1. juni 2019 (endret) 11 minutter siden, Tibbie skrev: Har du lest artikkelen du lenket til? Jeg husker den saken veldig godt da dette var (unntakstilstand!), og det handlet om at folk syklet fra Nikel til Kirkenes. Jeg vet ikke om du har kjørt ruta, men den er ikke i nærheten av like lang som å gå halve jorda på tvers. Det er betydeligere lengre å sykle fra Afrika/Asia til Nord-Norge, enn over den russiske grensa. Jeg skrev jo at de ikke går/sykler hele ruta! De som kom fra Russland over Storskog var heller ikke i fare der de var. 8 minutter siden, Tibbie skrev: Vet du hvordan det er mange steder? Noen steder for man dødsstraff for å bli voldtatt. Hvordan skal den dama, for eksempel, forholde seg til landets lover? Og de som flykter fra militæret, hvordan skal de forholde seg til landets lover? De blir tvunget til å dø barbarisk, eller å rømme landet. Jeg vet hva jeg ville valgt, og jeg vet hva jeg ville valgt for min tenåring. Tipper at du hadde valgt det samme for deg og dine. Skal man da tillate alle innbyggere i et slikt land å komme hit da, fordi alle i teorien kan bli voldtatt? Dersom det noen gang skulle bli aktuelt at jeg skulle flyktet ville jeg flyktet til det nærmeste trygge landet. Dersom Norge var det eneste utrygge landet i Europa ville jeg ikke flyktet til feks. Brasil. Jeg ville stoppet i Sverige eller Danmark, avhengig av hva som var enklest å komme til akkurat da. Det er 68 millioner mennesker på flukt i verden. Hvem av disse er verdige å komme til Norge? Hvem av disse er ikke like verdige og må bli der de er? Er det riktig at de som har midler nok til å legge ut på reise skal få fordeler fremfor andre? Er det de som faktisk trenger det mest? Endret 1. juni 2019 av Rosetelys
Tibbie Skrevet 1. juni 2019 #42 Skrevet 1. juni 2019 11 minutter siden, Rosetelys skrev: Jeg skrev jo at de ikke går/sykler hele ruta! De som kom fra Russland over Storskog var heller ikke i fare der de var. Skal man da tillate alle innbyggere i et slikt land å komme hit da, fordi alle i teorien kan bli voldtatt? Dersom det noen gang skulle bli aktuelt at jeg skulle flyktet ville jeg flyktet til det nærmeste trygge landet. Dersom Norge var det eneste utrygge landet i Europa ville jeg ikke flyktet til feks. Brasil. Jeg ville stoppet i Sverige eller Danmark, avhengig av hva som var enklest å komme til akkurat da. Det er 68 millioner mennesker på flukt i verden. Hvem av disse er verdige å komme til Norge? Hvem av disse er ikke like verdige og må bli der de er? Er det riktig at de som har midler nok til å legge ut på reise skal få fordeler fremfor andre? Er det de som faktisk trenger det mest? De som er politiske flyktninger, søker asyl fordi de allerede er i livsfare. Så for å fortsette med voldtektseksempelet, så er det de som allerede har blitt anklaget for å bli voldtatt som søker. Ikke alle andre kvinner. Hva som avgjør hvor man har som mål om å ende opp, er jeg usikker på. Men det er nok en grunn for alt, som at man ikke har rett på asyl alle steder, og at man blir sendt tilbake hvis staten får greie på at de er der. Du skrev jo selv at du har hørt om de som angrer på at de dro til en flyktningeleir i nabolandet. Man vil jo naturligvis det beste for seg selv og sine barn. Jeg kan være enig i at de som ender opp i Skandinavia sikkert er mye mer heldig enn de som ender opp i Libanon eller Kamerun. Det er klart at de med mest penger, best kan hjelpe seg selv. Sånn er det jo i Norge også. Jeg ville nok selv gjort alt i min makt for at mine barn og jeg ender opp med den beste skjebnen. Hvis jeg måtte flykte fra noe, så er jeg glad for at jeg har nok penger til et verdig liv.
Gjest Rosetelys Skrevet 1. juni 2019 #43 Skrevet 1. juni 2019 1 minutt siden, Tibbie skrev: De som er politiske flyktninger, søker asyl fordi de allerede er i livsfare. Så for å fortsette med voldtektseksempelet, så er det de som allerede har blitt anklaget for å bli voldtatt som søker. Ikke alle andre kvinner. Hva som avgjør hvor man har som mål om å ende opp, er jeg usikker på. Men det er nok en grunn for alt, som at man ikke har rett på asyl alle steder, og at man blir sendt tilbake hvis staten får greie på at de er der. Du skrev jo selv at du har hørt om de som angrer på at de dro til en flyktningeleir i nabolandet. Man vil jo naturligvis det beste for seg selv og sine barn. Jeg kan være enig i at de som ender opp i Skandinavia sikkert er mye mer heldig enn de som ender opp i Libanon eller Kamerun. Det er klart at de med mest penger, best kan hjelpe seg selv. Sånn er det jo i Norge også. Jeg ville nok selv gjort alt i min makt for at mine barn og jeg ender opp med den beste skjebnen. Hvis jeg måtte flykte fra noe, så er jeg glad for at jeg har nok penger til et verdig liv. Til de uthevede. De er ikke i flyktningleire i nabolandet, de har allerede kommet seg til Europa. De hadde det bedre der de kom fra. De angret på at de dro.
Zienna Skrevet 1. juni 2019 #44 Skrevet 1. juni 2019 I kommunen jeg bor i er det tvert i mot slik at tilskuddet vi mottar for å være vertskommune langt overskrider hva det i realiteten koster. Tilskuddene (flere forskjellige) vi mottar er per person, og er ikke øremerket. Ergo kan vi bruke dem til hva vi skulle ha behov for i kommunen. Mange har siden bosatt seg her. Uten dette ville vi hatt store problemer med sysselsetting i industrien vår, og ikke minst i helsevesenet. 1
Zienna Skrevet 1. juni 2019 #45 Skrevet 1. juni 2019 3 minutter siden, Zienna skrev: I kommunen jeg bor i er det tvert i mot slik at tilskuddet vi mottar for å være vertskommune langt overskrider hva det i realiteten koster. Tilskuddene (flere forskjellige) vi mottar er per person, og er ikke øremerket. Ergo kan vi bruke dem til hva vi skulle ha behov for i kommunen. Mange har siden bosatt seg her. Uten dette ville vi hatt store problemer med sysselsetting i industrien vår, og ikke minst i helsevesenet. Glemte å nevne innvandrernes betydning i lokalsamfunnet. Vi som bor her er blitt vant til mennesker av forskjellig nasjonalitet, og synes ikke det er noe spesielt med forskjellig språk, hudfarge og kultur. Er sikker på at dette vil være et fortrinn for våre unge i forhold til dem som vokser opp i "trangere" kulturer i Norge. Verden er blitt mer internasjonal, og ikke så stor som før! 1
Anonym27 Skrevet 1. juni 2019 Forfatter #46 Skrevet 1. juni 2019 (endret) 10 minutter siden, Zienna skrev: Glemte å nevne innvandrernes betydning i lokalsamfunnet. Vi som bor her er blitt vant til mennesker av forskjellig nasjonalitet, og synes ikke det er noe spesielt med forskjellig språk, hudfarge og kultur. Er sikker på at dette vil være et fortrinn for våre unge i forhold til dem som vokser opp i "trangere" kulturer i Norge. Verden er blitt mer internasjonal, og ikke så stor som før! Hvordan mener du noe av det du skrev i sist eller dette innlegget taler for innvandring. Det er kun idioter som ikke evner å oppføre seg normalt og kunne snakke med folk. Slik er det uansett om du ser på afrikanere, folk fra midtøsten eller ikke. Økonomisk sett blir det ikke bedre om kommunen du jobber i får mer penger fra skattebetalerne, fordi dere har migrantmottak. Endret 1. juni 2019 av Anonym27 3
Anonym27 Skrevet 1. juni 2019 Forfatter #47 Skrevet 1. juni 2019 25 minutter siden, Zienna skrev: I kommunen jeg bor i er det tvert i mot slik at tilskuddet vi mottar for å være vertskommune langt overskrider hva det i realiteten koster. Tilskuddene (flere forskjellige) vi mottar er per person, og er ikke øremerket. Ergo kan vi bruke dem til hva vi skulle ha behov for i kommunen. Mange har siden bosatt seg her. Uten dette ville vi hatt store problemer med sysselsetting i industrien vår, og ikke minst i helsevesenet. Når det er så mange arbeidaledige og utenfor arbeidslivet, har i realiteten ingen problemer med sysselsettingen.
Capt. Obvious Skrevet 1. juni 2019 #48 Skrevet 1. juni 2019 1 time siden, Zienna skrev: I kommunen jeg bor i er det tvert i mot slik at tilskuddet vi mottar for å være vertskommune langt overskrider hva det i realiteten koster. Tilskuddene (flere forskjellige) vi mottar er per person, og er ikke øremerket. Ergo kan vi bruke dem til hva vi skulle ha behov for i kommunen. Mange har siden bosatt seg her. Uten dette ville vi hatt store problemer med sysselsetting i industrien vår, og ikke minst i helsevesenet. Hvis disse tilskuddene til kommunene kommer fra statsbudsjettet eller på annen måte fra det offentlige, så er jo ikke inntektene større enn utgiftene samlet sett. 4
Zienna Skrevet 1. juni 2019 #49 Skrevet 1. juni 2019 Akkurat nå, Capt. Obvious skrev: Hvis disse tilskuddene til kommunene kommer fra statsbudsjettet eller på annen måte fra det offentlige, så er jo ikke inntektene større enn utgiftene samlet sett. Kan du dokumentere det? Og hvilket regnskap snakker du om? Bedriftsregnskapet for AS Norge eller Samfunnsregnskapet?
Capt. Obvious Skrevet 1. juni 2019 #50 Skrevet 1. juni 2019 2 minutter siden, Zienna skrev: Kan du dokumentere det? Og hvilket regnskap snakker du om? Bedriftsregnskapet for AS Norge eller Samfunnsregnskapet? Samfunnsregnskapet. Det sier seg selv at det ikke er lønnsomt når man må bruke store offentlige summer på innvandring og integrering i lokalsamfunn, mens norsk ungdom og andre holdes utenfor og henvises til NAV. Samfunnsregnskap kan man bla. finne artikkel om her:https://www.aftenposten.no/norge/i/WGGnQ/Faktaene-om-innvandring-som-skremmer--og-beroliger Stikker vi fingeren i jorden og lar tilnærmet ubegrenset innvandring fortsette, så kommer konsekvensene til å bli veldig store i tiårene som kommer. Kombinert med langt færre arbeidsplasser per person i arbeidsdyktig alder (som følge av automatisering og robotisering), slutten av oljealderen og pensjonistbølgen vi allerede har begynt å se konturene av, så blir det trange kår i tiden som kommer. 4
Gjest Fjeud Skrevet 1. juni 2019 #51 Skrevet 1. juni 2019 4 timer siden, Capt. Obvious skrev: I en fjern fremtid, så ja. Da vil man kanskje også komme så langt at nesten alt av arbeid ikke utføres av mennesker. Men automatiseringen har ennå ikke på langt nær kommet så langt som folk ønsker å tro. Floskler og "sales pitches" fra selgere uten teknisk innsikt selv har bidratt til dette bedraget. Fiske, som ble diskutert tidligere i tråden, er ennå et av yrkene som på langt nær kan fullstendig automatiseres. Fiskeriene har automatisert noe, som samlelbånd, vinsjer/kraner og lignende på moderne båter, men i de nærmeste tiårene vil man fortsatt trenge en del folk om bord. Det samme gjelder en del andre yrker som folk tror er enkle å automatisere, men som representerer en reel. utfordring innen robotikk/kybernetikk. Dermed er mye av innvandringen også fra EØS uhensiktsmessig. Jeg støtter ikke "nordmenn på NAV og billig østeuropeisk arbeidskraft" holdningen til høyresiden og jeg kommer heller aldri til å gjøre det. Bare en idiot vil hevde at automatiseringen ikke er kommet spesielt langt. Fly er i praksis styrt av en datamaskin og innen de neste tiårene vil biler også være det, noe som utgjør en enorm arbeidsektor. Om du leser Max Tegmarks life 3.0, som forøvrig ikke er en selger men en professor innen AI, vil du se at en enorm automatisering vil skje innen vår levealder. Hvorvidt innvandring er hensiktsmessig eller ikke er en helt annen sak, fra et utilitaristisk ståsted er det for eksempel det, uten at det nødvendigvis betyr at det er det. Poenget er at økt jobbkonkurranse er et ikke nevnverdig problem.
Husholdning1 Skrevet 2. juni 2019 #52 Skrevet 2. juni 2019 8 timer siden, Fjeud skrev: Bare en idiot vil hevde at automatiseringen ikke er kommet spesielt langt. Fly er i praksis styrt av en datamaskin og innen de neste tiårene vil biler også være det, noe som utgjør en enorm arbeidsektor. Om du leser Max Tegmarks life 3.0, som forøvrig ikke er en selger men en professor innen AI, vil du se at en enorm automatisering vil skje innen vår levealder. Hvorvidt innvandring er hensiktsmessig eller ikke er en helt annen sak, fra et utilitaristisk ståsted er det for eksempel det, uten at det nødvendigvis betyr at det er det. Poenget er at økt jobbkonkurranse er et ikke nevnverdig problem. Økt jobbkonkurranse er et mer enn nevneverdig problem. Flere folk til å utføre færre jobber vil selvsagt bety mye. 1
herzeleid Skrevet 2. juni 2019 #53 Skrevet 2. juni 2019 Kommer nok an på hvem og når du spør. Sitter du selv godt i det og har fått tilgang på billigere arbeidskraft samtidig som du har råd til å bo langt unna de mest innvandrertette områdene er det nok verdt det. Dette er situasjonen for mange som er positive til høy innvandring. Det er klart det er "berikende" å få billig vaskehjelp og kunne kjøpe billige grønnsaker på Grønnland, så lenge du kan bo og sende barna på skole i et "hvitt" område. For de som opplever dårligere lønn og større vansker med å få jobb, innstramminger i velferdsgoder og er avhengig av det offentlige er det nok overhodet ikke verdt det, og verre vil det bli. Den enorme kostnaden vi har påtatt oss ved å ha så høy innvandring må tas av noen, i form av beskatning, innstramminger og kutt, og jeg tror nok ikke det er førstnevnte gruppe som ender med denne belastningen. 5
tunaen Skrevet 3. juni 2019 #54 Skrevet 3. juni 2019 Nei. Send alle innvandrerne hjem. Da er det ingen igjen til å bedrive med kriminalitet, sitte hjemme og ikke gjøre en dritt. Ingen som kommer til NAV for å søke om sosialhjelp fordi de har brukt opp alle pengene på alkohol og/eller fem hester. Ingen som har tid til å sitte hjemme i kjellerleiligheten og spy ut dritt på internett, fordi da må alle jobbe - blir ikke mulig å bare være hjemme på grunn av ME, utbrenthet eller diffuse leddsykdommer. Det blir 10 timers arbeidsdager for alle, så samfunnet skal gå rundt, men det er faenmeg verdt det. Da slipper vi å menge oss med andre folkeslag, folk med religion eller annen religion. Og vi slipper å prate svorsk 🤗🤗🤗👏👏👏😁 1
Bag Skrevet 3. juni 2019 #55 Skrevet 3. juni 2019 Jeg tror det er umulig å sette opp et objektivt regnestykke på dette. Her kan man bevise akkurat det man har lyst til å bevise, om det så er i den ene eller andre rettning.
ElinX0Xpoliti Skrevet 3. juni 2019 #56 Skrevet 3. juni 2019 2 hours ago, Bag said: Jeg tror det er umulig å sette opp et objektivt regnestykke på dette. Her kan man bevise akkurat det man har lyst til å bevise, om det så er i den ene eller andre rettning. Regnestykket er gjort om flyktinger, de kommer til å koste 4,7 million per pers. Folk i fra Afrika koster, der 65% ifra Somalia ikke jobber og der 80% av kvinner ikke jobber. Folk ifra mellomøsten så jobber 50% ikke, der fork ifra Iran er den høyeste jobbene demografien på 59%. Den høyeste jobbene demografien er svensker som er i 81,5% jobb på samme linje som Norske personer. Kilde aftenposten og SSB. At du ikke ønsker å vite dette er dit problem. Det er faktisk helt umulig å forsvarer dette pengeforbruket på personer som ikke betaler inn i kassen, der etniske norske betaler for at immigranter kan bo i Norge via nav og udi. I 2014 så betale norske husholdinger 11 000 kr det året for flyktinger og immigranter til Norge, i dag så estimerer jeg at man betaler 13 000 til 14 000 kr dette året. Det jeg forventer er man får til slutt et skatte opprør som i Frankrike at folket sier stopp til dette. 7
Stonegiant Skrevet 3. juni 2019 #57 Skrevet 3. juni 2019 Har ikke lest tråden, men til overskriften vil jeg si at stort og rungende JA!
Gjest HarryDotter Skrevet 3. juni 2019 #58 Skrevet 3. juni 2019 På 1.6.2019 den 19.52, Tibbie skrev: Du mener at vi skal plassere alle verdens flyktninger i de fire landene? Høres ikke helt rettferdig ut for de landene. Alle bør ta byrden ved å hjelpe til, også vi. Hvorfor kan de ikke heller holde fred og fordragelighet i de forbannede landene de kommer ifra da, så slipper både de selv og landene som må huse flyktninger, å lide. Midtøsten er en eneste stor krig! Og har vært det i hundrevis av år! Hvorfor det?? Hvorfor holder vi oss siviliserte i Europa og nord amerika? Det er ikke vår skyld at muslimene ikke tåler trynet på hverandre der nede. Så ender det opp med at vi må ta kostnadene og allt som følger med! Jeg lider med de uskyldige kvinner og barn som lever i det, men hjelpen må ned dit. Europa kan ikke ta imot millioner! Noen må lære dem å holde fred! Respekt! Det ironiske er jo at områdene de flykter fra er de rikeste på mineraler og resurser. Nei jeg sliter med å forstå logikken med å ta inn flest mulig mennesker som lever i og elsker en kultur som har de stikk motsatte verdiene av våre egne.
Elaine Marley Skrevet 4. juni 2019 #60 Skrevet 4. juni 2019 Tråden er ryddet for hatefullt innlegg. Elaine Marley, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå