Gjest Fjeud Skrevet 1. juni 2019 #21 Skrevet 1. juni 2019 1 minutt siden, Husholdning1 skrev: Det finnes en rekke jobber uten krav til kompetanse f.eks i fiskeindustrien. Denne bransjen domineres av Øst-Europeere. Om du ikke har intensjoner om å argumentere mot mine argumenter, men mot stråmenn, blir dette svært lite produktivt. Hvor mye manuelt fiske tror du blir å foregå i framtiden? Svært lite
Tibbie Skrevet 1. juni 2019 #22 Skrevet 1. juni 2019 2 timer siden, Rosetelys skrev: Jeg kan ikke komme på en positiv ting, så nei, det har ikke vært verdt det. Tipper at de som har fått livet sitt reddet kommer på i hvert fall èn positiv ting.
Gjest Rosetelys Skrevet 1. juni 2019 #23 Skrevet 1. juni 2019 1 minutt siden, Tibbie skrev: Tipper at de som har fått livet sitt reddet kommer på i hvert fall èn positiv ting. De som har fått livet sitt reddet var utenfor livsfare lenge før de kom til Norge.
Husholdning1 Skrevet 1. juni 2019 #24 Skrevet 1. juni 2019 5 minutter siden, Fjeud skrev: Om du ikke har intensjoner om å argumentere mot mine argumenter, men mot stråmenn, blir dette svært lite produktivt. Hvor mye manuelt fiske tror du blir å foregå i framtiden? Svært lite Om jeg har satt opp noen stråmenn beklager jeg det, det har ikke vært intensjonen. Fiskeindustrien baserer seg per i dag i stor grad på manuell arbeidskraft. Og det vil nok være slik i flere tiår til. Da vil en importert arbeider potensielt svise ut en norsk arbeider minus det arbeidet den samme importere arbeideren genererer. 2
Sanjar Skrevet 1. juni 2019 #25 Skrevet 1. juni 2019 Overhodet ikke verdt det. Vi mister vårt folk og egenart, og må betale for vår egen befolkningserstatning. 4
Tibbie Skrevet 1. juni 2019 #26 Skrevet 1. juni 2019 13 minutter siden, Rosetelys skrev: De som har fått livet sitt reddet var utenfor livsfare lenge før de kom til Norge. Hvordan vet du det? Kjenner du til alle farer i alle verdens land?
Gjest Rosetelys Skrevet 1. juni 2019 #27 Skrevet 1. juni 2019 1 minutt siden, Tibbie skrev: Hvordan vet du det? Kjenner du til alle farer i alle verdens land? Hvilke land på vei til Norge, Europas ytterkant, er livsfarlige? Danmark? Tyskland? Sveits? Østerrike? For å komme til Norge må man gjennom X antall andre land, land som av veldig mange er ønsket destinasjon.
Tibbie Skrevet 1. juni 2019 #28 Skrevet 1. juni 2019 2 minutter siden, Rosetelys skrev: Hvilke land på vei til Norge, Europas ytterkant, er livsfarlige? Danmark? Tyskland? Sveits? Østerrike? For å komme til Norge må man gjennom X antall andre land, land som av veldig mange er ønsket destinasjon. Du mener at vi skal plassere alle verdens flyktninger i de fire landene? Høres ikke helt rettferdig ut for de landene. Alle bør ta byrden ved å hjelpe til, også vi.
Husholdning1 Skrevet 1. juni 2019 #29 Skrevet 1. juni 2019 (endret) 3 minutter siden, Tibbie skrev: Du mener at vi skal plassere alle verdens flyktninger i de fire landene? Høres ikke helt rettferdig ut for de landene. Alle bør ta byrden ved å hjelpe til, også vi. Det var ikke det Rosetelys skrev. Endret 1. juni 2019 av Husholdning1 3
Gjest Rosetelys Skrevet 1. juni 2019 #30 Skrevet 1. juni 2019 3 minutter siden, Tibbie skrev: Du mener at vi skal plassere alle verdens flyktninger i de fire landene? Høres ikke helt rettferdig ut for de landene. Alle bør ta byrden ved å hjelpe til, også vi. De landene var bare eksempler. Nei, jeg mener at vi ikke bør ta i mot flyktninger fra andre land enn nabolandene våre. Dersom det brøt ut krig i Sverige så er det ikke meg imot å ta imot flyktninger derfra. De har samme kultur som oss og vil ikke skape konflikter på lik linje med folk som kommer fra helt fremmede, uintegrerbare kulturer. For å hjelpe flest mulig bør vi heller bruke pengene på å hjelpe folk der de er, ikke bruke en hel masse penger på noen få utvalgte som har klart å komme seg hit. Det er ikke akkurat de mest ressurssvake som klarer å finansiere en reise helt hit, eller bare det å komme seg til Europa i det hele tatt.
Tibbie Skrevet 1. juni 2019 #31 Skrevet 1. juni 2019 3 minutter siden, Husholdning1 skrev: Det var ikke det Rosetelys skrev. Jeg forsto ikke det hun skrev, men antok at det var det hun mente? Det så ut til at hun tror de går gjennom alle disse landene før de slår seg ned, men siden man tar fly er det vel irrelevant hvor mange land det er på veien, men det tviler jeg på at hun mente?
Capt. Obvious Skrevet 1. juni 2019 #32 Skrevet 1. juni 2019 2 timer siden, AmonymBruker skrev: Innvandringen har stort sett vært en berikelse for Norge. På alle mulig måter, også økonomisk. EØS-innvandringen og den spesielle fri-bevegelsesavtalene vi lenge har hatt med våre naboland har ikke vært annet et gode. Det er derimot en spesiell form for innvandring som har vært problematisk. Asyl-innvandringen fra muslimske land. Det er i ferd med å endre samfunnet vårt. Det er bare å se til resten av Europa hvor utviklingen har kommet lenger. Frankfurt er nå en by med muslimsk majoritet. Det endrer byens verdier og normer. Grooming-gjengene i England har fått vokse fordi samfunnnormene har endret seg slik at jenter som ikke har mannlig følge er fritt vilt. Det samme i Sverige. I Norge, vel trenger jeg å si mer? https://www.dagbladet.no/magasinet/jeg-skulle-onske-jeg-var-jomfru-men-det-er-for-sent-na/66159582 Venstresiden i Norge strengere innvandringsregler for EØS-borgere, amerikanere og andre vestlige. Mens de ønsker mer av asylinnvandringen. Det gjør at jeg tenker mitt omg de egentlig ønsker mer islam. Og da gjerne muslimske menn, siden muslimske jenter ikke kan bruke asylssystemet. EØS arbeidsinnvandringen har hatt store konsekvenser, både med tanke på trygdeeksport og mindre arbeidsmarked for nordmenn og andre som har vokst opp i Norge. 3
Tibbie Skrevet 1. juni 2019 #33 Skrevet 1. juni 2019 2 minutter siden, Rosetelys skrev: De landene var bare eksempler. Nei, jeg mener at vi ikke bør ta i mot flyktninger fra andre land enn nabolandene våre. Dersom det brøt ut krig i Sverige så er det ikke meg imot å ta imot flyktninger derfra. De har samme kultur som oss og vil ikke skape konflikter på lik linje med folk som kommer fra helt fremmede, uintegrerbare kulturer. For å hjelpe flest mulig bør vi heller bruke pengene på å hjelpe folk der de er, ikke bruke en hel masse penger på noen få utvalgte som har klart å komme seg hit. Det er ikke akkurat de mest ressurssvake som klarer å finansiere en reise helt hit, eller bare det å komme seg til Europa i det hele tatt. Alle nabolandene til kriseland er stappfulle. Hva gjør man da? Skal de bare dø? Jeg har vært gjest i en ganske stor flyktningeleir for palestinske flyktninger, og det er ikke plass til så mye som en rotte til der. Det er helt jævlig der inne. At andre land enn nabolandene må trå til, er det ingen tvil om. Foreldrene til en venninne av meg er flyktninger. De er begge truet med dødsstraff i hjemlandet, siden de fikk henne utenfor ekteskapet. Hvordan mener du at man hjelper politiske flyktninger "der de er"? Våre penger vil ikke endre loven. Norge er ikke Gud. 1
Gjest Rosetelys Skrevet 1. juni 2019 #34 Skrevet 1. juni 2019 1 minutt siden, Tibbie skrev: Jeg forsto ikke det hun skrev, men antok at det var det hun mente? Det så ut til at hun tror de går gjennom alle disse landene før de slår seg ned, men siden man tar fly er det vel irrelevant hvor mange land det er på veien, men det tviler jeg på at hun mente? Veldig mange går ja. Og på veien tar de kollektivtransport. Eller sykler: https://www.nrk.no/finnmark/xl/sykkelberget-_-historien-om-asylstrommen-pa-storskog-1.13445624 For å fly til Norge fra et land som ikke har en eller annen avtale på plass så trenger man visum. Har man kommet seg inn i et land som er en del av Schengenavtalen så kan man forflytte seg fritt over landegrensene.
Capt. Obvious Skrevet 1. juni 2019 #35 Skrevet 1. juni 2019 2 timer siden, Fjeud skrev: Du er bra kunnskapsløs til å ha studert fem år på universitetet, selv om det mest sannsynlig er løgn. De som går arbeidsledig som følge av automatisering de kommende tiårene er de fra u-land som ikke har mulighetene eller ressursene til å tilegne seg kunnskapen som gjør at de kan omstille seg og fremdeles være nyttige. Gjennom å ta inn flere vil Norge da være med på å redusere global arbeidsløshet. Før du kaller andre kunnskapsløse, så bør du nok kanskje gjøre en liten regneoppgave for din egen del. Kort sagt: Det finnes mange hundre millioner mennesker uten særlig til kvalifikasjoner i disse landene, at Norge skal gi mange av disse en jobb er kun en utopi. Du kan jo samtidig spørre deg selv hvorfor nesten alle andre land i verden nesten utelukkende tillater arbeidsinnvandring når det er snakk om høyt kvalifisert arbeidskraft og ikke motsatt. Skal du f. eks. jobbe i USA, så kan du glemme å få arbeidsvisum om man ønsker en jobb på gulvet, for det er det mer enn nok av amerikanske borgere til allerede. 6
Gjest Rosetelys Skrevet 1. juni 2019 #36 Skrevet 1. juni 2019 2 minutter siden, Tibbie skrev: Alle nabolandene til kriseland er stappfulle. Hva gjør man da? Skal de bare dø? Jeg har vært gjest i en ganske stor flyktningeleir for palestinske flyktninger, og det er ikke plass til så mye som en rotte til der. Det er helt jævlig der inne. At andre land enn nabolandene må trå til, er det ingen tvil om. Foreldrene til en venninne av meg er flyktninger. De er begge truet med dødsstraff i hjemlandet, siden de fikk henne utenfor ekteskapet. Hvordan mener du at man hjelper politiske flyktninger "der de er"? Våre penger vil ikke endre loven. Norge er ikke Gud. Jeg vil anbefale deg å se Borderless, en dokumentar som ligger på youtube. Mange flyktninger som nå oppholder seg i flyktningleire skulle ønske de aldri hadde dratt. De hadde et bedre liv før de dro. Når det kommer til folk som er politiske flyktninger så vet jeg ikke helt, men jeg vet at løsningen ikke er å fly alle som ikke forholder seg til hjemlandets lover over hit i hvert fall.
Gjest Fjeud Skrevet 1. juni 2019 #37 Skrevet 1. juni 2019 1 minutt siden, Capt. Obvious skrev: Før du kaller andre kunnskapsløse, så bør du nok kanskje gjøre en liten regneoppgave for din egen del. Kort sagt: Det finnes mange hundre millioner mennesker uten særlig til kvalifikasjoner i disse landene, at Norge skal gi mange av disse en jobb er kun en utopi. Du kan jo samtidig spørre deg selv hvorfor nesten alle andre land i verden nesten utelukkende tillater arbeidsinnvandring når det er snakk om høyt kvalifisert arbeidskraft og ikke motsatt. Skal du f. eks. jobbe i USA, så kan du glemme å få arbeidsvisum om man ønsker en jobb på gulvet, for det er det mer enn nok av amerikanske borgere til allerede. Du evner jo heller ikke å besvare argumentet mitt. Det var et motsvar på at innvandrere stjeler jobber til etniske nordmenn. Mitt argument er at med automatiseringen og den teknologiske utviklingen i framtiden vil ikke problemet være konkurranse om jobber, men mangel på kompetanse. Det vil ikke være slik at enten en nordmann eller en innvandrer får en jobb, men at begge må ha mye kompetanse for å kunne få en jobb. Gjennom at Norge da tilbyr utdanning vil de også kunne oppnå denne kompetansen.
Capt. Obvious Skrevet 1. juni 2019 #38 Skrevet 1. juni 2019 4 minutter siden, Fjeud skrev: Du evner jo heller ikke å besvare argumentet mitt. Det var et motsvar på at innvandrere stjeler jobber til etniske nordmenn. Mitt argument er at med automatiseringen og den teknologiske utviklingen i framtiden vil ikke problemet være konkurranse om jobber, men mangel på kompetanse. Det vil ikke være slik at enten en nordmann eller en innvandrer får en jobb, men at begge må ha mye kompetanse for å kunne få en jobb. Gjennom at Norge da tilbyr utdanning vil de også kunne oppnå denne kompetansen. I en fjern fremtid, så ja. Da vil man kanskje også komme så langt at nesten alt av arbeid ikke utføres av mennesker. Men automatiseringen har ennå ikke på langt nær kommet så langt som folk ønsker å tro. Floskler og "sales pitches" fra selgere uten teknisk innsikt selv har bidratt til dette bedraget. Fiske, som ble diskutert tidligere i tråden, er ennå et av yrkene som på langt nær kan fullstendig automatiseres. Fiskeriene har automatisert noe, som samlelbånd, vinsjer/kraner og lignende på moderne båter, men i de nærmeste tiårene vil man fortsatt trenge en del folk om bord. Det samme gjelder en del andre yrker som folk tror er enkle å automatisere, men som representerer en reel. utfordring innen robotikk/kybernetikk. Dermed er mye av innvandringen også fra EØS uhensiktsmessig. Jeg støtter ikke "nordmenn på NAV og billig østeuropeisk arbeidskraft" holdningen til høyresiden og jeg kommer heller aldri til å gjøre det. 2
Tibbie Skrevet 1. juni 2019 #39 Skrevet 1. juni 2019 11 minutter siden, Rosetelys skrev: Veldig mange går ja. Og på veien tar de kollektivtransport. Eller sykler: https://www.nrk.no/finnmark/xl/sykkelberget-_-historien-om-asylstrommen-pa-storskog-1.13445624 For å fly til Norge fra et land som ikke har en eller annen avtale på plass så trenger man visum. Har man kommet seg inn i et land som er en del av Schengenavtalen så kan man forflytte seg fritt over landegrensene. Har du lest artikkelen du lenket til? Jeg husker den saken veldig godt da dette var (unntakstilstand!), og det handlet om at folk syklet fra Nikel til Kirkenes. Jeg vet ikke om du har kjørt ruta, men den er ikke i nærheten av like lang som å gå halve jorda på tvers. Det er betydeligere lengre å sykle fra Afrika/Asia til Nord-Norge, enn over den russiske grensa.
Tibbie Skrevet 1. juni 2019 #40 Skrevet 1. juni 2019 11 minutter siden, Rosetelys skrev: Jeg vil anbefale deg å se Borderless, en dokumentar som ligger på youtube. Mange flyktninger som nå oppholder seg i flyktningleire skulle ønske de aldri hadde dratt. De hadde et bedre liv før de dro. Når det kommer til folk som er politiske flyktninger så vet jeg ikke helt, men jeg vet at løsningen ikke er å fly alle som ikke forholder seg til hjemlandets lover over hit i hvert fall. Vet du hvordan det er mange steder? Noen steder for man dødsstraff for å bli voldtatt. Hvordan skal den dama, for eksempel, forholde seg til landets lover? Og de som flykter fra militæret, hvordan skal de forholde seg til landets lover? De blir tvunget til å dø barbarisk, eller å rømme landet. Jeg vet hva jeg ville valgt, og jeg vet hva jeg ville valgt for min tenåring. Tipper at du hadde valgt det samme for deg og dine. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå