AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #1 Skrevet 1. juni 2019 Vi trener mye på passering da hunden min er fryktaggressiv. Vi forsøker så langt som mulig å gå i områder hvor jeg har oversikt og det er mulig å holde god avstand til andre hunder som passerer. Men det er ikke alltid dette lar seg gjøre, og plutselig kan en hund komme for nær og ut av det "blå". F.eks når vi er på vei ut døren eller går til bilen for å kjøre til et annet sted. Da "klikker" hunden. Bjeffer og bykser i mot. Forsøker å få kontakt, men umulig. Jeg bruker ren kylling i store biter. Jeg kunne holdt en svær biff foran han uten at han hadde fått det med seg. Har forsøkt å være i forkant (når det er mulig) å f.eks kastet godbiter/kylling på bakken slik han må se ned og lete for å spise. Det er hjulpet noen ganger. Men om jeg ikke har tid til dette så er det totalt umulig å oppnå kontakt. Spørsmålet er derfor, hva er det beste å gjøre i denne situasjonen (for disse situsjonene kan vi ikke alltid unngå på vei ut døren og til bilen). Når hunden er kommet langt nok vekk så klarer jeg å få kontakt med han og forsøker da å trene kontakt til hunden er helt ute av syne. Anonymkode: 41d20...34e
Tabris Skrevet 1. juni 2019 #2 Skrevet 1. juni 2019 Tar han mat hvis du holder det rett opp i nesen på ham? Jeg pleier å ta hunden i selen slik at han ikke får bykset og holder mat rett oppi nesen på ham. Noen ganger spiser han, andre ganger ikke. Så har jeg godbisøk med en gang han er klar for det etterpå for å roe ned.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #3 Skrevet 1. juni 2019 Jeg tror du må begynne med grunnleggende lydighet først hvis det ikke er på plass. Hadde hund før som reagerte som din. Anonymkode: 6555d...880 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #4 Skrevet 1. juni 2019 Gi han en løsning på det. Lær han at ved å sitte fot og holde kontakt med deg så forsvinner "trusselen". Tren masse fot, belønn masse for å holde kontakt, og når han er trygg på dette overfører du det til situasjoner i møte med andre hunder. Belønn masse for å sitte fot og ta kontakt ved passeringer. Etterhvert trenger du ikke stoppe opp, men kan få hunden til å gå i fot og holde kontakt med deg istedet for å utagere på andre hunder. Da viser du at du har kontroll og du gir han en trygg løsning på det hele. Dette har fungert veldig godt med forskjellige hunder jeg har trent hvertfall. Anonymkode: 1d2c7...27f 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #5 Skrevet 1. juni 2019 Jeg ville gitt hunden en jobb i slike situasjoner hvis det er mulig. Trener du noe lydighet, triks? Når du åpner ytterdøren å hunden din klikker fordi det er en hund der så gi han en jobb å prøv å bryte fokuset. Med min hund hadde jeg bare sagt ops, gått litt tilbake i gangen/huset og begynt å snakke med henne på akkurat samme måte som når vi trener. Da glemmer hun helt det som var skummelt og koser seg fordi trening for henne betyr lek og moro. Prøv uansett å ikke bli sint, lei deg eller redd når hunden din reagerer sånn, da kan han bli enda mer redd/aggressiv. Anonymkode: 03bd4...ee8
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #6 Skrevet 1. juni 2019 Når du ikke får kontakt må du bare skape avstand så raskt du kan og så distrahere med kontakt eller søk. Jeg bruker en sele med feste foran og fester karabinkroken i både den og halsbåndet, slik at jeg kan snu hunden mot meg raskt og få henne bort. Og etter en slik reaksjon har hunden lavere terskel for å reagere neste gang pga økt adrenalin, så det kan være lurt å redusere eksponeringen for andre hunder på resten av turen. Anonymkode: 07b0b...478
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #7 Skrevet 2. juni 2019 16 hours ago, AnonymBruker said: Når du ikke får kontakt må du bare skape avstand så raskt du kan og så distrahere med kontakt eller søk. Jeg bruker en sele med feste foran og fester karabinkroken i både den og halsbåndet, slik at jeg kan snu hunden mot meg raskt og få henne bort. Og etter en slik reaksjon har hunden lavere terskel for å reagere neste gang pga økt adrenalin, så det kan være lurt å redusere eksponeringen for andre hunder på resten av turen. Anonymkode: 07b0b...478 Hva slags sele og kobbel har du? Anonymkode: 05bfe...7c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå