Gå til innhold

Hva er deres forhold til at bæreposer koster penger i dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grønn hverdag oppfordret folk i en kampanje for noen år siden, til å legge igjen all unødvendig pappemballasje i butikkene (for å prøve å få endret  på unødvendig emballering av varene).

Anonymkode: 36f94...a44

Her står det om det https://www.nettavisen.no/nyheter/--legg-igjen-sopla-i-butikken/1930277.html

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri brukt poser, så bryr meg egentlig ikke. Men synes det er greit, så tenker folk seg om

Anonymkode: fba14...162

Kan jeg spørre hva du putter ditt restavfall i? 

Det er mitt problem med det. Jeg er avhengig av plastposer for restavfallet mitt. Ellers bruker jeg handlenett, men noen plastposer må jeg ha, da irriterer det meg med de som bare har papirposer, det får jeg ikke brukt til noe. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Papirposer er ikke mer miljøvennlig sett fra produksjons siden, det er kun hvis du sammenligne nedbrytningen i naturen. De fleste plastposer produseres idag av gjenbrukt materiale og spillplast.

Energiforbruket er større ved produksjon av papir enn plastposer. 

Anonymkode: e3456...a8c

Takk for tips! Det er med andre ord helt innafor å kjøpe plastposer også :)

Anonymkode: 3f9b9...1a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! Det er med andre ord helt innafor å kjøpe plastposer også :)

Anonymkode: 3f9b9...1a7

Ja, så lenge de ikke havner i naturen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og disse "miljøvennlige"  handlenettene i tøy må  faktisk bruker ekstremt mange tusen ganger før det blir mer miljøvennlig enn plastposer.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Papirposer er ikke mer miljøvennlig sett fra produksjons siden, det er kun hvis du sammenligne nedbrytningen i naturen. De fleste plastposer produseres idag av gjenbrukt materiale og spillplast.

Energiforbruket er større ved produksjon av papir enn plastposer. 

Kanskje energiforbruket er større ved produksjon av papir, men plast er helt klart giftigere.

Anonymkode: d5148...a0f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og disse "miljøvennlige"  handlenettene i tøy må  faktisk bruker ekstremt mange tusen ganger før det blir mer miljøvennlig enn plastposer.

En annen sak er dersom man syr de av brukt tøy: DA blir de svært miljøvennlige.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En annen sak er dersom man syr de av brukt tøy: DA blir de svært miljøvennlige.

Se denne tråden: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1214504-kjære-butikkeiere-kan-dere-slutte-å-selge-plastposer-i-butikkene/?do=findComment&comment=22074221   Innlegg av @Bladlusa "Og bare for å kommentere dette også: Et handlenett i bomull må brukes 7100 ganger før det blir mer miljøvennlig enn en plastpose. Med mindre det er av økologisk bomull, da må det brukes 20 000 ganger. (Kilde: Linken i forrige innlegg.) Bruker du bomullsnettene  dine så lenge? " 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker gjenbruksnett fra coop extra og får én krone inn på coopkontoen min for hver gang jeg har det med,av den grunn kjøper jeg bare poser  når jeg virkelig trenger dem. Helt greit å betale for plastposer,det gjør at jeg generelt har blitt mer miljøbevisst. Er flinkere til å sortere plast og papir,har jo ikke alltid nok poser til å kaste det i restavfall😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krampus
7 minutter siden, TeamWP skrev:

Jeg bruker gjenbruksnett fra coop extra og får én krone inn på coopkontoen min for hver gang jeg har det med,av den grunn kjøper jeg bare poser  når jeg virkelig trenger dem. Helt greit å betale for plastposer,det gjør at jeg generelt har blitt mer miljøbevisst. Er flinkere til å sortere plast og papir,har jo ikke alltid nok poser til å kaste det i restavfall😂

Samme her. Ber bare om pose når jeg trenger ny til søppelkassa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at engangsposer skulle vært forbudt sammen med andre ubrukelige engangs-ting. Ta med pose i lomma. Koster deg null kalorier. 

Når en glemmer det og må kjøpe pose synes jeg den kunne koste 1-5 hundrelapper - omtrent som en bot - summen kunne gå uforkortet til plastrydde-aksjoner.

Anonymkode: 3e720...0b7

Hva faen skal jeg putte søppla i da?

Renovasjonsselskapet krever at søpla er i poser. Så da må jeg jo kjøpe nye poser hele tiden.

Synes heller vi kan innføre straffetoll til de landene i asia og afrika som forsøpler havene. Og bruke pengene til å fiske opp garn og oppdrettsanlegg vi har glemt igjen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, TeamWP skrev:

Var ikke det en kortvarig kampanje som er over nå?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Var ikke det en kortvarig kampanje som er over nå?

Nei,det skulle være det,men det fungerte så godt at de lot det vare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bryr meg ikke så veldig om de 1,60 kr for en bærepose. Vanligvis bruker jeg ikke kjøpe bærepose, fordi jeg bruker trillebag til å frakte varene hjem. Det er når jeg begynner å bli tom for bæreposer til restavfall hjemme, at jeg kjøper et par poser å ha. En sjelden gang når jeg ikke skal storhandle, men bare kjøpe noe småtteri jeg hadde glemt, så kjøper jeg bærepose til å bære varene hjem i, og dropper trillebagen. Men som regel storhandler jeg en gang i uka med trillebagen (uten bil må man nesten ha det for å klare og frakte alt sammen hjem. Klarer ikke bære en hel ukeshandel i poser i hendene hele veien hjem).

Jeg hadde altså  minimert mitt poseforbruk før posekostnaden økte.

Poser fra andre butikker, som apotek og diverse klesbutikker el., må jeg nesten ta i mot for bære varene hjem i.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syn det er bra. Flere burde bruke handlenett.

(Og syns papirposene burde de slutte med. de er jo ubrukelige)

Anonymkode: 13a52...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

at bæreposer koster penger i dag? Og hvorfor skal de ikke koste noe og ikke innebære reklame for butikkene? Evt. omvendt

Anonymkode: 1fc6e...53b

Trådtittelen er endret. Perelandra, mod. 

Jeg tenker det er helt greit. Da kjøper man færre poser. Har man vært et sted og handlet så trenger man ikke ny pose på sted nummer to om man har plass i den første posen. Og man kjøper ikke pose unødvendig for bare et par ting man kan ta i hånden. 

Jeg kjøper ikke papirposer da det er mindre miljøvennlig. Jeg kjøper heller ikke slike stoffposer da dette også er mindre miljøvennlig, men jeg har allerede et par sånne som jeg har fått via goodiebags og sånt, så de blir jo brukt når jeg først har de i huset

Anonymkode: b68f9...6b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er jo bare 1-3 kroner, så da dette kom brukte jeg poser som før. 

Sluttet da jeg ble klar over problematikken med plast i naturen. Men ser jo at handlenett heller ikke er det mest miljøvennlige. Samtidig, skal jeg ha diverse småting tar jeg bare med meg en ekstra stor skulderveske, som rommer alt. 

Til søppel bruker jeg selvfølgelig tynne poser i nedbrytbar plast, slik man kjøper på rull. 

Anonymkode: c91a6...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Synes heller vi kan innføre straffetoll til de landene i asia og afrika som forsøpler havene. Og bruke pengene til å fiske opp garn og oppdrettsanlegg vi har glemt igjen.

Da synes jeg vel vi bør innføre straffetoll til oss selv også, all den tid vår sorterte plastsøppel ender på nøyaktig samme sted som u-landenes egne poser siden vi selger søpla vår dit. 

Anonymkode: e4a69...e26

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, TeamWP skrev:

Nei,det skulle være det,men det fungerte så godt at de lot det vare.

Funker det på obs? Da må jeg finne den snåle coop posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva skal man kaste søppel i ? Har noen noe godt forslag? Bruker handlenett men må uannsett kjøpe poser til søppel .

Anonymkode: 47989...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...