Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dere strikse når det gjelder aldersgrense på app spill, tv spill og filmer? Jeg lar ikke mine på 7, 8, 9 laste ned 13 års grense apper som Facebook, snap, tik tok. Heller ikke tv spill, noen filmer for 9 og 13 åringer er greit om jeg ser de selv først, der vet vi hva som skjer og får med oss  innhold. Hva som skjer via nettverden er jo ikke lett å vite. Ser det er utrolig mange 1-3 klassinger som spiller nerf og er på tik tok. Hva er grunnen til at foreldre godtar det 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer også på hvilke holdninger foreldre har til dette! Er streng selv med min 1. Klassing, men bruker litt skjønn også. 

Anonymkode: 04411...32f

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer også på hvilke holdninger foreldre har til dette! Er streng selv med min 1. Klassing, men bruker litt skjønn også. 

Anonymkode: 04411...32f

Jeg også, i klassen til mi 3 klassing er det altfor mye både snap, tik tok og nerf. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, coralgol skrev:

Er dere strikse når det gjelder aldersgrense på app spill, tv spill og filmer? Jeg lar ikke mine på 7, 8, 9 laste ned 13 års grense apper som Facebook, snap, tik tok. Heller ikke tv spill, noen filmer for 9 og 13 åringer er greit om jeg ser de selv først, der vet vi hva som skjer og får med oss  innhold. Hva som skjer via nettverden er jo ikke lett å vite. Ser det er utrolig mange 1-3 klassinger som spiller nerf og er på tik tok. Hva er grunnen til at foreldre godtar det 

Husker du filmen Jumanji med Robin Williams?

Den har 13-årsgrense på Netflix og 7-årsgrense på Viaplay.

Man må som regel se an ungen sin, mtp modenhet etc før man avgjør om en film eller et spill er aktuelt. 

Sosiale medier kan ikke sammenlignes med spill og film, det er en helt annen arena med helt andre typer risiko enn å ha sett for eksempel en voldsscene i en film som gir mareritt noen netter etterpå. 

Anonymkode: 893cc...95a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husker du filmen Jumanji med Robin Williams?

Den har 13-årsgrense på Netflix og 7-årsgrense på Viaplay.

Man må som regel se an ungen sin, mtp modenhet etc før man avgjør om en film eller et spill er aktuelt. 

Sosiale medier kan ikke sammenlignes med spill og film, det er en helt annen arena med helt andre typer risiko enn å ha sett for eksempel en voldsscene i en film som gir mareritt noen netter etterpå. 

Det er derfor jeg skrev at det er forskjell på film og apper. Apper får man ikke vært med å sett på sammen med barnet. Ikke lett å kontrollere alt som sendes ut og mottas, ikke lett å holde full oversikt. En film kan stoppes, pauses, avsluttes om det blir for ille og den kan eventuelt sees før ungen 

Anonymkode: 186c7...db6

AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å kuppe tråden, men hva er nerf?

Anonymkode: 6074e...131

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å kuppe tråden, men hva er nerf?

Anonymkode: 6074e...131

Våpen som skyter skumgummiprosjektiler.

• Liker 1
Skrevet

Finnes ikke aldersgrense, den er utelukkende anbefalt... 
To tiåringer vil kunne være helt forskjellige på hvordan de opplever og oppfatter noe som har anbefalt aldersgrense 12 år... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nerf guns fikk datteren min da hun var 3. Samme med vannpistoler. 

Anonymkode: 9ab25...668

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker man kan bruke det som generelle retningslinjer, men være åpne for at barn er forskjellige og tåler forskjellige ting. Man må se an sitt eget barn og hva de vil klare håndtere. Jeg tror også det er viktig å snakke med barn om vold og sex i spill, filmer osv, ikke bare kaste dem inn i det uten noen samtaler rundt hva som faktisk foregår. 

• Liker 1
Skrevet

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nerf guns fikk datteren min da hun var 3. Samme med vannpistoler. 

Anonymkode: 9ab25...668

Forsiktig, kan hende folk plutselig påstår vannpistoler og nerf-guns skaper nye ABB'er... ;) 
Det er selvfølgelig ingen sammenheng mellom spill/vannpistoler/nerf guns og massemordere.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er derfor jeg skrev at det er forskjell på film og apper. Apper får man ikke vært med å sett på sammen med barnet. Ikke lett å kontrollere alt som sendes ut og mottas, ikke lett å holde full oversikt. En film kan stoppes, pauses, avsluttes om det blir for ille og den kan eventuelt sees før ungen 

Men det er ikke forskjell på film og apper.

Alt man laster ned på telefonen er apper. Om åtteåringen vil ha et spill så kan hun fritt laste ned alt som er anbefalt 7 år og nedover. Alt over må hun spørre om, og får ofte ja. 

Dog, sosiale medier som Facebook, snapchat etc der eneste formål er å kommunisere med andre, er uaktuelt. 

Det verste som kan skje om hun spiller et spill med for voksent innhold, er at hun får mareritt. Det verste som kan skje på sosiale medier, er at hun får kontakt med en gærning som kidnapper og dreper henne.

Man bør ikke la ungene drive på alene. Jeg har ganske løse regler rundt mediebruk, men jeg er 99% av tiden i nærheten så jeg kan følge med på hva jentungen driver med. Og jeg registrerer at hun som åtteåring har ganske klart for seg hva hun tåler og ikke. Og synes jeg noe er for voksent for henne, bryter jeg inn.

AnonymBruker
Skrevet

13-års aldersgrense på mange nettjenester/app'er handler først og fremst om at utvikler/leverandør sikrer seg i forhold til amerikansk lovgivning, hvor det er ulovlig å samle personinformasjon om barn under 13 år. Ved å sette aldersgrense sikrer de seg rettslig, om barn likevel bruker tjenesten er det ikke deres ansvar. 

Sitat

The reason most social media services use an age limit of 13 or over is in part because of a law in the USA. The COPPA law or Children’s Online Privacy Protection Act states that any organisations or people operating online services (including social media services) are not allowed to collect the personal information of anyone under the age of 13 without parental permission.

https://www.childnet.com/blog/age-restrictions-on-social-media-services

Det har mao. lite å gjøre med om selve tjenesten er upassende for yngre.

Det er f.eks også 13-års aldergrense på å ha en egen konto/bruker på youtube, men de fleste foreldre har ingen betenkeligheter med å la mindre barn se på youtube - ikke er det ulovlig heller.

Sitat

To avoid the necessity of obtaining parental permission for any user under the age of 13, most services have instead chosen to place an age restriction of 13 to their services. They write this rule into their Terms and Conditions – which users must agree to when they initially sign up and some services may ask users to declare their age during sign up.

https://www.childnet.com/blog/age-restrictions-on-social-media-services

Anonymkode: dffbc...eb7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er ikke forskjell på film og apper.

Alt man laster ned på telefonen er apper. Om åtteåringen vil ha et spill så kan hun fritt laste ned alt som er anbefalt 7 år og nedover. Alt over må hun spørre om, og får ofte ja. 

Dog, sosiale medier som Facebook, snapchat etc der eneste formål er å kommunisere med andre, er uaktuelt. 

Det verste som kan skje om hun spiller et spill med for voksent innhold, er at hun får mareritt. Det verste som kan skje på sosiale medier, er at hun får kontakt med en gærning som kidnapper og dreper henne.

Man bør ikke la ungene drive på alene. Jeg har ganske løse regler rundt mediebruk, men jeg er 99% av tiden i nærheten så jeg kan følge med på hva jentungen driver med. Og jeg registrerer at hun som åtteåring har ganske klart for seg hva hun tåler og ikke. Og synes jeg noe er for voksent for henne, bryter jeg inn.

Dette er jo ganske krisemaksimering? Har helt motsatt holdning, det er når barna er yngre, ikke tenåringer ennå, de er mer lydhøre for å lære om hvordan oppføre seg fornuftig på nett. 

Sette opp private brukere, vennegruppe med besteforeldre f.eks. Og bruke app'ene sammen.

De gode vanene og fornuftig holdning til nettkommunikasjon er mye, mye vanskeligere å få inn, når barnet først er tenåring.

Å lære om dette i praksis anser jeg som del av allmenndannelsen. Da er en også bedre rusta å bruke tjenestene og gjøre gode valg som tenåring - på samme måte som med så mange andre ting :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo ganske krisemaksimering? Har helt motsatt holdning, det er når barna er yngre, ikke tenåringer ennå, de er mer lydhøre for å lære om hvordan oppføre seg fornuftig på nett. 

Sette opp private brukere, vennegruppe med besteforeldre f.eks. Og bruke app'ene sammen.

De gode vanene og fornuftig holdning til nettkommunikasjon er mye, mye vanskeligere å få inn, når barnet først er tenåring.

Å lære om dette i praksis anser jeg som del av allmenndannelsen. Da er en også bedre rusta å bruke tjenestene og gjøre gode valg som tenåring - på samme måte som med så mange andre ting :)

Absolutt, ungen skal få lære nettvett, men hun er åtte. Hun har ikke bruk for sosiale medier. Hun har ikke engang egen telefon, hun trenger den ikke for hun er ikke alene hjemme. 

Når hun får bruk for, kan det diskuteres. Foreløpig er sosiale medier uaktuelt. Hun er ikke moden for det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så til tok er greit uansett alder og anbefalt 13? Etter prat med politi og flere tenåringer fra 15-17 er det en helt forferdelig app, gå gjør det slutt på deg, hopp fra en bru, fy f så stygg du er, herregud så stygt du synger.... Slike kommentarer florerer. Og slike kommentarer fører til at de unge velger å gjøre det som skrives... Den appen er så stygg. 

Rett og slett håper, alle som ser meg liker det jeg gjør.... 

Skummelt

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så til tok er greit uansett alder og anbefalt 13? Etter prat med politi og flere tenåringer fra 15-17 er det en helt forferdelig app, gå gjør det slutt på deg, hopp fra en bru, fy f så stygg du er, herregud så stygt du synger.... Slike kommentarer florerer. Og slike kommentarer fører til at de unge velger å gjøre det som skrives... Den appen er så stygg. 

Rett og slett håper, alle som ser meg liker det jeg gjør.... 

Skummelt

Men det er ikke appen sin feil, det er den manglende oppdragelsen og grensesettingen sin feil. TikTok kan ikke klandres for at ungene slippes løs på nettet uten nett- og folkevett.

AnonymBruker
Skrevet

Family link! =). 

Har lastet den ned og bruker den på alle Barna. Tre i alderen 7-14. Eldste skal få slippe unna når hun blir 15.vi ser at hun er moden og reflektert og hun vet vi kan sjekke meldinger, apper osv helt plutselig. 

Men med family link setter vi blant annet tidsgrenser. Blant annet leggetid slik at det ikke nytter å lure med seg telefonen i senga, men også aldersgrense slik at de to yngste kan ikke laste ned snap, tiktok, Instagram, Facebook osv. Men samtidig så prøver vi å gi de en frihet under ansvar. Vi er opptatt av kildekritikk og nettvett og håper at barna respekterer andre på de arena de har tilgang på underveis. 

Anonymkode: 38b84...20d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min minste bekymring er snapchat, fb og slike sosiale nettverk. Spill som "Movie star planet" er en større bekymring der jeg vet det er mange voksne folk som lager seg brukere for å lure barn. Har en datter på snart 12 år som stortsett får bruke alt fritt, men hun har fått god opplæring på hva som er tillatt. Hun spiller både gta og fortnite i tillegg til mange andre spill, hun ser på de filmene hun vil, men begrenser seg selv til å følge anbefalt alder på filmene. Hun har Snapchat med begrensinger, men ikke fb. 

Anonymkode: d4157...bdd

AnonymBruker
Skrevet

Vi er strenge på sosiale medier, det er uaktuelt før anbefalt aldersgrense. Vi har enda noen år igjen, og kommer til å se det an om hun er moden nok når hun når den alderen. Aldersgrense på spill og TV/film er vi slakkere på, når vi har satt oss inn i det så klart. Spill med chattefunksjon får hun ikke lov til å spille, og det syntes hun er helt greit etter vi forklarte hun hvorfor. 

Anonymkode: b1554...479

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...