Gå til innhold

Legger dere bilde av barna deres ut på nett? Det er ikke lurt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Politiet gjorde nylig et skrekkfunn. Her er det innlysende hva dett udyret av en 40-åring hadde planlagdt. Svinet nektet såklart straffskyld. Selv om han ikke har begått ugjerningen mot noen, har han planlagt å gjøre det. Flere barn kartlagt. Synes forvaring er passende for å planlegge denne ondskapen. Han fortjener ikke å gå fritt.

https://www.tv2.no/v/948063/

Anonymkode: 1d8a6...6d6

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er faring er at foreninger som barna er med i, lag som driver musikk og idrett, ikke tar dette på alvor. Gjennom mange år har jeg forsøkt å unngå slik unge- fotografering. Hvert semester får vi delt ut lapper med kryss av, kan vi ta bilder ja, nei og hvorfor ikke. Skolen har også drevet med dette. Måtte til slutt gi opp, fordi ingen andre foreldre gjorde motstand. Jeg fikk kommentar på at "Mamma, hvorfor er jeg aldri med på bildene?". Slik har det blitt. Vanskelig!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Politiet gjorde nylig et skrekkfunn. Her er det innlysende hva dett udyret av en 40-åring hadde planlagdt. Svinet nektet såklart straffskyld. Selv om han ikke har begått ugjerningen mot noen, har han planlagt å gjøre det. Flere barn kartlagt. Synes forvaring er passende for å planlegge denne ondskapen. Han fortjener ikke å gå fritt.

https://www.tv2.no/v/948063/

Anonymkode: 1d8a6...6d6

Legger aldri bilder av barn på nettet. 

For en stund siden viste en undersøkelse at mennesker med høyere utdannelse hadde mer "nettvett" enn foreldre med lavere utdannelse når det gjaldt å legge bilder av barn på nettet. Det ser en lett at stemmer i ulike grupper på facebook. 

Å tro at en lukket gruppe er sikker for deling abv bilder av barn er i tillegg temmelig naivt, noe som vises igjen og igjen både i media og i ektefellens arbeid. 

Anonymkode: 95c1d...5d4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Olaug Olsen skrev:

Min er faring er at foreninger som barna er med i, lag som driver musikk og idrett, ikke tar dette på alvor. Gjennom mange år har jeg forsøkt å unngå slik unge- fotografering. Hvert semester får vi delt ut lapper med kryss av, kan vi ta bilder ja, nei og hvorfor ikke. Skolen har også drevet med dette. Måtte til slutt gi opp, fordi ingen andre foreldre gjorde motstand. Jeg fikk kommentar på at "Mamma, hvorfor er jeg aldri med på bildene?". Slik har det blitt. Vanskelig!

Dette kan umulig stemme. I så tilfelle kan du anmelde til politiet og klage saken inn for Datatilsynet. Det er nemlig brudd på diverse lover. Noe både idrett og skole/barnehage er godt kjent med. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg ser på mine Facebook og IG venner tror jeg absolutt det stemmer at de foreldrene med høy utdannelse sjelden legger ut bildet av egne barn, og de med ingen/lite utdannelse oftere legger ut bilder og informasjon barna sine. 

Jeg legger ut ett og annet bilde, to-tre stk i løpet av året, kanskje, men der barna har lagdrakter osv, eller de er på steder der man lett kan anta at barnet ellers oppholder seg.

Anonymkode: 9fd16...9ac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri lagt ut bilder av mine barn på nettet. De er ikke allemannseie. 

Anonymkode: 96fe2...ea4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bare er det lite lurt, det er også lite interessant for de aller fleste. Glad ikke internett fantes i min barndom. Bildene er i fotoalbum der de hører hjemme.

Anonymkode: 3b61c...934

• Liker 5
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan umulig stemme. I så tilfelle kan du anmelde til politiet og klage saken inn for Datatilsynet. Det er nemlig brudd på diverse lover. Noe både idrett og skole/barnehage er godt kjent med. 

Det er jo ikke forbudt om foreldrene samtykker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Saken er fra 2015, men skremmende ja. Hadde jeg hatt barn så hadde jeg vært forsiktig med å legge ut bilder av dem på nett.

Anonymkode: 595c2...e79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi legger ikke ut bilder av barnet vårt på nett. Vi har en lukket instagrambruker som kun følges av besteforeldrene og tanten. Der deler vi hverdagsbilder, som vi uansett hadde sendt på melding. De bor langt unna, så vi deler der i stedet for å sende de enkeltvis på melding. Familiemedlemmer og venner har også fått streng beskjed om å ikke dele bilder av sønnen vår på nett.

Anonymkode: 7100e...d16

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legger aldri bilder av barn på nettet. 

For en stund siden viste en undersøkelse at mennesker med høyere utdannelse hadde mer "nettvett" enn foreldre med lavere utdannelse når det gjaldt å legge bilder av barn på nettet. Det ser en lett at stemmer i ulike grupper på facebook. 

Å tro at en lukket gruppe er sikker for deling abv bilder av barn er i tillegg temmelig naivt, noe som vises igjen og igjen både i media og i ektefellens arbeid. 

Synes det her var et stygt stikk av deg. Jeg var såkalt lavutdannet. Allikvel hadde jeg da såpass vett i hodet, at jeg ikke utsatte barn mot at noen kan få tak i bilder av de. 

I dag er jeg på god vei mot bachelorgrad (mulig jeg utvider til master), og mitt sunne vett har da for pokker ikke endret seg noe gjennom disse årene. Jeg hadde samme mening for 3 år siden også. 

Anonymkode: 8925d...386

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fatter ikke hvorfor ¨perfekte glansbilder¨ er så viktig å dele med alle. Beskytt barna så langt det lar seg gjøre- Det burde vært kampanje mot å legge ut barn på some. For mange galninger til at jeg kommer til å risikere fremtidige ungene mine for glansbilder.

Anonymkode: 7264c...b21

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Politiet gjorde nylig et skrekkfunn.

Hva i all verden har dette med bilder å gjøre?

AnonymBruker
Skrevet

Har en toåring, og legger ALDRI ut bilder. Er også svært forsiktig med å snakke om han, utover nærmiljøet er det egentlig kun foreldre og et par nære venniner som vet om han.

Anonymkode: 8aab6...fa4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...