AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #1 Skrevet 1. juni 2019 Hvis en masseskyter med en AR-15 og vesten full av ekstra magasiner kommer inn i bygning med mål om å drepe så mange som mulig. Hva hadde du gjort? Løpt mot skyttern og konfrontert han eller førsøkt å flykte? Svaret er nok enkelt når man sitter trygt og godtt i sofaen, men erfaring fra flere masseskytinger viser at menenskers reaksjoner ikke alltid er så lett å forutse. Anonymkode: 5fe79...90b 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #2 Skrevet 1. juni 2019 Forsøkt å flykte selvfølgelig. Anonymkode: c6ea0...d7e 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #3 Skrevet 1. juni 2019 Halvparten av folka på kg er enten på aap, sykemeldt eller ufør, så tror ikke du får så mange svar på spørsmålet ditt. Jeg hadde kastet kaffekoppen i panna på Hu som kom inn.. Anonymkode: 1c803...819 35
altflyter Skrevet 1. juni 2019 #4 Skrevet 1. juni 2019 Mest sannsynlig hadde jeg vært død før jeg rakk å tenke meg om 19
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #5 Skrevet 1. juni 2019 Dette har vi faktisk øvd på. Vi skal være så rolige og stille som mulig, legge oss ned på gulvet og åle oss eller krype til det rommet som er avtalt på forhånd. Hvis skyteren kommer fra den andre retningen skal vi krype bort til nødutgangen og forlate bygget. Når det er mulig skal vi evakuere bygget og dra til avtalt samlingssted. Anonymkode: f547f...40f 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #6 Skrevet 1. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Halvparten av folka på kg er enten på aap, sykemeldt eller ufør, så tror ikke du får så mange svar på spørsmålet ditt. Jeg hadde kastet kaffekoppen i panna på Hu som kom inn.. Anonymkode: 1c803...819 Hvor har du det fra?? Tåpelig påstand. Anonymkode: 2c6a0...e35 5
Gjest hind Skrevet 1. juni 2019 #7 Skrevet 1. juni 2019 Hvis jeg befant meg på kontoret mitt er saken klar. Det ligger bakerst i lokalet og jeg ville hørt skyting lenge før han kom fram til meg. Der har jeg vinduer og det er ikke så høyt at det ikke mest sannsynlig vil gå bra å lande.. Jeg hadde hoppet ut og ringt politiet. Mot kuler har jeg lite å stille opp med, så da redder jeg heller meg selv.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #8 Skrevet 1. juni 2019 Hadde mest sannsynlig frosna. Kanskje greit å begynne å be til Gud for å ha sjans:) Anonymkode: b174d...5ab 3
Gjest Krampus Skrevet 1. juni 2019 #9 Skrevet 1. juni 2019 Hadde lurt på hva i alle dager han mente han skulle utrette på jobben min. Jobber på et bibliotek ingen besøker. Er bare meg her. Og så hadde jeg blitt imponert over at han klarte å komme når vi faktisk er åpen, for det er ikke ofte. Hadde ikke gjort noe annet enn å vente å se hva han ville. Regner med han hadde sagt "oi, jeg har gått feil"
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #10 Skrevet 1. juni 2019 Hadde nok gjemt meg, og forsøkt å gjøre meg usynlig. Dette er faktisk noe jeg har tenkt gjennom, ettersom jeg jobber i en forhatt sektor. Anonymkode: 632a5...dea 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #11 Skrevet 1. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hadde nok gjemt meg, og forsøkt å gjøre meg usynlig. Dette er faktisk noe jeg har tenkt gjennom, ettersom jeg jobber i en forhatt sektor. Anonymkode: 632a5...dea Du er frisør? Anonymkode: f2733...35b 15
GjestSiden2006 Skrevet 1. juni 2019 #12 Skrevet 1. juni 2019 Hogget tak i mobil, veske og jakke. Forlatt bygget fortete enn swint. Ikke sett meg tilbake eller spurt hva pokker dette er for noe. Bare kommet meg unna. Vi hadde jo noe veldig lignende på jobb 22. juli. Grusomt. 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #13 Skrevet 1. juni 2019 Jeg ville nok prøvd å flykte. Eller gjemme. Eventuelt spilt død dersom det måtte til. Ingen vits i at lille meg skulle prøvd å konfrontert en drapsmann med våpen. Måtte i så fall hatt noe å beskytte meg med, eller at vi var flere som skulle prøve å overmanne personen. Men det er jo ikke plankekjøring når personen har våpen og vi ikke. Anonymkode: 2b06f...a9c 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #14 Skrevet 1. juni 2019 Kommer ann på hvor jeg var i forhold til personen, og hva jeg evt hadde å forsvare meg meg. Hadde jeg hatt en kaffekopp og vært dritnærme hadde jeg kasta glovarm kaffe i trynet på h*n og gått til angrep med alt jeg har. Eventuelt kastet det som måtte være tilgjengelig/bruke det som salsgvåpen. Hadde jeg vært 50 meter unna hadde jeg flytet for livet. Anonymkode: 8d20f...d30 2
AndreasBR Skrevet 1. juni 2019 #15 Skrevet 1. juni 2019 (endret) Det er ikke så mye du får gjort her i Norge, her er det nærmest ulovlig å forsvare seg selv, selv om man hadde hatt muligheten til å gjøre det. Tipper man hadde havnet i problemer om man med makt fjernet en innbruddstyv fra boligen sin.. Vi har gitt fra oss all frihet i bytte mot falsk sikkerhet.(sosialisme, wohooo). Husk at når sekundene teller er politiet kun minutter unna. Vi burde hatt en selvfølgelig rett til å forsvare vår eiendom og familie med "stand your ground" lover her i Norge. I USA vil løsningen være: Flere som bærer våpen. Jo fler som bærer våpen jo tryggere blir et område.. Masseskytinger osv foregår omtrent kun i "gun free" soner.. Det vil alltid være flere lovlydige eiere enn misbrukere. Dessuten må man huske på å skylde på personen, ikke på våpenet. Husk også at AR15 ikke er en "assault rifle". AR står for ArmaLite Rifle .. Selskapet som produserte våpenet. Husk også at en stein kan betegnes som "assault weapon" dersom den benyttes til å assaulte noen.. "Fully semi automatic" som noen kanskje har hørt om er bare tull, finnes ikke... Et skytevåpen er normalt enten semi-automatic, fully automatic eller bolt-action. Uavhengig av hvor fort man trekker av (f.eks ved bruk av bumpstock) så er våpenet fortsatt semi-automatisk.. Ett trykk, ett prosjektil. Ps. Alle som ser på et våpen som noe som helst annet enn et verktøy på lik linje med kniv og hammer trenger en reality-check.. Endret 1. juni 2019 av AndreasBR 2
Ginny Skrevet 1. juni 2019 #16 Skrevet 1. juni 2019 Min første tanke var "hmm, da må han enten ta et gissel med rett adgangskort som kan åpne dørene", men så slo det meg at jeg jobber i et passe moderne bygg hvor mange av veggene er glass, så det er jo ikke så vanskelig å komme seg inn 🤔 Jeg hadde nok sneket meg i retning nødutgangen og satset på at politiet hadde stoppet vedkommende før h*n kom seg til etasjen jeg sitter i.. Det fins flere utganger og trappeganger, men igjen er det glass overalt, så ikke så lett å snike overalt 🤔 1
Rucula Skrevet 1. juni 2019 #17 Skrevet 1. juni 2019 Tenkt kun på meg sjæl og kommet meg unna. Enten flyktet eller gjemt meg. Jeg har barn hjemme, men første prioritet er å komme hjem til henne, ikke leke helt. 4
FrodeF Skrevet 1. juni 2019 #18 Skrevet 1. juni 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette har vi faktisk øvd på. Vi skal være så rolige og stille som mulig, legge oss ned på gulvet og åle oss eller krype til det rommet som er avtalt på forhånd. Hvis skyteren kommer fra den andre retningen skal vi krype bort til nødutgangen og forlate bygget. Når det er mulig skal vi evakuere bygget og dra til avtalt samlingssted. Anonymkode: f547f...40f Elendig taktikk. Det viktigste er å få mange mennesker mellom deg og den som skyter. 1
Gjest Villfisker Skrevet 1. juni 2019 #20 Skrevet 1. juni 2019 Vet ikke hva jeg hadde gjort. Håper jeg slipper å finne det ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå