Gå til innhold

Hvordan gjøre boil-in-bag-ris mer spennende?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Pleier å kjøpe boil-in-bag-ris, både jasminris og basmatiris. Tenkte å lage noe indisk i kveld. Er det noe måte å gjøre boil-in-bag-risen mer spennende?

Skulle ønske jeg kunne lage indisk ris, slik at den blir gul, og med sånn frø oppi (som jeg ikke husker hva heter. Fennikelfrø?)

Og kan man putte krydder i vannet, mens det koker? Kan jeg tilsette noe i risen når den er ferdigkokt?

Anonymkode: d936a...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kjempegodt å koke risen med  rød paprika og hvitløk. Bare takk det opp i passelige biter og hiv oppi gryten. Gir nydelig smak :) Ellers kan du helt fint ta litt gurkeieme f eks oppi for gul farge på risen :) Det sorte heter karve? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hiv den på steikepannen etterpå med litt soja, mais og kokte grønne erter.

Anonymkode: 261d6...1a3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Indere bruker fargepulver for å få den klare, gule fargen, men du kan bruke gurkemeie. Da blir den litt gul. 

Og ja, fennikelfrø hvis du har...

Anonymkode: 3ef25...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kok den sammen med en buljongterning

Anonymkode: 35dff...5e3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Jente35 said:

Det er kjempegodt å koke risen med  rød paprika og hvitløk. Bare takk det opp i passelige biter og hiv oppi gryten. Gir nydelig smak :) Ellers kan du helt fint ta litt gurkeieme f eks oppi for gul farge på risen :)Det sorte heter karve? :)

Spisskummin, kanskje, ikke helt det samme som karve. Eller nigellafrø. Begge, og enda flere, brukes i indisk ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stek småbiter av grønnsaker på pannen, ha på krydder, ha i risen, bland og stek litt så det får farge og smak.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da freser du litt løk i olje, har i gurkemeie og en kanelstang, fennikelfrø og litt kummin. Klipp opp Boil in bag posen og kon risen som vanlig ris.  = indisk ris, dritgodt!!

Anonymkode: 71327...ced

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bruker å blande i løk og grønnsaker som vi først har stekt/kokt. Bruker også peanøttolje.

Anonymkode: 37374...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pleier å putte en god dæsj karri, og litt hvitløk i vannet når jeg koker risen, gir både smak og farge :)

Anonymkode: e2dd5...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...