Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg spør her fordi jeg håper noen kanskje enten har vært gjennom dette eller kjenner noen som har det. Jeg har iallfall ikke funnet noen instanser som har gikk meg klare svar.

Har noen av dere opplevd å måtte begjære dødsformodningsdom for en kjær, og fått det innvilget av tingretten? I så fall lurer jeg på hva slags dokumentasjon man kan få da? Jeg har fått litt ulike beskjeder. Men den siste er at jeg må legalisere kjennelsen jeg fikk av retten så jeg kan bruke den som dokumentasjon. Men kjennelsen er for det første på flere sider, og er i tillegg svært personlig om min kjære. Som nå alenemamma er jeg likevel fortsatt registrert gift, med mindre jeg gifter meg igjen. Helt ok, men når jeg reiser med barna jeg har med mannen som er nå formodet dø av norsk tingrett, opplever jeg ofte kontrollene vanskelig fordi de vil være sikre på at barna ikke bortføres. Det systemet setter jeg pris på, men jeg har sett fram til å kunne gi et dokument som beviser at dems far ikke lever. Men nå med et så privat skriv liker jeg ikke at hver sekuritas eller politimann blir nødt til å lese gjennom det. 

Så med andre ord lurer jeg på om det ikke er noe form for dødsattest eller nærmere dødsattest som gis pårørende når en person forsvinner og blir formodet dø av tingretten av ulike årsaker? 

Og et spørsmål til, dere som har en dødsattest av noen nære, hva står det på den? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forresten, jeg har snakket med advokater, tingretten, folkeregisteret og what not. Så det er litt stopp der dessverre. 

Skrevet

Hei. Jeg spør her fordi jeg håper noen kanskje enten har vært gjennom dette eller kjenner noen som har det. Jeg har iallfall ikke funnet noen instanser som har gikk meg klare svar.

Har noen av dere opplevd å måtte begjære dødsformodningsdom for en kjær, og fått det innvilget av tingretten? I så fall lurer jeg på hva slags dokumentasjon man kan få da? Jeg har fått litt ulike beskjeder. Men den siste er at jeg må legalisere kjennelsen jeg fikk av retten så jeg kan bruke den som dokumentasjon. Men kjennelsen er for det første på flere sider, og er i tillegg svært personlig om min kjære. Som nå alenemamma er jeg likevel fortsatt registrert gift, med mindre jeg gifter meg igjen. Helt ok, men når jeg reiser med barna jeg har med mannen som er nå formodet dø av norsk tingrett, opplever jeg ofte kontrollene vanskelig fordi de vil være sikre på at barna ikke bortføres. Det systemet setter jeg pris på, men jeg har sett fram til å kunne gi et dokument som beviser at dems far ikke lever. Men nå med et så privat skriv liker jeg ikke at hver sekuritas eller politimann blir nødt til å lese gjennom det. 

Så med andre ord lurer jeg på om det ikke er noe form for dødsattest eller nærmere dødsattest som gis pårørende når en person forsvinner og blir formodet dø av tingretten av ulike årsaker? 

Og et spørsmål til, dere som har en dødsattest av noen nære, hva står det på den? 

Forresten, jeg har snakket med advokater, tingretten, folkeregisteret og what not. Så det er litt stopp der dessverre. 

Skrevet

Er kjennelsen rettskraftig? I så fall skal tingretten ha sendt kjennelsen til skatteetaten, som skal ha registrert den i folkeregisteret. Da skal du kunne få en kortfattet attest fra enten tingretten eller skatteetaten på at han er død, og fra skatteetaten skal du da kunne få en attest som sier at du er enke.

AnonymBruker
Skrevet

Så leit og høre om mannen din🌷 Beklager om jeg spør for mye nå, men han er død, men dere vet ikke hva som har skjedd?  Beklager på forhånd hvis jeg misforstår 

Anonymkode: cea34...35f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiser mye alene med barna (utenlands), og aldri har noen kontrollert noe som helst eller spurt om faren? Ikke én eneste gang. Har de ditt etternavn? 

Anonymkode: 92245...91b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hat trist masse med barna og aldri fått spørsmål om fars tillatelse. Da bør du bruke et bedre reiseselskap evt. Det høres veldig rart ut.

Det står svært lite på en dødsattest. Ingen jeg kjenner har måttet vise frem denne.

Anonymkode: 6ccd0...444

AnonymBruker
Skrevet

Har reist masse***

AnonymBruker
Skrevet

Ps: iht norsk lov kan en forelder fritt ta med barna på feriereiser uten den andres tillatelse. 

Skrevet (endret)

Det er endel land der far ‘eier’ barna. Ts reiser nok til disse landene.

Endret av Stein-saks-papir
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Stein-saks-papir skrev:

Det er endel land der fat ‘eier’ barna. Ts reiser nok til disse landene.

Da kan man varsle ambassaden på forhånd evt. Enten har man dødsattest eller tingrettsdommen. Dommer er offentlig, men det går fint at å svarte ut private ting.

Det er Konklusjonen som gjelder.

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Ps: iht norsk lov kan en forelder fritt ta med barna på feriereiser uten den andres tillatelse. 

Det hjelper ikke  år landet du besøker ikke mener det samme 

Anonymkode: bbf20...13e

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper ikke  år landet du besøker ikke mener det samme 

Anonymkode: bbf20...13e

Ambassaden kan hjelpe.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med utskrift fra folkeregisteret der det står at du er enke?

Anonymkode: f3d4c...09a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 1.6.2019 den 12.23, Tea87 skrev:

Du er på feil forum, hvis du er ute etter et riktig og utfyllende svar så er det bedre om du poster under jussdelen på diskusjon.no. Der er det minst en jurist som svarer når han har anledning.

https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=338

Anonymkode: 5ffcc...ba2

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)
On 6/2/2019 at 7:52 PM, AnonymBruker said:

Du er på feil forum, hvis du er ute etter et riktig og utfyllende svar så er det bedre om du poster under jussdelen på diskusjon.no. Der er det minst en jurist som svarer når han har anledning.

https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=338

Anonymkode: 5ffcc...ba2

Takk for svar :)

Endret av Tea87
Skrevet
On 6/2/2019 at 5:53 PM, AnonymBruker said:

Jeg reiser mye alene med barna (utenlands), og aldri har noen kontrollert noe som helst eller spurt om faren? Ikke én eneste gang. Har de ditt etternavn? 

Anonymkode: 92245...91b

Nei, de har farens etternavn, men jeg bærer alltid med fødselsattest. 

Skrevet (endret)
On 6/2/2019 at 5:57 PM, AnonymBruker said:

Jeg hat trist masse med barna og aldri fått spørsmål om fars tillatelse. Da bør du bruke et bedre reiseselskap evt. Det høres veldig rart ut.

Det står svært lite på en dødsattest. Ingen jeg kjenner har måttet vise frem denne.

Det har ikke noe med reiseselskap å gjøre,  fordi dette er snakk om ved passkontroller

Endret av Tea87
Skrevet
On 6/2/2019 at 5:59 PM, AnonymBruker said:

I følge norsk lov ja, men jeg har opplevd disse spørsmålene både på vei inn til Storbritannia, Spania og flere andre europeiske land. 

Skrevet
On 6/2/2019 at 6:38 PM, AnonymBruker said:

Ambassaden kan hjelpe.

Man skulle tro det, ja. De har absolutt ikke vært til hjelp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...