Gå til innhold

Konfirmant uten konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er man konfirmant selv om man ikke konfirmeres? Man er jo i den alderen da man skulle blitt konfirmert, men velger da bort konfirmasjonen. Ofte sier man: hen er konfirmant til neste år, selv om man ikke vet om vedkommende skal konfirmeres.. kan man kalles konfirmant da? 

Anonymkode: 9fa0b...214

Videoannonse
Annonse
Skrevet

15åring? Man er vel ikke konfirmant om man ikke konfirmeres?  

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: e6036...3e2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke? De trer da like mye inn i de voksnes rekker, uansett om det er borgerlig, kirkelig, holistisk eller bare en seremoni på fjellet?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Finnes det bare borgerlig og kristelig konfirmasjon? Den borgerlige, er det humanetisk forbund som arrangerer seremonien? 

Anonymkode: 61856...f4a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man er teknisk sett ikke konfirmant om man ikke bekrefter dåpen. 

Konfirmasjon, avledet av det latinske confirmare, betyr 'bekrefte'. Konfirmasjonen er en bekreftelse av dåpen, og denne handlingen ble for første gang betegnet som konfirmasjon i ca 450. Det er opprinnelig ikke forstått som et overgangsrite, dette er noe som har blitt en folkelig tradisjon i land der konfirmasjonen legges til midt/sent i tenårene. 

Jeg kan strekke meg til at ungdom som deltar på et for eksempel humanistisk fundamentert kurs med avsluttende seremoni er konfirmanter, all den tid store deler av innholdet rettet mot mellommenneskelige relasjoner er likt en kristen konfirmasjon da vi ikke har noe annet godt begrep. Like fullt, all den tid man ikke deltar i et kurs med påfølgende seremoni (uansett livssyn) er man ikke konfirmant. 

Anonymkode: b795d...4a7

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Nja, vi har valgt å ha fest og gaver på ikke-konfirmsjonsdagen, siden jeg synes hele greia er tull og ikke ville at ungen skulle konfirmere seg bare for  få gaver. Så nærmeste familie (foreldre, besteforeldre) ble enige om å gi samme gaver uavhengig av kristen/HE/ingen konfirmasjon. Hva det kalles derimot har jeg ingen formening om.

Anonymkode: 6dc22...3a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke? De trer da like mye inn i de voksnes rekker, uansett om det er borgerlig, kirkelig, holistisk eller bare en seremoni på fjellet?

De som ikke konfirmerer seg tar, som alle andre på samme slder, sitt første (juridiske) voksne valg, men konfirmant er de ikke.

For å være en konfirmant må de igjennom en konfirmasjon.

Anonymkode: 44ed6...444

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Nei. En konfirmant har vært igjennom en konfirmasjon. Man er jo ikke gift/ektefelle/hustru/ektemann uten å ha vært igjennom et bryllup heller, på tross av at samlivet/familielivet er nøyaktig likt. 

Anonymkode: eb168...bff

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Konformasjon er en religiøs handling man utfører.... Man er heller ikke døpt uten en dåp, man er ikke gift uten å gifte seg...  Men dunkan si han er i konfirmasjonsalder, du vet alderen hvor de fleste blir konfirmanter ;)

Anonymkode: 89cb3...7c2

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Man er ikke konfirmant om man ikke konfirmeres. Altså.... 

Anonymkode: e7ab6...e55

• Liker 5
Skrevet

Hvid ungen ikke konfirmerer seg, så gjør heller noe ut av 18 årsdagen. Da er de myndige. Mye viktigere dag enn å feire at de fyller/fylte 15 år det året de skulle/kunne konfirmert seg.
Ble selv bedt i en ikkekonfirmasjon for noen år siden, men jeg valgte ikke å gå. "Du er bedt i en ikkekonfirmasjon lørdag ?? kl ??" Hva i all verden var det som skulle feires. Hadde de bedt til bursdag, så hadde jeg selvfølgelig gått.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Belima said:

Hvid ungen ikke konfirmerer seg, så gjør heller noe ut av 18 årsdagen. Da er de myndige. Mye viktigere dag enn å feire at de fyller/fylte 15 år det året de skulle/kunne konfirmert seg.
Ble selv bedt i en ikkekonfirmasjon for noen år siden, men jeg valgte ikke å gå. "Du er bedt i en ikkekonfirmasjon lørdag ?? kl ??" Hva i all verden var det som skulle feires. Hadde de bedt til bursdag, så hadde jeg selvfølgelig gått.

I mange miljø er 15 års fest like vanlig som konfirmasjon 

Anonymkode: 27e49...aae

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I mange miljø er 15 års fest like vanlig som konfirmasjon 

Anonymkode: 27e49...aae

Feirer de da det som bursdag eller bare et selskap det året de fyller 15 år?
Har aldri hørt om det. Jeg bor på østlandet.

• Liker 4
Skrevet

Selvfølgelig er man ikke konfirmant hvis man ikke konfirmeres. Ingen konfirmasjon betyr også ikke noe selskap og ingen gaver.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er du ikke konfirmant hvis du ikke konfirmeres. Det sier seg jo selv. Akkurat som du ikke er brud hvis du ikke skal gifte deg eller mor hvis du ikke har barn

Anonymkode: 61231...82e

• Liker 3
Gjest wildfig
Skrevet

Enig. Ingen konfirmasjon, ingen konfirmant. Ingen skole, ingen student. Intet bryllup, ingen brud. Ikke førerkort, ikke sjåfør. 

AnonymBruker
Skrevet

Familiemedlem valgte ikke å konfirmere seg, men ville likevel ha en fest. Jeg syntes det var sløvt, men måtte pent bare gå til den festen og gi en gave for å ikke skuffe,

Anonymkode: 0d398...c98

Skrevet

Nei, å være konfirmant er jo at man bekrefter troen sin. Dersom man ikke konfirmeres er man jo ikke det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi hvis du tenker på det engelske ordet confirmation, så betyr det å bekrefte noe. Når man konfirmeres i kirken, bekrefter man at man vil følge Gud, slik foreldrene lovte for en da man ble døpt. Hvis man konfirmeres borgerlig stadfester man at man ikke tror på noen Gud, men fremdeles ønsker å markere overgangen til de voksnes rekker på en mer formell måte. 

Hvis man kun har en fest rundt disse tider, uten å ha tilknytning til noen menighet/forbund, så synes jeg man bør holde seg for god for å kalle denne festen for konfirmasjon når den ikke er tilknyttet noe annet formelt. Kall det heller "NN trer inn i de voksnes rekker, og vi vil feire det med en høytidelig festdag hos oss." Altså, en høytidsdag. Jeg kjenner noen som hører med i de frie evangeliske sin menighet, og de kaller det for NN sin høytidsdag, selv om de altså er tilknyttet en menighet som har opplegg rundt dagen.

Anonymkode: 4c15d...684

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...