Gå til innhold

Hva slags hekk har jeg, og når bør den klippes?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trodde først det var bøk av noe slag, men så blomstret den kraftig for et par uker siden. Nå er den visst ferdig med blomstringen. Noen som vet hva slags hekk dette er? Tør ikke klippe den før jeg finner ut når den bør stelles i løpet av året. Det er store, ganske runde blader på den. Blir høstrød, og mister bladene på vinteren. 

Dette er bilde fra da den blomstret. Den blomstret kun på toppen. 

IMG_5767.thumb.JPG.3d381a19edcaa5f1e5fbd843a3d58734.JPG

Anonymkode: 9be81...300

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må ta et bilde hvor det går an å se blomster og blader. Bildet ditt sier egentlig lite. Kan ligne på både skjærsmin, spirea, svartsurbær og hegg på avstand.

Eller så kan du bare google blomstrende hekk og sammenligne funnene med hekken din, så finner du den sikkert. 

Anonymkode: 111a4...fed

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trodde først det var bøk av noe slag, men så blomstret den kraftig for et par uker siden. Nå er den visst ferdig med blomstringen. Noen som vet hva slags hekk dette er? Tør ikke klippe den før jeg finner ut når den bør stelles i løpet av året. Det er store, ganske runde blader på den. Blir høstrød, og mister bladene på vinteren. 

Du bør sette deg inn i lovverket angående hekk, dersom hekken grenser til naboeiendom. Da er du lovpålagt å klippe og holde hekken din under en viss størrelse både i høyden og i bredden. Bildet kan lyve, men denne hekken ser ut til å være langt over lovlig både høyde og bredde dersom den står grensen mellom to eiendommer. 

Anonymkode: 62299...4fd

AnonymBruker
Skrevet

Hekk bør vel klippes på våren, før det kommer blader? Jeg har ingen hekk, men for meg virker det mest logisk.

Anonymkode: 3cea0...c8c

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør sette deg inn i lovverket angående hekk, dersom hekken grenser til naboeiendom. Da er du lovpålagt å klippe og holde hekken din under en viss størrelse både i høyden og i bredden. Bildet kan lyve, men denne hekken ser ut til å være langt over lovlig både høyde og bredde dersom den står grensen mellom to eiendommer. 

Snakk om å svare på spørsmålet 😂😂😂😂😂😂

Anonymkode: 3440a...85d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og snakk om å være årets kjipeste/strengeste nabo og ha også. 

• Liker 6
Skrevet (endret)

Den ligner litt på den vi har, men jeg husker ikke hva den heter.

Uansett ville jeg ha klipt den når den er ferdig blomstret. Vi pleide å klippe vår på våren men da blomstret den ikke fordi vi klipte vekk grenene som skulle blomstre.

Endret av Hanne67
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kilde? 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hekk bør vel klippes på våren, før det kommer blader? Jeg har ingen hekk, men for meg virker det mest logisk.

Vårblomstrende busker (og hekker) bør som en tommelfingerregel klippes etter blomstring. Klippes de på høst eller vår klipper man ofte bort blomsteranleggene. (Dette er hovedregelen, men det finnes sikkert unntak.)

Jeg synes forresten hekken kan minne om junisøtmispel, men bildet er tatt alt for langt unna til at det er mulig å si noe sikkert. Men det stemmer i alle fall ganske bra med vokseform, ganske runde blader og høstfarger. 

Anonymkode: 3a067...f42

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi lurer også på hva slags hekk vi har. Leste at man må ve tetil etter hekken har blomstret eller før blomstringen er i gang. 

Så tror du kan klippe den nå, men har ikke peiling på hvilken type det er 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kilde? 

Vårblomstrende busker (og hekker) bør som en tommelfingerregel klippes etter blomstring. Klippes de på høst eller vår klipper man ofte bort blomsteranleggene. (Dette er hovedregelen, men det finnes sikkert unntak.)

Jeg synes forresten hekken kan minne om junisøtmispel, men bildet er tatt alt for langt unna til at det er mulig å si noe sikkert. Men det stemmer i alle fall ganske bra med vokseform, ganske runde blader og høstfarger. 

A-ha! Det visste jeg ikke, men som sagt så har jeg ingen hekk. Takk for opplysningen! Da lærte jeg noe nytt i dag!

AnonymBruker
Skrevet

For at en slik hekk skal holdes pen, bør klippes jevnlig hele sommeren.

Anonymkode: f9d5d...880

Skrevet

Med fare for å svare på spørsmålet, det ser ut som en søtmispelhekk. Hvis det er det er den er meget voksevillig og du kan beskjære den frem til august:) 

(google og sammenlign og kom tilbake om det ikke stemmer)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har også hekk med hvite blomster, den blomstrer nå. Aner ikke hva den heter. 

IMG_20190601_174516.jpg

Anonymkode: 2a0ee...152

AnonymBruker
Skrevet

Klipp den etter blomstring nå i sommer, så tipper jeg du vil få fine blomster på hele neste vår 🙂

Anonymkode: 1ed88...912

AnonymBruker
Skrevet

Ta med deg en kvist til et gartneri. Jeg har søtmispel. Den blomstrer og så blir det mørke bær på den. 

Anonymkode: b18fa...741

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

For at en slik hekk skal holdes pen, bør klippes jevnlig hele sommeren.

Anonymkode: f9d5d...880

Veldig uenig. :) Både på generell basis, og når det gjelder tidligblomstrende hekker som TS sin generelt. Med din metode ville den aldri rekke å blomstre, og da er mye av poenget borte. 

Men metoden kan sikkert funke for buksbom og tuja, om man er ute etter en hekk som vokser etter linjal og loddsnor. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Den ligner ganske mye på den hekken jeg hadde i hagen i min forrige bolig... Den hekken het junisøtmispel.

Søk litt på det, og sjekk/sammenlign bladene med det din hekk har, så ser du.

Jeg prøvde å søke på det, men fikk ikke opp noen typiske bilder av den som hekk eller blomstrende hekk. Ingen nærbilder av løvverket på den heller. Men jeg tror det er det din er, for den var veldig lik min hekk.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
På 1.6.2019 den 13.20, AnonymBruker skrev:

Kilde

Synes flere her, inkl. Ts,  er nokså høy på pæra og totalt uvitende om regler og lover vedrørende hekkers størrelse når/dersom hekken står på grense mellom to eiendommer. 

Om bredde og høyde av både gjerder og hekker reguleres av grannelova eller annen lov, husker jeg ikke i farten, men dette kan dere alle fint finne ut av selv ved å google. For ja, det er begrensninger på hvor mye en hekk kan vokse i bredden og høyden når den skiller to eiendommer. 

AnonymBruker
Skrevet
On 6/1/2019 at 7:21 AM, AnonymBruker said:

Junisøtmispel.

Har dog noen råd og komme med for stell av hekken.

Nr 1: Den hekken har bare blitt skåret i toppen over veldig mange år, måten man ser det på er at den er glissen helt nederst, man ser rett igjennom den.

Nr 2: Når du skal beskjære hekken din neste gang, så tar du den ikke bare i toppen, men tar også kutter den på ujevne høyder innimellom, på den måten vi du fremme dannelsen av nye skudd, det bryter alltid nærmest der du kutter.

Nr 3: Den er snart avblomstret, da skjærer du den, tidligblomstrende tar du rett etter blomstring for på den måten og fremme dannelsen av nye skudd.

Nr 4: Når du beskjærer hekken din, still deg slik at du tar den litt på skrå oppover, slik at bredden i toppen er mindre enn i bånn, dette liker blomstene

Nr 5: Gjødsle hekken iallefall 2 ganger i året, en på våren og en på sommeren, dog ikke etter 1 august for da skal den i vinterhvilen.

Hilsen fagmannn

Anonymkode: c2939...65b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Synes flere her, inkl. Ts,  er nokså høy på pæra og totalt uvitende om regler og lover vedrørende hekkers størrelse når/dersom hekken står på grense mellom to eiendommer. 

Om bredde og høyde av både gjerder og hekker reguleres av grannelova eller annen lov, husker jeg ikke i farten, men dette kan dere alle fint finne ut av selv ved å google. For ja, det er begrensninger på hvor mye en hekk kan vokse i bredden og høyden når den skiller to eiendommer. 

Har dere som er så bastante angående høyde på hekk egentlig noen naboer? Vi har, og vi kommuniserer med naboen angående klipping og høyde. Vanskeligere trenger det ikke å være. Har aldri hørt om noen lov som regulerer høyde på hekk.

Anonymkode: 9e228...0ac

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...