AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #1 Skrevet 1. juni 2019 Så det som skulle være mitt livs største ønske endte opp som et mareritt. Jeg hadde fæle tenner gjennom hele livet (30 år) mellomrom mellom hver tann, tynne tenner, slitte, syreskade osv. Bestemte meg for å fikse de med veneers, ikke skallfasetter der tennene slites men kompositt/veneers som legen direkte limer på tennene. Problemet er at jeg trives ikke med den nye jeg, selve tennene er fine, men jeg vet ikke om det er meg på en måte, mellomrommet er borte og jeg føler at jeg "ikke får puste", føler jeg har noe i munnen og alt er bare så rart og merkelig 😭😭😭😭😭😭 jeg har hatt de i to dager og har bare grått konstant. Savner de fæle tennene men det er No way BACK! Noen som har lignende erfaring? Kan det bli bedre? Føler meg helt fengsla og så uvant at jeg har mista matlyst og livsglede. Anonymkode: 01ce1...141
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #2 Skrevet 1. juni 2019 Sikkert en tilvenningsfase, munnen er vel ett sted man er veldig følsom for forandringer, men bestill en time hos tannlegen så får vedkommende se på om det er noe er som det ikke skal være?! Anonymkode: bda82...e88 12
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #3 Skrevet 1. juni 2019 Tilvenningsfase? Jeg syntes også det var rart å få tennene renset og fikset etter å uteblitt tannlege i over 31 år. Var rart å se de bygget opp tann til hel igjen. Der jeg var vant med å stikke tungen nedi som et dypt hull. I dag har jeg nesten glemt hvordan det var før jeg fikset tennene. Gi det litt tid så tipper jeg du syns det er ok. Det eneste du kommer til å angre på er at du nå sitter og gråter over dette. Anonymkode: ac7c6...5f0 21
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #4 Skrevet 1. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tilvenningsfase? Jeg syntes også det var rart å få tennene renset og fikset etter å uteblitt tannlege i over 31 år. Var rart å se de bygget opp tann til hel igjen. Der jeg var vant med å stikke tungen nedi som et dypt hull. I dag har jeg nesten glemt hvordan det var før jeg fikset tennene. Gi det litt tid så tipper jeg du syns det er ok. Det eneste du kommer til å angre på er at du nå sitter og gråter over dette. Anonymkode: ac7c6...5f0 Takk for svar ❤️❤️❤️❤️ trengte det. Hvor mange tenner fikk du ordne? Var det implantater? Det er det jeg føler. Rart å ikke ha tomme hull. Anonymkode: 01ce1...141 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #5 Skrevet 1. juni 2019 Jeg syns det er ubehagelig i minst et døgn bare tannlegen har fjernet tannstein 😂 får alltid tannstein mellom de to nederste fortennene og når han fjerner der så blir det skarpt mot tunga og alt føltes rart Tror du skal gi det litt tid jeg, det blir som med alt annet, tålmodighet frem til man er tilvennet Anonymkode: fef2f...d9f 6
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #6 Skrevet 1. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar ❤️❤️❤️❤️ trengte det. Hvor mange tenner fikk du ordne? Var det implantater? Det er det jeg føler. Rart å ikke ha tomme hull. Anonymkode: 01ce1...141 Nei jeg slapp implantater. Jeg borret så å si alle tennene i munnen, rotfylte 2 og renset over for tannstein og misfarginger. Den ene jeg rotfylte hadde jeg mistet fyllingen i så det var den som var rar å kjenne ble hel tann igjen. Etter noen uker så syns jeg det gikk bedre. Så hold ut. Jeg var også litt redd å bruke "de nye tennene" . Vant med hull og smerter. Minuset i ettertid er at jeg er blitt mer glad i sjokolade. Noe jeg kan spise uten smerter i dag. Har også gått opp i vekt av at appetitten økte betraktelig. Anonymkode: ac7c6...5f0 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #7 Skrevet 1. juni 2019 Jeg er fortsatt veldig redd. De er ikke slitesterke så når som helst kan jeg miste de eller et eller annet skjer. Jeg dør av skrekk. Tennene mine under er så tynne og slitte at tenk om jeg en dag blir tenneløs? Jeg er så redd 😭😭😭😭😭😭 Anonymkode: 01ce1...141
Påkrevd Skrevet 1. juni 2019 #8 Skrevet 1. juni 2019 Jeg hadde regulering i tenårene, og følte det samme da de satt den på. Helt forferdelig klumpete og uvant, men det gikk seg fort til og ble en naturlig del av tennene. Det føltes nesten enda rarere å ta den av etter et par år. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #9 Skrevet 1. juni 2019 Skallfasett og veneer er norsk og engelsk for akkurat det samme. Fås i porselen og i plast. Det er helt som ventet at tennene føles større (de ER større), men tiden leger alle sår. Du venner deg til det. Anonymkode: 35ac4...1d8 9
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #10 Skrevet 1. juni 2019 20 minutter siden, Påkrevd skrev: Jeg hadde regulering i tenårene, og følte det samme da de satt den på. Helt forferdelig klumpete og uvant, men det gikk seg fort til og ble en naturlig del av tennene. Det føltes nesten enda rarere å ta den av etter et par år. Skulle til å skrive det samme! Var helt utrolig ekkelt å fjerne reguleringen, kjeften føltes plutselig dobbelt så stor og som om jeg hadde tenner i alle retninger. Dette er nok helt garantert en tilvenningssak TS, gi det maks en uke så føles det normalt igjen. Anonymkode: e47d0...8eb 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #11 Skrevet 1. juni 2019 Men er redd for å spise disse er ikke porselen så er redd de knuses og tør ikke spise harde ting. Hva gjør jeg nå? Ts Anonymkode: 01ce1...141
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #12 Skrevet 1. juni 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Så det som skulle være mitt livs største ønske endte opp som et mareritt. Jeg hadde fæle tenner gjennom hele livet (30 år) mellomrom mellom hver tann, tynne tenner, slitte, syreskade osv. Bestemte meg for å fikse de med veneers, ikke skallfasetter der tennene slites men kompositt/veneers som legen direkte limer på tennene. Problemet er at jeg trives ikke med den nye jeg, selve tennene er fine, men jeg vet ikke om det er meg på en måte, mellomrommet er borte og jeg føler at jeg "ikke får puste", føler jeg har noe i munnen og alt er bare så rart og merkelig 😭😭😭😭😭😭 jeg har hatt de i to dager og har bare grått konstant. Savner de fæle tennene men det er No way BACK! Noen som har lignende erfaring? Kan det bli bedre? Føler meg helt fengsla og så uvant at jeg har mista matlyst og livsglede. Anonymkode: 01ce1...141 Gi det et års tid så er det helt normalt for deg. Vær positiv og husk at det bedrer livskvaliteten og jobbmuligheter osv osv. Det er mye mer problematisk med tannproteser så vær glad du slapp det å trekke alle å få ei plastikk plate med falske tenner å lime inn i munnen hver dag. Anonymkode: 3793b...862 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #13 Skrevet 1. juni 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gi det et års tid så er det helt normalt for deg. Vær positiv og husk at det bedrer livskvaliteten og jobbmuligheter osv osv. Det er mye mer problematisk med tannproteser så vær glad du slapp det å trekke alle å få ei plastikk plate med falske tenner å lime inn i munnen hver dag. Anonymkode: 3793b...862 Men er redd at det skjer i fremtiden pga disse laminat fasettenen😭😭😭😭 tenk om det skjer. Føler at jeg dør snart, seriøst. Anonymkode: 01ce1...141
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #14 Skrevet 1. juni 2019 Jeg har et implantat. Det er mye verre. Anonymkode: 0bc41...748
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #15 Skrevet 1. juni 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et implantat. Det er mye verre. Anonymkode: 0bc41...748 Hvordan? Anonymkode: 01ce1...141
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #16 Skrevet 1. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvordan? Anonymkode: 01ce1...141 Du har dine egne tenner og røtter under. Jeg har en tann som er helt ødelagt og måtte byttes. Anonymkode: 0bc41...748
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #17 Skrevet 1. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du har dine egne tenner og røtter under. Jeg har en tann som er helt ødelagt og måtte byttes. Anonymkode: 0bc41...748 Så di e ENE ødelagt tann er liksom verre enn TS sine ALLE ødelagte tenner? Nå får du gi deg! Du høres ekstremt sytete og privilegiert ut. Anonymkode: d3631...6f1 11
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #18 Skrevet 1. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så di e ENE ødelagt tann er liksom verre enn TS sine ALLE ødelagte tenner? Nå får du gi deg! Du høres ekstremt sytete og privilegiert ut. Anonymkode: d3631...6f1 Som sagt har hun alle røttene Anonymkode: 0bc41...748
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #19 Skrevet 1. juni 2019 For å si det sånt, mine under er ikke ødelagt, det finnes røtter men jeg er redd at de slites pga det drittet jeg har over og at jeg ender opp tannløs og må sette inn kroner eller broer eller hva enn det er. Er det noen tannleger som kan berolige meg? Jeg er helt desperat Anonymkode: 01ce1...141
Million Skrevet 1. juni 2019 #20 Skrevet 1. juni 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er redd for å spise disse er ikke porselen så er redd de knuses og tør ikke spise harde ting. Hva gjør jeg nå? Ts Anonymkode: 01ce1...141 Tenk deg om litt. Tror du seriøst at tannleger setter noe på tennene til folk som ikke tåler å spises med? NEI. Ta deg litt sammen og trøst deg med at dette går seg til. Du venner deg til de nye tennene i løpet av kort tid. Det er ingenting å sutre for. Jeg mener ikke være skarp, men helt ærlig; det ER IKKE DET Øv deg på å smile i speilet og nyt synet av dine flotte, nye tenner. Hva med å legge ut et bilde av ditt nye smil her i tråden? Du trenger ikke ta med ansiktet etc, bare selve smilet så får vi se dine nye tenner? 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå