AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #1 Skrevet 31. mai 2019 Hei Har du noen gode tips om hvordan redusere ens egen plastforbuk? Vi har gått over til å bruke f.eks såpebarer i stedet for flytende. Det funker gullegodt, det er i tillegg også billigere. Når shampoo og balsamen blir tomme, skal vi teste ut shampoo- og balsambarer. Vi skal også kun kjøpe klær laget av naturprodukter. I mens man venter på behovet for nye klær, har det blitt innført regel om å bruke ett plagg litt lenger enn tidligere med mindre de er synlig skitten eller lukter (gjelder ikke for truser og sokker): for å redusere slitasje på klærne, mindre vask, mindre energi, penger og tid spart MEN, jeg synes det går f.eks for mange brødposer i huset, jeg kan pakke alt mulig inn i det. Kjøper ofte i bulk, som igjen må fordeles før det går i fryseren. Finnes det gode alternativer? Når jeg lager store porsjoner som skal fryses ned, har jeg glassbokser. Middagsrester går dog i plastbokser fra chlas olson. Finnes det tilsvarende i glass? Hvilke andre ting kan man erstatte for å redusere (plast)avfallet sitt? Kom med dine tips 😄 Anonymkode: c6b17...3f0 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #2 Skrevet 31. mai 2019 IKEA har små bokser i glass (med plastlokk da... Men de varer jo kjempelenge) Problemet med plasten er jo de som kaster den. Om du bruker den om igjen og om igjen og så leverer til resirkulering så er det jo ikke noe stort problem. Ellers bør man kjøpe produkter som er minst mulig pakket inn. Og selvsagt sortere søpla riktig Anonymkode: a13e3...5fd 7
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #4 Skrevet 1. juni 2019 Jeg bruker også en del plastposer på rull til nedfrysing av brød og rundstykker osv. Tar også hjem frukt fra butikken i plastposer (sånne små som henger på rull). Jeg bruker de til å samle opp plastavfall i hjemmet når de er tomme. Har en bøtte for restavfall og en for plast under kjøkkenskapet, og jeg må jo ha plastavfallet i noe (bor i sameie, og vi hiver boss i slike bosssluk). Men når jeg handler, bruker jeg konsekvent flergangsposer, helst av polyester eller plast faktisk, fordi de holder mye lengre enn både bomull og papirposer. Disse står rett ved utgangsdøren, så vanskelig å unngå å huske. Ellers tror jeg at et av de beste tiltakene er som du nevner, så kjøpe mindre. Og gjerne handle brukt. Ikea har sett med plastbokser med lokk. Har hatt disse i veldig mange år. Jeg tenker at det er ikke så vesentlig hva emballasjen er laget av, hovedpoenget er hvor lenge det varer. Gjenbruk er absolutt nr 1 i forhold til miljøet. Anonymkode: 16c19...d45
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #5 Skrevet 1. juni 2019 Slutt å kjøre bil, hvis det er mikroplast man er bekymret for. Anonymkode: e9179...524
skruf Skrevet 1. juni 2019 #6 Skrevet 1. juni 2019 Jeg har begynt å gjøre det samme som bestemødrene mine gjorde med brødposer/plastposer; vrenger de, skyller/vasker, tørker de og bruker de om igjen. Er jo fortsatt plastbruk, men blir mindre av det siden jeg gjenbruker de. Her i kommunen sorterer vi også plast når vi kildesorterer. Får utlevert egne søppelposer som er til plastbruk, og en gang i måneden har søppelbilen plastinnsamling. Også egne dunker til metall. Plastavfallet settes bare ute ved siden av bossdunkene så hentes de der de står. For ei stund siden så ble jeg gjort oppmerksom på at garn som har superwash ikke er gunstig for miljøet. Det er veldig glatt mot huden og klør ikke, men det er behandlet med minipartikler av plast som skylles ut når du vasker klærne og plasten havner i havet. Så når jeg strikker noe så bruker jeg ren ull. Lurer også på å prøve å lære meg å hekle sånn at jeg kan hekle frukt og grønnsak-nett til å bruke på butikken i stedet for disse plastposene. Har også byttet tannkostene til bambustannkoster 2
gohege Skrevet 1. juni 2019 #7 Skrevet 1. juni 2019 Beeorganics har brødposer og lignende i biomateriale. Eller kan du kanskje bruke bivoksark til en del som du brukte plastposer til før? Liker godt instragrammen deres - den gir meg masse gode tips til plasterstatninger 😊
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #8 Skrevet 1. juni 2019 Nedbrytbare hundeposer, tannkoster i bambus, menskopp, grundig resirkulering av plasten som kommer i hus, velger bevisst matvarer uten plastinnpakning, tøynett, tøybleier og vaskbare ammeinnlegg, vaskeutstyr og koster i bambus, og treleker til barna. Skal teste bievoks også som alternativ til plastposer. Jeg er også veldig engasjert i feks strandrydding og jeg har alltid med en søppelpose når jeg går med hunden Bilen må jeg desverre bare ha. Alle kan ikke kutte alt. Men alle kan kutte litt. Vi hadde fått store problemer dersom feks legemiddelindustrien eller kjøttbransjen skulle kuttet ut all plast. Først må det komme gode alternativer til plasten. Det viktige nå er at hele verden engasjerer seg i oppryddning av hav og land, at det opprettes igjenvinningssystemer også i ressurssvake land og at det settes full fokus på oppsamling og igjenvinning av plast i naturen. Det meste av plasten kommer tross alt fra ressurssvake land som dumper alt i elvene sine. Det burde vært en slags panteordning. Hvor man fikk en pengesum per innleverte kilo feks. Anonymkode: 1776c...b6c 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #9 Skrevet 1. juni 2019 Lastswab er forøvrig ett alternativ til Qtips. Selv kjøper jeg Qtips med tre-stav Anonymkode: 1776c...b6c
Tran09 Skrevet 1. juni 2019 #10 Skrevet 1. juni 2019 Det er ofte mye plastikk i klærene dine, så det går ann å kjøpe en slik sil å putte bak vaskemaskinen for å samle opp de små plastikkfibrene som skilles ut. Den må tømmes etter hver vask, så dersom maskinnen din er fastmontert eller det ikke er mulig å lett komme til bak der er det upraktisk. Kjøp IKEA gjenbrukbare plastposer og bruk dem til brød og slikt. Jeg tar de med meg på butikken og fyller dem med frukten jeg skal kjøpe, så sparer jeg en plastpose der også. Mange bekker små utgjør stor Å Kjøp mensenkopp istedenfor tampong og bind. Litt rart de første gangene den brukes, men så kommer du til å elske deg for alt den er verdt. Kanskje de beste 200 kr jeg noen gang har brukt. Gjenbruk, gjenbruk, gjenbruk. Trenger du noe, f.eks en hylle, sjekk på finn.no på gis bort seksjonen og salg seksjonen først.
Miewyn77 Skrevet 1. juni 2019 #11 Skrevet 1. juni 2019 Kitchn har sugerør i metall. Anbefales. Kjøp før det går tomt.
applestories Skrevet 2. juni 2019 #12 Skrevet 2. juni 2019 Plast til å ha niste eller oppbevare rester i skulle jeg gjerne redusert tallet på. Når jeg har med niste på jobb i matpakkepose sparer jeg alltid på posen slik at jeg kan bruke den når jeg åpner en boks med makrell i tomat eller lignende. Prøver å ikke få tomat på den slik at jeg kan bruke den igjen. Bruker en del plastfolie på middagsrester, må innrømme at jeg vanligvis velger enkelt plastfolie fremfor disse "badehettene" til plastskåler som man kan bruke igjen. Å tørke en badehette krever litt tålmodighet.. I min kommune, langt ute på bygda på Vestlandet, sorterer vi søppel. På kjøkkenet har søppelskuffen fire bur; mat, plast, papir, og restavfall. Glass og metall har ikke egen boks - de går man rett ut med. Vi har dermed fire dunker pluss plastsekk. Alt hentes hver fjerde uke, med unntak av matavfall som hentes annenhver. Med kommunesammenslåingene som kommer ved nyttår tar vi dessverre et skritt tilbake, da nabokommunen ikke har avtale om like grundig sortering som vi har. - Må også si at det man gjør hjemme ikke er alt. Jeg har jobbet i ulike stillinger i kommunen de siste ti år, og det er stor forskjell på hvordan søppel blir behandlet. Husk at det du gjør på jobb er like viktig som det du gjør hjemme.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #13 Skrevet 2. juni 2019 3 timer siden, applestories skrev: - Må også si at det man gjør hjemme ikke er alt. Jeg har jobbet i ulike stillinger i kommunen de siste ti år, og det er stor forskjell på hvordan søppel blir behandlet. Husk at det du gjør på jobb er like viktig som det du gjør hjemme. Kanskje man klarer å påvirke ledelsen til å tenke nytt hvis man jobber et sted som selger eller produserer ting også. Anonymkode: 4979b...b35
Viktualia Skrevet 2. juni 2019 #14 Skrevet 2. juni 2019 Når man handler frukt og grønt er det svært mye man ikke trenger å putte i pose, hvis det ikke allerede er innpakket. Bananer, løk, appelsiner, sitroner, avokadoer f.eks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå