Gå til innhold

Permitrin (insektsmiddel)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja eller nei til å spraye permitrin i huset for å bekjempe skadedyr. Blir ikke helt klok på hvor skadelig det faktisk er... et skadedyrsfirma anbefalte oss å spraye alle lister i huset,mens flere steder på nett står det at man skal være forsiktig med å bruke gift i hus.. 

Håper noen kan svare😊😊

Anonymkode: 5bdca...e12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg har berre brukt det ute, skeptisk til å bruke inne.

AnonymBruker
Skrevet

Super permetrin kan brukes inne, men luft ut rommet etter du har sprayet middelet. Dette står bakpå sprayboksen.

Anonymkode: a5852...247

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Super permetrin kan brukes inne, men luft ut rommet etter du har sprayet middelet. Dette står bakpå sprayboksen.

Har brukt de inne i gangen og på badet som ligger  ved gangen. Sprayer bare litt langs lister og trapper, vi har en liten trapp på badet og i gangen. Det er for å bekjempe maur som kommer inn, men etter noen dager ligger det biller og mange andre slags døde små insekter strødd rundt.

Skrevet

Jeg sprayer langs vinduskarmene. 

Men hvordan man skal bruke permetrin kommer an på hva man faktisk skal bekjempe. 
Siden dere allerede har vært i kontakt med profesjonelle fagfolk, så lønner det seg oftere høre på hva dem sier enn å høre på synsing fra forum-folk. 
Hadde jeg hatt problemer med insekter, og fagfolk fortalte meg hva jeg skulle gjøre, så ville jeg garantert hørt på fagfolkene. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde holdt meg unna i flere timer etterpå mens du lufter. Det kan nok hende at en liten dose inhalert ikke er farlig, men så må man legge til alt annet man inhalerer løpet av en dag. Men har du et problem som må sprayes så bør du gjøre det.

Anonymkode: 930fc...ef4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sprayer før vi reiser vekk på helgeturer og sånn. Passer på at vindu står åpne for lufting (bor ikke i 1. etasje). 

Anonymkode: de56f...da2

AnonymBruker
Skrevet
On 6/1/2019 at 12:47 AM, AnonymBruker said:

Men ikke om man har kjæledyr. Det er tross alt nervegift.

Anonymkode: e7512...949

AnonymBruker
Skrevet

Bruker aldri, hverken ute eller inne. Er ikke interessert i at hverken jeg eller andre skal få i oss gift som kan være kreftfremkallende.

Anonymkode: 94c79...125

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Bruker aldri, hverken ute eller inne. Er ikke interessert i at hverken jeg eller andre skal få i oss gift som kan være kreftfremkallende.

Kilde?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kilde?

Google permethrin carcinogenic.

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Google permethrin carcinogenic.

Jeg googlet, og får opp at stoffet ikke er kreftfremkallende ved innånding, men kan være det om det spises. 

Anonymkode: 2cca5...28b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg googlet, og får opp at stoffet ikke er kreftfremkallende ved innånding, men kan være det om det spises. 

Anonymkode: 2cca5...28b

Ikke jeg heller. Tvert imot: «

konklusjoner 

Denne studien fant ingen sammenheng med de fleste kreftformer som ble analysert. Selv om den foreslåtte foreningen med flere myelomer var basert på et lite antall tilfeller, garanterer det videre evaluering.

Nøkkelord: jordbruk, kreft, myelom, yrke, permetrin, pesticidapplikator, plantevernmidler, pyretroid»

Anonymkode: 4ec92...d4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke jeg heller. Tvert imot: «

konklusjoner 

Denne studien fant ingen sammenheng med de fleste kreftformer som ble analysert. Selv om den foreslåtte foreningen med flere myelomer var basert på et lite antall tilfeller, garanterer det videre evaluering.

Nøkkelord: jordbruk, kreft, myelom, yrke, permetrin, pesticidapplikator, plantevernmidler, pyretroid»

Anonymkode: 4ec92...d4d

Det står at de faktisk fant en signifikant økning i "multiple myeloma" (blodkreft) ved permetrineksponering, og at det trengs en bedre utredning av dette.

Anonymkode: 762be...8eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 1.6.2019 den 0.44, AnonymBruker skrev:

Ja eller nei til å spraye permitrin i huset for å bekjempe skadedyr. Blir ikke helt klok på hvor skadelig det faktisk er... et skadedyrsfirma anbefalte oss å spraye alle lister i huset,mens flere steder på nett står det at man skal være forsiktig med å bruke gift i hus.. 

Håper noen kan svare😊😊

Anonymkode: 5bdca...e12

Du må tenke selv, hvor farlig og hvilken risiko er du villig til å ta? 

Anonymkode: c2b66...883

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Det står at de faktisk fant en signifikant økning i "multiple myeloma" (blodkreft) ved permetrineksponering, og at det trengs en bedre utredning av dette.

Anonymkode: 762be...8eb

Ja nemlig, dere må bare lese bedre. Det står at det "kan" være kreftfremkallende, ikke at det "er" det. Og jeg skrev at det KAN være det.

Alene utgjør nok ikke stoffet noen trussel, men med alt det vi er utsatt for til daglig, alt fra avgasser fra biler, lim, maling og div. sprayer til sprøytemidler, mikroplast og tilsetningsstoffer på og i mat, kjemikalier i klær, biler og møbler, syntetisk parfyme i såper og vaskemidler osv osv osv i det uendelige, så er det kanskje ikke noen vits å drive og sprøyte med et kjemisk-syntetisk insektmiddel inne i huset. Eller ute for den saks skyld, disse syntetiske stoffene brytes jo ikke ned. F.ex. finnes det fortsatt DDT i miljøet, påvist i ørner blant annet: https://www.fws.gov/midwest/eagle/recovery/biologue.html

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere roe dere ned? Takk.

Anonymkode: 29706...d4f

Gjest LaptopPute
Skrevet

Sprøyter rundt lister og slikt. Går bra her 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan dere roe dere ned? Takk.

Anonymkode: 29706...d4f

Hvorfor det, er noen urolige?

• Liker 2
  • 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge lufter dere. Jeg luftet i to timer. Er dette nok?

Anonymkode: 697c4...d80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...