Gjest Waga Skrevet 28. april 2005 #1 Skrevet 28. april 2005 Eg har lite peiling på alt med kosthald og trening å gjere,men vil gå ned i vekt. Omtrent 5 kg fett. Eg har vore innom eit treningsentre å fått klippekort! Ei venninne av meg slanker seg også og ho fortalte meg at eg burde ete omtrent 1500 kcal om dagen. Eg har ikkje slanka meg før og heller aldri tenkt over kosthaldet mitt. Målet er å klare -5 kg fett på 3 mnd. Eg har bestemt meg for å trene 1,5 t (løpe,svømme og pilates) 3 dagar i veka. (Er dette nok?) Men har litt problemer med å finne ut kva eg skal ete. Kva bør min dagsmeny innehalde? Kan nokon sette opp eit lett dagsmeny på rundt 1500 kcal/dag? Eg kan så å sei ete alt.... Nokon som vet om eg vil klare målet mitt på denne måten? For mykje/lite av trening og mat??
Nella Skrevet 28. april 2005 #2 Skrevet 28. april 2005 Du bør legge inn noe styrketrening også. Er du på et senter er det sikkert noen som kan hjelpe deg med et program som passer for deg. Da strammer du opp kroppen også Hvis målet ditt er 5 kg på 3 mnd så tror jeg nesten bare at jeg ville gått litt igjennom kostholdet og fokusert på hva du spiser, når du spier og hvor mye. Med økt trening også da vil du gå ned i vekt. Det kan bli litt mye og begynne å trene, endre kosthold og så telle kalorier i tillegg, Litt lett å gi opp. Vei den max 1 gang i uka og gjerne hver 14 dag. *Du bør spise hver 3 time for å bedre forbrenninga og opprettholde den. * et par frukt om dagen og mye grønnsaker. Middagstallerknen din bør inneholde dobbelt så mye grønnsaker som poteter/pasta/ris. Spis grønnsakene først så du får i deg alle de fremfor poteter osv. *Reint kjøtt til middag eller fisk. Unngå behandlede produkter i stor grad. De inneholder mye fett. Kjøp karbonadedeig fremfor kjøttdeig når du skal bruke det. * Rød fisk og makrell er feitere enn hvit fisk, men inneholder til gjenngjeld mye omega 3 som er viktig fettsyre for kroppen. * Ris og pasta kan med fordel byttes ut til naturris og fullkornspasta. Det holder deg lengre mett, * Som pålegg bruk også "reine" produkter. Kokt skinke, roastbeef, makrell i tomat og pynt skiva så det ser bra ut * Drikk mye vann. Helst et par liter om dagen. Når du trener og svetter drikk mer. * Bestem deg for at på lørdager er det lov til å skeie ut litt f.eks (og ikke ta av helt), men finn ut hva du vil ha da. Eks. en slags sjokolade du liker kjempegodt. Da har du den å se frem til og litt lettere å holde ut. *Skal du drikke litt brus så velg light. Olje fremfor smør til steking. Lightoster fremfo vanlige. Buko (6%fett) har en smøreost light som er veldig god. Kan brukes under skiva som erstatning for smør * kesam er en genial erstatning for rømme. Hva spiser du til vanlig en helt normal dag i dag da ? Så er det lettere å komme med tips også og når spiser du?
Gjest Waga Skrevet 29. april 2005 #3 Skrevet 29. april 2005 Takker for svar! :-) Ja,eg burde kanskje ha noke styrketrening...men pilates?Strammer ikkje det opp kroppen då?!(magen) Som du skriv...Eg burde gå gjennom kosthaldet å se på kva eg eter...Men det er eigentlig det som er problemet. Eg veit ikkje noe om kva eg kan ete på ein 1500.kcal meny. Nokon tips til størrelse på porsjoner? Ellers takk for veeeelig gode tips til kosthaldet!! Til ein heilt vanlig dag et eg grovt brød(2- 3 tynne sk) m/ost eller leverpotei Lunsj: Grov baguett m/reker og salat eller eit grovt rundstykke m/ost og skinke Middag: Varierer veelidig! Nøtter og grønnsaker litt ellers på dagen... Ein kopp te og riskjeks m/ost til kvelds. Er dette bra? Tusen takk for gode tips,Nella!! Skal prøve å følge dei!
Nella Skrevet 30. april 2005 #4 Skrevet 30. april 2005 Ang styrketrening se på linken her Pilates er også fint, men vanlig styrketrening må også til Og vi jenter får IKKE store klumpete muskler, det er bare en dårlig myte. Ang maten så bytt ut leverpostei til sunnere variant. Finnes en fra det sunne kjøkken eller noe sånt med 3 % fett. og ost bør byttes ut med lett eller aller helst et annet pålegg. Frokosten din i dag er fort vekk på 400-500kcal (3 skiver med ost og evnt smør). Lunsjen: er det ca en sånn baguette som hatting sin grove så har den 420 kcal. Reker har 90 kcal pr 100 g så det er jo et kjempepålegg forøvrig. Og 1 ss majones har 117 kcal. Så da ser du jo at det blir litt i overkant Tar du til sammenligning salaten har det rundstykket ca 140 kcal og salat har jo nesten ikke kalorier i seg. Ville nok bytta ut osten med mer skinke eller kylling eller reker Evnt stø litt revet finello light eller mozarella oppi. Middag: Tja, det er ikke lett å si Men fra 500-750 alt ann på hva du spiser. Kvelds: riskake 25 kcal og 2 skiver ost 70 kcal. Bare karbohydrater og fett (litt protein da). Bytt ut til noe annet. Litt salat, ordentlig grovbrødskive eller noe. Nøtter er sunt, men de må være ubehandlede. Altså ikke noe salte, chili eller noe. Men nøtter har et ganske høyt kaloriinnhold, omtrent 600 kcal pr 100 g så en ca 20 mandler som et mellommåltid holder. Grønnsaker kan du spise så mye du orker av Det annbefales egentlig ikke for oss jenter å spise så mye under 1800 kcal selv når vi er på slanker'n. Skal vi spise under bør det være kun veldig næringstett mat. De fleste jenter har et dagsbehov på ,mellom 2000-2500kcal om dagen. Så spiser man 1800 kcal og henter inn resten på trening. Det er den sunneste måten å gjøre det på, samtidig som det blir en livsstilendring også. Forslag til en meny: 2 skiver grovbrød m/kokt skinke, roastbeef, reker, makrell i tomat, 1 egg (stekt/kokt). (350) Lunsj: Salat med masse grønnsaker og 100-130 g kylling, reker, skinke. en skive evnt rundstykke ved sidenav. (300-350) MM: En frukt, og en yoplait yoghurt (150) Middag: Masse grønnsaker, 1/4 tallerken med ris, pasta, potet og reint kjøtt, fisk 1/4 tallerken. (500-600?) MM: 1 liten neve nøtter (130) Kvelds: 1-2 skiver av det samme som frokost f.eks eller 1 salat med kjøtt av noe slag oppi. (200-250) Der har du en ca meny på ca 1800 kcal. Så tar du mellommåltidene når det passer for deg. Men er ikke algt til noe særlig saus og dressinger her da Spar inn på det. For se det sånn. Du har kanskje et dagsbehov på 2200 kcal og spiser 1800. Da har du et underskudd på 400 kcal pr dag som vil gi en nedgang på ca 400 g i uka og da er det ikke lagt til det du forbrenner fra trening Trenger ikke være så ille å legge om litt og gå ned i vekt. Spør om du lurer på noe mer så skal jeg prøve å svare
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2005 #5 Skrevet 30. april 2005 Eg har lite peiling på alt med kosthald og trening å gjere' date='men vil gå ned i vekt. Omtrent 5 kg fett.[/quote'] Off nå blei jeg litt skremt. Jeg tror du fort kan gjøre mye feil hvis du ikke vet hva du driver med. Sulteforing og 1500 kcal-diett - hmm nei, ikke nødvendigvis lurt. Jeg har 0 tro på kurer generelt, det eneste som duger på lang sikt er en varig omlegging til en sunnere livsstil. Hadde jeg vært deg ville jeg bladd opp 250 kr og kjøpt meg inn i dagbladets 'litt lettere'-slankeklubb. http://www.dagbladet.no/littlettere/ Jeg tror det kan være akkurat hva du trenger.
Gjest Waga Skrevet 5. mai 2005 #6 Skrevet 5. mai 2005 Nella,takk for svar! Eg har levd på denne dagsmenyen sidan eg fekk svar fra deg! Føler meg sunnare allereie-sjøl om det ikkje er den alt for store forandringa... Som du skreiv...viss eg et 1800 kcal har eg et underskod på 400 kcal pr dag- 3000 kcal pr uke Må eg då trene 4000 kcal/uke? Eg har faktisk begynt å trene mykje meir også! Syns du eg bør trene litt kvar dag(ca. 550 kcal) eller samle det opp til å trene meir for eks 3-4 ganger i veka?! Håper du kan svare igjen!
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2005 #7 Skrevet 5. mai 2005 Jeg tror det hadde vært lurt å legge inn et par fridager i uka. Går du for hardt ut, er det fare for at du går fort lei. Finn et opplegg som du kan klare å følge over en lang periode og med aktiviteter du liker.
Gjest Madeline Skrevet 5. mai 2005 #8 Skrevet 5. mai 2005 Jeg tror det hadde vært lurt å legge inn et par fridager i uka. Går du for hardt ut' date=' er det fare for at du går fort lei. Finn et opplegg som du kan klare å følge over en lang periode og med aktiviteter du liker.[/quote'] Det var jeg som skrev dette.
Nella Skrevet 5. mai 2005 #9 Skrevet 5. mai 2005 Enig med Hannen. Og du må ikke ha et underskudd på 7000 kcal i uka. Dvs ca 1 kg. Og om du vil bruke 3 mnd på 5 kg så er det ikke noe behov for det. Men heller tren og kos deg med det + spis fornuftig så kommer resultatene. Så bra at du har begynt å trene mer også.
*Kaisa* Skrevet 10. mai 2005 #10 Skrevet 10. mai 2005 Hvis du legger opp ett kosthold på 1500 kcal om dagen så kommer du antagelig til å gå ned ganske mye mer enn 5 kg på tre mnd. Du trenger heller ikke trene deg halvt ihjel for å klare det. Men for all del, vil du at resultatet skal vare så lønner det seg å legge seg opp en treningsmengde som du klarer å gjennomføre regelmessig.
Gjest Melk Skrevet 10. mai 2005 #11 Skrevet 10. mai 2005 Hvis du legger opp ett kosthold på 1500 kcal om dagen så kommer du antagelig til å gå ned ganske mye mer enn 5 kg på tre mnd. Det er jo helt individuelt. Selv går jeg ikke ned noe som helst ved et slikt inntak, da jeg normalt trenger i underkant av 2000 kcal om dagen.
*Kaisa* Skrevet 10. mai 2005 #12 Skrevet 10. mai 2005 Klart at dette er invididuelt. Derfor står det antagelig... Jeg tok utgangspunktet i meg selv. Jeg gikk ned 9 kg på 2 mnd. da hadde jeg ett inntak i underkant av 1600 kcal.
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2005 #13 Skrevet 10. mai 2005 Klart at dette er invididuelt. Derfor står det antagelig... Jeg tok utgangspunktet i meg selv. Jeg gikk ned 9 kg på 2 mnd. da hadde jeg ett inntak i underkant av 1600 kcal. Hei Kaisa! Trente du i tillegg?Isåfall hva? 9 kg på 2 mnd er jo bra da!
*Kaisa* Skrevet 11. mai 2005 #14 Skrevet 11. mai 2005 Hei Kaisa! Trente du i tillegg?Isåfall hva? 9 kg på 2 mnd er jo bra da! Jeg trente aerobic ca to ganger i uka pluss at jeg gikk en del turer. Men jeg slet meg ikke ut for å si det sånn. Passet på å røre meg litt hver dag. Og at jeg hadde ett jevnt matinntak over hele dagen, slik at jeg holdt forbrenningen min konstant. Det bør aldri gå mere enn fire timer mellom hvert måltid. Jeg hadde bestandig grønnsaker, frukt eller lett-yougert i rimelig nærhet, hvis jeg skulle bli "sugen" på ett eller annet imellomtida.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå