Cuckold Skrevet 31. mai 2019 Forfatter #21 Skrevet 31. mai 2019 Just now, Grønncaps said: Men! Julen og ramadan kan ikke sammenlignes. De faster. I julen fråtser vi. Skulle det være relevant? Mener du det betyr at ramadan er mer verdt respekt fra de som ikke tror på religionen? Så når de kristne har faste frem til påske mener du påsken har mer verdi enn jul, og derfor bør Coca-Cola kanskje markere påsken i land der kristne er en minoritet? Med kors? 2
Grønncaps Skrevet 31. mai 2019 #22 Skrevet 31. mai 2019 Nei, det jeg mener er at julen ikke lenger er en religiøst høytid.
Cuckold Skrevet 31. mai 2019 Forfatter #23 Skrevet 31. mai 2019 1 hour ago, Cuckold said: Du bør nok legge merke til hva det er de selv påberoper seg som grunn for sin kampanje. Det er det nettopp mangfold de hevde å kjempe for. De har mulighet til å bevise det ved å kjøre tilsvarende kampanjer med kristne, jødiske eller hiniduistiske symboler under høytider i islamdominerte land. Om de ikke gjør det avslører de seg som uredelige og falske (noe enhver noenlunde oppegådende leser ville skjønt at jeg beskylder dem for å være). 1 hour ago, XaoS said: Tror du virkelig det? Det er kalkulert markedsføring Så snur du plutselig 180 grader og påstår at du hele tiden forstod hva jeg mente: 2 minutter siden, XaoS said: Oi! Når du virkelig ikke skjønner at jeg absolutt forstod forsøket ditt på sarkasme i HI, så har vi virkelig ikke mer å snakke om. Det var for øvrig ikke noe «forsøk på sarkasme», men ironi. Som du åpenbart hadde vanskeligheter med. 2
Cuckold Skrevet 31. mai 2019 Forfatter #24 Skrevet 31. mai 2019 (endret) 8 minutter siden, Grønncaps said: Nei, det jeg mener er at julen ikke lenger er en religiøst høytid. Julen har vært høytid i landet lenge før kristendommen kom hit, den feires i dag i like stor grad av ikke-kristne som av kristne, jul feries av alle som ikke stiller seg utenfor norsk felleskultur. Det betyr at jul har en helt annen status i Norge enn ramadan, siden ramadan bare er en religiøs gruppes feiring, mens jul er del av norsk felleskultur, en kultur som bør kunne ha en særstilling i Norge på samme måte som norsk språk, ukedager med norrøne gudenavn og måneder med romerske gudenavn. Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor det skulle være relevant at man faster i ramadan mens man spiser god mat til jul. Endret 31. mai 2019 av Cuckold 2
Gjest Rosetelys Skrevet 31. mai 2019 #25 Skrevet 31. mai 2019 (endret) 8 minutter siden, Grønncaps skrev: Nei, det jeg mener er at julen ikke lenger er en religiøst høytid. Jul var i utgangspunktet ikke en religiøs høytid før kristendommen kom og overtok den. Før-kristne tradisjoner stod så sterkt her at for å få kristendommen gjennom måtte de overta de eksisterende feiringene. Påske ble også feiret før kristendommen. Hverken egg, kyllinger eller harer har noe med kristendommen å gjøre. https://www.youtube.com/watch?v=16iEL0hieQo Endret 31. mai 2019 av Rosetelys
Grønncaps Skrevet 31. mai 2019 #26 Skrevet 31. mai 2019 Litt dårlig formulert av meg. Julen er en kommersiell høytid. Det er ikke ramadan!
Cuckold Skrevet 31. mai 2019 Forfatter #27 Skrevet 31. mai 2019 (endret) 3 minutter siden, Grønncaps said: Litt dårlig formulert av meg. Julen er en kommersiell høytid. Det er ikke ramadan! Det stemmer jo ikke, julen er jo ikke i utgangspunktet en kommersiell høytid, men alt kan selvsagt gjøres til kommers. Jeg ser fortsatt ikke hvordan det skulle være relevant. Endret 31. mai 2019 av Cuckold 1
Grønncaps Skrevet 31. mai 2019 #28 Skrevet 31. mai 2019 5 minutter siden, Cuckold skrev: Det stemmer jo ikke, julen er jo ikke i utgangspunktet en kommersiell høytid, men alt kan selvsagt gjøres til kommers. Jeg ser fortsatt ikke hvordan det skulle være relevant. Seriøst. Julen er sykt kommersiell! Vi kjøper gaver og pynt og ditt og datt. Folk har flere hundre tusen lyspærer på huset. Vi har maaaaange julefilmer og julemusikk, som ikke har en kristen undertone. Julen er kommersiell. 4
evena Skrevet 31. mai 2019 #29 Skrevet 31. mai 2019 6 minutter siden, Cuckold skrev: Det stemmer jo ikke, julen er jo ikke i utgangspunktet en kommersiell høytid, men alt kan selvsagt gjøres til kommers. Jeg ser fortsatt ikke hvordan det skulle være relevant. Det virker som om du har problemer med å se det overhengende kommersielle aspektet ved både høytider, og reklamekampanjer som retter seg mot slike høytider. Jeg tror ikke det er mulig å ha en meningsfull ideologisk debatt basert på en reklamekampanje fra Coca Cola. 2
Cuckold Skrevet 31. mai 2019 Forfatter #30 Skrevet 31. mai 2019 Just now, Grønncaps said: Seriøst. Julen er sykt kommersiell! Vi kjøper gaver og pynt og ditt og datt. Folk har flere hundre tusen lyspærer på huset. Vi har maaaaange julefilmer og julemusikk, som ikke har en kristen undertone. Julen er kommersiell. Om du ikke kjenner julens historie kunne du i det minste tatt deg tid til å lese gjennom innleggene du svarer på, der påpeker jeg jo at julen er del av norsk felleskultur, en høytid med røtter langt tilbake i førkristen tid. Alt kan det som sagt gjøres kommers av, det er ganske mye fest og salg av alkoholholdige drikkevarer, pølser og is til 17. mai også, uten at det betyr at «17. mai bare er kommersiell». Men hva har forbruket og festen og handelsstandens ønske om å gjøre penger på høytiden å gjøre med temaet i denne tråden? Mener du ramadan er verdt mer respekt enn julen? 2
Visjon Skrevet 31. mai 2019 #31 Skrevet 31. mai 2019 Coca-Cola bryr seg selvsagt ikke egentlig om mangfold, på samme måte som Statoil (host host... Equinor) ikke bryr seg om klima. Det kalles whitewashing, en liksom-etisk profil for å selge flere varer. Hvis det du reagerer på er at Vesten er mer opptatt av å inkludere forskjellige kulturelle grupper enn f.eks. arabiske land gjør i sine reklamer, så stemmer jo det - og det kan vel ikke kalles negativt. Muslimer er nå en gang blitt en betydelig gruppe i Vesten, og de feirer ramadan. Om man skal si noe positivt om kapitalismen (vanskelig) så er det at den i det minste ikke diskriminerer på basis av hudfarge, religion, kjønn, etc. Den vil bare selge mest mulig, og tilpasser seg de politiske/demografiske skiftene. 2
Cuckold Skrevet 31. mai 2019 Forfatter #32 Skrevet 31. mai 2019 5 minutter siden, evena said: Det virker som om du har problemer med å se det overhengende kommersielle aspektet ved både høytider, og reklamekampanjer som retter seg mot slike høytider. Jeg tror ikke det er mulig å ha en meningsfull ideologisk debatt basert på en reklamekampanje fra Coca Cola. Det jeg har ønsket debatt om er 1.det uredelige og uærlige i Coca-Colas ramadan-kampanje og 2. skjevheten i Vestens tilnærming til begrep som toleranse og mangfold der Coca-Cola bare følger opp vår tradisjon for å stille helt andre krav til toleranse til vestlige samfunn enn til samfunn i andre deler av verden. Her skal innvandreres kultur sidestilles med den norske, mens man ikke på noen måte vil finne på å kreve eller forvente noe tilsvarende i de islamdominerte land. 2
Cuckold Skrevet 31. mai 2019 Forfatter #33 Skrevet 31. mai 2019 4 minutter siden, Visjon said: Coca-Cola bryr seg selvsagt ikke egentlig om mangfold, på samme måte som Statoil (host host... Equinor) ikke bryr seg om klima. Det kalles whitewashing, en liksom-etisk profil for å selge flere varer. Hvis det du reagerer på er at Vesten er mer opptatt av å inkludere forskjellige kulturelle grupper enn f.eks. arabiske land gjør i sine reklamer, så stemmer jo det - og det kan vel ikke kalles negativt. Muslimer er nå en gang blitt en betydelig gruppe i Vesten, og de feirer ramadan. Om man skal si noe positivt om kapitalismen (vanskelig) så er det at den i det minste ikke diskriminerer på basis av hudfarge, religion, kjønn, etc. Den vil bare selge mest mulig, og tilpasser seg de politiske/demografiske skiftene. Det er ingen tvil om at det kan kalles negativt når vestlige selskaper har en standard for Per fordi han er vestlig, en annen for Ali fordi han er muslim. Kulturrelativismen som går ut på at det er naturlig for vår kultur med livssynsfrihet og likestilling, mens det er naturlig for menneskene i den islamdominerte verden at ikke-muslimer må gå stille i dørene for ikke å provosere herrefolket og at kvinnen har en underordnet stilling er ikke en konsistent tankebygning. Vesten har utviklet toleranse over tid, det er ikke slik at retten til å velge sitt eget livssyn alltid har vært del av vår kultur. Så det er ingen grunn til at ikke mennesker i de islamdominerte land skulle ha krav på det samme. 1
Gjest Rosetelys Skrevet 31. mai 2019 #34 Skrevet 31. mai 2019 4 minutter siden, Visjon skrev: Coca-Cola bryr seg selvsagt ikke egentlig om mangfold, på samme måte som Statoil (host host... Equinor) ikke bryr seg om klima. Det kalles whitewashing, en liksom-etisk profil for å selge flere varer. Hvis det du reagerer på er at Vesten er mer opptatt av å inkludere forskjellige kulturelle grupper enn f.eks. arabiske land gjør i sine reklamer, så stemmer jo det - og det kan vel ikke kalles negativt. Muslimer er nå en gang blitt en betydelig gruppe i Vesten, og de feirer ramadan. Om man skal si noe positivt om kapitalismen (vanskelig) så er det at den i det minste ikke diskriminerer på basis av hudfarge, religion, kjønn, etc. Den vil bare selge mest mulig, og tilpasser seg de politiske/demografiske skiftene. Jeg har litt vanskeligheter med å forstå de økonomiske begrunnelsene for å kun henvende seg til under 6% av totalmarkedet.
Gjest no. 72 Skrevet 31. mai 2019 #35 Skrevet 31. mai 2019 6 minutter siden, Cuckold skrev: Det jeg har ønsket debatt om er 1.det uredelige og uærlige i Coca-Colas ramadan-kampanje og 2. skjevheten i Vestens tilnærming til begrep som toleranse og mangfold der Coca-Cola bare følger opp vår tradisjon for å stille helt andre krav til toleranse til vestlige samfunn enn til samfunn i andre deler av verden. Her skal innvandreres kultur sidestilles med den norske, mens man ikke på noen måte vil finne på å kreve eller forvente noe tilsvarende i de islamdominerte land. 1) Alle er enig i at det er uredelig at Cola later som de bryr seg om mennesker, politikk og rettigheter. Alle vet at det gjør de selvsagt ikke. Alt Cola gjør er for å tjene penger. 2) Din påstand dankes egentlig ut av nummer 1. Cola bryr seg ikke, dermed faller også påstand 2. Hvorfor? Det ikke er penger å hente der. Hvis det er penger, og popularitet, er de med - som filmen om kvinner i Saudi som kjører bil jeg postet. Det er nok flere muslimer i vesten enn det er kristne i feks Saudi. I vesten blir det ikke bråk om de setter opp en slik automat som du nevnte i HI, det kan det bli om du setter opp i Saudi, bare myntet på kristen tradisjon (de har dog juletre på kjøpesenter), og vil Cola ha bråk? Nei, så klart vil de ikke det, det betyr mindre penger i kassa. Dette er egentlig en tåpelig debatt for alle vet at alt Cola gjør er for å tjene penger, så det er strengt ikke noe debattere.
Visjon Skrevet 31. mai 2019 #36 Skrevet 31. mai 2019 2 minutter siden, Cuckold skrev: Det er ingen tvil om at det kan kalles negativt når vestlige selskaper har en standard for Per fordi han er vestlig, en annen for Ali fordi han er muslim. Kulturrelativismen som går ut på at det er naturlig for vår kultur med livssynsfrihet og likestilling, mens det er naturlig for menneskene i den islamdominerte verden at ikke-muslimer må gå stille i dørene for ikke å provosere herrefolket og at kvinnen har en underordnet stilling er ikke en konsistent tankebygning. Vesten har utviklet toleranse over tid, det er ikke slik at retten til å velge sitt eget livssyn alltid har vært del av vår kultur. Så det er ingen grunn til at ikke mennesker i de islamdominerte land skulle ha krav på det samme. Jo, det er jo dumt, men jeg tror du har et noe skeivt bilde av den islamdominerte verden. For det første er denne delen av verden ekstremt variert, med store forskjeller fra eksempelvis Libanon til Jemen. Det lever ulike ikke-muslimske grupper der også, mange av dem uten store problemer. Mange land har fremvoksende feministiske miljøer, og tendenser til likestilling som arter seg på andre måter enn vi er vant til. Ikke alt handler om religion heller, land hvor store deler av befolkningen er fattig og lavt utdannet scorer alltid lavt på likestilling og sosial frihet. Den jevne kvinne i f.eks. Thailand eller Filippinene er heller ikke særlig likestilt. Og det er da slettes ikke slik at Europa er en oase av toleranse, inkludering og likestilling, selv om vi har dyrket frem en del humanistiske verdier. Høyrenasjonalisme er på fremmarsj, vi investerer i krig og korrupte regimer i den tredje verden, og vi har mange skampletter på vår egen nære historie. Det er ganske mange europeere, også på dette forumet, som opererer med én standard for etniske hvite norske og en annen for muslimer, hvor sistnevnte alltid skal demoniseres og skyldes for alt som er galt. Det er også ganske vanlig blant såkalte islamkritikere å være ekstremt opptatt av likestilling kun når det kan brukes mot muslimer, mens ellers forakter de både kvinnesak og homokamp og alt likestilling egentlig handler om. Jeg er ingen "kulturrelativist" i den forstand at jeg ikke tror på noen universelle verdier - jeg tror på grunnleggende rettigheter for alle - men jeg tror vi skal være veldig forsiktige med å gjøre grupper som muslimer til "de andre", som vi projiserer alt mulig dritt på uten å egentlig gjøre noe forsøk på å forstå deres historie eller dynamikker. Tror også vi skal ta huet ut av egen ræv og innse at vi selv ikke er noen moralsk høyborg. 2
Gjest no. 72 Skrevet 31. mai 2019 #37 Skrevet 31. mai 2019 Ellers: vi har alle mulighet til å bruke forbrukermakten vår slik vi måtte ønske det. Om det er ved å slutte og kjøpe produkter fra cola, skrive brev og be de feks ha colareklamen om julenissen eller hva vi måtte ønske i Saudi kan vi gjøre det. Om det vil funke? Neppe, men det er noe vi kan gjøre, og det blir aldri feil å si i fra om hva man mener. Cola er såpass stort og mektig at vi ikke kan regne med å bli hørt. Alt handler om penger for Cola, og sånn er det dessverre.
Cuckold Skrevet 31. mai 2019 Forfatter #38 Skrevet 31. mai 2019 Just now, Peaky Blinders said: 1) Alle er enig i at det er uredelig at Cola later som de bryr seg om mennesker, politikk og rettigheter. Alle vet at det gjør de selvsagt ikke. Alt Cola gjør er for å tjene penger. 2) Din påstand dankes egentlig ut av nummer 1. Cola bryr seg ikke, dermed faller også påstand 2. Hvorfor? Det ikke er penger å hente der. Hvis det er penger, og popularitet, er de med - som filmen om kvinner i Saudi som kjører bil jeg postet. Det er nok flere muslimer i vesten enn det er kristne i feks Saudi. I vesten blir det ikke bråk om de setter opp en slik automat som du nevnte i HI, det kan det bli om du setter opp i Saudi, bare myntet på kristen tradisjon (de har dog juletre på kjøpesenter), og vil Cola ha bråk? Nei, så klart vil de ikke det, det betyr mindre penger i kassa. Dette er egentlig en tåpelig debatt for alle vet at alt Cola gjør er for å tjene penger, så det er strengt ikke noe debattere. Saudi-Arabia og gulfstatene er avhengig av store mengder fremmedarbeidere fordi befolkningen selv ikke har hatt noen protestantisk etikk om at arbeid adler, så når de har vært rike nok til å nyte naturressursene har de ikke hatt problemer med å sette bort store deler av driften av industrien til utlendinger. Utlendingene har selvsagt ikke noe håp om statsborgerskap eller å få nyte godt av landets egen befolknings fellesarv, noe man jo heller ikke burde ha krav på som innvandrer til Vesten, men at det ikke finnes store mengder ikke-arabere og ikke-muslimer på den arabiske halvøy er nok en misforståelse. At det etter 5 tiår med intens masseinnvandring nettopp fra den islamdominerte verden er enda flere muslimer i Europa kan sikkert stemme, men det er altså ikke slik at det ikke kunne være like god grunn til å fremme toleranse og mangfold ved å lage reklamer med kors eller hinduguder for å feire kristne eller hinduhøytider i Arabia. Det er bare ikke aktuelt siden denne form for toleranse bare dyrkes og forventes her i Vesten. Og det er denne kulturen Coca-Cola passivt tilpasser seg. En ubalansert ettergivende og selvutslettende kultur som seiler under falsk flagg når den påstår seg å fremme toleranse. Toleransen forventes ikke å omfatte ikke-muslimer i islamdominerte land, der må vi trå varsomt og «vise respekt», mange av våre radikale feminstiske politikere holder seg ikke engang for gode til å ikle seg skaut for å «vise respekt» når de er på besøk i disse landene. Mens de samme kvinnene forsvarer innvandrerkvinners rett til å bryte norsk tildekningsnorm og gå i skaut eller endog niqab i våre byer. Det er mangelen på balanse jeg reagerer på. 2
Visjon Skrevet 31. mai 2019 #39 Skrevet 31. mai 2019 14 minutter siden, Rosetelys skrev: Jeg har litt vanskeligheter med å forstå de økonomiske begrunnelsene for å kun henvende seg til under 6% av totalmarkedet. Dette er bare én reklamekampanje av mange som Coca-Cola kjører. Andre kampanjer handler om julenissen, fotball-VM og hvite damer i bikini. 2
Gjest no. 72 Skrevet 31. mai 2019 #40 Skrevet 31. mai 2019 1 minutt siden, Cuckold skrev: Saudi-Arabia og gulfstatene er avhengig av store mengder fremmedarbeidere fordi befolkningen selv ikke har hatt noen protestantisk etikk om at arbeid adler, så når de har vært rike nok til å nyte naturressursene har de ikke hatt problemer med å sette bort store deler av driften av industrien til utlendinger. Utlendingene har selvsagt ikke noe håp om statsborgerskap eller å få nyte godt av landets egen befolknings fellesarv, noe man jo heller ikke burde ha krav på som innvandrer til Vesten, men at det ikke finnes store mengder ikke-arabere og ikke-muslimer på den arabiske halvøy er nok en misforståelse. At det etter 5 tiår med intens masseinnvandring nettopp fra den islamdominerte verden er enda flere muslimer i Europa kan sikkert stemme, men det er altså ikke slik at det ikke kunne være like god grunn til å fremme toleranse og mangfold ved å lage reklamer med kors eller hinduguder for å feire kristne eller hinduhøytider i Arabia. Det er bare ikke aktuelt siden denne form for toleranse bare dyrkes og forventes her i Vesten. Og det er denne kulturen Coca-Cola passivt tilpasser seg. En ubalansert ettergivende og selvutslettende kultur som seiler under falsk flagg når den påstår seg å fremme toleranse. Toleransen forventes ikke å omfatte ikke-muslimer i islamdominerte land, der må vi trå varsomt og «vise respekt», mange av våre radikale feminstiske politikere holder seg ikke engang for gode til å ikle seg skaut for å «vise respekt» når de er på besøk i disse landene. Mens de samme kvinnene forsvarer innvandrerkvinners rett til å bryte norsk tildekningsnorm og gå i skaut eller endog niqab i våre byer. Det er mangelen på balanse jeg reagerer på. Vesten er mer tolerant en feks. Saudi, og det skal vi være glade for. Dumt at det er sånn, og det ville vært fint om Cola slo et slag for det, og gjorde noe med det, men kommer det til å skje? Nei, for de vil ikke tjene penger på det. Jeg ser virkelig ikke hvor du vil med dette, annet enn å poste selvfølgeligheter som vi alle er enig i og vet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå