Jalp Skrevet 2. juni 2019 #81 Skrevet 2. juni 2019 Jeg synes denne debatten i stor grad er på avveie. Vårt straffesystem er noe vi bør være stolte av fordi det sier mye om hvem vi er. Det som sier mest om et samfunn er hvordan det behandler sine kriminelle. Vårt straffesystem er primært basert på tre hovedelementer: -Rehabilitering -Allemenn og individual preventivt -Samfunnest beskyttelse Hevn er IKKE et element i det norske straffesystemet og det er meget bevisst. Vi ønsker ingen hevnkultur her i landet. Vi har hatt det og vi har sett virkningen av det...en endeløs voldsspiral der hevn skal hevne hevn osv. Jeg er uenig at straffene er for milde. Jeg mener tvert imot at enkelte lovbrudd straffes alt for strengt. Så strengt at domstolen noen ganger frifinner fordi det er satt minimumsstraff for enkelte overtredelser. Man frifinner fordi straffen oppleves som helt urimelig og umenneskelig. Jeg synes alle som mener med tyngde i denne tråden skal vite at domstolen nøye har vurdert alle sider - både de som taler for straff og de som taler for det motsatte - i hver enkelt sak. Disse nyansene forsvinner i blodtåka når mediene skriver om disse sakene og som i stor grad er fundamentet for opinionen. Ta dere heller en tur i retten. Overvær sakene som handler om menneskeskjebner så er jeg rimelig sikker på at mange av dere vil endre oppfatning og forstå at det virkelig ikke er så enkelt som denne svart/ hvitt tenkingen som kommer til uttrykk i denne tråden. 1
MortenMinstelønn Skrevet 2. juni 2019 Forfatter #82 Skrevet 2. juni 2019 6 minutter siden, Jalp skrev: Jeg synes denne debatten i stor grad er på avveie. Vårt straffesystem er noe vi bør være stolte av fordi det sier mye om hvem vi er. Det som sier mest om et samfunn er hvordan det behandler sine kriminelle. Hvis det er sant, er Norge på ville veier. Så mange som må flytte, endre sitt liv, miste sitt barn. Fordi vi ønsker at "lille-hitler" skal endre seg over tid. Håper du er sosionom eller noe annet uten reell påvirkning. 1
Jalp Skrevet 2. juni 2019 #83 Skrevet 2. juni 2019 4 minutter siden, MortenMinstelønn skrev: Hvis det er sant, er Norge på ville veier. Så mange som må flytte, endre sitt liv, miste sitt barn. Fordi vi ønsker at "lille-hitler" skal endre seg over tid. Håper du er sosionom eller noe annet uten reell påvirkning. Norge har lite kriminalitet sammenlignet med nesten hvilket som helst annet sivilisert land i verden. Det finnes ingen forskning som tyder på at din modell med strengere straffer vil kunne ha noen som helst positiv virkning på akkurat det. Så kunne du spart deg usakligheten om meg som person. Den er ikke relevant rent bortsett fra at jeg har jobbet midt i kjernen av strafferettspleien i mer enn 30 år. Jeg har sett «alle» skjebnene på nært hold, alle nyansene. Jag har hatt en rolle i et stort antall straffesaker fra A-Å og sett all tenkelig og utenkelig djevelskap. Men likevel...jeg vil være en del av et humant system som i sum bidrar til mindre kriminalitet. 1
MortenMinstelønn Skrevet 2. juni 2019 Forfatter #84 Skrevet 2. juni 2019 4 minutter siden, Jalp skrev: Norge har lite kriminalitet sammenlignet med nesten hvilket som helst annet sivilisert land i verden. Det finnes ingen forskning som tyder på at din modell med strengere straffer vil kunne ha noen som helst positiv virkning på akkurat det. Så kunne du spart deg usakligheten om meg som person. Den er ikke relevant rent bortsett fra at jeg har jobbet midt i kjernen av strafferettspleien i mer enn 30 år. Jeg har sett «alle» skjebnene på nært hold, alle nyansene. Jag har hatt en rolle i et stort antall straffesaker fra A-Å og sett all tenkelig og utenkelig djevelskap. Men likevel...jeg vil være en del av et humant system som i sum bidrar til mindre kriminalitet. En litt typisk norsk sutrete avslutning. Jada. Du har hatt det tøft, du. Hva med de som blir voldtatt fordi folk som deg skal være så liberale? Vi har nok to forskjellige bakgrunner. Du og jeg. Jeg er ikke etter for strenge straffer. Eller fare for justismord. Jeg vil bare at vi anerkjenner at vi som samfunn kan ikke hjelpe alle. Noen er vi nødt til å låse inn. For godt. Deretter gir jeg deg scenen til å vifte det røde flagget til sosialdemokratiet og dets seier. Se mot Skandinavia! Men ikke før vi tar de verste av oss seriøst. Og dermed deres tidligere og potensielt fremtidige ofre seriøst. Nå legger jeg meg. 1
MortenMinstelønn Skrevet 2. juni 2019 Forfatter #85 Skrevet 2. juni 2019 (endret) Noen skal ha det til at jeg lider stor grad av den såkalte PTSD. Av forskjellige årsaker. Jeg er ingen lege. Hva skal jeg si? Jeg kan knapt for forstå faget psykologi. Så jeg vet ikke. Noen her tror jeg er hevngjerrig. Blodtørstig. Kanskje noen tror jeg best hører hjemme i en mobb. Det er feil. Jeg vil ikke ha så strenge straffer som mulig for alle. Bare for de som har gått så langt at vi burde innse at det er ingen vei tilbake. "Du skal ikke tilbake til samfunnet. Du har gått for langt." Burde det ikke være rom for å si det i Norge? Jeg tror ikke det. Så hvordan kan vi være verdens beste demokrati om ikke jeg og ofre, ødelagte ofre, kan si det? "Nei, du gikk for langt. Jeg er lei meg, men du gikk for langt." "Vi må beskytte samfunnet vårt. Fra deg. Du vil få mat og drikke. Du vil få bøker. Du skal få leve humant. Men du blir aldri fri igjen. Og du vet så inderlig vel hvorfor. Ha en fin dag. Og ha et så fruktbart liv som mulig" "Nye generasjoner skal måtte få slippe å møte deg en mørk natt. De skal aldri møte deg. Du tilhører fortiden. De skal ikke besudles. De tilhører fremtiden." Er dette tanker fra en ondskapsfull person? Eller en som ønsker å verne om de uskyldige? Hvorfor må jeg fremstå så motbydelig? Så lite empatisk til tross for at der er min sterkeste side. Hvorfor hamret jeg ned så mange bokstaver i denne tråden? Forsvaret har svar på det. Det fantastiske ingenting. Endret 2. juni 2019 av MortenMinstelønn
dr_zhivago Skrevet 2. juni 2019 #86 Skrevet 2. juni 2019 2 timer siden, waco skrev: Jeg er enig i at drap bør straffes strengt, og jeg er enig i at dysfunksjonelle mennesker bør fjernes fra samfunnet, men her mener jeg vi bør begynne på stortinget! Ellers godt innlegg! Å begynne å blande inn "kjeltringene på stortinget" her blir en for dum avsporing. 1
waco Skrevet 3. juni 2019 #87 Skrevet 3. juni 2019 17 timer siden, MortenMinstelønn skrev: Jeg tror det kan være 50 pluss mordere ute på gatene i Norge. Bra gjort med tanke på at det er 32 uoppklarte drap i norge siden 1991. https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_norske_uoppklarte_drapssaker Det som er litt merkelig er MortenMinstelønn er at du tror at drapsmenn er farlige enn andre mennesker, og det er litt spesielt da det enda ikke har skjedd at et drapsdømt menneske har begått nye drap. Så hvorfor er du så redd for mennesker som har sonet for drap? Er den frykten du har for mennesker dømt for drap reell eller er det andre årsaker til at du er så voldsomt sterk tilhenger av isolasjon og fengsel for mennesker som har sonet drap? 1
Ritter Skrevet 4. juni 2019 #88 Skrevet 4. juni 2019 På 3.6.2019 den 14.07, waco skrev: Det som er litt merkelig er MortenMinstelønn er at du tror at drapsmenn er farlige enn andre mennesker, og det er litt spesielt da det enda ikke har skjedd at et drapsdømt menneske har begått nye drap. Dette er jo feil. Mange drapsmenn begår både nye drap og annen kriminalitet når de løslates. Det er på grunn av gjentagelsesfaren at det gis forvaringsdommer, og i dag er det fire kvinner og 111 menn som soner slik straff. Her er saken mot Steven Dan Danielsen, som i narkotikarus blant annet voldtok og drepte en ung kvinne. Dommen viser også at det er stor fare for at drapsmannen begår nye, alvorlige volds- og seksualforbrytelser: http://www.frostating.no/wp-content/uploads/2014/10/14-062414AST-FROS.pdf Jeg synes det er påfallende når det i innlegg over her kun legges vekt på hvor tøft alt er for de kriminelle, mens ofrene ikke nevnes med ett ord. Det handler om barn som har fått livene sine traumatisert og ødelagt, om foreldre som har mistet det kjæreste de har, om kvinner som er blitt overfalt, mishandlet og voldtatt, intetanende mennesker som er utsatt for blind vold. At noen enkeltpersoner har hatt en tøff barndom unnskylder ikke at man ødelegger livene til uskyldige mennesker man møter på sin vei. 1
waco Skrevet 5. juni 2019 #89 Skrevet 5. juni 2019 11 timer siden, Chaya skrev: Dette er jo feil. Mange drapsmenn begår både nye drap og annen kriminalitet når de løslates. Det er på grunn av gjentagelsesfaren at det gis forvaringsdommer, og i dag er det fire kvinner og 111 menn som soner slik straff. Her er saken mot Steven Dan Danielsen, som i narkotikarus blant annet voldtok og drepte en ung kvinne. Dommen viser også at det er stor fare for at drapsmannen begår nye, alvorlige volds- og seksualforbrytelser: http://www.frostating.no/wp-content/uploads/2014/10/14-062414AST-FROS.pdf Jeg synes det er påfallende når det i innlegg over her kun legges vekt på hvor tøft alt er for de kriminelle, mens ofrene ikke nevnes med ett ord. Det handler om barn som har fått livene sine traumatisert og ødelagt, om foreldre som har mistet det kjæreste de har, om kvinner som er blitt overfalt, mishandlet og voldtatt, intetanende mennesker som er utsatt for blind vold. At noen enkeltpersoner har hatt en tøff barndom unnskylder ikke at man ødelegger livene til uskyldige mennesker man møter på sin vei. Kan du ikke nevne et eksempel på at ett menneske som Steven Dan Danielsen har drept flere etter soning? Forteller du meg at soning ikke fungerer og ikke er rehabiliterende? Det visste jeg ikke, og jeg som trodde at formålet med straff var at mennesker skulle bli bedre, - hvor feil man ta feil? Når du er så straffelysten som det du er, - er det på grunn av ofrene? Ofrene får det bedre dess strengere straff forbryteren får, - er det ligningen du har i ditt indre?
Ritter Skrevet 6. juni 2019 #90 Skrevet 6. juni 2019 ^ Så du leste ikke lenken jeg la ved? Danielsen voldtok og drepte Anja Weløy Aarseth i 2013. Han ble dømt til 21 års forvaring, og er selvfølgelig ikke løslatt ennå. Men, han var 23 år gammel da han kvalte og voldtok offeret, så han vil nok ikke være så gammel når han løslates. Tror du virkelig at mennesker som dette vil forandre personlighet, og at det bare er å la dem fortsette å leve i frihet? Spiller det ingen rolle for deg om de fortsetter å voldta, mishandle og drepe? Her kan du lese om Geir Hårstad: https://www.dagbladet.no/nyheter/kristina-11-kjempet-for-livet/65873054 Han sonet først syv år for drap på samboeren sin. Så fant han seg ny dame og flyttet sammen med henne. Denne kvinnen hadde et elleve år gammelt barn, og i marihuana-rus kvalte Hårstad den vesle jenta, før han hadde samleie med henne. - og her kan du lese om Chris Pham: https://www.nrk.no/ostlandssendingen/_-helt-ekstremt-groteskt-1.6354310 også disse drapene var narkotikarelaterte, og vedkommende er dømt flere ganger for drap. Det finnes mange slike saker, både innenlands og utenlands, så du får lese videre selv. Påstanden du kom med tidligere er tilbakevist. Dette handler ikke om å være "straffelysten", det handler om å beskytte både ofre og potensielt nye ofre for disse menneskene. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #91 Skrevet 6. juni 2019 3 timer siden, Chaya skrev: ^ Så du leste ikke lenken jeg la ved? Danielsen voldtok og drepte Anja Weløy Aarseth i 2013. Han ble dømt til 21 års forvaring, og er selvfølgelig ikke løslatt ennå. Men, han var 23 år gammel da han kvalte og voldtok offeret, så han vil nok ikke være så gammel når han løslates. Tror du virkelig at mennesker som dette vil forandre personlighet, og at det bare er å la dem fortsette å leve i frihet? Spiller det ingen rolle for deg om de fortsetter å voldta, mishandle og drepe? Her kan du lese om Geir Hårstad: https://www.dagbladet.no/nyheter/kristina-11-kjempet-for-livet/65873054 Han sonet først syv år for drap på samboeren sin. Så fant han seg ny dame og flyttet sammen med henne. Denne kvinnen hadde et elleve år gammelt barn, og i marihuana-rus kvalte Hårstad den vesle jenta, før han hadde samleie med henne. - og her kan du lese om Chris Pham: https://www.nrk.no/ostlandssendingen/_-helt-ekstremt-groteskt-1.6354310 også disse drapene var narkotikarelaterte, og vedkommende er dømt flere ganger for drap. Det finnes mange slike saker, både innenlands og utenlands, så du får lese videre selv. Påstanden du kom med tidligere er tilbakevist. Dette handler ikke om å være "straffelysten", det handler om å beskytte både ofre og potensielt nye ofre for disse menneskene. Men dette handler jo ikke om "norsk straffekultur" eller at løsningen finnes. Som tidligere skrevet, så finnes den, og det er jo da som kjent tvungen forvaring. Det kan godt hende at det er noen flere som burde ha fått slike dommer og at kapasiteten med tanke på forvaringsinstitusjoner bør økes, men jeg ser ingen grunn til å innføre svært kostbare endringer i lovverket der reell livstid innføres. En annen ting er jo det som skjer (eller ikke skjer) forut for handlingene. Psykiatriapparatet er sprengt i Norge, dette har vært et problem i årtier. Enkelte som skulle ha hatt hjelp for alvorlige psykatriske diagnoser for lenge siden, eller som ennå ikke har blitt fanget opp lever som tikkende bomber. Noen av disse ender dessverre opp med å utføre grusomme handlinger mot uskyldige, noe som i noen tilfeller kunne vært unngått hadde de blitt fanget opp av skole og helsevesen tidligere i livet. Når det ikke skjer, så går utviklingen i retning av amerikanisering av forholdene og grunnene til kriminalitet. Folk overlates i større grad til seg selv, helt til det klikker for noen av dem. Og da er det dessverre for sent. Anonymkode: 0b9fd...b00 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #92 Skrevet 6. juni 2019 På 2.6.2019 den 2.08, MortenMinstelønn skrev: Ok. Takk. Kanskje du vinner diskusjonen. Jeg må tenke på det. Og lage meg te. Jeg får ikke sove. Edit. Har du tall på hvor mange som fysisk har sittet inne lengre enn 20 år? Eller siden forvaringsdommen trådde i kraft? Edit 2 Nei. Jeg går for buljong. Er forkjølet. Elsker den salte smaken. Nei, jeg har ikke tall på hvor mange som i realiteten sitter mer enn 20 år, men det er jo prinsippet som er viktig, og heller utvide kapasiteten noe hvis det viser seg å være nødvendig. Heller det enn å endre lovverket der man innfører en generell åpning for å dømme folk til livstid i betydning av at de sitter inne til de dør. Og ikke minst utvide kapasiteten innen psykiatrisk helsevesen og sørge for at skole og andre institusjoner for barn får ressurser nok til å fange opp og følge opp de som utvikler symptomer på psykisk sykdom som barn og unge. Det siste kunne vært en enorm forbedring, og kunne spart samfunnet for store beløp og ikke minst enorme lidelser i det lange løp. Dessverre frykter jeg at et slikt tankesett forblir en utopi for styrende myndigheter. Vi er ikke USA når det gjelder fengselsvesen og tankegangen rundt det i dag, men jeg frykter Norge kan bli det på lang sikt dersom kortsiktig tankegang på at man ikke tar tak i det før det er for sent fortsetter. Anonymkode: 0b9fd...b00 1
MortenMinstelønn Skrevet 6. juni 2019 Forfatter #93 Skrevet 6. juni 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg har ikke tall på hvor mange som i realiteten sitter mer enn 20 år, men det er jo prinsippet som er viktig, og heller utvide kapasiteten noe hvis det viser seg å være nødvendig. Heller det enn å endre lovverket der man innfører en generell åpning for å dømme folk til livstid i betydning av at de sitter inne til de dør. Og ikke minst utvide kapasiteten innen psykiatrisk helsevesen og sørge for at skole og andre institusjoner for barn får ressurser nok til å fange opp og følge opp de som utvikler symptomer på psykisk sykdom som barn og unge. Det siste kunne vært en enorm forbedring, og kunne spart samfunnet for store beløp og ikke minst enorme lidelser i det lange løp. Dessverre frykter jeg at et slikt tankesett forblir en utopi for styrende myndigheter. Vi er ikke USA når det gjelder fengselsvesen og tankegangen rundt det i dag, men jeg frykter Norge kan bli det på lang sikt dersom kortsiktig tankegang på at man ikke tar tak i det før det er for sent fortsetter. Du har nok rett i mye. Jeg er nok for streng. Årsaken til at jeg tror jeg er det, er fordi så mange pårørende av alvorlig eller dødelig vold, må innfinne seg med å møte gjerningsmannen for tidlig. Har jo nevnt det før. Litt rart at jeg så kynisk streng når det gjelder dette med vold. Jeg er ganske liberal på mange andre felter. Det meste går jo rett vei globalt sett Mindre vold og krig for hvert år som går. Folk lever lenger og fattigdom bekjempes. Sykdommer bekjempes. Jeg tviler sterkt på at Norge vil skjerpe inn sine voldstraffer. Fordi verden går en annen vei og da med Skandinavia som en av flere spydspisser. Det eneste stedet jeg kan se vi vil få strengere straffer i fremtiden, er for terroraksjoner. Dessverre tror jeg dette er noe hele Europa og deriblant også Norge vil se mer av før det avtar og går inn i historien om moderne Islamisme og hvordan den til slutt tapte.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #94 Skrevet 6. juni 2019 10 minutter siden, MortenMinstelønn skrev: Du har nok rett i mye. Jeg er nok for streng. Årsaken til at jeg tror jeg er det, er fordi så mange pårørende av alvorlig eller dødelig vold, må innfinne seg med å møte gjerningsmannen for tidlig. Har jo nevnt det før. Litt rart at jeg så kynisk streng når det gjelder dette med vold. Jeg er ganske liberal på mange andre felter. Det meste går jo rett vei globalt sett Mindre vold og krig for hvert år som går. Folk lever lenger og fattigdom bekjempes. Sykdommer bekjempes. Jeg tviler sterkt på at Norge vil skjerpe inn sine voldstraffer. Fordi verden går en annen vei og da med Skandinavia som en av flere spydspisser. Det eneste stedet jeg kan se vi vil få strengere straffer i fremtiden, er for terroraksjoner. Dessverre tror jeg dette er noe hele Europa og deriblant også Norge vil se mer av før det avtar og går inn i historien om moderne Islamisme og hvordan den til slutt tapte. Ja, det er mindre kriger i betydning av kriger mellom nasjoner, men det er andre utfordringer som f. eks. større forskjeller mellom fattig og rik også i vesten. Det er jo også en av de velkjente katalysatorene for kriminalitet. Anonymkode: 0b9fd...b00
MortenMinstelønn Skrevet 6. juni 2019 Forfatter #95 Skrevet 6. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er mindre kriger i betydning av kriger mellom nasjoner, men det er andre utfordringer som f. eks. større forskjeller mellom fattig og rik også i vesten. Det er jo også en av de velkjente katalysatorene for kriminalitet. Jeg vil ikke gå inn i en lang debatt om SV/AP VS Høyre/Venstre (FRP bryr seg bare om bom) Men det er vel samtidig en konsensus i at selv om noe rike blir rikere, løftes de fattigste opp samtidig. Men som sagt, den debatten har ikke jeg energi til:)
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #96 Skrevet 6. juni 2019 13 minutter siden, MortenMinstelønn skrev: Jeg vil ikke gå inn i en lang debatt om SV/AP VS Høyre/Venstre (FRP bryr seg bare om bom) Men det er vel samtidig en konsensus i at selv om noe rike blir rikere, løftes de fattigste opp samtidig. Men som sagt, den debatten har ikke jeg energi til:) Det er heller ikke meningen i å gå i en debatt om akkurat det, men når man snakker om kriminalitet og straffenivå, så er det ikke irrelevant å se på katalysatorene for kriminalitet. En av dem er fattigdom. (Og det vil også komme til Norge nesten uansett hvilket parti som har regjeringsmakt etter at oljeæraen er over). Men nok om det i denne sammenheng. Man trenger uansett å legge til rette for oppfølging før en alvorlig kriminell handling oppstår. Jo flere man greier å fange opp før det er for sent, jo bedre er det. Anonymkode: 0b9fd...b00 1
MortenMinstelønn Skrevet 6. juni 2019 Forfatter #97 Skrevet 6. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man trenger uansett å legge til rette for oppfølging før en alvorlig kriminell handling oppstår. Jo flere man greier å fange opp før det er for sent, jo bedre er det. Absolutt! Det er ingen klisje at eplet faller ikke langt fra stammen.
Ritter Skrevet 7. juni 2019 #98 Skrevet 7. juni 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: En annen ting er jo det som skjer (eller ikke skjer) forut for handlingene. Psykiatriapparatet er sprengt i Norge, dette har vært et problem i årtier. Enkelte som skulle ha hatt hjelp for alvorlige psykatriske diagnoser for lenge siden, eller som ennå ikke har blitt fanget opp lever som tikkende bomber. Noen av disse ender dessverre opp med å utføre grusomme handlinger mot uskyldige, noe som i noen tilfeller kunne vært unngått hadde de blitt fanget opp av skole og helsevesen tidligere i livet. Når det ikke skjer, så går utviklingen i retning av amerikanisering av forholdene og grunnene til kriminalitet. Folk overlates i større grad til seg selv, helt til det klikker for noen av dem. Og da er det dessverre for sent. Anonymkode: 0b9fd...b00 Her har du et meget godt poeng. Forebygging og satsing på psykiatrien er av stor betydning, men begge deler blir nedprioritert. Husker at jeg satt og lyttet til statsministerens nyttårstale for en tid tilbake, den der hun snakket om at det skulle satses på psykiatrien. Men hva har skjedd i ettertid? Eksempelvis var det i 1980 12.261 psykiatriske sengeplasser, i 2017 var tallet redusert til 3.746. Altfor ofte blir alvorlig syke mennesker overlatt til seg selv. Her er et godt innlegg skrevet av Fred Heggen, overlege i psykiatri: https://www.nettavisen.no/meninger/fredheggen/hvor-gar-psykiatrien-i-verdens-rikeste-land/3423574873.html 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #99 Skrevet 29. september 2023 Chaya skrev (På 6.6.2019 den 8.53): ^ Så du leste ikke lenken jeg la ved? Danielsen voldtok og drepte Anja Weløy Aarseth i 2013. Han ble dømt til 21 års forvaring, og er selvfølgelig ikke løslatt ennå. Men, han var 23 år gammel da han kvalte og voldtok offeret, så han vil nok ikke være så gammel når han løslates. Tror du virkelig at mennesker som dette vil forandre personlighet, og at det bare er å la dem fortsette å leve i frihet? Spiller det ingen rolle for deg om de fortsetter å voldta, mishandle og drepe? Her kan du lese om Geir Hårstad: https://www.dagbladet.no/nyheter/kristina-11-kjempet-for-livet/65873054 Han sonet først syv år for drap på samboeren sin. Så fant han seg ny dame og flyttet sammen med henne. Denne kvinnen hadde et elleve år gammelt barn, og i marihuana-rus kvalte Hårstad den vesle jenta, før han hadde samleie med henne. - og her kan du lese om Chris Pham: https://www.nrk.no/ostlandssendingen/_-helt-ekstremt-groteskt-1.6354310 også disse drapene var narkotikarelaterte, og vedkommende er dømt flere ganger for drap. Det finnes mange slike saker, både innenlands og utenlands, så du får lese videre selv. Påstanden du kom med tidligere er tilbakevist. Dette handler ikke om å være "straffelysten", det handler om å beskytte både ofre og potensielt nye ofre for disse menneskene. Og nå er Geir Håstad ute fra fengsel igjen. Han drepte en 19-åring på 90-tallet, slapp ut etter 15 år og etter to år i frihet,drepte og voldtok han et barn.. han fikk 21 års forvaring.. og nå er han ute igjen… Norge kjører på med dumhet og naivitet igjen og igjen.. Håper ikke han blir min nabo, men han har sikkert fått nytt navn så vanskelig å vite Anonymkode: b7cd2...83d
Gjest Danielx Skrevet 29. september 2023 #100 Skrevet 29. september 2023 (endret) Min overgriper er dømt fra før for både incest, besittelse av BP, voldtekter, overgrep, vold og frihetsberøvelse, han har til og med nylig gjort noe nytt. Likevel så får han være en fri mann. Det er sykt lavt straff for personer som aldri vil bli bedre. Endret 29. september 2023 av Danielx
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå