Jegerikkeminskyld Skrevet 2. juni 2019 #61 Skrevet 2. juni 2019 Er enig i at straffenivået i Norge er mer enn en smule på bærtur. Straffen står altfor ofte ikke i forhold til skaden. Jeg liker ikke systemet i USA bortsett fra at du der kan og vil dømmes for hver overtredelse du har begått. Har du utøvd vold mot flere personer vil du få en dom for hvert tilfelle og soner de etter hverandre. I Norge får du bare en dom, om du har stukket ned en eller fem gir ikke mange års forskjell. Ang dødsstraff er jeg sterkt imot. Hva utgjør forskjellen på å drepe noen på oppdrag fra en mafiaboss eller på oppdrag fra staten? Jeg har faktisk mer empati for drap i affekt enn for drap utført av en som er ansatt av det offentlige til det. Det er en god ting at det er innført mulighet for sikringsdom ettersom vi ikke har reell livstidsdom.
waco Skrevet 2. juni 2019 #62 Skrevet 2. juni 2019 5 timer siden, MortenMinstelønn skrev: Dette ble for dumt. Jeg tar i mot din unnskyldning for innlegget i forkant. Søknaden er innvilget, jeg ber om unnskyldning for innlegget i etterkant. 5 timer siden, dr_zhivago skrev: Saudi Arabia halshugger folk for "trolldom", blasfemi og homofili, i tillegg til en rekke andre idiotiske grunner i tillegg til legitime grunner som drap og voldtekt. Så det steinalderlandet er ikke noe å trakte etter. Men personlig synes jeg øks og hoggestabb er passende straff for de verste voldsforbryterne, og hadde stemt JA dersom dette noengang ble aktuelt som straff. Noen mennesker er rett og slett forferdelige, og eneste straff som passer er å sende dem til h***** raskere enn alderdommen gjør det. Men det må nødvendigvis en meget omstendlig rettslig prosess til for å være 100% sikker på at man dømmer riktig person, så det er et mye bedre alternativ å ha livstid i fengsel uten mulighet for benådning. Det andre aberet med dødsstraff er naturligvis at man da trenger bøddler, og det er en urimelig byrde å sette noen til å henrette noen, selv om det er i kraft av loven. Det er mange land i Afrika som brenner hekser, for eksempel i Nigeria foregår dette her enda idag. Uganda har visst forbudt homoseksuelle som utøver homoseksuelle handlinger, - og for oss i nord virker det som om hele afrika er bestående av overtroiske, straffelystne, uvitende mennesker som elsker å jage i flokk. Min mening er at afrika aldri vil få økonomisk utvikling før de blir mindre overtroiske. Har noen møtt en neger som ikke tror på spøkelser? Mange bødler er ikke bødler på grunn av pensjonspoeng og lønn, men rett og slett fordi de nyter det sadistiske med å ta liv. Bare se på det bildet her, her er bøddelen så ivrig at han står på tå når han skal halshugge en 16 åring. En bøddel står på tå fordi han er så ivrig
Ritter Skrevet 2. juni 2019 #63 Skrevet 2. juni 2019 Jeg skjønner at du har behov for å overdrive, @waco Det er milevis forskjell fra det straffenivået vi har i Norge, der vi snakker om noen måneder for alvorlige lovbrudd, og de skrekkregimene du skriver om i håp om å fremme din sak om null straff. 1
waco Skrevet 2. juni 2019 #64 Skrevet 2. juni 2019 2 minutter siden, Chaya skrev: Jeg skjønner at du har behov for å overdrive, @waco Det er milevis forskjell fra det straffenivået vi har i Norge, der vi snakker om noen måneder for alvorlige lovbrudd, og de skrekkregimene du skriver om i håp om å fremme din sak om null straff. Hva slags samfunn bør vi etterstrebe da, den med mest mulig straff pr innbygger eller den med minst mulig straff pr innbygger?
Ritter Skrevet 2. juni 2019 #65 Skrevet 2. juni 2019 2 minutter siden, waco skrev: Hva slags samfunn bør vi etterstrebe da, den med mest mulig straff pr innbygger eller den med minst mulig straff pr innbygger? Noen gang hørt om "den gylne middelvei"? Jeg er ikke tilhenger av "mest mulig straff", men jeg er heller ikke tilhenger av "minst mulig straff". Når en kriminell slippes ut igjen i samfunnet etter noen få måneder, selv med årevis av kriminell virksomhet bak seg, så er jeg ikke tilhenger av det. Jeg er mest opptatt av at de som utsettes for kriminelle handlinger skal beskyttes. 1
waco Skrevet 2. juni 2019 #66 Skrevet 2. juni 2019 Akkurat nå, Chaya skrev: Noen gang hørt om "den gylne middelvei"? Jeg er ikke tilhenger av "mest mulig straff", men jeg er heller ikke tilhenger av "minst mulig straff". Når en kriminell slippes ut igjen i samfunnet etter noen få måneder, selv med årevis av kriminell virksomhet bak seg, så er jeg ikke tilhenger av det. Jeg er mest opptatt av at de som utsettes for kriminelle handlinger skal beskyttes. Oj, så spennende teori. mest opptatt av at de som utsettes for kriminelle handlinger beskyttes. Kan du ikke fortelle litt rundt det da? Hvordan du beskytter mennesker som har vært utsatt for kriminelle handlinger? Du må nesten komme med noen eksempler her, - tenker du at desto lengre en person sitter i fengsel dess bedre blir personen? Er det derfor du tenker at det bra med lange straffer?
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #67 Skrevet 2. juni 2019 Er enig i det du skriver. Noen mennesker er rett og slett ikke skikket for å komme ut igjen. Jeg tror at det finnes noen få mennesker som faktisk bare er ondskapsfulle og er en 'tapt sak'. De burde fått livstid. Men jeg tror at de 'fleste' som havner i fengsel ikke er onde, og jeg synes det er fint med rehabilitering. Jeg tenker mitt om drapsmenn, voldtektsmenn (av type grov voldtekt) og pedofile som setter fantasiene sine ut i livet. Personer som er under politiets radar / blir sluppet ut av fengselet, men gang på gang gjør forbrytelser. Var jo en eldre dame som ble drept på en gravplass for en stund siden, av en kriminell fyr som hadde vært kjent for politiet i flere tiår. Dette kunne jo vært unngått? Ofte leser jeg nyheter og blir forbanna over hvor korte straffer enkelte får. Forrige uke var det vel en mann som fikk under 7 år i fengsel når han hadde voldtatt ei jente flere ganger. Det synes jeg er helt sinnsykt, og hvis det var min unge, ville jeg følt at staten lo meg i trynet. Anonymkode: 558e8...449
Ritter Skrevet 2. juni 2019 #68 Skrevet 2. juni 2019 8 minutter siden, waco skrev: Oj, så spennende teori. mest opptatt av at de som utsettes for kriminelle handlinger beskyttes. Kan du ikke fortelle litt rundt det da? Hvordan du beskytter mennesker som har vært utsatt for kriminelle handlinger? Du må nesten komme med noen eksempler her, - tenker du at desto lengre en person sitter i fengsel dess bedre blir personen? Er det derfor du tenker at det bra med lange straffer? Poenget med at vi fengsler kriminelle, er at vi ønsker å hindre dem fra å begå ny kriminalitet, og samfunnet ønsker å beskytte de som utsettes for kriminelle handlinger. Slik som det er i dag, har vi tunge kriminelle gående ute i samfunnet blant oss, og mange av dem ønsker ingen rehabilitering. De får veldig mange sjanser med vårt system, men likevel begår mange stadig ny kriminalitet. Dermed er det din tanke om minst mulig (helst ingen) straff som langt på vei gjelder i dag, men gang på gang ser vi at den tanken ikke fungerer i praksis. 1
MortenMinstelønn Skrevet 2. juni 2019 Forfatter #69 Skrevet 2. juni 2019 Takk for at du er fornuften i tråden. Saklig, ikke ekstrem bare fornuftig.
MortenMinstelønn Skrevet 2. juni 2019 Forfatter #70 Skrevet 2. juni 2019 (endret) 2 timer siden, waco skrev: En bøddel står på tå fordi han er så ivrig Hvorfor har du dette med når TS så tydelig tar avstand fra dødsstraff? Jeg har argumentert voldsomt for mine synspunkter. Kan du fortelle meg mer om ditt "straffeløse" samfunn og hvordan det kan fungere i praksis? Endret 2. juni 2019 av MortenMinstelønn
dr_zhivago Skrevet 2. juni 2019 #71 Skrevet 2. juni 2019 2 timer siden, waco skrev: Oj, så spennende teori. mest opptatt av at de som utsettes for kriminelle handlinger beskyttes. Kan du ikke fortelle litt rundt det da? Hvordan du beskytter mennesker som har vært utsatt for kriminelle handlinger? Du må nesten komme med noen eksempler her, - tenker du at desto lengre en person sitter i fengsel dess bedre blir personen? Er det derfor du tenker at det bra med lange straffer? ... lengre er samfunnet beskyttet fra personen. Er dette vanskelig å forstå? Voldelige og dysfunksjonelle mennesker bør fjernes fra samfunnet. Det er deres ansvar at de utfører kriminelle handlinger. Om de ikke ønsker straff så får de oppføre seg bra mot andre mennesker. Har man drept noen så har man faktisk gjort irreversibel skade på andres liv. Da fortjener man ikke "forståelse", men brød og vann bak lås og slå, helst til man dør. 1
waco Skrevet 2. juni 2019 #72 Skrevet 2. juni 2019 1 minutt siden, MortenMinstelønn skrev: Hvorfor har du dette med når TS så tydelig tar avstand fra dødsstraff? Jeg har argumentert voldsomt for mine synspunkter. Kan du fortelle meg mer ditt straffeløse samfunn og hvordan det kan fungere i praksis? Altså, jeg er imot straff, da kan gjerne andre være for straff. Som et motpol mot den alminnelige tankegang at desto mer straff dess bedre samfunn. Akkurat her er jeg uenig. Kan godt være at jeg blir straffelysten igjen, jeg var det tidligere i livet. Da ønsket jeg å straffe alt og alle som ikke oppførte seg. Idag så virker det så lite målrettet, det er derfor jeg jeg er imot straff idag. Men hva fremtiden bringer vet jeg ikke. Om vi blir en muslimsk - stan land i mitt levetid må jeg kanskje revurdere, men som en idealist tenker jeg at det er bedre at vi norge forsøker å begrense bruk av straff. Er bare det jeg mener, vi kan godt ha rettsaker, og fengsler og bøter og alt det der, bare vi ikke bruker det så voldsomt. Er bare det jeg mener.
waco Skrevet 2. juni 2019 #73 Skrevet 2. juni 2019 1 time siden, Chaya skrev: Poenget med at vi fengsler kriminelle, er at vi ønsker å hindre dem fra å begå ny kriminalitet, og samfunnet ønsker å beskytte de som utsettes for kriminelle handlinger. Slik som det er i dag, har vi tunge kriminelle gående ute i samfunnet blant oss, og mange av dem ønsker ingen rehabilitering. De får veldig mange sjanser med vårt system, men likevel begår mange stadig ny kriminalitet. Dermed er det din tanke om minst mulig (helst ingen) straff som langt på vei gjelder i dag, men gang på gang ser vi at den tanken ikke fungerer i praksis. Mye av gjenganger kriminaliteten kunne vært løst med avkriminalisering av narkotika, og kanskje en litt strengere kontroll med omstreifer-banditter. Men ellers er jeg enig i mye av det du skriver.
MortenMinstelønn Skrevet 2. juni 2019 Forfatter #74 Skrevet 2. juni 2019 2 minutter siden, waco skrev: Er bare det jeg mener, vi kan godt ha rettsaker, og fengsler og bøter og alt det der, bare vi ikke bruker det så voldsomt. Er bare det jeg mener. Okay. Potensielt farligere personer som mordere og voldtektsmenn. Hvor vil du plassere de?
waco Skrevet 2. juni 2019 #75 Skrevet 2. juni 2019 5 minutter siden, dr_zhivago skrev: ... lengre er samfunnet beskyttet fra personen. Er dette vanskelig å forstå? Voldelige og dysfunksjonelle mennesker bør fjernes fra samfunnet. Det er deres ansvar at de utfører kriminelle handlinger. Om de ikke ønsker straff så får de oppføre seg bra mot andre mennesker. Har man drept noen så har man faktisk gjort irreversibel skade på andres liv. Da fortjener man ikke "forståelse", men brød og vann bak lås og slå, helst til man dør. Jeg er enig i at drap bør straffes strengt, og jeg er enig i at dysfunksjonelle mennesker bør fjernes fra samfunnet, men her mener jeg vi bør begynne på stortinget! Ellers godt innlegg!
waco Skrevet 2. juni 2019 #76 Skrevet 2. juni 2019 1 minutt siden, MortenMinstelønn skrev: Okay. Potensielt farligere personer som mordere og voldtektsmenn. Hvor vil du plassere de? Det kommer litt av på hvor dem er fra.
waco Skrevet 2. juni 2019 #77 Skrevet 2. juni 2019 2 minutter siden, MortenMinstelønn skrev: Okay. Potensielt farligere personer som mordere og voldtektsmenn. Hvor vil du plassere de? Eller for å spesifisere. Er de fra utlandet skal de til utlandet, - er de fra norge skal de plasseres i norge. Mordere kommer helt av på mordet og hvordan det ble begått. 13 åringen som skyter stefaren som har pult i han rompa fra han var 5 år bør etter min mening frikjennes helt og helst få en erstatning for tapt barndom, men IS- krigeren som skar halsen av kurderen bør etter min mening sendes til kurdistan for rettsak. Du da? Hva tenker du om mord og voldtektsmenn? Det kan hende vi er enige skjønner du.
MortenMinstelønn Skrevet 2. juni 2019 Forfatter #78 Skrevet 2. juni 2019 2 minutter siden, waco skrev: Det kommer litt av på hvor dem er fra. Det kommer an på hvor mordere og voldtektsmenn kommer fra? Geografisk?
MortenMinstelønn Skrevet 2. juni 2019 Forfatter #79 Skrevet 2. juni 2019 (endret) 5 minutter siden, waco skrev: Eller for å spesifisere. Er de fra utlandet skal de til utlandet, - er de fra norge skal de plasseres i norge. Mordere kommer helt av på mordet og hvordan det ble begått. 13 åringen som skyter stefaren som har pult i han rompa fra han var 5 år bør etter min mening frikjennes helt og helst få en erstatning for tapt barndom, men IS- krigeren som skar halsen av kurderen bør etter min mening sendes til kurdistan for rettsak. Du da? Hva tenker du om mord og voldtektsmenn? Det kan hende vi er enige skjønner du. Hvis en 13 år gammel gutt eller jente som har blitt mishandlet hele livet, dreper sin overgriper. Det er noe annet. Det vil stort sett alle forstå. Nå er det ikke så enkelt å dele opp nordmenn og utlendinger. De fleste "utlendinger" har bånd til Norge og må dømmes her. Jeg vil ikke at noen skal dømmes for hardt. Jeg vil bare at vi har livstid for de mest umulige. De vi trenger å beskytte borgerne våre i fra. Det kan tenkes vi ikke er så uenige. Endret 2. juni 2019 av MortenMinstelønn
MortenMinstelønn Skrevet 2. juni 2019 Forfatter #80 Skrevet 2. juni 2019 (endret) Jeg tror det kan være 50 pluss mordere ute på gatene i Norge. Jeg skulle ønske at de sakte men sikkert ble nøstet opp gjennom telefoner fra maktorganer som i USA. For eksempel at hans mor eller sønn fikk en slik telefon som er dagligdags i USA: "Hello I'm Agent Moretta. I'm calling from the Federal Bureau of Investigation. How are you, today? (hehe.. We are getting closer;)) What's for dinner? Life without parole, sir. I need you to face the wall. Can you do that for me? (That's a rhetorical question.) Endret 2. juni 2019 av MortenMinstelønn
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå