Ingeniør1989 Skrevet 1. juni 2019 #41 Skrevet 1. juni 2019 Jeg er enig i at straffene gjerne kunne vært strengere enn de er i dag. I hvert fall for de mer alvorlige forbrytelsene (drap, voldtekt, ran osv.). Her har man nok gått altfor langt i retning av å vektlegge forbryterens rettigheter på bekostning av samfunnet og ofrene. Når det er sagt så har vi tatt noen steg vekk fra læren om at fengsel skal tjene til å rehabilitere. Da strafferammen for voldtekt ble hevet for noen år siden skyldtesselvfølgelig ikke dette tanken om rehabilitering. Men at vi som samfunn må straffe dømte voldtektsforbrytere mer.
MortenMinstelønn Skrevet 1. juni 2019 Forfatter #42 Skrevet 1. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke du ser sammenhengen. Totalt uenig. USA var en britisk koloni da de brøt seg løs med vold. Den første amerikanske presidenten sa, omtrent 30 år før han ble president at lyden av kuler var sjarmerende. Vi er ikke USA. Vi er ikke i nærheten. Jeg vil bare at folk som har gått for langt, ikke møter samfunnet igjen. Jeg vil ikke at familier som mistet noen skal behøve å bekymre seg for at en morder kommer ut etter halv tid. Hvis noen synes det er strengt, slutt å drepe. Kan da ikke være så vanskelig. 1
MortenMinstelønn Skrevet 1. juni 2019 Forfatter #43 Skrevet 1. juni 2019 Jeg sier der rett ut. Noen av oss skal ikke tilbake til samfunnet. De er for farlige. Hvorfor er det vanskelig å svelge? Noen av oss fortjener ikke det. Som tusener av andre nordmenn har jeg sett hva Taliban kan gjøre. Det er ikke snakk om å få de på bedre tanker. Jeg generaliserer sjeldent. Jeg hater vold. O jeg vet kvinner lider mest. Og barn. Det er uholdbart! Jeg vil ha det bort! VEKK! Hvis ikke staten tar ansvar, får jeg en følelse av å ta ansvar selv. Er så lei disse feige idiotene som ødelegger livet til friske og fine barn og kvinner. Life without parole. Jeg vil ha det i Norge. Kanskje noen blir redd av det. Kanskje ikke. Uansett skal de den veien hvis de ødelegger en familie. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #44 Skrevet 1. juni 2019 1 minutt siden, MortenMinstelønn skrev: Totalt uenig. USA var en britisk koloni da de brøt seg løs med vold. Den første amerikanske presidenten sa, omtrent 30 år før han ble president at lyden av kuler var sjarmerende. Vi er ikke USA. Vi er ikke i nærheten. Jeg vil bare at folk som har gått for langt, ikke møter samfunnet igjen. Jeg vil ikke at familier som mistet noen skal behøve å bekymre seg for at en morder kommer ut etter halv tid. Hvis noen synes det er strengt, slutt å drepe. Kan da ikke være så vanskelig. Det første avsnittet ditt har ingenting med saken å gjøre, den amerikanske frigjøringen har ingenting med moderne straffegjennomføring å gjøre. Nei, og det er poenget mitt. Vi er ikke USA, men med tankegodset du presenterer, så vil vi ta flere skritt mot å nettopp bli som USA. Skal man være helt sikker på at morderen ikke møter noen igjen, så må man i praksis enten benytte livstid eller dødsstraff. Det er i praksis de eneste mulighetene, for som sagt så blir en forbryter som regel farligere jo lenger man sitter inne (med tilhørende mindre mulighet for at man kommer tilbake til jobb og samfunn igjen). Men det jeg skal si meg enig i, er at man inkarnerer de aller, aller farligste. Som sagt har også Norge allerede ordninger for dem, i form av tvungen forvaring, som potensielt er en reell livstidsdom, som er noe som brukes ovenfor relativt få der rehabilitering ikke er mulig, f. eks. som følge av alvorlig psykisk sykdom. Rent samfunnsøkonomisk er det lurt å holde antallet av disse på et minimum. Anonymkode: 0b9fd...b00
MortenMinstelønn Skrevet 1. juni 2019 Forfatter #45 Skrevet 1. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det første avsnittet ditt har ingenting med saken å gjøre, den amerikanske frigjøringen har ingenting med moderne straffegjennomføring å gjøre. Jeg likte ditt innlegg. Men jeg valgte å sitere dette. Fordi, jo, det har noe med saken å gjøre. USA ble skapt av vold. Og har knapt hatt et tiår uten krig siden staten ble født. Derfor har de dødsstraff enda i mange stater. Vi er demokratiske Skandinavia som den amerikanske venstresiden elsker. Jeg har møtt mange amerikanere i Afghanistan. Det har vært interessante møter. Deres meninger varierer slik en ville ha trodd. Overalt. I en debatt liker vi å forenkle ting. Men det gir sjeldent virkeligheten. Når dagen er over vil jeg bare at de som forvoldte dyp skade på uskyldige skal holdes tilbake. slik at uskyldige kan møtes for et første kyss uten frykt. Ber jeg om for mye her?
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #46 Skrevet 1. juni 2019 15 minutter siden, MortenMinstelønn skrev: Jeg sier der rett ut. Noen av oss skal ikke tilbake til samfunnet. De er for farlige. Hvorfor er det vanskelig å svelge? Noen av oss fortjener ikke det. Som tusener av andre nordmenn har jeg sett hva Taliban kan gjøre. Det er ikke snakk om å få de på bedre tanker. Jeg generaliserer sjeldent. Jeg hater vold. O jeg vet kvinner lider mest. Og barn. Det er uholdbart! Jeg vil ha det bort! VEKK! Hvis ikke staten tar ansvar, får jeg en følelse av å ta ansvar selv. Er så lei disse feige idiotene som ødelegger livet til friske og fine barn og kvinner. Life without parole. Jeg vil ha det i Norge. Kanskje noen blir redd av det. Kanskje ikke. Uansett skal de den veien hvis de ødelegger en familie. Jepp, der har du den beste oppskriften på å skape de farligste fangene uten motivasjon for å tilegne seg egenskaper, holdninger og kunnskaper til å fungere i et samfunn. "Life without parole" har vist seg å være en løsning som skaper farlige fanger uten noe som helst å tape. Når man har fått en livstidsdom uten mulighet for å få omprøvd straffen viser erfaringer også at disse fangene er meget tilbøyelig til å sone andre fanger de soner sammen med. Nei, jeg ønsker ikke samfunnet du legger opp til. Anonymkode: 0b9fd...b00 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #47 Skrevet 1. juni 2019 2 minutter siden, MortenMinstelønn skrev: Jeg likte ditt innlegg. Men jeg valgte å sitere dette. Fordi, jo, det har noe med saken å gjøre. USA ble skapt av vold. Og har knapt hatt et tiår uten krig siden staten ble født. Derfor har de dødsstraff enda i mange stater. Vi er demokratiske Skandinavia som den amerikanske venstresiden elsker. Jeg har møtt mange amerikanere i Afghanistan. Det har vært interessante møter. Deres meninger varierer slik en ville ha trodd. Overalt. I en debatt liker vi å forenkle ting. Men det gir sjeldent virkeligheten. Når dagen er over vil jeg bare at de som forvoldte dyp skade på uskyldige skal holdes tilbake. slik at uskyldige kan møtes for et første kyss uten frykt. Ber jeg om for mye her? Nei, det har ikke noe med saken å gjøre. Uavhengighetskamp eller borgerkrig (som muligens er legitim) har ikke noe med den interne straffegjennomføringen å gjøre. Kamp mot en fremmed (eller kjent for så vidt) stat er noe helt annet enn kampen for å redusere kriminalitet internt, og det er da også en av grunnene til at det er politi og rettsvesen - ikke militæret - som gjennomfører denne interne kampen. Ja, og de aller, aller farligste har vi som skrevet allerede løsning for også i Norge, i form av tvungen forvaring, så jeg ser ikke hensikten med å utvide livstid for ennå flere grupper av fanger. Anonymkode: 0b9fd...b00 1
MortenMinstelønn Skrevet 1. juni 2019 Forfatter #48 Skrevet 1. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg ønsker ikke samfunnet du legger opp til. Da velger vi forskjellig te til frokost.
MortenMinstelønn Skrevet 1. juni 2019 Forfatter #49 Skrevet 1. juni 2019 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, og de aller, aller farligste har vi som skrevet allerede løsning for også i Norge, i form av tvungen forvaring, så jeg ser ikke hensikten med å utvide livstid for ennå flere grupper av fanger. Tja. Uansett har du rett. Det med USA hadde ingenting med saken å gjøre. Ville prøve deg:) OK. Ditt argument er godt. Tvungen forvaring? Hvor mange mordere gjelder det? Hvor mange notoriske voldtektsforbrytere gjelder det? Endret 1. juni 2019 av MortenMinstelønn
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #50 Skrevet 1. juni 2019 11 minutter siden, MortenMinstelønn skrev: Tja. Uansett har du rett. Det med USA hadde ingenting med saken å gjøre. Ville prøve deg:) OK. Ditt argument er godt. Tvungen forvaring? Hvor mange mordere gjelder det? Hvor mange notoriske voldtektsforbrytere gjelder det? Dette er 2016 tall, men da var det 90 i forvaring: https://www.ssb.no/fengsling/ Så i 2019 ville jeg kanskje sagt 95-100 stk. ca. Anonymkode: 0b9fd...b00 2
MortenMinstelønn Skrevet 2. juni 2019 Forfatter #51 Skrevet 2. juni 2019 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er 2016 tall, men da var det 90 i forvaring: https://www.ssb.no/fengsling/ Så i 2019 ville jeg kanskje sagt 95-100 stk. ca. Ok. Takk. Kanskje du vinner diskusjonen. Jeg må tenke på det. Og lage meg te. Jeg får ikke sove. Edit. Har du tall på hvor mange som fysisk har sittet inne lengre enn 20 år? Eller siden forvaringsdommen trådde i kraft? Edit 2 Nei. Jeg går for buljong. Er forkjølet. Elsker den salte smaken. Endret 2. juni 2019 av MortenMinstelønn
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #52 Skrevet 2. juni 2019 Nå er det jo en kjensgjerning at vi har veldig mange gjengangere i Norge også. Folk som er ute på gata igjen etter noen få måneder og som fortsetter ufortrødent med sin kriminelle gjerning. Det er ikke sånn at her i Norge er vi så flinke at vi rehabiliterer alle som er fengslet, og det selv med et latterlig lavt straffenivå og en mengde forskjellige tilbud for å forsøke å få de kriminelle på rett vei. Mange ofres liv er ødelagt på grunn av dette. Vi har for høyt fokus på de kriminelle og hva vi kan gjøre for dem, og for liten omtanke for de som rammes. Anonymkode: f61df...9c1 1
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 2. juni 2019 #53 Skrevet 2. juni 2019 Straff for voldtekt er altfor lav i Norge! Det er en skam
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #54 Skrevet 2. juni 2019 Her har vi et godt eksempel på en som er dømt for en rekke voldshandlinger, narkotika og andre forhold, og som får fortsette videre på sin kriminelle løpebane her i snille Norge. Dette er ikke en "stakkar som har kommet skjevt ut", men en notorisk kriminell som har fått masse sjanser. https://www.nettavisen.no/nyheter/politiet-skuespiller-slo-ned-profilert-fotballtrener-etter-trening/3423691695.html Anonymkode: f61df...9c1 1
MortenMinstelønn Skrevet 2. juni 2019 Forfatter #55 Skrevet 2. juni 2019 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er det jo en kjensgjerning at vi har veldig mange gjengangere i Norge også. Folk som er ute på gata igjen etter noen få måneder og som fortsetter ufortrødent med sin kriminelle gjerning. Det er ikke sånn at her i Norge er vi så flinke at vi rehabiliterer alle som er fengslet, og det selv med et latterlig lavt straffenivå og en mengde forskjellige tilbud for å forsøke å få de kriminelle på rett vei. Mange ofres liv er ødelagt på grunn av dette. Vi har for høyt fokus på de kriminelle og hva vi kan gjøre for dem, og for liten omtanke for de som rammes. Takk. Fikk lyst å lage middag til deg nå. Norge har så mange stille ofre som bare ser på i mens vi som nasjon skryter av lav voldsrate. Endret 2. juni 2019 av MortenMinstelønn
MortenMinstelønn Skrevet 2. juni 2019 Forfatter #56 Skrevet 2. juni 2019 For flere år tilbake mistet jeg troen på mennesker. Jeg så hva Taliban la bak seg. Jeg kom inn i verden med en enorm positivitet. Den er borte. Jeg ser, hører og registrerer. Noen kan ikke reddes. Enten om de vil eller ikke. Noen kan ikke rehabiliteres tilbake til samfunnet. Enten om de vil eller ikke. Vi må aldri drepe dem. Da er vi like ille. Vi må holde de farligste av oss gjemt fra samfunnet. Gi de humane livsvilkår. Mat og rent vann. Men aldri la de møte samfunnet. I dag gjør vi det motsatte altfor ofte. Vi lar de notoriske gale en mulighet til å utøve sin vold mot enda flere uskyldige. Enda flere ofre. Og vi som samfunn applauderer at vi er så rause. Når en kvinne ligger død fordi hun valgte å gå hjem fremfor å ta taxi. Kanskje hun ønsket å spare pengene til en bedre middag neste dag. Jeg blir syk av dette. Vær så snill. Kan vi ikke låse gale folk opp? Dette er ikke så vanskelig. Vi vet hvilke vi snakker om da de går gjennom rettssystemet. Ikke la noen snakke seg til en lavere straff. Ikke la noen manipulere seg til en tidligere løsgivelse. Til slutt vil jeg bare si at man må gå gjennom mentale murer. Det å slå et mennesker er en slik mental mur. Som mann er det å slå en kvinne en slik mur. Neste gang gjør du det lettere. En annen mur er å voldta. Har du gjort det en gang, er det lett å gjøre det igjen. En mur finnes også fordi som dreper. Går du gjennom den muren kommer du aldri tilbake. Da bryr du deg rett og slett ikke om hva som er rett lenger. Og du dreper igjen. Kan vi slutte å være så himla naivt sosialdemokratiske og få disse vekk fra våre gater? Jeg vet forvaring finnes. Men jeg vil ha livstid uten benådning. Det kan virke voldshemmende. Hvis ikke så vil det gi ofre en form for trøst.
waco Skrevet 2. juni 2019 #57 Skrevet 2. juni 2019 4 minutter siden, MortenMinstelønn skrev: For flere år tilbake mistet jeg troen på mennesker. Jeg så hva Taliban la bak seg. Jeg kom inn i verden med en enorm positivitet. Den er borte. Jeg ser, hører og registrerer. Noen kan ikke reddes. Enten om de vil eller ikke. Noen kan ikke rehabiliteres tilbake til samfunnet. Enten om de vil eller ikke. Vi må aldri drepe dem. Da er vi like ille. Vi må holde de farligste av oss gjemt fra samfunnet. Gi de humane livsvilkår. Mat og rent vann. Men aldri la de møte samfunnet. I dag gjør vi det motsatte altfor ofte. Vi lar de notoriske gale en mulighet til å utøve sin vold mot enda flere uskyldige. Enda flere ofre. Og vi som samfunn applauderer at vi er så rause. Når en kvinne ligger død fordi hun valgte å gå hjem fremfor å ta taxi. Kanskje hun ønsket å spare pengene til en bedre middag neste dag. Jeg blir syk av dette. Vær så snill. Kan vi ikke låse gale folk opp? Dette er ikke så vanskelig. Vi vet hvilke vi snakker om da de går gjennom rettssystemet. Ikke la noen snakke seg til en lavere straff. Ikke la noen manipulere seg til en tidligere løsgivelse. Til slutt vil jeg bare si at man må gå gjennom mentale murer. Det å slå et mennesker er en slik mental mur. Som mann er det å slå en kvinne en slik mur. Neste gang gjør du det lettere. En annen mur er å voldta. Har du gjort det en gang, er det lett å gjøre det igjen. En mur finnes også fordi som dreper. Går du gjennom den muren kommer du aldri tilbake. Da bryr du deg rett og slett ikke om hva som er rett lenger. Og du dreper igjen. Kan vi slutte å være så himla naivt sosialdemokratiske og få disse vekk fra våre gater? Jeg vet forvaring finnes. Men jeg vil ha livstid uten benådning. Det kan virke voldshemmende. Hvis ikke så vil det gi ofre en form for trøst. Hva synes du om våre venner og allierte Saudi Arabia da? De har noen flotte straffer og dessuten er de i krig med Taliban.
dr_zhivago Skrevet 2. juni 2019 #58 Skrevet 2. juni 2019 Mordere bør få livsstid, det samme med folk som har utført grov vold. De mangler de sperrene normale mennesker har for å gjøre slike ekstreme ting. Derfor bør det ikke handle om å "behandle" de kriminelle, men å beskytte samfunnet fra dem. Ondskapsfulle mennesker finnes så absolutt, psykopat er et velkjent begrep om sånne, selv om det er flere som faller i kategorien ond. I Norge er det totalt latterlige straffer for slike forhold. En morder er ikke "rehabilitert" etter 10 år i fengsel. Ikke har de rett på en ny start heller. Offeret(ene) deres er borte for alltid. 1
MortenMinstelønn Skrevet 2. juni 2019 Forfatter #59 Skrevet 2. juni 2019 6 minutter siden, waco skrev: Hva synes du om våre venner og allierte Saudi Arabia da? De har noen flotte straffer og dessuten er de i krig med Taliban. Dette ble for dumt. Jeg tar i mot din unnskyldning for innlegget i forkant.
dr_zhivago Skrevet 2. juni 2019 #60 Skrevet 2. juni 2019 3 minutter siden, waco skrev: Hva synes du om våre venner og allierte Saudi Arabia da? De har noen flotte straffer og dessuten er de i krig med Taliban. Saudi Arabia halshugger folk for "trolldom", blasfemi og homofili, i tillegg til en rekke andre idiotiske grunner i tillegg til legitime grunner som drap og voldtekt. Så det steinalderlandet er ikke noe å trakte etter. Men personlig synes jeg øks og hoggestabb er passende straff for de verste voldsforbryterne, og hadde stemt JA dersom dette noengang ble aktuelt som straff. Noen mennesker er rett og slett forferdelige, og eneste straff som passer er å sende dem til h***** raskere enn alderdommen gjør det. Men det må nødvendigvis en meget omstendlig rettslig prosess til for å være 100% sikker på at man dømmer riktig person, så det er et mye bedre alternativ å ha livstid i fengsel uten mulighet for benådning. Det andre aberet med dødsstraff er naturligvis at man da trenger bøddler, og det er en urimelig byrde å sette noen til å henrette noen, selv om det er i kraft av loven.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå