AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #21 Skrevet 1. juni 2019 I norske fengsel får vel de innsatte blant annet muligheten til å gå på kurs / ta studier, eller gå i terapi / psykolog. Får folk i for eksempel amerikanske fengsel noen slike muligheter? Alle innsatte skal vel på ett eller annet tidspunkt ut i det vanlige samfunnet igjen, og disse folkene blir sannsynligvis nabo med noen. Hvilken tidligere innsatt ville dere i denne tråden egentlig hatt som nærmeste nabo? Ville dere hatt en tidligere innsatt som tilbrakte hele døgnet sperret inne sammen med en hel haug andre sprø tullinger? Eller ville dere heller kjent en person som faktisk hadde studert til å bli til noe, gått til paykolog og ordne med tankene sine, og kanskje klarer å skaffe seg fast arbeid etter fengselet? Anonymkode: 240f1...635 1
MortenMinstelønn Skrevet 1. juni 2019 Forfatter #22 Skrevet 1. juni 2019 14 timer siden, jabx skrev: Hva har politiet i Oslo med straffenivået å gjøre? Jeg skrev jo at det ikke hadde noe med tema å gjøre. Jeg nevnte det fordi det viser en holdningskultur til politi og til slutt til straffesystemet.
MortenMinstelønn Skrevet 1. juni 2019 Forfatter #23 Skrevet 1. juni 2019 13 timer siden, Heidegger skrev: Mangler ord. Så utrolig bra du er. Å være så raus. Hva hun sa. 1
MortenMinstelønn Skrevet 1. juni 2019 Forfatter #24 Skrevet 1. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle innsatte skal vel på ett eller annet tidspunkt ut i det vanlige samfunnet igjen, og disse folkene blir sannsynligvis nabo med noen. Hvilken tidligere innsatt ville dere i denne tråden egentlig hatt som nærmeste nabo? Ville dere hatt en tidligere innsatt som tilbrakte hele døgnet sperret inne sammen med en hel haug andre sprø tullinger? Eller ville dere heller kjent en person som faktisk hadde studert til å bli til noe, gått til paykolog og ordne med tankene sine, og kanskje klarer å skaffe seg fast arbeid etter fengselet? Godt spørsmål, selvfølgelig. Bortsett fra at tråden dreier seg mest om de vi IKKE vil ha ut igjen. Under noen omstendigheter da utdannelse og psykologi i fengsel, ikke kan endre visse mennesker. De aller verste av oss. Har nevnt det så ofte. Er i mot dødsstraff. Men jeg er for langt mer alvorlige straffer tidsmessig enn de vi har i Norge i dag. Apropos voldtekt. Hvis man først har voldtatt en kvinne, så har en gått over en ny grense. Hvis personen i tillegg har drept vedkommende. Så kan ikke jeg under noen omstendigheter forstå at en av oss skal få denne personen som nabo noen gang. Punktum finale.
MortenMinstelønn Skrevet 1. juni 2019 Forfatter #25 Skrevet 1. juni 2019 (endret) Jeg er ikke ekstremt hevngjerrig. Men har fått utdelt en normal porsjon av dette instinktet. Det som betyr noe for meg. Det som beveger følelser i meg rundt dette temaet, er når jeg leser så mange ganger om mødre, fedre, søsken og bestevenner som må møte morderen på butikken. Dette skjer i Norge hele tiden. Og kanskje noen mordere bør slippes fri etter en stund. Men det burde være en mulighet for å dømme de aller verste bort fra butikken for all tid. De ingen psykolog kan endre, til livstid uten mulighet for benådning. Vi vet fortsatt for lite om personlighetsforstyrrelser til å naivt tro på hva en morder velger å si. Han/hun kan være ekstremt intelligent. Men allikevel mentalt handikappet. Det er for mange tilfeller i Norge hvor uskyldige har blitt utsatt for vold på grunn av en altfor slapt rettsystem. Jeg tror ikke på at man kan skylde på sin egen barndom. Jeg tror ikke på at man kan skylde på alkohol. Jeg tror ikke på at man kan bortforklare at en person gikk over en grense som de aller fleste av oss aldri vil gjøre. Uansett hva det måtte være. Jeg vil ha en straff i Norge som heter "livstid uten benådning." Jeg tror det vil få en del av de galeste av oss til å tenke seg om.Hvorfor er jeg så lite optimistisk til visse voldspersoner? Jeg har sett ekstreme islamister på nært hold. Jeg VET at ikke alle kan endre seg. Igjen. Jeg er sterk motstander av dødsstraff. Jeg vil ikke henge AB. Ikke fordi jeg mener han fortjener bedre. Men fordi det er et gufs fra fortiden. Som straff for homofili. Eller motstand or likhet mellom kjønn. Dette tilhører fortiden. Vårt rettsystem er bygd på at noen humane personer som med rette ønsket å endre rettskulturen fra 17- 1800-tallet. Vi er ikke der lenger. Ikke ALLE har rett på å bli skolert tilbake til samfunnet. Noen har trådd så fryktelig feil at å gi de den muligheten vil ødelegge livskvaliteten til uskyldige. Da har jeg sagt min mening og er ferdig. Nå skal jeg ut å løpe i regnet og høre på Misjonen. (Atle skal visstnok ha vært for full til å komme inn på sin egen bar. Dette er min humor:)) Endret 1. juni 2019 av MortenMinstelønn
waco Skrevet 1. juni 2019 #26 Skrevet 1. juni 2019 6 minutter siden, MortenMinstelønn skrev: Jeg vil ha en straff i Norge som heter "livstid uten benådning." Jeg tror det vil få en del av de galeste av oss til å tenke seg om. Jeg elsker straffelystne mennesker. Det jeg liker best er at dere har så vanskelig med å begrense dere når det kommer til straffelyst. Dere virker så uendelige i straffelysten deres, - har du lest pinens begrensning av nils christie? Forresten tror du straff selv? La meg spørre deg da som er så imot drap og slike ting - hvilken straff vil du gi til Jens Stoltenberg for å igangsette bombingen av Libya? Kan ikke du med egne ord fortelle hvordan straff forhindrer deg i å gjøre handlinger, - er du overtroisk, er det slik trusler om straff disiplinerer deg?
waco Skrevet 1. juni 2019 #27 Skrevet 1. juni 2019 11 minutter siden, MortenMinstelønn skrev: Jeg er ikke ekstremt hevngjerrig. Du er bare littegranne henvgjerrig.
MortenMinstelønn Skrevet 1. juni 2019 Forfatter #28 Skrevet 1. juni 2019 3 minutter siden, waco skrev: Forresten tror du straff selv? Er dette en gåte?
waco Skrevet 1. juni 2019 #29 Skrevet 1. juni 2019 1 minutt siden, MortenMinstelønn skrev: Er dette en gåte? Kan ikke du fortelle om hvilken straffetrussel du tror på som forhindrer deg i gjøre handlinger? Jeg tror ikke på straff, for jeg tror at all straff er destruktiv og skader mer enn den hjelper, det er derfor jeg lurer på om du tror på straff, fordi jeg gjør ikke det.
MortenMinstelønn Skrevet 1. juni 2019 Forfatter #30 Skrevet 1. juni 2019 5 minutter siden, waco skrev: Kan ikke du med egne ord fortelle hvordan straff forhindrer deg i å gjøre handlinger, - er du overtroisk, er det slik trusler om straff disiplinerer deg? Jeg skal svare på dette. Men som sagt skal jeg ut å løpe nå. Du får bare følge med i spenning.
waco Skrevet 1. juni 2019 #31 Skrevet 1. juni 2019 Akkurat nå, MortenMinstelønn skrev: Jeg skal svare på dette. Men som sagt skal jeg ut å løpe nå. Du får bare følge med i spenning. Da venter jeg i spenning, for jeg synes det er kjempespennende med folk som tror at man kan pine mennesker til disiplin. 1
MortenMinstelønn Skrevet 1. juni 2019 Forfatter #32 Skrevet 1. juni 2019 1 minutt siden, waco skrev: Da venter jeg i spenning, for jeg synes det er kjempespennende med folk som tror at man kan pine mennesker til disiplin. Hehe. Du er saklig og tydelig på at du mener noe annet. Det respekterer jeg. Vi snakkes senere. Trening er noe jeg trenger. Beklager hvis du opplever at jeg nedprioriterer deg. Men sånn er livet:)
PetraPerlesukker Skrevet 1. juni 2019 #33 Skrevet 1. juni 2019 Tenkte over dette en dag tidligere at jeg hadde ikke nølt med å drepe/banke/torturere noen som hadde skadet/drept eller forgrepet seg på mine barn. Men igjen.. da hadde jo barna blitt påført dobbel smerte da de i tillegg måtte vokst opp uten mammaen sin (siden jeg hadde havnet i fengsel) 🤔
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #34 Skrevet 1. juni 2019 Dersom det er fare for gjentakelse, så benyttes tvungen forvaring i Norge, og dette kan i teorien bety at man sitter livet ut. Vi har med andre ord en ordning allerede for de aller verste forbryterne med stor gjentakelsesfare, og som ofte er så psykisk syke at noen form for behandling ikke vil hjelpe. Jeg ser derfor ingen grunn til å øke strafferammene på generelt grunnlag. Det mange ikke tenker på er at dersom vi skulle hatt videre strafferammer, så ville det kostet mye. Er folk preparert til å ta regningen for det? Så kommer kostnaden for at man likevel ikke kan bli reintegrert i samfunnet etter endt straff. Der man etter en kortere straff kanskje hadde kunnet blitt reintegrert og blitt en bidragsyter, så vil man neppe få seg noen jobb eller inntekt etter si 30-40 år i fengsel. Da forblir man en utgift livet ut, noe som neppe er hensiktsmessig. Økning av generelle strafferammer kan også føre til at folk får lange straffer for ting som i utgangspunktet er mindre alvorlig. Det er ser vi blant annet i USA, siden straffenivået er generelt høyt så kan f. eks. en narkotikadom ende med 10-20 år i fengsel, selv om man ikke har solgt til andre (kun til eget forbruk). Anonymkode: 0b9fd...b00 2
MortenMinstelønn Skrevet 1. juni 2019 Forfatter #35 Skrevet 1. juni 2019 (endret) 1 time siden, waco skrev: Da venter jeg i spenning, for jeg synes det er kjempespennende med folk som tror at man kan pine mennesker til disiplin. Da har jeg løpt ferdig. Takk for at du ventet. Jeg tror vi må innse at vi to har forskjellige bakgrunner. F.eks; hvis vi var amerikanere og levde i 1968. Da ville du ha vært en røykende deltaker på Woodstock. Og jeg ville ha vært i Saigon, Vietnam. Er det et ok fundament? Du spør hvordan jeg ønsker å "pine" visse mennesker til disiplin. Har du ikke lest hva jeg har skrevet? Visse mennesker med grusomme forbrytelser skal ikke disiplineres. De skal bare bort fra samfunnet. For alltid. Det er mitt utgangspunkt. Endret 1. juni 2019 av MortenMinstelønn
MortenMinstelønn Skrevet 1. juni 2019 Forfatter #36 Skrevet 1. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Der man etter en kortere straff kanskje hadde kunnet blitt reintegrert og blitt en bidragsyter, så vil man neppe få seg noen jobb eller inntekt etter si 30-40 år i fengsel. Da forblir man en utgift livet ut, noe som neppe er hensiktsmessig. Dette blir tøysete for meg. Hva med alle de potensielle ofrene som slipper å bli utsatt for fremtidige angrep? Hvor mye sparer vi på det?
waco Skrevet 1. juni 2019 #37 Skrevet 1. juni 2019 16 minutter siden, MortenMinstelønn skrev: Da har jeg løpt ferdig. Takk for at du ventet. Jeg tror vi må innse at vi to har forskjellige bakgrunner. F.eks; hvis vi var amerikanere og levde i 1968. Da ville du ha vært en røykende deltaker på Woodstock. Og jeg ville ha vært i Saigon, Vietnam. Er det et ok fundament? Du spør hvordan jeg ønsker å "pine" visse mennesker til disiplin. Har du ikke lest hva jeg har skrevet? Visse mennesker med grusomme forbrytelser skal ikke disiplineres. De skal bare bort fra samfunnet. For alltid. Det er mitt utgangspunkt. Jeg forstår at du er opptatt av rettferdighet. I 1994 ble apartheiden i sør-afrika opphevet. Tusenvis av mennesker som jobbet for den tidligere apartheid-staten var torturister, mordere, mennesker som skadet, drepte, lemlestet, og gjorde all slags motbydelige handlinger mot uskyldige negere. Noen negere hadde bare demonstrert mot urettferdighetene, andre negere hadde forbrutt seg på passlovene som gjorde at de var i illegale områder, mange tusen negere ble fengslet, mange fikk dødsstraff og mange ble drept av staten. Nå lurer jeg på, du som er sånn voldsomt for rettferdighet og som mener at mennesker med grusomme forbrytelser ikke skal disiplineres, men bare "bort fra samfunnet" for "alltid" det er jo ditt "utgangspunkt". Hva ville du gjort i denne situasjonen etter at apartheiden ble opphevet? Bør alle de som var torturister og mordere og voldtektsmenn og sadister selv bli "sperret vekk", - eller fantes det andre løsninger? Hva tenker du? Og hva hadde du gjort? Etter at du har gitt svaret ditt så kan jeg fortelle hva de nye myndighetene ANC gjorde med disse sadistene.
MortenMinstelønn Skrevet 1. juni 2019 Forfatter #38 Skrevet 1. juni 2019 4 minutter siden, waco skrev: Hva tenker du? Og hva hadde du gjort? Etter at du har gitt svaret ditt så kan jeg fortelle hva de nye myndighetene ANC gjorde med disse sadistene. Da skal jeg gi deg gleden av å ikke google det i forkant. Jeg forstår ikke hvorfor du velger et så ekstremt eksempel. Jeg lar meg bli hugget opp av deg. Personlig ville veldig mange av disse fått livstid av meg. Slik at sorte og uskyldige naboer slapp å møte sin torturist igjen. Og fordi samfunnet ikke hadde bruk for dem i andre gjøremål.
MortenMinstelønn Skrevet 1. juni 2019 Forfatter #39 Skrevet 1. juni 2019 Var det alt? Er det da ok for meg å gå ut? Tydeligvis skjedde noe. Ønsker deg alt vel. God natt.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #40 Skrevet 1. juni 2019 3 timer siden, MortenMinstelønn skrev: Dette blir tøysete for meg. Hva med alle de potensielle ofrene som slipper å bli utsatt for fremtidige angrep? Hvor mye sparer vi på det? Jeg tror ikke du ser sammenhengen. Skal man få bort folk for alltid og faktisk være helt sikre på at de ikke kan skade noen igjen, så må man kun bruke livstid. Men da blir det mange forbrytelser det blir livstid for, for å si det sånn. Erfaringene fra land som USA er faktisk helt motsatt; de som har hatt så lange straffer at de har vært veldig lenge borte fra samfunnet og der det i tillegg har blitt lagt mest vekt på straff, ikke rehabilitering, har en veldig høy tilbakefallelsesgrad til kriminalitet. Det skyldes til dels miljøet de kom fra, men også sosialt stigma av å ha sittet inne så lenge, og ikke minst at de ikke har noen andre valgmuligheter enn å ty til kriminalitet for å brødfø seg når de kommer ut. Folk som har sittet inne i mange tiår og hatt det kjipt og som blir avskåret fra å delta i samfunnet og har lite eller ingenting å tape i livet, ender ofte med å bli de farligste menneskene. Anonymkode: 0b9fd...b00 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå