Gå til innhold

Norsk straffekultur.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Først vil jeg si at jeg er i mot dødsstraff. Argumentet mitt for det, er at vi lever i en opplyst verden. Som gradvis blir mer og mer opplyst. Og at det at staten dreper tilhører fortiden. Dette opplever jeg som viktig. Uansett hvor stor hevnfølelse du måtte ha.

Når det er sagt, så mistenker jeg at noen smarte tenkere og jurister på begynnelsen av 1900-tallet gjorde oss en bjørnetjeneste. De kunne ikke se inn i fremtiden så ergo så de bare tilbake på 18- og 1700-tallet. De ville bort fra groteske straffer. Med god grunn. Dette ble tolket litt for bokstavelig senere.    

Jeg vil ikke gå i detaljer om straffedommer.

Jeg bare vet ikke om jeg kunne ha levd med at en datter eller søster ble voldtatt, fikk en slik skånsom straff man får i dette fantastiske demokratiet vi har. Eller om noen "av mine" ble drept. Folk opplever å se de på gata "relativt" kort tide etter. 

Er det riktig?

Skal alle skoleres for et liv utenfor murene? Er det smart? Er alle et offer? Eller finnes det personer som faktisk er totalt gjennomført ondskapsfulle med diagnose eller ikke? 

Jeg mener det er mange som aldri skal ut igjen. De skal ikke drepes. Staten skal ikke gjøre det. MEN! Mange skal aldri ut igjen. Hvorfor tar vi så lett på dette? Kan teoriene som skapte vårt fengselsystem fra gammelt av snart fornyes. Alle kan ikke forandres. Kan vi snart vise større respekt for etterlatte og ofre for vold?

Noe skal aldri ut igjen. Og det gjelder langt flere enn idioten fra Utøya. Ondskap finnes. Jeg vil at flere får livstid. Og da mener jeg livstid. La folk som har vært gjennom et helvete slippe. Slippe å se at vi er så forbanna politisk korrekte. Vi kan jo knapt nok om hjernen til å stille gode diagnoser i 2019. Hvordan kan vi virkelig forstå at en som oppførte seg langt fra normen for 12 år siden i dag er "ok?" 

Det er i alle fall min mening. Hva er din?

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig! Synes det er rart dette ikke er mer diskutert og åpent til forslag for avstemning blandt folket for eksempel 

Anonymkode: 909d5...ad1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Straff skal ikke bare være rehabilitering. Den tanken har i våre dager tatt fullstendig av. Straff er og skal også hevn/smerte/sadisme. Ellers ville mange hvitsnippforbrytere gått fri.

For hva slag rehabilitering trenger egentlig en offtenlig ansatt som er tatt i å ta i mot penger under bordet for å godkjenne en byggesøknad? Korrupsjon er en alvorlig forbytelse, men forbryteren trenger ikke rehabilitering. Hvordan i alle dager skulle den ha foregått.

Eller innsidehandlere. Hvordan skal man rehabilitere akjsekrminalitet?

Nei, straff skal også være for å påføre smerte. En smerte som gjør at de tenker seg om to ganger før de stjeler andres penger igjen.

Anonymkode: 6903c...dd1

• Liker 2
Skrevet

En voldtekt skal ikke nødvendigvis gjøre at noen sperres inne resten av livet, men det finnes mennesker som bare gjør jævelskap og aldri vil klare å slutte med det. Samfunnet må beskyttes mot disse på en eller annen måte.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, straff skal også være for å påføre smerte. En smerte som gjør at de tenker seg om to ganger før de stjeler andres penger igjen.

Dette er ikke noe man sier høyt. Men alle tenker det. Alle. Vi er jo alle bare mennesker som prøver vårt beste. 

Skrevet
3 minutter siden, jabx skrev:

En voldtekt skal ikke nødvendigvis gjøre at noen sperres inne resten av livet, men det finnes mennesker som bare gjør jævelskap og aldri vil klare å slutte med det. Samfunnet må beskyttes mot disse på en eller annen måte.

En voldtekt skal ikke nødvendigvis bety livstidsdom. Det kommer an på hva som skjedde. Jeg vil bare at det er en mulighet.  

Skrevet

Noen sier "et øye for et øye", men et glupt vesen la til litt mer; "tar man øye for øye, blir alle blinde" og det er korrekt på flere nivå!

Dødsstraff er gammeldags og inhumant, og det gjør oss like ille som forbryteren..

MEN strafferammene her til lands er latterlige! Og jeg skjønner at mange føler det er forbryteren som blir tatt hensyn til, og offeret blir utsatt for et nytt "overgrep".

Smugl hasj, få 21 år. Voldta datteren din daglig i 10 år, fra spebarnsalder, få 3 år... Skjønner jo at folk føler "lynsjestemning"!

Rehabilitering, tja, jo alle kan jo godt få hjelp bak murene, såpass at de skjønner hvilket monster de er/har vært! Tror ikke alle kan rehabiliteres heller...

(og for all del, man kan skjønne at et barn som har vokst opp under ufattelig vonde omstendigheter, blir preget av det på "feil" måte.. Men de husker nok også hvordan det var å være offer, og burde vite hva vondt de gjør...)

Men generelt; lengre straffer også meldeplikt i mange år, etter de eventuelt slipper ut; et lite feilgrep - rett i kasjotten igjen.

Ikke enkelt...

• Liker 3
Skrevet

Mulig jeg var for lenge i militæret, men jeg blir panisk deppa over å se den respekten politiet får i Oslo. Noen ganger lurer jeg på mo alle politifolk i hovedstaden har en boksesekk hjemme for å droppe jobb for noen timer. Har ingenting med tema å gjøre. Eller kanskje litt. Ville bare nevne det.

Skrevet
2 minutter siden, mam4ma skrev:

(og for all del, man kan skjønne at et barn som har vokst opp under ufattelig vonde omstendigheter, blir preget av det på "feil" måte.. Men de husker nok også hvordan det var å være offer, og burde vite hva vondt de gjør...)

Amen.

Skrevet (endret)

Jeg skulle ønske at noen i Norge kunne risikere den amerikanske varianten "Life. Without parole."

Hvis de bare visste at det var et mulig utfall. At livet var over. Ingen skulle drepe deg. (Litt for lett) Men du kommer ALDRI ut!

Puh. Mange fortjener det. Også i Norge. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden du nevner f.eks. voldtekt: Jeg har vært utsatt for grove seksuelle overgrep utallige ganger(bl.a. voldtekt), og dessverre har også mitt eneste barn blitt utsatt for dette. Jeg lyktes i å holde h*n unna de overgriperne jeg visste om, men h*n ble misbrukt av andre istedet. Anmeldte, saken henlagt. Både mitt barn og jeg har flere vi må holde oss unna for å beskytte oss selv.

Jeg kan love at jeg har tenkt mange fæle tanker om hva jeg kunne ha lyst til å gjøre med overgriperne, og kanskje mer om hva jeg har lyst til bare skulle skje med dem; at de ble rammet av en grusom ulykke eller sykdom. Det hadde passet meg helt fint om de fikk lide, men jeg vil ikke utføre noen voldelig straff eller hevn mot dem, og jeg ønsker ikke at andre skal pålegges å gjøre det heller. For meg handler det om hva slags menneske man ønsker å være, hvilket nivå man vil være på. Det er en nedrig handling å drepe med mindre det er selvforsvar i en "drepe eller bli drept"-situasjon.

Min mening om dødsstraff er at det er bra vi ikke har det. Ved såkalte justismord blir dødsstraff en tragedie som aldri kan gjøres om, og ved de virkelig grufulle forbrytelser synes jeg gjerningsperson slipper for lettvint unna; døden er noe som kommer til oss alle uansett. Da er det mer rettferdig at de fengsles på livstid - ordentlig livstid.

Jeg er helt sikker på at det finnes mennesker som ikke må tillates å bevege seg fritt, men jeg synes det er som en blindhet i lovverket når det gjelder ondskap. Som om ondskap ikke fins, bare noen som "ikke har det så godt med seg selv", noen det er synd på. Etter min mening virker individets rettigheter(frihet) å gå foran allennpreventive hensyn(beskytte mennesker). Det blir riv ruskende galt.

Anonymkode: 94294...91d

• Liker 2
Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt sikker på at det finnes mennesker som ikke må tillates å bevege seg fritt, men jeg synes det er som en blindhet i lovverket når det gjelder ondskap. Som om ondskap ikke fins, bare noen som "ikke har det så godt med seg selv", noen det er synd på. Etter min mening virker individets rettigheter(frihet) å gå foran allennpreventive hensyn(beskytte mennesker). Det blir riv ruskende galt.

Jeg skulle ønske du var her nå. Jeg skulle ha laget akkurat hva du ønsket å spise. Og se på akkurat den filmen du ønsket å se. Jeg vil aldri forstå. Takk for at du finnes. Og takk for at du virker sterk. ❤️

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Just now, MortenMinstelønn said:

Jeg skulle ønske du var her nå. Jeg skulle ha laget akkurat hva du ønsket å spise. Og se på akkurat den filmen du ønsket å se. Takk for at du finnes og skrev. ❤️

😊 Takk selv, det var veldig fint sagt av deg.

Jeg kan tilføye at folk som er så fæle som de mitt barn og jeg har møtt på, gjerne har en tendens til å føkke opp sitt eget liv - og da kommer det en slags straff til dem likevel: bit for bit, reaksjoner fra mange forskjellige mennesker.

Onde folk ønsker å tilintetgjøre andre på verst mulig vis. Da er det en seier over dem å overleve på best mulig vis. Det er en finfin hevn.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror man må se det fra litt ulike perspektiv: Som offer eller pårørende til et offer, så vil man selvsagt at gjerningspersonen skal få en streng straff, spesielt om det er alvorlig. På en annen side sett så praktiseres akkurat dette i eksempelvis USA, og de har lang høyere forekomst av at tidligere innsatte begår ny kriminalitet enn vi har i Norge. Norge fokuserer på rehabilitering for å få de ut i samfunnet igjen, selv om dette selvsagt også avhenge litt av kulturforskjell. Så fra et samfunns(økonomisk) perspektiv, så er jo det beste å rehabilitere dem så fort som mulig og få borgere som bidrar til fellesskapet.

En annen interessant faktor, er at den store overvekten av dømte kriminelle, både her og i USA, har en eller annen form for psykiske lidelser, spesielt personlighetsforstyrrelser bla. Så teknisk sett, bør ikke heller være i behandling? Er det vi tenker på som ondskap egentlig alvorlige syke mennesker som vi straffer, på samme måte som vi isbadet psykisk utviklingshemmede for ikke mange tiår siden? Hvordan blir våre etterkommere å se på våre handlinger, når vi i dag ikke skal så mange år tilbake før vi behandlet utviklingshemmede som en avskylig avart av et menneske som skulle gjemmes bort i skog og fjøs?

Anonymkode: a63f7...085

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Onde folk ønsker å tilintetgjøre andre på verst mulig vis. Da er det en seier over dem å overleve på best mulig vis. Det er en finfin hevn.

Det er sant. Lev uten fortid. Livet kan bare fysisk sett finnes en vei. Dette er virkelig bevist av alle professorer. Det går fremover:)

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På en annen side sett så praktiseres akkurat dette i eksempelvis USA, og de har lang høyere forekomst av at tidligere innsatte begår ny kriminalitet enn vi har i Norge.

Ofte starter snekring med fundament. 

Dette skrev det første amerikanske presidenten i 1757.  Til hans forsvar var han bare 25 da..

4140.png

AnonymBruker
Skrevet
Just now, MortenMinstelønn said:

Det er sant. Lev uten fortid. Livet kan bare fysisk sett finnes en vei. Dette er virkelig bevist av alle professorer. Det går fremover:)

Eller leve med fortiden, vi er mer enn bare øyeblikk.

Til AB a63f7...085: Mange kan ka nytte av rehabilitering, men mener du at absolutt alle kan rehabiliteres?

Jeg mener nei - og da må de det er snakk om holdes i forvaring.

• Liker 1
Skrevet (endret)
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller leve med fortiden, vi er mer enn bare øyeblikk.

Jeg lever med min. Jeg liker den ikke da jeg valgte en feil vei. Jeg ønsker å la den ligge på et tidspunkt om mulig. Jeg håper det er mulig.

Edit. Jeg gjorde ingenting straffbart.

Skrevet
1 time siden, MortenMinstelønn skrev:

Mulig jeg var for lenge i militæret, men jeg blir panisk deppa over å se den respekten politiet får i Oslo. Noen ganger lurer jeg på mo alle politifolk i hovedstaden har en boksesekk hjemme for å droppe jobb for noen timer. Har ingenting med tema å gjøre. Eller kanskje litt. Ville bare nevne det.

Hva har politiet i Oslo med straffenivået å gjøre?

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En annen interessant faktor, er at den store overvekten av dømte kriminelle, både her og i USA, har en eller annen form for psykiske lidelser, spesielt personlighetsforstyrrelser bla. Så teknisk sett, bør ikke heller være i behandling?

Joda, kanskje ideelt sett. Hvis de kan behandles.

Men frem til de er ferdig behandlet så bør de fjernes fra samfunnet slik at de ikke kan påføre mer skade.

Endret av jabx

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...