AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #1 Skrevet 31. mai 2019 Jeg vurderer å ta grunnskolelærerutdanning 5.-10. (altså ikke lektor, siden dette ikke er mulig å ta samlingsbasert slik som jeg ønsker), men lurer på om en da blir lektor m/ opprykk eller vanlig adjunkt (evt. med opprykk?) siden jeg allerede har en annen urelatert bachelor? Med mastergrad i mitt fag + PPU og undervisningsemner blir jeg vel lektor med opprykk, om jeg har forstått alt riktig? Vet noen om det er lett å få seg jobb i videregående skole dersom en velger denne retningen, altså master og diverse fag + PPU? Anonymkode: e3e56...5db
Frostrose Skrevet 31. mai 2019 #2 Skrevet 31. mai 2019 Master=lektor. Master med ekstra fag = lektor med opprykk Fagkombinasjon og antall studiepoeng i hvert fag avgjør hvor ettertraktet du blir på arbeidsmarkedet. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #3 Skrevet 31. mai 2019 TS her. Takk for svar! GLU har jo blitt master nå, så hvis jeg forstår deg riktig blir jeg lektor (og i mitt tilfelle - m/ opprykk) dersom jeg tar denne utdanningen? Tenkte å sikte meg inn på språk og samfunnsfag, håper det er behov for det. Sikkert mer etterspørsel etter realfag, men har økonomifaglig bakgrunn som kanskje kan komme til nytte også. Anonymkode: e3e56...5db
Frostrose Skrevet 31. mai 2019 #4 Skrevet 31. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Takk for svar! GLU har jo blitt master nå, så hvis jeg forstår deg riktig blir jeg lektor (og i mitt tilfelle - m/ opprykk) dersom jeg tar denne utdanningen? Tenkte å sikte meg inn på språk og samfunnsfag, håper det er behov for det. Sikkert mer etterspørsel etter realfag, men har økonomifaglig bakgrunn som kanskje kan komme til nytte også. Anonymkode: e3e56...5db Det stemmer. Norsk og engelsk er også veldig ettertraktet, slik jeg har forstått det. Men jeg vil ikke anbefale norsk og engelsk som kombo pga. rettebyrden
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #5 Skrevet 31. mai 2019 5 minutter siden, Frostrose skrev: Det stemmer. Norsk og engelsk er også veldig ettertraktet, slik jeg har forstått det. Men jeg vil ikke anbefale norsk og engelsk som kombo pga. rettebyrden Supert! Skjønner det, tusen takk for hjelpen - TS Anonymkode: e3e56...5db
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #6 Skrevet 1. juni 2019 Opprykket forutsetter at de "ekstra" studiepoengene dine er relevante for jobben, og det er det arbeidsgiver som vurderer i en ansettelsesprosess. Har du f.eks. pedagogikk, fagdidaktikk, fordypning i et fag eller lignende er det opprykk, men om du har et årsstudie i noe om er helt irrelevant er det ikke gitt at du får noe opprykk. Anonymkode: 9d2f5...a3f
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #7 Skrevet 1. juni 2019 Du får ikke godkjent bachelor fra før. Jeg går GLU 5-10 nå og har en bachelor. Får kun godkjent den som 30 stp. i et "valgfag" i tredje klasse. Det snakkes om at man skal ha annen tittel for det nye GLU-løpet, men det er lektorkompetanse ja. Anonymkode: eb8cb...e75
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #8 Skrevet 3. juni 2019 På 1.6.2019 den 14.52, AnonymBruker skrev: Opprykket forutsetter at de "ekstra" studiepoengene dine er relevante for jobben, og det er det arbeidsgiver som vurderer i en ansettelsesprosess. Har du f.eks. pedagogikk, fagdidaktikk, fordypning i et fag eller lignende er det opprykk, men om du har et årsstudie i noe om er helt irrelevant er det ikke gitt at du får noe opprykk. Anonymkode: 9d2f5...a3f Takk for svar. Men dersom man har en bachelor i økonomi og f. eks. skal undervise i økonomi eller samfunnsfaglige emner, vil ikke det da telle med som opprykk? Er det kun veldig spesifikke emner som muliggjør opprykk? Dersom jeg da evt. heller tar master + 60-120 stp i undervisningsfag + PPU, vil jeg da være "garantert" et opprykk? - TS Anonymkode: e3e56...5db
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #9 Skrevet 3. juni 2019 På 1.6.2019 den 15.37, AnonymBruker skrev: Du får ikke godkjent bachelor fra før. Jeg går GLU 5-10 nå og har en bachelor. Får kun godkjent den som 30 stp. i et "valgfag" i tredje klasse. Det snakkes om at man skal ha annen tittel for det nye GLU-løpet, men det er lektorkompetanse ja. Anonymkode: eb8cb...e75 Ok, så da blir det lektor (da uten opprykk) som er din tittel? - TS Anonymkode: e3e56...5db
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #10 Skrevet 3. juni 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom jeg da evt. heller tar master + 60-120 stp i undervisningsfag + PPU, vil jeg da være "garantert" et opprykk? - TS Anonymkode: e3e56...5db Jepp! I hvert fall slik jeg har forstått det. Jeg har en master i engelsk med nordisk som årsstudium, starter på PPU til sommeren og blir da lektor med opprykk. Anonymkode: 83a28...f25 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå