Gå til innhold

Jeg kjøpte en kattunge som var 6 måneder pga eieren var allergisk, her begynner problemene 😔

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og noe mer enn 6 uker + 3 uker til nedkomst er ganske nøyaktig 65 dager. Katten kan altså fint ha blitt drektig hos tidligere eier uten at drektighetstid behøver å være forlenget.

Dersom man skal legge 4 uker igjen til grunn istedenfor 3, vil det trolig ha skjedd etter eierskiftet. Mens hvis TS har vært litt unøyaktig, kan det ha skjedd flere dager før. 

Anonymkode: bff89...55c

En katt går drektig i 57-69 dager, rasekatter har lengre drektighetsperiode enn andre katter. Jo yngre katt, jo større kattungekull og dermed kortere drektighetsperiode. 

Anonymkode: 1d067...c49

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det andre spørsmålet er hvordan du kan overta en hokatt uten å se eller oppdage at katten ikke er seterilisert? 

Anonymkode: 317f0...562

Når pelsen på buken har grodd ut så er det ikke så lett å se om hunnkatten er kastrert. Tenker du på at katten får løpetid og eier merker at den ikke er kastrert? 

Og til alle dem som er opptatt av hen som skal hogges ned fordi katten er drektig: Om en ny eier har kjøpt en katt som selger påstår er kastrert, reiser man da direkte til veterinær for å få opplysningene bekreftet? 

Det hjelper ikke TS å bruke tiden på å diskutere ve som har skyld og ansvar for at katten er drektig. Det som hjelper er å bestille kastreringstime raskt så katten kan kastreres og de ufødt kattungene fjernes samtidig. Brutalt? Ja. Nødvendig? Ofte.

Å få selger til å betale kan bli vanskelig dersom det ikke finnes en signert kontrakt hvor det står at katten er kastrert (og vaksinert). Da blir det ord mot ord, og ord er vanskelig dokumenterbare. Opplysninger om behandlende veterinær bør være mulig å få ved en henvendelse til selger, eller direkte til veterinærkontoret dersom dette er et mindre sted med bare ett veterinærkontor.

Uansett har altså TS enten hørt veldig feil, eller blitt grundig lurt.

Hvis det ikke finnes en skriftlig kontrakt hvor helsestatus på katten er oppgitt og vaksinekort overlevert, så har nok TS blitt lurt. Det er surt, og det er dyrt.

Anonymkode: fb419...51f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når pelsen på buken har grodd ut så er det ikke så lett å se om hunnkatten er kastrert. Tenker du på at katten får løpetid og eier merker at den ikke er kastrert? 

Og til alle dem som er opptatt av hen som skal hogges ned fordi katten er drektig: Om en ny eier har kjøpt en katt som selger påstår er kastrert, reiser man da direkte til veterinær for å få opplysningene bekreftet? 

Det hjelper ikke TS å bruke tiden på å diskutere ve som har skyld og ansvar for at katten er drektig. Det som hjelper er å bestille kastreringstime raskt så katten kan kastreres og de ufødt kattungene fjernes samtidig. Brutalt? Ja. Nødvendig? Ofte.

Å få selger til å betale kan bli vanskelig dersom det ikke finnes en signert kontrakt hvor det står at katten er kastrert (og vaksinert). Da blir det ord mot ord, og ord er vanskelig dokumenterbare. Opplysninger om behandlende veterinær bør være mulig å få ved en henvendelse til selger, eller direkte til veterinærkontoret dersom dette er et mindre sted med bare ett veterinærkontor.

Uansett har altså TS enten hørt veldig feil, eller blitt grundig lurt.

Hvis det ikke finnes en skriftlig kontrakt hvor helsestatus på katten er oppgitt og vaksinekort overlevert, så har nok TS blitt lurt. Det er surt, og det er dyrt.

Har katten vært hos vetrinær og blitt sterilisert, så får man en kvittering på at man har betalt. 

Å få se kvittering er det minste man bør be om når man betaler kr. 1 300 for en kattunge. Og det man ikke ser på grunn av utvokst pels kan man lett kjenne med fingrene. 

Den tapende part er uansett katten her. TS sitt tap er marginalt. 

Anonymkode: 317f0...562

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En katt går drektig i 57-69 dager, rasekatter har lengre drektighetsperiode enn andre katter. Jo yngre katt, jo større kattungekull og dermed kortere drektighetsperiode. 

Alle rasekatter, eller bare noen rasekatter? Hvor i alle dager fant du den informasjonen? Den stemmer veldig dårlig med egen erfaring innen rasekatter.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle rasekatter, eller bare noen rasekatter? Hvor i alle dager fant du den informasjonen? Den stemmer veldig dårlig med egen erfaring innen rasekatter.

Kan ikke bekrefte dette jeg heller, som oppdretter av rasekatt. Vet ikke noe om yngre katter og større kull. Jeg vet derimot at de skal ikke føde mange dagene for tidlig før kattungene ikke er levedyktige. 

Anonymkode: 51446...dc0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En katt går drektig i to måneder. I følge dyrlegen er det 3-4 uker igjen av svangerskapet. TS har hatt katten i 1,5 mnd. You do the math...

Jeg har gjort matten lenger opp her. Som du kan se, er jeg minst like god i matte som deg. 

Anonymkode: bff89...55c

• Liker 1
Skrevet
På 2.6.2019 den 0.17, AnonymBruker skrev:

F.eks. her: «Lengden på drektigheten varer normalt fra 57 til 69 dager. Det er stor
variasjon innen ulike raser. Rasekatter har vanligvis noe lenger
drektighetstid enn vanlige huskatter. Drektighetstiden er også noe kortere
ved store enn ved mindre kull.»

http://hakrilas.no/blogg/?p=2288

Skrevet (endret)
1 time siden, Rosalie skrev:

F.eks. her: «Lengden på drektigheten varer normalt fra 57 til 69 dager. Det er stor
variasjon innen ulike raser. Rasekatter har vanligvis noe lenger
drektighetstid enn vanlige huskatter. Drektighetstiden er også noe kortere
ved store enn ved mindre kull.»

http://hakrilas.no/blogg/?p=2288

Jeg kritiserer ikke oppdrettet hennes eller noe, jeg har abyssiner selv.

Men den egentlige kilden er et informasjonsskriv fra Namsen Dyrehospital som kalles "Brunst".
https://docplayer.me/173395-Brunst-et-informasjonshefte-fra-namsen-dyrehospital.html

Men med unntak av de har jeg faktisk ikke hørt om at enkelte rasekatter angivelig har annerledes drektighetstid enn vanlig huskatter. Alle steder hvor jeg google setningen "Rasekatter har vanligvis noe lenger drektighetstid enn vanlige huskatter." er snippet rett fra Brunst-skrivet. Det er etter hva jeg finner ut kun et "legitimt" sted som påstår dette som så andre oppdrettere og omplasseringssteder har limet inn på sidene sine.

Uavhengig av det, så er katten alikevel drektig. En katt som tross alt ble solgt som kastrert. Da hjelper det lite å krangle om uker, drektighetstid og jeg vet ikke hva. 

Spørsmålet er om det foreligger en kontrakt av noe slag som beskriver kattens tilstand med hensyn til vaksinasjoner og kastrering. Eventuelt tekstmeldinger eller lignende hvor hun tilsynelatende bekrefter at katten angivelig skal være kastrert. Hvis alt er muntlig har du ingen bevis, dermed ingen sak.

Men altså, pell deg til dyrlegen og få dyret kastrert. Og vaksinert, for da har de mest antagelig ikke gjort det heller.

Endret av Emmelise
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Om katten var drektig eller ei ved kjøpet har ingenting å si. Det som har betydning er at selger sa den var sterilisert når den ikke var det.

Jeg skjønner ikke hvordan hun kunne lyve på det for det ville jo bli oppdaget. Noen har ingen moral i det hele tatt! Du kan prøve å få igjen pengene, for i det beløpet du betalte så ligger jo kostnadene til sterilisering. Likevel er det tvilsomt om selger går med på det, sånn som hun er.

Jeg har søkt endel på Finn etter kattunge, og ser at mange får solgt for 300 - 400 kr. pr. stk. Jeg ville latt henne føde de og så solgt ungene, - mange som ønsker seg katt. ❤️ Etterpå ble du sterilisere henne.

Anonymkode: 4edc7...d3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har søkt endel på Finn etter kattunge, og ser at mange får solgt for 300 - 400 kr. pr. stk. Jeg ville latt henne føde de og så solgt ungene, - mange som ønsker seg katt. ❤️ Etterpå ble du sterilisere henne.

Du mener at TS skal drite i helsen og psyken til katten sin, for å hjelpe andre å få seg katt, når det finnes tusenvis av hjemløse katter fra før? Virkelig?

Anonymkode: b1d3a...fd1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener at TS skal drite i helsen og psyken til katten sin, for å hjelpe andre å få seg katt, når det finnes tusenvis av hjemløse katter fra før? Virkelig?

Anonymkode: b1d3a...fd1

Når hun er i stand til å bli drektig så kan hun føde de også. En katt jager ungene sine når de blir store nok, så kan ikke se at å selge kattungene skal gå ut over psyken til katten. Om det finnes tusenvis av hjemløse katter, så er ikke de enkle å finne for de som skal ha katt! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når hun er i stand til å bli drektig så kan hun føde de også. En katt jager ungene sine når de blir store nok, så kan ikke se at å selge kattungene skal gå ut over psyken til katten. Om det finnes tusenvis av hjemløse katter, så er ikke de enkle å finne for de som skal ha katt! 

Vi hadde en frøken som fødte når hun var 11 måneder (er 25 år siden og kunnskapen om katter var ikke det samme med tanke på kastrering etc)og ja hun klarte å føde,men hun var vare kattunge selv og måtte ha mye hjelp. Å bære de klarte hun ikke så hun måtte skyve de bortover gulvet.Så nei det at de er i stand til å bli drektige betyr ikke at de er klare

Anonymkode: a37ad...619

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte 12 åringer kan også bli gravide, men at de kan føde? JA, det kan gå bra, men det går svært ofte ikke bra!

Aborter kattungene, vær så snill! Det finnes så mange titalls tusen katter der ute som bare venter på et hjem, et hjem dine eventuelle kattunger kanskje opptar! Det er ikke greit! 

Anonymkode: dc1f7...62b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Uff så uvitende.... NEI en katt er IKKE istand til å bære frem kattunger bare fordi den er i stand til å bli drektig! 

Anonymkode: bf5cd...590

• Liker 8
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er stor sannsynlighet for at det må tas keisersnitt når de blir født når kattemor er så ung, og det er veldig dyrt. Om det er nødvendig og ikke blir gjort vil kattemor dø. 

Det er også mulig at hun ikke vet hva hun skal gjøre med ungene når de er der, og kan hente hun trenger hjelp med mating, det vil da si annenhver time døgnet rundt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Tvist skrev:

Det er stor sannsynlighet for at det må tas keisersnitt når de blir født når kattemor er så ung, og det er veldig dyrt. Om det er nødvendig og ikke blir gjort vil kattemor dø. 

Det er også mulig at hun ikke vet hva hun skal gjøre med ungene når de er der, og kan hente hun trenger hjelp med mating, det vil da si annenhver time døgnet rundt.

Signerer! :klappe:

Et keisersnitt på katt koster fra ca 20 tusen kroner og oppover. Avhengig av om det er i klinikkenes åpningstid, eller om det er veterinærvakta.

Anonymkode: 104b7...e2d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...