AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #1 Skrevet 31. mai 2019 Jeg oppdaget til min forskrekkelse i kveld at min 4-åring har en bitteliten brun prikk på tyggeflaten på den ene jekselen. Den er helt rund og ca. så stor som et knappenålshode. Fargemessig minner den om brunost. Er dette karakteristisk for hull? Vi er svært nøye med både tannstell og kosthold i vår familie. Storesøster på 10 år har aldri hatt noen anmerkninger, samme gjelder mellomste. Vi har brukt tanntråd på alle barna fra den dagen de hadde to tenner inntil hverandre og alltid fått skryt for tannstellet. Vi pusser fortsatt tennene på eldste om kveldene. Det er et stort nederlag for meg dersom dette er hull da dette er noe jeg virkelig har jobbet for å unngå... Vi skal såklart bestille time på mandag, men ønsker å høre om noen andre har opplevd lignende. Anonymkode: 681b1...26b
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #2 Skrevet 31. mai 2019 Karies... Noen tenner er bare mer utsatt for det. Det er ikke alltid det er dårlig pussing som er problemet. På den positive siden så er det at det er blitt brunt ett tegn på at det har sluttet å vokse. Anonymkode: 83abf...36c 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #4 Skrevet 31. mai 2019 Jeez. Slapp av! Hos noen barn oppstår det lettere begynnende hull. Kan skyldes emaljesvakhet eller dypere groper. Tannlegen kommer til å pensle tanna. Fortsett m å pusse og gi flortablett. Anonymkode: e564d...228
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #5 Skrevet 31. mai 2019 Det kan være et hull, det kan være et «begynnende hull», det kan være misfarging. Be om time hos tannpleier/tannlege. Det haster ikke, karies utvikler seg ikke fra en brun prikk til å gi en infeksjon som medfører at tannen må trekkes i løpet av kort tid. Anonymkode: 2b4b6...78a
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #6 Skrevet 31. mai 2019 Kan det være kreft? Anonymkode: 79ca9...b45
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #7 Skrevet 31. mai 2019 Må innrømme at jeg leste feil, og fulgte denne tråden med stor innlevelse. Ble litt skuffet med en gang, og når jeg leste videre veldig glad for å ta feil. Anonymkode: 2dc6f...602
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #8 Skrevet 31. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Må innrømme at jeg leste feil, og fulgte denne tråden med stor innlevelse. Ble litt skuffet med en gang, og når jeg leste videre veldig glad for å ta feil. Anonymkode: 2dc6f...602 ? Anonymkode: 681b1...26b
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #10 Skrevet 1. juni 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan det være kreft? Anonymkode: 79ca9...b45 😂 på en tann ja.... men slapp av. Det er melketenner 😉 Anonymkode: c5a97...66b
Millimani Skrevet 3. juni 2019 #11 Skrevet 3. juni 2019 On 5/31/2019 at 8:46 PM, AnonymBruker said: Jeg oppdaget til min forskrekkelse i kveld at min 4-åring har en bitteliten brun prikk på tyggeflaten på den ene jekselen. Den er helt rund og ca. så stor som et knappenålshode. Fargemessig minner den om brunost. Er dette karakteristisk for hull? Vi er svært nøye med både tannstell og kosthold i vår familie. Storesøster på 10 år har aldri hatt noen anmerkninger, samme gjelder mellomste. Vi har brukt tanntråd på alle barna fra den dagen de hadde to tenner inntil hverandre og alltid fått skryt for tannstellet. Vi pusser fortsatt tennene på eldste om kveldene. Det er et stort nederlag for meg dersom dette er hull da dette er noe jeg virkelig har jobbet for å unngå... Vi skal såklart bestille time på mandag, men ønsker å høre om noen andre har opplevd lignende. Anonymkode: 681b1...26b Det kan være begynnende barnebelegg, noe som er helt vanlig og helt ufarlig. Barnebelegg motvirker hull, fikk jeg beskjed om en gang Men det kan også være begynnende hull. Fikk barnet mye melk på flaske som liten? Eller i verste fall, får barnet fortsatt melk på flaske? Melk på flaske ligger jevnt over lengre i munnhulen enn om de drikker fra tutekopp eller glass. Det er melkesukker i melka, dette kan igjen gi karies. Derfor er det lurt å begynne med avvenning fra flaske når barnet har fått flere tenner og får mer fast føde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå