Gå til innhold

Selge hus med utleie å kjøpe ny funkis med nydelig beliggenhet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest loveli
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Det er på en måte min far som har oppfordret oss til dette, da han lever av dette. Han kjøpte opp billige bygårder på tidlig 80-tallet, pusset de opp og leide de ut. Etter mange investeringer er han styrt rik! Jobber ikke lengre. Lever bare luksus!!

Vi kan aldri tjene like mye som han fordi banken har andre regler nå enn før. Skal man kjøpe sekundærbolig må man skatte 25% på bolig man leier ut, noe som resulterer i latterlig mye skatt, osv.

Og man trenger latterlig med egenkapital og annet for å kjøpe så mye som før. Det er også helt andre boligpriser i dag enn før i tiden. Jeg tror det blir litt naivt å tenke at vi kommer til å bli rik..

Anonymkode: 294d6...00e

Kjære deg, les hva du selv skriver.

Før kunne man kjøpe en hel bygård, i dag får man såvidt kjøpt en 2-roms å leie ut. Å kjøpe utleieboliger i dag er nesten umulig for en vanlig familie som selv kom inn i boligmarkedet for bare noen år siden. Man har skyhøye lån på primærboligen og uteleie er bare et fjern drøm. Man får ikke dratt inn særlig med penger. 30.000,- er ikke mye:

Vedlikehold... Det er helt andre regler til både det elektriske, våtrom, godkjente vinduer, isolasjon, drenering osv osv. Dette er ofte dyre ting å utbedre og veldig mye må gjøres av fagfolk. Derfor tar det også lang tid å gå i pluss, bare pga dette. Så er det skatten da...

I tillegg har man jo dette med at leietakere i dag har sinnsykt med rettigheter på sin side. Har du overskuddet til å stå i sak hvis det blir noe krøll med en av leietakerne?

Man bor også tett på andre mennesker når man leier ut egen bolig, som i en blokk. Og de kan klage på ting dere må utbedre, de kan klage på dere, dere kan klage på dem...

Etter endt leieforhold må kanskje boligen pusses opp litt fordi forrige leietaker var av den uforsiktige typen. Men ikke nok til at dere kan beholde depositumet, for slitasjen går under forventet slitasje.

Det skal godt gjøres å bli rik på utleie i dag. 30.000 minus strøm og internett... Det blir ikke mye i måneden.

Jeg eier bolig som kunne hatt utleiedel,  men vi har valgt å beholde hele boligen selv ettersom vi ikke ønsker alt som følger med utleie. Vi "driter" i om vi kunne hatt litt mer penger, for penger er ikke så viktig. Og for å bli rik, virkelig rik, må man få inn mer penger i måneden enn 15.000,- (som vil være det dere sitter igjen med etter lån, renter, skatt, utbedringer, osv osv). Vi hadde fått inn 10.000,- og valgte det bort med et skuldertrekk.

Endret av loveli
AnonymBruker
13 timer siden, Ginny skrev:

Beliggenhet er det eneste du ikke kan endre på, så det er langt viktigere. 

Har du lagd tråder om dette før? 🤔

Det slo meg også. Så kanskje det er dette huset som frister. 

Anonymkode: e2adc...3ff

Gjest loveli
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde flyttet fra trehushelvetet tvert!!! 🤣 Sluppet alle bekymringene og tankene og planleggingen for det som må skje next av oppussing av fasade og ordne med leietakerne osv osv.

Hadde driti i 15.000,- i måneden om det føles som et fengsel og det nye huset føltes som en stor frihet og byrde av skuldrene.

Endret av loveli
AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uten å røpe hvor jeg bor så er det i Trondheim. Funkis huset ligger ikke langt ifra der vi bor nå, men på en helt annen beliggenhet med alt lagt til rette. 

Ja, jeg drømmer om et enkelt liv med alt fix ferdig. Klarer ikke tanken på å røre en malingskost eller en spiker lengre. Jeg betaler gledelig for å slippe! 

Utleie er bare styr! 

Har dere penger til å flytte osv da?

Hvor lang tid har leieboere kontrakt på? 

Anonymkode: a8c0b...152

• Liker 1
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Funkis koster 6,2 mill og ligger 10 Minutter unna byen, 2 min gange til sjøen, 1 min unna barneskole, 2 min unna barnehage, og har mange tilbud i nærheten som 3t, butikk, fotballbane osv, osv. 

Høres drømmeaktig ut. Beliggenhet er veldig viktig. Trivsel er kjempeviktig! 30+ i mnd er også veldig bra. 

Økonomi teller jo litt her men hvis dere har råd og begge vil så ville jeg gått for drømmeboligen. 

Annonse

AnonymBruker

Nå har jeg lest en del tråder fra deg TS, og ærlig talt synes jeg det er på tide at du tar deg selv i nakken og bare bestemmer deg for å være fornøyd et par år. Du bruker vanvittig mye mental energi på å være kritisk og misfornøyd, i stedet for å akseptere valgene du har gjort og leve livet. OK, så er ikke dette drømmehuset, men det overlever du et par år til det er økonomisk fornuftig å flytte. 

Anonymkode: e7545...33f

• Liker 9
AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg lest en del tråder fra deg TS, og ærlig talt synes jeg det er på tide at du tar deg selv i nakken og bare bestemmer deg for å være fornøyd et par år. Du bruker vanvittig mye mental energi på å være kritisk og misfornøyd, i stedet for å akseptere valgene du har gjort og leve livet. OK, så er ikke dette drømmehuset, men det overlever du et par år til det er økonomisk fornuftig å flytte. 

Kunne ikke vært mer enig!

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil hus dessverre:( Vårt ligger enda nærere sjøen og ikke på akkurat samme plass

Gjest Prøver91
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal folk være frekke? 

Ts har god råd, og derfor mange valg

AnonymBruker

Ts her. Er på jobb så litt vanskelig å svare, men skal være kjapp. 

Har tenkt litt fram og tilbake og jeg har ingenting å klage på, men mye vil ha mer er det vel noe som heter. Vi har god råd, og vi tjener godt så vi har flere muligheter enn mange andre på vår alder. Derfor er dette et problem for meg selv om mange her inne mener jeg bare bør holde kjeft. 

Jeg irriterer meg kraftig over huset, og jeg er skeptisk til å bo her med barn grunnet mye trafikk og dårlig tilbud generelt i område. Jeg er en typisk perfeksjonist, og jeg er kjent for dette. Mye i huset ser veldig bra ut, men mye dårlig arbeid er utført noe som resulterer i dårlig finish og dårlig helhetlig arbeid. Det er også forsent å gjøre noe med nå, da det å rive av listverk, skape bort maling og legge ny gips bare vil gjøre ting vondt verre...

Men så tjener vi faktisk penger på å bo her, selv om vi ikke blir rik så har vi mye mer enn mange andre. Samboer tjener allerede 700.000kr, og jeg tjener 450.000kr, så vi er ikke direkte fattige med 30.000kr + i tillegg selv om strømmen kan være dyr i januar/desember måned. Vi bør kanskje fortsette å bo her, spare, og gjøre det beste ut av det i noen år til selv om jeg ikke trives.. Kan jo hende at jeg trives litt bedre etter en stund til?! 

Ellers er det synd å måtte la drømmehuset vårt rett ved sjøen gå tapt, men det kommer kanskje flere muligheter:) Ikke vet jeg, da dette er et veldig vanskelig dilemma for meg/oss!

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver, og jeg føler meg dritt som ikke klarer å trives... Prøver å tvinge meg selv men er ikke så enkelt dessverre:(

Prøver alltid å se framover, gjøre små forandringer hjemme men klarer ikke å trives 100%. Jeg går rundt med dårlig samvittighet hver dag.

Ts

Annonse

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere penger til å flytte osv da?

Hvor lang tid har leieboere kontrakt på? 

Ja, vi får lån uten problemer av banken til huset. Har allerede snakket med banken, og de kan gi oss lånet. 

Leieboer har kontakt til August. Huset er ikke bygd enda, men ferdigstilles i vinter.

AnonymBruker
13 timer siden, loveli skrev:

Kjære deg, les hva du selv skriver.

Før kunne man kjøpe en hel bygård, i dag får man såvidt kjøpt en 2-roms å leie ut. Å kjøpe utleieboliger i dag er nesten umulig for en vanlig familie som selv kom inn i boligmarkedet for bare noen år siden. Man har skyhøye lån på primærboligen og uteleie er bare et fjern drøm. Man får ikke dratt inn særlig med penger. 30.000,- er ikke mye:

Vedlikehold... Det er helt andre regler til både det elektriske, våtrom, godkjente vinduer, isolasjon, drenering osv osv. Dette er ofte dyre ting å utbedre og veldig mye må gjøres av fagfolk. Derfor tar det også lang tid å gå i pluss, bare pga dette. Så er det skatten da...

I tillegg har man jo dette med at leietakere i dag har sinnsykt med rettigheter på sin side. Har du overskuddet til å stå i sak hvis det blir noe krøll med en av leietakerne?

Man bor også tett på andre mennesker når man leier ut egen bolig, som i en blokk. Og de kan klage på ting dere må utbedre, de kan klage på dere, dere kan klage på dem...

Etter endt leieforhold må kanskje boligen pusses opp litt fordi forrige leietaker var av den uforsiktige typen. Men ikke nok til at dere kan beholde depositumet, for slitasjen går under forventet slitasje.

Det skal godt gjøres å bli rik på utleie i dag. 30.000 minus strøm og internett... Det blir ikke mye i måneden.

Jeg eier bolig som kunne hatt utleiedel,  men vi har valgt å beholde hele boligen selv ettersom vi ikke ønsker alt som følger med utleie. Vi "driter" i om vi kunne hatt litt mer penger, for penger er ikke så viktig. Og for å bli rik, virkelig rik, må man få inn mer penger i måneden enn 15.000,- (som vil være det dere sitter igjen med etter lån, renter, skatt, utbedringer, osv osv). Vi hadde fått inn 10.000,- og valgte det bort med et skuldertrekk.

Hei, og takk for svar. 

Det er godt å snakke med noen som ser begge sidene av en sak. Jeg er noe manipulert da jeg har blitt fortalt hele veien at vi kommer til å gjøre det bra, vi må bare gjøre ditt, datt, komme oss over kneika, osv,osv. Ja, jeg er sliten og lei! Det har vært et heftig år, men vi sitter her faktisk idag og har 30.000kr skattefrie kroner ekstra i måneden. Og jeg vet at pengene vil rulle inn når regningene fra oppussingen er betalt.

Men jeg er enig at det lønte seg mye mere før og drive utleie enn nå. Og det var enklere før enn nå. Nå er samboer veldig flink og ryddig av seg så vi er uke redde for å komme i konflikt med utleier grunnet noe, da vi opptrer ganske rettferdige. Er også veldig nøye med hvem vi leier ut til, så her er det bare hyggelig og seriøse folk som bor. 

Men, det å ikke trives i et hus er noe annet. Lite tilbud i nærheten, lite nettverk og venner, og naboene er mye eldre enn oss så lite til felles dessverre selv om vi har prøvd å sosialisere oss med de. Føler meg ofte ensom, og det er mye eksos, forurensning osv som irriterer veldig.

AnonymBruker
24 minutter siden, Prøver91 skrev:

Hvorfor skal folk være frekke? 

Ts har god råd, og derfor mange valg

Du må bestemme deg. Enten skrive som anonym eller med brukernavn. Blir for dumt å benytte deg av brukernavn og omtale deg selv i 3.person.

Anonymkode: 0cace...b95

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker

Hva er problemet egentlig? Hvorfor kjøper dere ikke bare det huset dere vil ha om dere mistrives i det nåværende? Skjønner ikke hva som hindrer dere

Anonymkode: d8eb0...ead

• Liker 1
AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er problemet egentlig? Hvorfor kjøper dere ikke bare det huset dere vil ha om dere mistrives i det nåværende? Skjønner ikke hva som hindrer dere

Anonymkode: d8eb0...ead

Skulle ønske det var så enkelt, men når man eier et stort hus er det ikke bare å selge. Min samboer har masse følelser for huset, og det sitter langt inne for han å selge selg om han er lei. 

Ja, kanskje vi bare skal hoppe i det.. Men er ikke bare bare.. 

Har du selg enebolig eller? Det høres ikke slik ut med tanke på at du der så enkelt på det å selge.. 

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huset er ikke bygd enda, men ferdigstilles i vinter.

Så dere må uansett beholde huset minst et halvt år til. 

AnonymBruker

Jeg tror du kommer til å angre når barnet kommer. Upraktisk å ikke bo i nærhet til andre barn, spedielt i skolealder. Høres ut som dere kommer til å flytte uansett på sikt, du må bare finne ut om du kan la dette huset gå? 

Anonymkode: 80539...a04

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...