Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fordeler og ulemper med å jobbe turnus i helsesektoren? Har hørt at det ofte kan være vanskelig å få ferie når man vil, stemmer dette?

Andre ting man bør tenke på før man velger et yrke som innebærer turnus? :) 

Anonymkode: 4e43d...ea8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ferier kan vere vanskelig, der jeg jobber får enn tidlig eller sein ferie. Jeg søkte om å få ferie litt midt i mellom i år (pga familien) men det fikk jeg ikke.

Jeg jobber ikke fullt, så det positive er at jeg kan bytte vakter og jobbe meg inn en uke ferie, om det skulle være ønskelig. Og så har jeg fri på dagtid så jeg kan handle i fred og ro, og få gjort ting og tang uten å måtte kjøre i rushen og stå i eviglange køer. Jeg får tid til frisør og tannlege uten å stresse. Og sove lenge de dagene jeg har fri, seinvakt eller nattevakt.

Ulemper er også at man fra tid til annen må jobbe på helligdagen som, jul, nyttår, påske, 17 mai og pinse. Men dette har vi en rullering på, på jobb. Så det er 10 år mellom hvert år jeg må jobbe på julaften.

Jeg prøvde å jobbe litt på en poliklinikk med 8-16 jobb, men synest det var mye mer slitsomt. Savnet å kunne ha rolige dager, og dager å hente meg inn på. Ikke minst det å slippe og handle i overfylte butikker :P

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber 3-delt turnus med turnusfrie uker innimellom. Som vil si jeg faktisk har "fri" 7 uker i året i stedet for standard 5 uker. Kan bytte vakter, jobbe ekstra, få ferie da ingen andre vil etc. Synes det er veldig fint :)

Anonymkode: 65abc...195

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi får ikke velge ferie - sommeren er delt inn i to bolker på 4 uker hver og man har sen eller tidlig ferie annen hvert år. Vi kan søke om å få andre uker, men det skal svært mye til. Jeg fikk ikke godkjent når jeg søkte pga barnehagens stenging en gang. Mange arbeidsplasser er sikkert romsligere enn min, men man får slett ikke velge og vrake i ferieuker nei. 

Ellers jobber vi annen hver jul/nyttår - har aldri hele jula fri. Man må også jobbe dager alle andre har fri, påskeferie feks kan de fleste bare glemme. Man har ikke inneklemte dager, fordi man veldig ofte jobber de røde 😛 De fleste jobber 3. Hver helg, som kan oppleves som ganske mye helgejobbing. 

Det var det negative. Det positive syns jeg er å ha midt-uke fri, er av og til deilig å ha fri en onsdag når andre er på jobb. Noen turnuser gir også langfri, da kan man plutselig ha fri feks en uke med full lønn uten å bruke ferie. På mange arbeidsplasser er det god kultur for vaktbytte så man får fri litt når man vil - men vær obs på at ikke alle ledere tillater det. Man kan også ta lege-, tannlege-, frisør- og fysioterapitimer for eksempel på dagtid om man har seinvakt, veldig greit å slippe å ta fri fra jobb. Som småbarnsmor er det også ganske fint å ha formiddager uten mann og unger til feks å gjøre husarbeid i fred :) 

så det er både fordeler og ulemper.

Anonymkode: d7b6e...144

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva du jobber som også. Med mann som er sykehuslege er det i alle fall ingen ekstra fridager, slik flere beskriver over her.  Helgevakt = jobbing 7 dager i uka. Og fem dager neste uke.

Han har to avspaseringsuker i året, som alltid kommer i type april og november, når været er elendig, og vi ikke kan reise noe sted pga skole og min jobb.

Ferien er enten tidlig eller sen ferie (4 uker hver), ingen mulighet til å endre på tidspunkt, men får ønske om man får tidlig eller sen. Vi har heldigvis fått oppfylt ønsket så langt. Her vil nemlig sen ferie bety at det blir full kræsj med barnehage og SFO som stenger deler av sommeren, så da hadde vi hatt fri bare én uke sammen. 

Jul, nyttår, påske etc: alltid jobbing minst en helligdag per høytid, i tillegg til «svartdagene». Kan ønske hvilke dager man helst vil jobbe, blir stort sett ok oppfylt. Men man må altså ønske seg til noen av helligdagene. 

Anonymkode: 1e853...c54

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber 3-delt turnus med turnusfrie uker innimellom. Som vil si jeg faktisk har "fri" 7 uker i året i stedet for standard 5 uker. Kan bytte vakter, jobbe ekstra, få ferie da ingen andre vil etc. Synes det er veldig fint :)

Anonymkode: 65abc...195

Ja, jeg liker det jeg også selv om det kan være litt sltsomt av og til. Så kan man bytte litt internt av og til, så men kan sy i hop en langhelg f.eks.  Man kan benytte seg av billigbilletter o.l., som man ikke hadde kunnet ellers. Nei, jeg vil ikke tilbake til 8-4.

AnonymBruker
Skrevet

Åssen funker detta egentlig, 3 delt?

Kan du for eks: dagvakt, kveldsvakt, nattevakt, fridag, dagvakt.

Kan en uke være slik?

Anonymkode: 59f87...792

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan en uke være slik?

Ja. 

Men ny forskning viser at tredelt turnus slik du beskriver er svært lite helsefremmende og kan være skadelig for mange. Så flere og flere arbeidsplasser etablerer rene nattevakter som bare går natt, eller prøver å ha «nattevaktsuker» sånn at man slipper å snu døgnet så ofte. Men en turnus kan fint være slik du beskriver ja, mange steder praktiserer fortsatt det.

Anonymkode: d7b6e...144

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan en uke være slik?

3-delt turnus fungerer sånn, mens 3-delt vakt betyr at tre stk/3 stillinger dekker opp alt av arbeidstiden som skal dekkes. Så hvis du hører leger/andre vaktyrker som snakker om "4-delt vakt" betyr det at de har vakt hver 4.vakt.

Anonymkode: 78551...6d8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber 100% stilling i 3-delt turnus. Har ingen fri uker som fler over her skriver for å si det sånn, så kommer veldig an på stillings prosenten din. Jeg er lei av å jobbe hver 3 helg, ikke ha en hel jul/påskeferie noen gang. Der jeg jobbet tidligere var det 2 puljer á 4 uker på sommeren med tidlig/sein ferie, umulig å bytte. Der jeg jobber nå kan vi ønske ferie uker, de fleste får det innvilget. Jobbe dagtid passer ikke for meg så veldig glad i å ha mye seinvakter. Også positivt at det her jeg jobber er enkelt å bytte vakter med andre ansatte. 

Anonymkode: 339d5...2ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber ikke turnus, og får ikke alltid ferie når jeg vil. Så det er ikke isolert sett et turnusproblem.

Anonymkode: 69208...e2e

AnonymBruker
Skrevet

Takla det dårlig. Slutta.

Anonymkode: 2dfa7...471

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg jobber 3-delt skift, og det er både positive og negative sider med det.

Sommerferien er de «strenge» på med at du får tildelt 3 uker; tidlig/middel/seint, og så har du selv ansvar for å bytte om det trengs. Og du vet alltid når du har sommerferie da du blir dyttet en periode fremover for hvert år, altså de som hadde middel i fjor har sein i år :) så det et lett å planlegge, men irriterende for dem med barn kanskje. Nå er nå de fleste kollegaene hjelpsomme med bytting om det trengs da 👍🏻

Men ellers utenom akkurat sommerferien er det som regel aldri problem å få ferie. Om man og er flink til å planlegge, kan man få mye ferie med kun å ta ut få dager :) Eks: et sted i vår plan kan jeg ta ut 6 dager ferie og få 17 dager fri fra jobben 🙀

Det desidert kjipeste av alt er Jul 😭 påske, 17 mai og alle andre røde dager har jeg null problem med å jobbe, men fra «kvelden før kvelden» 23-27 desember skulle jeg ønske jeg alltid hadde fri 😭 

Endret av Ariana807
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hva du jobber som også. Med mann som er sykehuslege er det i alle fall ingen ekstra fridager, slik flere beskriver over her.  Helgevakt = jobbing 7 dager i uka. Og fem dager neste uke.

Han har to avspaseringsuker i året, som alltid kommer i type april og november, når været er elendig, og vi ikke kan reise noe sted pga skole og min jobb.

Ferien er enten tidlig eller sen ferie (4 uker hver), ingen mulighet til å endre på tidspunkt, men får ønske om man får tidlig eller sen. Vi har heldigvis fått oppfylt ønsket så langt. Her vil nemlig sen ferie bety at det blir full kræsj med barnehage og SFO som stenger deler av sommeren, så da hadde vi hatt fri bare én uke sammen. 

Jul, nyttår, påske etc: alltid jobbing minst en helligdag per høytid, i tillegg til «svartdagene». Kan ønske hvilke dager man helst vil jobbe, blir stort sett ok oppfylt. Men man må altså ønske seg til noen av helligdagene. 

Anonymkode: 1e853...c54

Men han har ikke turnus, han har dagarbeid med vakt, og slik du beskriver mye uta timer, som er godt betalt.

Anonymkode: d603b...df3

AnonymBruker
Skrevet

Du får som regel ikke ferie når du ønsker, og du veksler mellom tidlig- og sen ferie. Vi har såkalt ønsketurnus, som jeg forsåvidt er fornøyd med, man legger inn ønsker om fri når det f.eks. er planleggigsdag på skolen, når poden har fotballkamp, når du skal i brullyp eller bandåp osv. Vel, det er nå det de ekseplifiserer med, men greia er jo at vi må vite alt dette, 1,5 ÅR i forveien! Og resultatet får vi vite i mai. Når det er forsent å bestille seg evt. ferie. Så hvert år, gambler jeg på om jeg får ferie når jeg har bestilt ferie, om jeg så bare skal til hjemplassen noen timer nordover. Helt håpløst.

Ellers det vanlige; dårlig betalt for ubekvemme arbeidstider, du jobber jul, påske, nyttår, etc., høy belastende, du går ofte fra å ha senvakt til å ha tidligvakt dagen etterpå, 2-3 ganger i løpet av en uke. De sier et slikt bytte er like belastende som 2 nattevakter på rad. Når du jobber helg og får to andre fridager for å ha jobbet lørdag og søndag, så får du de ikke sammenhengene, og det merkes også.

Eneste positive er at jeg kan dra til byen på formiddagen når det er lite folk for å gjøre ærender og sove lenge når jeg skal på senskift.

Anonymkode: f0795...cf3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...