Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når er nok nok?

Sitter i en trygg, hektisk og travel kommunal stilling. 9 år igjen til AFP... tenker mye på sikring av alderdommen og har opptjent ca. 25 år i KLP. Men nå skranter det mellom meg og nærmest leder. Det skranter såpass at det går utover livskvaliteten og hver dag er en påkjenning både før jobb, på jobb og etter jobb. Kveld-helg-og fridager går med til å tenke på jobben med bekymring. Dialogens tid er forsåvidt over, nærmeste leder er åpenbart psykisk syk (ikke min påstand men "alle" vet det). Det bedrives hersketeknikker til den store gullmedaljen og det spilles et spill med regler definert av leder, og disse reglene forandrer seg hele tiden og er umulige å forsvare seg mot. Nå har leder sørget for at mitt omdømme settes i tvil videre oppover i systemet og dette er svært belastende. Det er personalflukt fra avdelingen og flere viser direkte til leders væremåte som grunnlag for at arbeidsforhold nå opphører. Virksomhetsleder og rådmann er informert, mange ganger, både skriftlig og muntlig, men ingen tiltak iverksettes. Tillitsvalgt er kun vikar for den valgte tillitsvalgte, ung og lite erfaren.

Spørsmålet er derfor om jeg med kuet nakke skal fortsette å ta sjikane og falske beskyldninger eller gjøre kort prosess og tenke at livet leves nå fremfor å sikre bedre dager nesten 10 år frem i tid? 

Anonymkode: 17748...b8f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Første du må gjøre er å gå til fastlegen å legge frem problemet, før det er for sent. Psyken kan stoppe anytime. Få deg sykmelding så fort som mulig, hvertfall 50%.

Så må du kontakte en advokat som kan hjelpe deg videre.

Arbeidslivet er utrolig skittent sted å være generelt, så ikke la det kue deg. Stå imot uansett hvor mye som skal til.

Anonymkode: cf7c5...1be

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Verneombud.

Anonymkode: ec0b1...c4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I alle dager. Hvis du tenker på å ta livet av lederen din ville jeg oppsøkt helsehjelp fort som fy. Husk, det er ikke verdt det.

Anonymkode: 46100...df6

AnonymBruker
Skrevet

Kan du gå over hodet på din nærmeste tillitsvalgte og kontakte fylkeslaget? Det har jeg nemlig gjort i en sak der lokal tillitsvalgt sviktet totalt, og da ble det fart i sakene. Ellers kan dere som er igjen be om et møte med øverste leder og fremlegge problemet en gang i fellesskap og be om konkrete tiltak. Ikke informere, men møte ansikt til ansikt og be om at noe blir gjort, som sagt gjerne flere sammen. Det går også an å kontakte politisk ledelse som er øverste ansavrlig i kommunen, f.eks hvis du jobber med skole så kontakter du byråd for den sektoren. Det mer skitne er å informere media om hva som skjer, at det er null evne til å ta tak i problemene, og hvordan personlmangel negativt påvirker befolkningen, f.eks med lengre saksbehandlingstid. 

Det er utmattende å jobbe for ubrukelige ledere, men det går an å bli kvitt dem (har vært med på det selv). Det viktigste er å stadi holde trykket på de som er lederens leder om de uholdbare foholdene, dra inn alle som har noe de skulle sagt (tillitsvalgt, verneombud, andre samarbeidspartnere i bedriften) og gjerne få noen av de som har sluttet til å fortelle øverste ledelse hvorfor de sluttet og hvor galt det er fatt. 

Anonymkode: 17f5f...a06

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I alle dager. Hvis du tenker på å ta livet av lederen din ville jeg oppsøkt helsehjelp fort som fy. Husk, det er ikke verdt det.

Anonymkode: 46100...df6

I alle dager. Var jo absolutt ikke det ts skrev. Les en gang til😂 

Anonymkode: e9e4c...8df

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper sjelden å varsle, slik er systemet dessverre. Sjefer hater konflikter, hovedtillitsvalgte tørr ikke sifra pga de er redde for å miste stillingen sin. Verneombud kommer sjelden noen vei.

Jeg jobbet et sted i over 10år, der alt var feil. Ulovlig arbeidstider, uten overtid, fikk kjeft om du sa fra. Mobbing, trakkasering.

Til slutt tok jeg sykmelding mens en advokat fikk til å hjelpe meg, lønnslipper viste på det meste 250timer i mnd uten overtid for eks. Endte med etterbetaling av overtid+renter, oppreisning for dårlig miljø++.

Deilig å bli ferdig med det. I dag godtar jeg ingenting av slike ting. 

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidslivet er noe møkk... Jeg ble sykemeldt 70% rett og slett da jeg møtte veggen helt pga ledelsen på min arbeidsplass. Anbefaler deg å dra til lege da psyken ikke er noen spøk! Få deg en sykemelding (så mye du føler du behøver) og snakk som nevnt ovenfor med advokat angående situasjonen. 

Det er utrolig tøft å stå på den enden i en pågående konflikt på arbeidsplassen.. Håper det ordner seg for deg!!

Anonymkode: b1fdb...8e7

AnonymBruker
Skrevet

Søk på nye jobber først! Er det i så fall verdt en dårligere pensjon dersom du ikke får en ny jobb?Det er veldig dumt å ødelegge for pensjonisttilværelsen. For å kunne få Privat AFP (tilleggspensjon) må du i syv av de siste ni år før du fyller 62 år være i arbeid i en AFP-bedrift. Tenk på det når du søker nye jobber:) 

Anonymkode: c817e...553

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan får man sykemelding for noe sånt? Man kan da ikke bare be om sykemelding, man må være syk.  Jeg er i en liknende, om enn ikke like dramatisk, situasjon som TS. Nærmeste leder har flere ganger prøvd å få meg flyttet internt (ingen vil ha meg for alle har nok folk) og anmodet om at jeg skal søke jobb andre steder. (Til tross for at h*n sier h*n har bruk for meg.) Det siste har jeg naturligvis prøvd, og jeg leter fortsatt men med en lang utdannelse bak meg så flytter jeg ikke til hvasomhelst hvorsomhelst før det blir fullstendig krise. Det hjelper heller ikke at jeg har 2 store, men svært forskjellige arbeidsområder som ganske ofte kolliderer mhp på "haster" og sjefen nekter å prioritere. "Du må bare fikse det," er standard kommentar. "Bare fikse" er en ting, men døgnet har ikke mer enn 24 timer. 

I fjor jobbet jeg meg bokstavelig talt syk. Blodtrykk var skyhøyt og jeg gikk rundt med skjelvinger. Fikk da attest på at jeg ikke skulle jobbe mer enn et par timer overtid i uka, og det hjalp masse så jeg har etter det prøvd å holde overtiden nede med det resultat at jeg selvsagt henger enda mer etter og sjefen blir surere og surere. 

Anonymkode: 8a1ed...339

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det. Var i samme situasjon som deg. Etter et møte med sjefen der jeg forstod at dette aldri vil stoppe så lenge han er i den samme stillingen, sa jeg opp. Hadde jobb å gå til da, så satt liksom ikke med bekymringen å være helt arbeidsløs. Men det er likevel kjipt å si opp en stilling, man er jo redd for at fremtidige arbeidsgivere skal lure på om du er den "vanskelige" fordi du har sagt opp etter et par måneder eller ett års tid. Når det er sagt så er det ikke meningen at man skal godta alt mulig rart på jobben. Når et hopetall av mennesker slutter fra den samme arbeidsplassen, sier det seg vel selv at det ikke er arbeidstakerne som er problemet...

Anonymkode: 8af8c...e1f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle kollegene burde slutte/sykmeldes samtidig, med samme årsak: bedriten leder. Da får de fart på sakene.

Jeg hadde ikke risikert helsen min for å få bedre pensjon. Helsen er viktigere. Finn noe nytt, og si opp. 

Anonymkode: 31e64...cc5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husk, daglig leder jobber for styret. Om  han ikke er eier, så kan du varsle styre. Spesielt når det er mange som er mot lederen sin måte å jobbe på.

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tillitsvalgt er kun vikar for den valgte tillitsvalgte, ung og lite erfaren.

Da tar du det forbi denne tillitsvalgte. Kontakt fagforeningen din i fylket. Det skal være kontaktinformasjon på hjemmesidene dems. Og ta gjerne opp samtaler du har med lederen din, for å dokumentere påstandene dine. Hvis ikke blir det som ord mot ord å regne.

Anonymkode: b02c2...869

AnonymBruker
Skrevet

Ikke si opp før du har fått ny jobb! Med forholdsvis kort tid igjen i arbeidslivet kan det være vanskeligere å få ny jobb, ikke risiker å sitte igjen med skjegget i postkassa med tanke på pensjon pga. en bedriten leder! 

Snakk med legen din først og be om sykmelding dersom situasjonen er slik at du ikke lenger holder ut. Så kontakter dere i fellesskap hovedtillitsvalgt eller fagforeningen direkte, og krever at noe blir gjort. I mellomtiden søker du på alt du finner av utlyste stillinger. 

Jeg er i omtrent samme situasjon som deg, bare at jeg ikke har kort tid igjen i arbeidslivet. Mange har sluttet pga. lederen, som er helt elendig, og noen har forsøkt å varsle oppover uten hell. Jeg ville ikke satt min lit til å få fjernet lederen, men dere bør prøve alt dere kan, og du burde absolutt ikke si opp før du har en ny jobb å gå til! Da snakker du heller med legen om situasjonen og får en sykmelding mens du søker andre jobber. Ha telefonen på opptak under samtaler med sjefen, får du noe ille nok på bånd så kan du forsøke å bruke det til å tvinge ledelsen til å ta tak, ellers kan du gå til media. 

Anonymkode: 6cfe5...7db

AnonymBruker
Skrevet

Er verneombud og bedriftshelsetjeneste informert? Du trenger ikke gå via lokal tillitsvalgt, gå til toppen av foreningen om det er hjelpeløse tilstander. 

Enig med vedkommende som tipset om et møte med lederens leder. Som regel vet de om problemet lenger opp, men de gjør ingenting så lenge ingen setter dem til veggs.

Anonymkode: ab4ce...5b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...