AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #21 Skrevet 1. juni 2019 Det du må være obs på er totalsummen du skal betale ila måneden, altså det du skylder banken + det du må betale gjennom borettslaget. Den månedlig betalingen til borettslaget kan dekke både fellesutgifter og fellesgjeld eller bare en av delene. Så lenge du tar totalen med i beregningen er det ikke noe problem. Sjekk også om det er planlagt renovering som gjør at borettslaget må ta oppp nytt lån som øker fellesgjelden. 13 timer siden, smilo skrev: Du må absolutt se på sammenhengen. Høye felleskostnader som inkluderer oppvarming av leilighet og/ eller varmtvann, tv/ internett, og andre lignende ting kan faktisk lønne seg i stedet for å betale slikt selv. Når det gjelder sameier er det heller ikke alltid at kommunale avgifter og eiendomsskatt er inkludert i felleskostnadene og kommer i tillegg. Da hjelper det lite med lave felleskostnader. Det du bør være obs på er høy fellesGJELD med tilsvarende høye rentekostnader og eventuelle avdrag. Mange nye lag har avdragsfrihet i mange år, men dette betyr jo også at rentekostnadene vil være høye lenge. Og nå er jo renta på vei oppover. Hvis det er avdrag kan disse være store, men det er tross alt en sparing. Jeg kjøpte en leilighet med høy fellesgjeld, og folk ristet på hodet slik som du. Men faktum er at de fleste nyere borettslag med høy fellesgjeld har IN ordning, der den enkelte andelshaver kan betale ned egen fellesgjeld om de ønsker, og dermed kun betale felesutgifter på månedsbasis. Imidlertid har også mange av borettslagene betydelig bedre låneavtale på fellesgjelden enn det den enkelte vil få i banken, og sånn sett lønner det seg å beholde fellesgjelden hos f.eks husbanken fremfor å låne i egen bank for å betale ned. I mitt tilfelle har fellesgjelden (min andel) på boligen en rentesats på 1,5 mens jeg i banken betaler 2,8, klart jeg ikke betaler ned fellesgjelden fortest da. Mange tenkte nok som deg for en del år siden, men nå har folk lært seg at det er totalkostnaden som må beregnes, ikke bare hva som ligger av lån på den enkelte leilighet. Anonymkode: 60d92...876 1
Gjest Raggy Skrevet 1. juni 2019 #22 Skrevet 1. juni 2019 Det er i og for seg helt ok inntil den dagen styret feks vil etablere heis og fellesutgiftene plutselig øker med mange tusen PR mnd. Fellesutgifter er ok, men er det ok for deg at andre bestemmer hva du skal betale og hvor mye du skal betale?
Kvalitet Skrevet 1. juni 2019 #23 Skrevet 1. juni 2019 Akkurat nå, Raggy skrev: Det er i og for seg helt ok inntil den dagen styret feks vil etablere heis og fellesutgiftene plutselig øker med mange tusen PR mnd. Fellesutgifter er ok, men er det ok for deg at andre bestemmer hva du skal betale og hvor mye du skal betale? Styret kan ikke beslutte saker i denne størrelsesorden uten å ha 2/3 flertall av beboerne 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #24 Skrevet 1. juni 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Er i prosessen med å lete etter leilighet, og får stadig høre av folk rundt meg at jeg må kjøpe selveier, og at det er helt forferdelig mye å f.eks. betale 5000 i måneden i felleskostnader. Problemet mitt er at jeg har et begrenset budsjett, og jeg finner knapt selveierleiligheter i de områdene jeg har råd til å kjøpe i. I de områdene jeg har råd til er det hovedsaklig blokkbebyggelse. De aller fleste stedene jeg har råd til har felleskostnader på minst 5000 - ofte så høyt som 6000, men et fåtall har også nede på 4500. Er det virkeig så ille med høyde felleskostnader? Jeg føler jo ikke at jeg har så mye valg. Har sett på noen steder som har varme inkludert at en 1000-lapp av felleskostnadene går til det, og det synes jeg er litt ekstremt. Må man ikke se på nettopp på hva som er inkludert i kostnadene, og hvordan fordelingen er? Jeg ser ofte at store deler av kostnadene går til å betale ned fellesgjeld, og så går mindre beløp til dugnad, TV og internett. Blir litt oppgitt og frustrert av at så mange forteller meg at felleskostnader f.eks. på 5000 er heeelt uakseptabelt, men 98% av det jeg har råd til har felleskostnader på det nivået. Anonymkode: b35b4...6b2 "Billige" leiligheter med høye fellesutgifter er gjerne ikke så billige likevel. Om den leiligheten du har råd til har høy fellesgjeld, må du se på om du har råd til å betale fellesgjelden i tillegg til lånet. For å i det hele tatt komme inn på boligmarkedet, må mange regne med å måtte betale maks av hva de klarer i månedlige avdrag på lånet. Om de da må betale 6000 i felkesutgifter i tilleg, går det kanskje ikke rundt økonomisk. Men som mange skriver, må man også se på hva som er inkludert i fellesutgiftene. Og hvor mye man ellers måtte ha betalt for det. Anonymkode: 57d65...e94
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #25 Skrevet 1. juni 2019 Jeg synes det er veldig praktisk, jeg bor i en stor halvpart av tomannsbolig, i borettslag. Har husleie på 4800 kr i måneden. Fant ut for noen år siden at min bolig trengte drenering, ja da tok borettslaget seg av den kostnaden. Husleien min økte ikke noe. Det har og blitt byttet tak, byttet vinduer, og reparert stor garasje. Da økte husleia med 300 kr i måneden. Garasjen leier jeg ut. Anonymkode: 5df9c...022
Gjest Raggy Skrevet 1. juni 2019 #26 Skrevet 1. juni 2019 23 minutter siden, Kvalitet skrev: Styret kan ikke beslutte saker i denne størrelsesorden uten å ha 2/3 flertall av beboerne Poenget her er at man ikke råder over evt kommende utgifter til evt vedlikehold man muligens ikke er interessert i selv. Det kommer jo også ann på antall beboere i borettslaget. Er du selveier så påtar du deg mer gjeld når det passe deg selv til de tingene du selv ønsker. Mitt tidligere borettslag brukte tusenvis av kroner på no jævla dekk-bark, noe jeg syntes er stygt og lukter drit. Men betale måtte jeg... fordelen med borettslag er at man slipper å tenke selv
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #27 Skrevet 1. juni 2019 2 minutter siden, Raggy skrev: Poenget her er at man ikke råder over evt kommende utgifter til evt vedlikehold man muligens ikke er interessert i selv. Det kommer jo også ann på antall beboere i borettslaget. Er du selveier så påtar du deg mer gjeld når det passe deg selv til de tingene du selv ønsker. Mitt tidligere borettslag brukte tusenvis av kroner på no jævla dekk-bark, noe jeg syntes er stygt og lukter drit. Men betale måtte jeg... fordelen med borettslag er at man slipper å tenke selv Du vet det ikke er forskjell på sameier (selveier) og borettslag her? Også sameier tar opp fellesgjeld som betales ned over felleskostnader når man for eksempel bygger balkonger, maler fasade, med mer. Og legges det ny dekkbark i sameier med selveie må du selvfølgelig betale dette over fellesutgiftene. Eneste måten å unngå slikt på er å kjøpe enebolig. Anonymkode: a091a...601 5
Gjest Raggy Skrevet 1. juni 2019 #28 Skrevet 1. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du vet det ikke er forskjell på sameier (selveier) og borettslag her? Også sameier tar opp fellesgjeld som betales ned over felleskostnader når man for eksempel bygger balkonger, maler fasade, med mer. Og legges det ny dekkbark i sameier med selveie må du selvfølgelig betale dette over fellesutgiftene. Eneste måten å unngå slikt på er å kjøpe enebolig. Anonymkode: a091a...601 Et sameie er gjerne mindre og det er lettere å påvirke hva som skjer. Ikke no galt i fellesutgifter. Men ta feks en blokkleilighet som lå ute for salg her jeg bor. Der var det planlagt å bygge heis noe som ville gi fellesutgifter på nærmere 7 lapper. I salgsannonsen sto dagens fellesutgifter på ca 4 lapper. Det er ikke vanskelig å forstå at man må regne med å plutselig måtte betale mye for noe andre ønsker seg.. det er mindre forutsigbart enn selveier Mitt sameie tar ikke opp fellesgjeld, vi sparer til det vi ønsker oss, det er forutsigbart
Duftavsommerregn Skrevet 1. juni 2019 #29 Skrevet 1. juni 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Du bør heller se på hva felleskostnadene dekker, og som du selv vil måtte dekke eller hoste opp penger til i en selveierbolig. Å eie en selveierbolig betyr at du må kunne skaffe penger fullt ut dersom noe på fellesen skal repareres. I et brl tar brl opp lån på alles vegne og fordeler kostnadene på alle i brl. Du slipper også kommunale utgifter, de er innbakt i felleskostnadene. Akkurat! Hva dekker felleskostnadene! Det er det aller viktigste. Ligger kommunale avgifter inne i dette er det mye bare dette! Regninger som huseiere ikke forstår mye av før de eier bolig. Vedlikehold er bare ikke gratis. Det tar mye av tiden din, eller er veldig dyrt å utføre om det skal leies inn folk. Aldri kjøp noe selveier uten at du kan pusse opp selv. Det blir dyrt i lengden. Forsikringer, tv, varme ja det varierer fra borettslag til borettslag. Eier selv hus, og det er ikke akkurat billig å drifte. Krever masse innsats hele tiden bare for å holde vedlikeholdet i sjakk, snakker ikke da om oppgradering. Så 5000 i mnd høres ikke mye ut, det kommer an på hva det inkluderer eller ikke. Er hele summen bare nedbetaling av lån på "gammel moro" så er det en helt annen ting. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #30 Skrevet 1. juni 2019 Jeg har vært mye på boligjakt, og sett mye rart. Det rareste var et borettslag som skulle pusse opp alle oppganger, fasader, garasjer og bygge heis, og det skulle finansieres ved å bygge 2 etasjer med nye leiligheter på taket! Tenk deg om du er imot dette, men blir tvunget likevel.. Den leiligheten jeg hadde mest lyst på var i borettslag, men den ble tatt på forkjøpsrett. Der sparte borettslaget jevnt og trutt, og hadde 8 mill i fellesformue. Det syntes jeg var mer forutsigbart enn mange andre. Resten av kostnadene var helt gjennomsnittlig. Endte til slutt opp med en helt ny selveierleilighet. Fellesutgifter, kom.avg. og eiendomsskatt er 2500 kr i mnd, inkl oppvarming og varmtvann. Det er lavt. Er veldig glad for at vi valgte å kjøpe nybygg. De har smarte planløsninger, så man trenger ofte ikke samme ant. m2. Som de andre sier må du se på hva kostnadene dekker, om det via fellesutgifter koster mer eller mindre enn det du ville betalt selv (f.eks strømavtaler). Du må også se på vedlikeholdsplanene. Hvis de planlegger store arbeider vet du at kostnadene vil øke. I store borettslag øker de ofte mindre enn i små. Og så er det viktig å bruke stemmeretten sin. Anonymkode: 570ec...d1b
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #31 Skrevet 1. juni 2019 1 hour ago, Raggy said: Det er i og for seg helt ok inntil den dagen styret feks vil etablere heis og fellesutgiftene plutselig øker med mange tusen PR mnd. Fellesutgifter er ok, men er det ok for deg at andre bestemmer hva du skal betale og hvor mye du skal betale? TS her. Er klar over dette. Samtidig så tenker jeg at virkelig store økninger kanskje ikke er så vanlig? Det bor jo også andre i borettslaget, og mange har nok ca. samme økonomi som meg. Om økningene er så store at mange vi slite med å betale, da antar jeg at det ikke likevel blir så aktuelt å bygge den der innglassede balkongen. 1 hour ago, AnonymBruker said: "Billige" leiligheter med høye fellesutgifter er gjerne ikke så billige likevel. Om den leiligheten du har råd til har høy fellesgjeld, må du se på om du har råd til å betale fellesgjelden i tillegg til lånet. For å i det hele tatt komme inn på boligmarkedet, må mange regne med å måtte betale maks av hva de klarer i månedlige avdrag på lånet. Om de da må betale 6000 i felkesutgifter i tilleg, går det kanskje ikke rundt økonomisk. Men som mange skriver, må man også se på hva som er inkludert i fellesutgiftene. Og hvor mye man ellers måtte ha betalt for det. Anonymkode: 57d65...e94 Takk for svar. Dette er jo noe som banken selv, i alle fall i stor grad, regner inn nå de avgjør hvor mye jeg kan låne. Mesteparten av felleskostnadene går jo, i alle fall på de stedene som er rundt her, til å betale ned fellesgjelden, og fellesgjelden påvirker jo hvor mye jeg kan låne. 53 minutter siden, Duftavsommerregn said: Så 5000 i mnd høres ikke mye ut, det kommer an på hva det inkluderer eller ikke. Er hele summen bare nedbetaling av lån på "gammel moro" så er det en helt annen ting. Blokkområdene rundt her er ofte ikke nye blokker - de fleste er fra 60/70-tallet. Jeg har ikke råd til å flytte inn i de blokkene som faktisk er helt eller nesten nye. Og jeg ser at mesteparten av felleskostnadene går til å betale ned på fellesgjelden. I noen tilfeller er det kanskje 1500 som går til TV, fellestrøm, dugnad osv., kommunale avgfter forsikring, mens 3500,- går til nedbetaling av fellesgjeld og/eller litt sparing. Når det er fellesgjeld på leiligheten så må jo den tross alt betales ned.. Men jeg ser ofte at noen ganger så er det ikke spesifisert hva som går til hva, det står f.eks. bare "felleskostnader" i salgsoppgaven, og så noen mindre beløp som går til TV, bredbånd og renhold. Uff... Anonymkode: b35b4...6b2
Gliffy Skrevet 1. juni 2019 #32 Skrevet 1. juni 2019 2 hours ago, Kvalitet said: Styret kan ikke beslutte saker i denne størrelsesorden uten å ha 2/3 flertall av beboerne Det stemmer, men det er overraskende mange som ikke en gang møter på generalforsamling men som likevel klager over slike beslutninger. I tillegg kan styret beslutte ting uten flertall dersom det er nødvendig for å sikre eiendommen (f. Eks taket holder å å rase sammen). 1 hour ago, Raggy said: Et sameie er gjerne mindre og det er lettere å påvirke hva som skjer. Ikke no galt i fellesutgifter. Men ta feks en blokkleilighet som lå ute for salg her jeg bor. Der var det planlagt å bygge heis noe som ville gi fellesutgifter på nærmere 7 lapper. I salgsannonsen sto dagens fellesutgifter på ca 4 lapper. Det er ikke vanskelig å forstå at man må regne med å plutselig måtte betale mye for noe andre ønsker seg.. det er mindre forutsigbart enn selveier Mitt sameie tar ikke opp fellesgjeld, vi sparer til det vi ønsker oss, det er forutsigbart Akkurat det samme kunne jo skjedd i et sameie. Det er ikke noe forskjell. Det er jo akkurat samme system med at syret foreslår ting Og det stemmes over mens de som er i mindretall må rette seg etter flertallet. Det kunne ha vært et sameie som skulle bygge heis. At det dere sparer i akkurat ditt sameie endrer ikke på det. 1
Kvalitet Skrevet 1. juni 2019 #33 Skrevet 1. juni 2019 58 minutter siden, Gliffy skrev: Det stemmer, men det er overraskende mange som ikke en gang møter på generalforsamling men som likevel klager over slike beslutninger. I tillegg kan styret beslutte ting uten flertall dersom det er nødvendig for å sikre eiendommen (f. Eks taket holder å å rase sammen). Akkurat det samme kunne jo skjedd i et sameie. Det er ikke noe forskjell. Det er jo akkurat samme system med at syret foreslår ting Og det stemmes over mens de som er i mindretall må rette seg etter flertallet. Det kunne ha vært et sameie som skulle bygge heis. At det dere sparer i akkurat ditt sameie endrer ikke på det. Og jeg tenker at prisen på leiligheten også stiger mtp at det kommer heis. Kanskje med unntak av leiligheter på bakkeplan
Rosalie Skrevet 1. juni 2019 #34 Skrevet 1. juni 2019 I eldre borettslag med ordnet økonomi, skal det svært mye til for at man får stor økning i felleskostnadene. Unntaket er muligens dersom rørsystem og baderom må rehabiliteres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå