AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #1 Skrevet 31. mai 2019 Er i prosessen med å lete etter leilighet, og får stadig høre av folk rundt meg at jeg må kjøpe selveier, og at det er helt forferdelig mye å f.eks. betale 5000 i måneden i felleskostnader. Problemet mitt er at jeg har et begrenset budsjett, og jeg finner knapt selveierleiligheter i de områdene jeg har råd til å kjøpe i. I de områdene jeg har råd til er det hovedsaklig blokkbebyggelse. De aller fleste stedene jeg har råd til har felleskostnader på minst 5000 - ofte så høyt som 6000, men et fåtall har også nede på 4500. Er det virkeig så ille med høyde felleskostnader? Jeg føler jo ikke at jeg har så mye valg. Har sett på noen steder som har varme inkludert at en 1000-lapp av felleskostnadene går til det, og det synes jeg er litt ekstremt. Må man ikke se på nettopp på hva som er inkludert i kostnadene, og hvordan fordelingen er? Jeg ser ofte at store deler av kostnadene går til å betale ned fellesgjeld, og så går mindre beløp til dugnad, TV og internett. Blir litt oppgitt og frustrert av at så mange forteller meg at felleskostnader f.eks. på 5000 er heeelt uakseptabelt, men 98% av det jeg har råd til har felleskostnader på det nivået. Anonymkode: b35b4...6b2 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #2 Skrevet 31. mai 2019 Her jeg bor så er det brensel (har sentral fyring, men det koster jo å varme det og), søppel, internett (minste hastighet) +++ inkl i felleskostnader. De har nå satt opp husleie fordi det forventes at det rørene kommer til å ryke ila de neste årene, så de ville spare penger til det, øremerket til det. Alt dette må de med selveier betale selv, så det går opp i opp. Anonymkode: defa5...214 6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #3 Skrevet 31. mai 2019 Ikke bare er felleskostnadene høye kostnader som kommer oppå gjeldskostnadene du betaler på nedbetaling av lånet, men høye felleskostnader kan også si noe om hvordan borettslaget/sameiet blir styrt. Trenger ikke være positivt - høye felleskostnader betyr jo store kostnader for sameiet, som igjen betyr at det kanskje trengs ekstrem oppgradering/oppussing eller at budsjetteringen har vært dårlig, evt. styreledere og styremedlemmer som tar seg meget godt betalt. Anonymkode: 01830...c02 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #4 Skrevet 31. mai 2019 Vi har rett under 6000 i felleskostnader. For oss som er unge som hsr dette som første leilighet er det veldig komfortabelt at alt utenfor leiligheten som søppelhenting, måking, og fasadeoppussing blir gjort uten at vi trenger å tenke på det. Vi har også pusset opp badet for ett år siden i regi av borettslaget. Det ble estimert at jobben med opplysning av bad hadde koster ca dobbelt så mye per leilighet hadde vi ikke gjort det som boretsslag. Høy andel felleskostnader betyr ikke nødvendigvis at borettslaget er dårlig, heller tvert imot så lenge de kan dokumentere hva pengene ble brukt til. Ofte er det en oversikt på borettslagets hjemmeside. Lykke til! Anonymkode: 6b306...d9f 6
smilo Skrevet 31. mai 2019 #5 Skrevet 31. mai 2019 Du må absolutt se på sammenhengen. Høye felleskostnader som inkluderer oppvarming av leilighet og/ eller varmtvann, tv/ internett, og andre lignende ting kan faktisk lønne seg i stedet for å betale slikt selv. Når det gjelder sameier er det heller ikke alltid at kommunale avgifter og eiendomsskatt er inkludert i felleskostnadene og kommer i tillegg. Da hjelper det lite med lave felleskostnader. Det du bør være obs på er høy fellesGJELD med tilsvarende høye rentekostnader og eventuelle avdrag. Mange nye lag har avdragsfrihet i mange år, men dette betyr jo også at rentekostnadene vil være høye lenge. Og nå er jo renta på vei oppover. Hvis det er avdrag kan disse være store, men det er tross alt en sparing. 6
Jadzia Skrevet 31. mai 2019 #6 Skrevet 31. mai 2019 Høye felleskostnader trenger ikke å være negativt, men du må sjekke hva som faktisk dekkes av disse. Har sett borettslag med felleskostnader opp i 7-8000, og det er veldig varierende hva som dekkes. Da vi var på boligjakt var vi innom to borettslag med sånne utgifter. Hos det ene var alt fra strøm til forsikring, renovasjon, kommunale avgifter, vaktmester, tv, internett osv inkludert. Hos det andre var det nesten utelukkende fellesgjeld, de hadde 7 ulike felleslån de betalte ned på, hvor av det ene var tatt opp med skyhøye renter for å bygge vinterhager på blokkene der. Ren idiotistyring rett og slett. 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #7 Skrevet 31. mai 2019 Vi har 5000 i felleskostnader i tillegg til 10 000 i månedlig på lånet. Borettslaget har nylig byttet kledning, satt opp balkong til alle leiligheter og byttet avløpsrør. Totalsummen som leiligheten var verdt på kjøpetidspunket var ca 3,7 mill. Da er 500 000 av de fellesgjeld, som blir nedbetalt via felleskostnadene. I tillegg dekker disse snømåking, gressklipping, generelt utvendig vedlikehold, varmtvann, trappevask, kommunale avgifter. 15 000 totalt er ikke langt unna beløpet DNBs lånekalkulator estimerer at et lån på 3 mill (egenkapitalen altså fratrukket) ville koste, så så ille er det nå ikke. Anonymkode: e5f1c...c4e 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #8 Skrevet 31. mai 2019 Borettslag med fellesutgifter er en gunstig måte å komme seg inn på boligmarkedet. Både sameier og borettslag vil ha bygningstekniske oppgraderinger når det har gått en tid. Fordelen med borettslag er at de kan ta opp gunstig lån med sikkerhet i hele borettslaget bygningsmasse og tomt. Det er ikke like enkelt for et sameie av selveiere, og dermed blir det ofte sånn at i selveierleiligheter så må den enkelte eier betale f.eks. maling av egen del av egen lomme som en engangskostnad (kanskje deles det på 2, men ofte må du betale alt i en utgift). Og Har du da en passelig stor endeleilighet så kommer maleregningen din fort på 20 - 25 tusen. Borttslag som er nyere enn 4 år har ofte avdragsfrihet de første 3 årene, og da vil felleskostnadene øke når borettslaget skal begynne å betale avdrag i tillegg til renter. Det er lurt å spørre borettslaget forretningsfører om nedbetalingsplanen for den typen leilighet du ser på. Da får du oversikten som viser hvordan man ser for seg at fellesutgiftene vil utvikle seg over årene. Anonymkode: bb895...e48 1
Rosalie Skrevet 31. mai 2019 #9 Skrevet 31. mai 2019 (endret) En grei artikkel om forskjellene mellom andelsleiliget (borettslag) og sameie (selveier): https://dnbeiendom.no/altombolig/kjop-og-salg/tips-til-kjopere/eierformer/viktig-a-vite-om-eierformer Endret 31. mai 2019 av Rosalie
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #10 Skrevet 31. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er i prosessen med å lete etter leilighet, og får stadig høre av folk rundt meg at jeg må kjøpe selveier, og at det er helt forferdelig mye å f.eks. betale 5000 i måneden i felleskostnader. Problemet mitt er at jeg har et begrenset budsjett, og jeg finner knapt selveierleiligheter i de områdene jeg har råd til å kjøpe i. I de områdene jeg har råd til er det hovedsaklig blokkbebyggelse. De aller fleste stedene jeg har råd til har felleskostnader på minst 5000 - ofte så høyt som 6000, men et fåtall har også nede på 4500. Er det virkeig så ille med høyde felleskostnader? Jeg føler jo ikke at jeg har så mye valg. Har sett på noen steder som har varme inkludert at en 1000-lapp av felleskostnadene går til det, og det synes jeg er litt ekstremt. Må man ikke se på nettopp på hva som er inkludert i kostnadene, og hvordan fordelingen er? Jeg ser ofte at store deler av kostnadene går til å betale ned fellesgjeld, og så går mindre beløp til dugnad, TV og internett. Blir litt oppgitt og frustrert av at så mange forteller meg at felleskostnader f.eks. på 5000 er heeelt uakseptabelt, men 98% av det jeg har råd til har felleskostnader på det nivået. Anonymkode: b35b4...6b2 Du bør heller se på hva felleskostnadene dekker, og som du selv vil måtte dekke eller hoste opp penger til i en selveierbolig. Å eie en selveierbolig betyr at du må kunne skaffe penger fullt ut dersom noe på fellesen skal repareres. I et brl tar brl opp lån på alles vegne og fordeler kostnadene på alle i brl. Du slipper også kommunale utgifter, de er innbakt i felleskostnadene. Anonymkode: 3bdbd...06c 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #11 Skrevet 31. mai 2019 3 hours ago, smilo said: Du må absolutt se på sammenhengen. Høye felleskostnader som inkluderer oppvarming av leilighet og/ eller varmtvann, tv/ internett, og andre lignende ting kan faktisk lønne seg i stedet for å betale slikt selv. Når det gjelder sameier er det heller ikke alltid at kommunale avgifter og eiendomsskatt er inkludert i felleskostnadene og kommer i tillegg. Da hjelper det lite med lave felleskostnader. Det du bør være obs på er høy fellesGJELD med tilsvarende høye rentekostnader og eventuelle avdrag. Mange nye lag har avdragsfrihet i mange år, men dette betyr jo også at rentekostnadene vil være høye lenge. Og nå er jo renta på vei oppover. Hvis det er avdrag kan disse være store, men det er tross alt en sparing. TS her. Hva er høy fellesgjeld? Det er vel ikke så mye med 200 000 i fellesgjeld på leiligheter til 2,3 millioner? Ingen av blokkområdene som jeg har råd til er nyere, alle er mange tiår gamle, så de trenger ofte litt fiksing i disse tider. Anonymkode: b35b4...6b2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #12 Skrevet 31. mai 2019 Nei så lenge både tv og internett og oppvarming er med i leien , pluss renter og avdrag og forsikring, så vil du måtte betale det samme om du eier. Da betaler du jo alt dette utenom. Regnet på det da jeg bodde i huset mitt. Jeg betalte mer der enn her jeg bor i borettslaget nå tilsammen med alt. Anonymkode: aebd9...97a
SPOCA Skrevet 31. mai 2019 #13 Skrevet 31. mai 2019 Nei. Det er ofte høy fellesgjeld det reageres på, ikke nødvendigvis felleskostnader. Det er forskjell på fellesgjeld og felleskostnader. Fellesgjeld er ofte inkludert i felleskostnadene. Fellesgjeld kan f.eks være at borettslaget har tatt opp et større lån for å rehabilitere alle bad i borettslaget, og det betales gjennom et lån, et lån som da fordeles mellom andelseierne. Felleskostnader kan man ha uavhengig av om borettslaget faktisk har fellesgjeld eller ikke. Faktisk har de aller fleste borettslaget felleskostnader, siden det er ikke er gratis å drifte et borettslag. I borettslaget jeg bor dekker felleskostnadene ikke bare fellesgjelden som ble tatt opp da vi totalrenoverte og rehabiliterte alt av utenomhus (plener, parker, lekeplasser m.m) og fasade (alt fra kledning på blokkene til splitter nye balkonger osv) og rehabilitering av alle bad, men også vaktmestertjenester, vektertjenester, brøytetjenester, renholdstjenester (i stedet for at vi vasker oppgangene selv, er det noen som gjør det for oss), varmtvann, bredbånd, tv og mye, mye mer. For dette betaler vi 5500 kr per måned, og det er noe jeg rett og slett gladelig betaler, for det er skikkelig deilig at når balkongene våre nå skal få seg et strøk med beis, er det folk som gjør det for meg. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #14 Skrevet 1. juni 2019 Spørs hva du får for pengene. Vi betaler 3800 for tv, internett, varmtvann, forsikringer, kommunale avgifter, vaktmestertjenester (måking, stell av uteområder, rengjøring av trapp, vedlikehold av felles garasje). Jeg synes at vi kommer veldig godt ut av det, men det er jo også fordi vi bruker garasjen og fellesområdene (lekeplass og uteplasser, vi har barn). Hvis jeg ikke hadde hatt glede av felles områder så tror jeg heller at jeg ville brukt de pengene på noe annet. Anonymkode: f5ef4...fa5
moho Skrevet 1. juni 2019 #15 Skrevet 1. juni 2019 Mange gode tips over her, et siste pluss for borettslag er at du slipper å betale dokumentavgift på kjøpesummen. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #16 Skrevet 1. juni 2019 4 minutter siden, Macaroni skrev: Mange gode tips over her, et siste pluss for borettslag er at du slipper å betale dokumentavgift på kjøpesummen. Absolutt. Men dyrere å selge. Da er det gebyr til forretningsfører, utlysning av forkjøpsrett, overføring av andel til ny eier osv. Dette er utgifter selger påføres, i motsetning til dok avg som belastes kjøper. Så boutgifter er noenlunde det samme stort sett, men ved salg utgjør det en økonomisk forskjell. Men antar TS har planer om å bo en stund, så da er ikke det et hensyn å ta. Anonymkode: 05530...43a
Kvalitet Skrevet 1. juni 2019 #17 Skrevet 1. juni 2019 Det kan være en økonomisk felle og det kan være en god økonomisk investering. Du må se på totalregnestykket. I mange brl er det fellesgjeld. En ting å være obs på her er hvilken rente som er på gjelden. Vurderte en gang en leilighet hvor styret hadde bundet renten på over 6% rett før renten sank til 2%. Sier seg selv at denne leiligheten var vanskelig å få solgt. Selv er jeg veldig positiv til borettslag. Jeg er alene og kan ingenting om det byggetekniske. Ved å bo i borettslag er det noen som passer på det utvendige vedlikeholdet som å sjekke piper på taket for eks. Det fordrer at brl er veldrevet.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #18 Skrevet 1. juni 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Absolutt. Men dyrere å selge. Da er det gebyr til forretningsfører, utlysning av forkjøpsrett, overføring av andel til ny eier osv. Dette er utgifter selger påføres, i motsetning til dok avg som belastes kjøper. Så boutgifter er noenlunde det samme stort sett, men ved salg utgjør det en økonomisk forskjell. Men antar TS har planer om å bo en stund, så da er ikke det et hensyn å ta. Anonymkode: 05530...43a I OBOS er det kjøper som betaler for utlysning av forkjøpsrett. Folk som bastant sier du må kjøpe selveier fremfor borettslag vet ikke hva de snakker om. Anonymkode: 77b89...41a 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #19 Skrevet 1. juni 2019 Det er også felleskostnader i sameie med selveier. Og mange selveier der man har omtrent samme ansvar som i et borettslag. Poenget er jo at man må sette seg godt inn i hva man får for felleskostnadene. Vurderer man borettslag må man også se på hvilke forsikringsordninger de har (om man må ta på seg andres gjeld om de ikke betaler - mange som brant seg på dette på 90 tallet), og hvilke lånebetingelser de har for fellesgjeld. Var blant annet på en visning på selveier der gartnerutgifter og hage utgjorde 1500 i måneden. Det var bedd, fontene, lekepark, fellesgriller, store plenområder..... Sikkert fantastisk for enkelte. Men på ingen måte verdt det for meg som trives best på egen balkong. Anonymkode: a091a...601 2
FrodeF Skrevet 1. juni 2019 #20 Skrevet 1. juni 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Du bør heller se på hva felleskostnadene dekker, og som du selv vil måtte dekke eller hoste opp penger til i en selveierbolig. Å eie en selveierbolig betyr at du må kunne skaffe penger fullt ut dersom noe på fellesen skal repareres. I et brl tar brl opp lån på alles vegne og fordeler kostnadene på alle i brl. Du slipper også kommunale utgifter, de er innbakt i felleskostnadene. Anonymkode: 3bdbd...06c Nei, nei, nei..ALT du skriver her er feil. Det er da hent vanlig at sameie tar opp lån ifm store oppgraderinger eller vedlikehold. Hvorfor mener du at kun borettslaget kan det??? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå