AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #1 Skrevet 31. mai 2019 Hvis du våknet en morgen av ulende flysirener og store eksplosjoner. Du titter ut av vinduet og ser bombefly som slipper tonnevis av bomber over byen din. Mengden bomber gjør at du er sikker på at fienden har en brente jords taktikk, altså legge absolutt alt i aske. Du tar på deg brillene og løper ut døra og ser at fiendens bakkestyrker allerede er på plass og skyter ned alt levende som ikke er blitt truffet av bombene. Ungen dine sover i andre etasje og hunden din bjeffer som en gal. Spørsmålet er, hva gjør du? 1. Tar du på deg klærne og gjør deg klar til å gå på jobb og tenker at dette problemet får du ta deg av etter jobb. Du har tross alt et viktig salgsmøte i dag. 2. Eller driter du i jobben, tar med deg ungene og gjør alt du kan for å redde deres og ditt eget liv? Hvilket alternativ velger du? Og aller viktigst, hvorfor velger du det alternativet du gjør? Anonymkode: 1ba62...0ef
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #2 Skrevet 31. mai 2019 Jeg kommer sannsynligvis til å være død for lenge siden fordi bombene som blir sluppet nok er atombomber. Anonymkode: 88a15...f1d 8
Anonym27 Skrevet 31. mai 2019 #3 Skrevet 31. mai 2019 Hadde vekt ungene og latt partner ligge og sove. Hunden tar vi med for matens skyld. Så søker jeg overgangsstønad ved første mulighet. 7
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #4 Skrevet 31. mai 2019 Ifølge det scenarioet er det jo ingen jobb å gå til lenger. Anonymkode: 5de45...eb7 15
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #5 Skrevet 31. mai 2019 Tviler på at det hadde blitt noe slik scenario i min lille bygd. Og jeg har ikke hjemmeboende barn og ikke hund Regner også med at min jobb hadde vært stengt hvis noe slik skjedde. Så jeg hadde nok vært hjemme og sett ting an. Anonymkode: 83df4...b9b
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #6 Skrevet 31. mai 2019 Jeg skjønner hvor du vil. Hva er viktig ved en eksistensiell krise. Når du livet står på spill er de fleste opptatt av å redde sitt liv og overleve, de driter i jobben. Ja, jeg vet klimakrisen omtales som en eksistensiell krise. Og det derfor er rart at folk først og fremst er opptatt av jobben og skatteinntekter, enn å redde livet. Men det er skremselspropaganda. Klimakrisen er alvorlig, men den er ikke eksistensiell. Derfor kan man fortsatt løse klimakrisen i arbeidstiden. Anonymkode: 1aa22...8be 6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #7 Skrevet 31. mai 2019 Hvorfor antar du at alle har barn og hund? Anonymkode: 64a55...d96 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #8 Skrevet 31. mai 2019 Jeg har drømt dette et par ganger, og da har jeg alltid pakket en sekk i hui og hast og rømt til skogs:P Jeg har jo utstyr til å overleve ganske lenge i skogen, særlig i sommerhalvåret. Men om det er atombomber så hjelper det vel fint lite. Men så er jeg også helsepersonell, og det betyr at jeg er pliktig til å stille opp i kriseberedskap om brukerne mine må evakueres til et tryggere sted. Igjen, hjelper jo heller ikke om det er atombomber. Fint lite som hjelper da igrunn:P Anonymkode: f6e0f...a15 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #9 Skrevet 31. mai 2019 Om de bomber alt sønder og sammen, så er du vel mest sannsynlig død før du får sett ut av vinduet....... Anonymkode: 35c8c...d34 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #10 Skrevet 31. mai 2019 3. Verdenskrig blir nok apokalyptisk. De våpnene vi hadde under 1 og 2 var jo trepistoler i forhold til dagens. Eller tenker du norge mot sverige feks? Skal nato og europa involveres? Hvem er fienden? Russland, usa eller korea? Har ikke store sjangsene for å overleve det. Da hadde jeg forsøkt samlet nærmeste familie og det hadde vært nok å være nær de. Stort mer valg har jeg ikke i dette scenarioet. Anonymkode: 81c51...d63 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #11 Skrevet 31. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: 3. Verdenskrig blir nok apokalyptisk. De våpnene vi hadde under 1 og 2 var jo trepistoler i forhold til dagens. Eller tenker du norge mot sverige feks? Skal nato og europa involveres? Hvem er fienden? Russland, usa eller korea? Har ikke store sjangsene for å overleve det. Da hadde jeg forsøkt samlet nærmeste familie og det hadde vært nok å være nær de. Stort mer valg har jeg ikke i dette scenarioet. Anonymkode: 81c51...d63 Hva med jobben? Skal du bruke feriedager eller snakker vi ulovlig fravær? Hvordan skal vi opprettholde velferdsstaten om alle bare stikker av? Anonymkode: 1ba62...0ef 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #12 Skrevet 31. mai 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner hvor du vil. Hva er viktig ved en eksistensiell krise. Når du livet står på spill er de fleste opptatt av å redde sitt liv og overleve, de driter i jobben. Ja, jeg vet klimakrisen omtales som en eksistensiell krise. Og det derfor er rart at folk først og fremst er opptatt av jobben og skatteinntekter, enn å redde livet. Men det er skremselspropaganda. Klimakrisen er alvorlig, men den er ikke eksistensiell. Derfor kan man fortsatt løse klimakrisen i arbeidstiden. Anonymkode: 1aa22...8be Ja det er åpenbart at klimakrisen ikke er så akutt. Fortsatt er jobber og velferdsstaten viktig. Våre liv står ikke på spill. Blir bare så lei den overdrevende ordbuken om hvor akutt og alvorlig klimapoblemet er. Anonymkode: 1ba62...0ef
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #13 Skrevet 31. mai 2019 Drar til jobben. Jobber på et sykehus med katastrofeberedskap. Sannsynlig at det bombes også ned i dette tilfellet, men der har jeg en sjangse. Mannen min er elitesoldat, han bestemmer helt selv hva som er best. Hadde det vært opptil meg så bli med meg. Anonymkode: 34c23...e2c 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #14 Skrevet 31. mai 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med jobben? Skal du bruke feriedager eller snakker vi ulovlig fravær? Hvordan skal vi opprettholde velferdsstaten om alle bare stikker av? Anonymkode: 1ba62...0ef Jobben er ikke relevant i et slikt scenario. For min del. Tror du tele-kommunikasjonen fungerer eller skal jeg GÅ disse milene for å gitt beskjed til en fyr som mest sannsynlig ikke var tilstedet selv? Nei livet er mitt. I nødsituasjoner er alt lov. Mest sannsynlig dør jeg slik at følgene er irrelevante. Velferdsstaten bombes jo sønder og sammen, så det viktigste er vel at norske statsborgere berger livet så godt de kan, slik at det i etterkrigstiden(om det i det hele tatt er realistisk) kan bygges opp igjen. Anonymkode: 81c51...d63 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #15 Skrevet 31. mai 2019 Hadde nok holdt meg hjemme den dagen, død eller levende. Anonymkode: 7f47d...ecc 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #16 Skrevet 31. mai 2019 Jeg hadde tatt med meg barn og dyr også har vi dratt til Svenskegrensa eller til flyplassen og dratt på hopp-på-tur til Syden. Anonymkode: 62323...795 2
Anquor Skrevet 31. mai 2019 #17 Skrevet 31. mai 2019 Hadde sendt mannen med barna opp på hytta, og selv reist på jobb siden jeg jobber på sykehus. 4
Helgeline Skrevet 31. mai 2019 #18 Skrevet 31. mai 2019 Men hvis bakkestyrker skyter på alt levende (lite trolig scenario men whatever.. ) Da er det vel bare å holde seg hjemme? Går man ut, om det er for å flykte el gå på jobb blir man jo skutt? 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #19 Skrevet 31. mai 2019 Jeg bor på landet ca. 15 minutter utenfor et lite tettsted. Det er fryktelig usannsynlig at noen hadde giddet å angripe dette stedet. Og hvis de hadde gjort det, hadde de nok fokusert på tettstedet og latt huset mitt stå. Så da hadde jeg tatt med mann og kjæledyr ned i jordkjelleren, mens jeg hadde kjapt tatt med noen flasker vann, pledd/puter, varme klær og eventuelt det jeg måtte ha av mat som jeg kunne ha kastet ned. Hadde jeg hatt tid hadde jeg nok også hentet frem radioen samt noen batteri, sånn at jeg kunne ha holdt meg oppdatert. Telefonen er alltid med meg, så den hadde jeg også kunne ha brukt, så lenge det hadde vært mulig. Deretter hadde jeg sett det hele an litt. I verste fall flykter jeg til skogs eller fjellet. Hunden må bli med, men kattene må slippes løs ute. Skogen er bare noen få minutter unna, fjellet er en eller to timer medium gange opp gjennom skogen. Er veldig interessert i "prepping", men har ikke hatt økonomien til å faktisk dyrke hobbyen. Håper jeg snart får økonomi til å gjøre noe med det. Å lage en sekk med nødvendig utstyr som jeg kan ha stående i tilfelle synes jeg høres spennende ut, og noe jeg definitivt vil gjøre en gang snart. Anonymkode: b8d0d...f7e 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #20 Skrevet 31. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du våknet en morgen av ulende flysirener og store eksplosjoner. Du titter ut av vinduet og ser bombefly som slipper tonnevis av bomber over byen din. Mengden bomber gjør at du er sikker på at fienden har en brente jords taktikk, altså legge absolutt alt i aske. Du tar på deg brillene og løper ut døra og ser at fiendens bakkestyrker allerede er på plass og skyter ned alt levende som ikke er blitt truffet av bombene. Ungen dine sover i andre etasje og hunden din bjeffer som en gal. Spørsmålet er, hva gjør du? 1. Tar du på deg klærne og gjør deg klar til å gå på jobb og tenker at dette problemet får du ta deg av etter jobb. Du har tross alt et viktig salgsmøte i dag. 2. Eller driter du i jobben, tar med deg ungene og gjør alt du kan for å redde deres og ditt eget liv? Hvilket alternativ velger du? Og aller viktigst, hvorfor velger du det alternativet du gjør? Anonymkode: 1ba62...0ef Ingen av delene. Ville gjemt meg så godt det lar seg gjøre. Tror ikke man rekker å komme seg dit hvis landet blir bombet. Anonymkode: 37e9e...2e1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå