AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #1 Skrevet 31. mai 2019 Er nettopp ferdig med 3 årig sosialfaglig utdanning, og har fått sommerjobb som miljøterapeut innen en del av spesialisthelsetjenesten. Det er et privat selskap(tror jeg) som samarbeider med det offentlige. Jeg lurer på hvor mye jeg kan forvente å tjene? Har absolutt ikke peiling på slikt, men jeg må jo få mer enn folk uten utdanning. Tenker litt på den skattegrensen for frikort, da jeg gjerne vil ha deltidsjobb til høsten uten å måtte betale skatt. Det er turnusarbeid, så får litt tillegg på kveld og helg. Anonymkode: 687a9...9df
Alvekvinnen Skrevet 31. mai 2019 #2 Skrevet 31. mai 2019 Du vil få en arbeidskontrakt hvor lønn står. Du kan i tillegg sjekke tariff for din fagforening, så vet du sånn ca hvor nivået er. Jeg ville anbefalt deg å skatte allerede nå, så blir det ikke så mye å skatte av ekstravaktene til høsten. Nå husker ikke jeg hva frikort-grensa er (tror 55 000), og det vil jeg tro du overstiger. Og hvorfor bare deltid til høsten? Du er jo ferdig med en bachelor?
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #3 Skrevet 31. mai 2019 Hvis du skal jobbe fulltid hele sommeren så går du over frikortgrensa. Anonymkode: 2d4fd...284 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #4 Skrevet 31. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er nettopp ferdig med 3 årig sosialfaglig utdanning, og har fått sommerjobb som miljøterapeut innen en del av spesialisthelsetjenesten. Det er et privat selskap(tror jeg) som samarbeider med det offentlige. Jeg lurer på hvor mye jeg kan forvente å tjene? Har absolutt ikke peiling på slikt, men jeg må jo få mer enn folk uten utdanning. Tenker litt på den skattegrensen for frikort, da jeg gjerne vil ha deltidsjobb til høsten uten å måtte betale skatt. Det er turnusarbeid, så får litt tillegg på kveld og helg. Anonymkode: 687a9...9df Hvorfor vil ikke du betale skatt? Anonymkode: 4f775...441
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #5 Skrevet 31. mai 2019 1 time siden, Alvekvinnen skrev: Du vil få en arbeidskontrakt hvor lønn står. Du kan i tillegg sjekke tariff for din fagforening, så vet du sånn ca hvor nivået er. Jeg ville anbefalt deg å skatte allerede nå, så blir det ikke så mye å skatte av ekstravaktene til høsten. Nå husker ikke jeg hva frikort-grensa er (tror 55 000), og det vil jeg tro du overstiger. Og hvorfor bare deltid til høsten? Du er jo ferdig med en bachelor? Jeg har ikke tjent noe som helst til nå, og er litt i tvil om jeg kommer til å tjene mer enn 55 000 i sommer? Jeg skal ta master på fulltid til høsten, så tenkte å bare jobbe litt ved siden av. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du skal jobbe fulltid hele sommeren så går du over frikortgrensa. Anonymkode: 2d4fd...284 Er ikke helt 100% tror jeg, da noen uker er det litt få vakter. Derfor jeg er litt usikker på om jeg kommer til å gå over grensa. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor vil ikke du betale skatt? Anonymkode: 4f775...441 Har egentlig ingenting i mot å betale skatt, men jeg kommer nok ikke til å gå veldig mye over, og da tenker jeg det er bedre å bare tjene 55 000 i stedet for å tjene litt mer og måtte betale en del skatt. Men om jeg går over så går jeg over, og da betaler jeg gledelig skatt Eneste er at jeg må holde meg under grensa på 190k eller noe for å få full støtte fra lånekassen, men det blir nok ingen problem. Anonymkode: 687a9...9df
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #6 Skrevet 31. mai 2019 Det er ikke sånn det fungerer. Det er ikke sånn at når du har tjent 56k så tjener du mindre enn du gjorde ved 55k fordi du skal skatte av alt. Du skatter over frikortgrensa. Det er alltid lønnsomt å tjene mer. Anonymkode: 4138e...8e9 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #7 Skrevet 31. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke sånn det fungerer. Det er ikke sånn at når du har tjent 56k så tjener du mindre enn du gjorde ved 55k fordi du skal skatte av alt. Du skatter over frikortgrensa. Det er alltid lønnsomt å tjene mer. Anonymkode: 4138e...8e9 Åja, så jeg skatter ikke de første 55k uansett? Jeg trodde det var slikt at når man først har tjent over så skatter man av alt. Kan absolutt ingenting om skatt, og har bare hatt frikort tidligere. Men da kan jeg vel bare ha frikortet mitt, og om jeg ser jeg går over begynner jeg å skatte?(om jeg finner ut hvordan det fungerer😂) Anonymkode: 687a9...9df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå