Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg har helse og sosial og barn og ungdom. Deretter tok jeg påbygg.
Men hvis jeg vil bli resepsjonist.. kan jeg da ta voksenopplæring, blir da barn og ungdomsfagene erstattet? 

Må jeg ha salg og service eller kan jeg gå direkte på resepsjonist?

Anonymkode: e0cba...e95

AnonymBruker
Skrevet

Resepsjonist er vel ikke en egen utdannelse? 

Hva slags resepsjonist tenker du på?

Anonymkode: 2d559...2aa

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er en egen utdannelse. Vet ikke hvordan det er nå, men før gikk man salg og service og så to år læretid.

Anonymkode: 387f3...89c

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jopp :) Resepsjonsfaget etter to år med VGS. 

TS: tror du må ha service og samferdsel og deretter reiseliv. Du kan kontakte skolen å høre med en rådgiver :) 

Anonymkode: 62db5...06f

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jopp :) Resepsjonsfaget etter to år med VGS. 

TS: tror du må ha service og samferdsel og deretter reiseliv. Du kan kontakte skolen å høre med en rådgiver :) 

Anonymkode: 62db5...06f

Jøss, aldri hørt om🙊 Trodde man bare stilte sterkere med fullført vgs jeg, men at det ikke var noe krav

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om du ønsker å jobbe innen hotellbransjen er ikke fagbrevet et must. Det enkleste er å søke seg inn som ekstrahjelp/sommervikar, og gjøre en skikkelig god jobb. Jeg har vært i bransjen i årevis, og har sett veldig mange flinke ekstrahjelper ende i lederstillinger helt uten fagbrev eller annen relevant utdannelse :) 

Anonymkode: d98dc...362

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er flere måter du kan gjøre det på. 

Hvis du vil ha fagbrevet, så kan du enten ta opp alle de aktuelle programfagene som privatist eller via skole. Det finnes flere som tilbyr nettkurs også. 
Du vil da måtte ta alle de aktuelle programfagene, men du slipper alle allmenne fagene siden du allerede har bestått de. 
Eventuelle fag som er på service og samferdsel/reiseliv som du allerede har bestått vil du også kunne få fritak for. 

Du kan også søke jobb i resepsjonen på hotell, og jobbe 5 år, for å så ta fagbrev basert på erfaring. Eller du kan søke deg jobb i resepsjonen og bare jobbe fulltid uten å ta fagbrevet. 

Om du velger ta opp disse fagene, så vil ikke tidligere fag bli erstattet, men de nye fagene kommer som tillegg på vitnemål/kompetansebevis. 
Og du har ikke rett på voksenopplæring siden du allerede har fullført videregående utdanning.  

Anonymkode: ba4ba...9a6

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er flere måter du kan gjøre det på. 

Hvis du vil ha fagbrevet, så kan du enten ta opp alle de aktuelle programfagene som privatist eller via skole. Det finnes flere som tilbyr nettkurs også. 
Du vil da måtte ta alle de aktuelle programfagene, men du slipper alle allmenne fagene siden du allerede har bestått de. 
Eventuelle fag som er på service og samferdsel/reiseliv som du allerede har bestått vil du også kunne få fritak for. 

Du kan også søke jobb i resepsjonen på hotell, og jobbe 5 år, for å så ta fagbrev basert på erfaring. Eller du kan søke deg jobb i resepsjonen og bare jobbe fulltid uten å ta fagbrevet. 

Om du velger ta opp disse fagene, så vil ikke tidligere fag bli erstattet, men de nye fagene kommer som tillegg på vitnemål/kompetansebevis. 
Og du har ikke rett på voksenopplæring siden du allerede har fullført videregående utdanning.  

Anonymkode: ba4ba...9a6

Takk. Men man kan vel omskolere seg? 

Har fullført videregående. Saken er at alt som har med skole å gjøre virker demotiverende. Fordi det ikke virker som det er det som teller. Jeg har også fått jobber uten å ha utdannelse innenfor. 

Anonymkode: e0cba...e95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...