Gå til innhold

Hvit gjeterhund, Storpuddel eller Chodsky pes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg tenker å snart skaffe en brukshund av litt størrelse men merker at jeg ikke klarer å velge helt mellom tre raser. Har sett på ulike raser i rundt ett år og kommet frem til disse tre som de som passer best,- hvit gjeterhund, storpuddel eller chodsky pes/tsjekkisk gjeterhund. Målet er å konkurrere innenfor en eller flere grener av rallylydighet (høyt nivå), lydighet (lavt nivå), agility (lavt nivå), utstilling og spor på lukt, blod og/eller mennesker. En veldig aktiv hund altså!

Jeg er en erfaren hundeeier og eier per. dags dato en dvergdachs på 9 år som brukes til det meste, men har 5 hunder (3 dachser, 1 mittelspitz, 1 setter) i hus til vanlig som er familiens. Dette vil forandre seg da jeg flytter ut og jeg vil bare ha dvergdachsen. Jeg er oppvokst med hunder, er hundetrener og skal begynne på veterinærhøyskolen etterhvert i tillegg til at jeg har jobbet med hund og hundeutstyr i 7 år :) Jeg vil ha en hund som fungerer godt med familie da det sikkert kommer noen barn i løpet av tiden jeg har hunden, som kan brukes på lengre fjellturer med kløv, som tåler at man er syk noen dager så det blir mindre aktivitet, vil bli med på løpeturer og som selvfølgelig er en god brukshund da jeg ønsker å drive med dette! 😄 Noen som har erfaringer med rasene? Tror alle passer meg godt så det gjør det vanskelig å velge.. Søsteren min er hundefrisør så klipp av storpuddel er ikke et problem, i tillegg har jeg noe erfaring med pelsstell i forhold til at den må bades og børstet ordentlig. På HG og CP er jeg mest nysgjerrig på hvor mye røyting og pelsstell som krevesosv, selvom jeg har 5 røytehunder nå og støvsuger hver 3. dag. Har hørt at oppdrett på HG i Norge er litt så som så, tror jeg har funnet noen gode oppdrettere og tenker at å reise til Sverige/Tyskland er ikke et problem for en å finne en god og stødig linje!

Tusen takk for alle innspill og svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har til gode å treffe en HG som ikke sliter med usikkerhet i større eller mindre grad. Mange storpudler jeg har truffet sliter med svært høyt stress. Chodsky pes er vel fortsatt en forholdsvis liten rase i Norge, så tenker det er viktig å treffe foreldrene og bli godt kjent med hvordan de er (det gjelder jo uansett).

AnonymBruker
Skrevet

Hvit gjeter har mye nerver, men er en relativt frisk rase. Jeg ville lett etter oppdretter som har fokus på bruks hvis du er ute etter noe mer enn en selskapshund. Rasen har vokst mye i popularitet på kort tid og det har blitt avlet på mye dårlige linjer, så vær nøye på valg av oppdretter og prøv å finn en som har holdt på med rasen lenge. 

Chodsky har også mye nerver, krever mye sosialisering gjennom hele valpeperioden, men også mye sykdom i rasen. Fordelen her er at rasen for det meste har vært avlet til bruks frem til nå. Ulempen er at det avles på hunder som er bærere av gen som kan gi alvorlig sykdom, og ikke alle gentester heller. Det er snevert utvalg avlsdyr og rasen vokser i popularitet. Interessant å se hva som skjer med rasen nå som den er blitt godkjent i FCI. Det kan være både positivt og negativt.. 

Kongepuddel er det mye variasjon i gemytt, og det er en del linjer med epilepsi. Viktig å gjøre grundig research på oppdretter, ville kanskje vurdert å se etter oppdretter i Sverige også. Vær obs på at noen pudler kan ha lett for å glefse uten å gi mye signaler i forkant, så lurt å møte foreldre og se språket dems. 

Av rasene du nevner er nok Chodsky den mest krevende rasen mentalt, og også den rasen det er vanskeligst å finne friske individer. 

Lykke til i valg av ny hund. 

Anonymkode: bc640...60a

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for gode svar :) Merker at puddel frister mer og mer og at en oppdretter i Sverige absolutt kan være aktuelt, har selv opplevd på flere utstilling og lydighetsstevner at svenskene ofte har mer stabile hunder og er flinke på å blande litt mer slik at innavl skjer i mindre grad og den genetiske variasjonen øker. Blir veldig fristende å reise over grensen da, men skal undersøke godt oppdrettere i Norge og Sverige og foreldrene :)  Håper jeg finner noen pudler med brukslinjer, men de fleste virker veldig allsidige! Tusen takk for svar!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...