AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #1 Skrevet 31. mai 2019 Skal begynne å sosialisere valpen min, og har jo lest dette med at hunder helst bør være løse når de hilser. Er det slik at jeg bør koble valpen fra båndet når den skal hilse, enten den andre hunden er løs eller ikke? Eller bør den få hilse i langt, løst bånd? Anonymkode: 20096...080
Marthy Skrevet 31. mai 2019 #2 Skrevet 31. mai 2019 Hei! Jeg ville hatt valpen i en langline med en god sele på. Ved møte med andre hunder finnes det hundeeiere som er "hunden min er helt snill", men så er hunden brå i bevegelsene og skremmer valpen, da er det godt å ha en ekstra sikkerhet. Når du møter andre hunder ville jeg først spurt hundeeier om hunden er snill, ikke dominant og flink med valper, om den er det så ville jeg bedt valpen min sitte og se på meg, belønn med godbit. Så ville jeg hils på hunden den skal møte ved en godbit/klapp før jeg hadde sluppet valpen og sier "hils" eller en annen kommando. Dette gjør at du får en hund senere som søker til deg om den skal hilse på andre hunder, du unngår at hunden din blir brå mot andre og en som skal hilse på alt og du kan unngå at hunden din prøver å hilse på hunder i bånd, aggresive hunder osv som kan skape farlige situasjoner!
Tabris Skrevet 31. mai 2019 #3 Skrevet 31. mai 2019 Det beste er om valpen kan være løs, men en langline kan også fungere. God sosialisering vil si at valpen får være med en fremmed hund så lenge at den faktisk blir trygg på den. Når valpen er trygg - noe man ser med at den begynner å leke - så kan man avslutte møtet og finne en ny hund og gjenta prosessen. (En hund er forvørig ikke dominant. Det er ikke et karaktrekk, men en relasjon mellom to hunder som bor sammen/kjenner hverandre godt). 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #4 Skrevet 31. mai 2019 Takk for gode tips. Det eneste jeg ser for meg med langline er at båndene fort blir snurra sammen? Men det er kanskje bedre enn å miste kontrollen over valpen. Stoler jo ikke heeelt på fremmede hundeeiere jeg møter på gata. Anonymkode: 20096...080
Marthy Skrevet 1. juni 2019 #5 Skrevet 1. juni 2019 Slipp langlinen slik at den bare sklir rundt langs bakken 😄 Spesielt om du bruker en av gummi/plast pleier det ikke å være et problem. Du kan også be den andre eieren også slippe hunden, vil ikke eieren det så kan du stå over møte om du føler det er best!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå