Trolltunge Skrevet 31. mai 2019 #1 Skrevet 31. mai 2019 Jeg har overhodet ikke grønne fingre, men ønsker en frodig hage. Har du noen idiotsikre tips til flotte planter som ikke krever beskjæring eller knipsing av blomster, og alt mulig rart? Jeg kan plante og vanne, og det er egentlig så langt som min kompetanse rekker. Så langt som min interesse strekker seg, for å være ærlig. Jeg vil bare at det skal blomstre, år etter år, med minimal innsats. 1
exictence Skrevet 31. mai 2019 #2 Skrevet 31. mai 2019 Jeg måtte le av overskriften. Det samme gjelder meg. Vi har en naturhage Dvs alt mulig som vokser opp, og synes det er helt fint. Vi har plantet noen lyng, og det har spredd seg. Det samme med gravmyrter (dekkplanter med blå blomster). Eføy hørte vi var veldig robust, men ikke hos oss. Vet ikke hvorfor. Storkenebb er en hardfør staude Engforglemmegei er vakker og her har den spredd seg hos oss. Vi fikk en plantekvast hos en nabo. Lavendel er fint. Brunsneglene liker ikke denne, så det er jo veldig bra. Den er anbefalt å plante sammen med andre blomster som roser, da brunsneglen holder seg unna. 1
Trolltunge Skrevet 31. mai 2019 Forfatter #4 Skrevet 31. mai 2019 26 minutter siden, exictence skrev: Jeg måtte le av overskriften. Det samme gjelder meg. Vi har en naturhage Dvs alt mulig som vokser opp, og synes det er helt fint. Vi har plantet noen lyng, og det har spredd seg. Det samme med gravmyrter (dekkplanter med blå blomster). Eføy hørte vi var veldig robust, men ikke hos oss. Vet ikke hvorfor. Storkenebb er en hardfør staude Engforglemmegei er vakker og her har den spredd seg hos oss. Vi fikk en plantekvast hos en nabo. Lavendel er fint. Brunsneglene liker ikke denne, så det er jo veldig bra. Den er anbefalt å plante sammen med andre blomster som roser, da brunsneglen holder seg unna. Godt det ikke bare er meg! Lavendel har jeg kjøpt årlig, men den kommer jo ikke igjen. Eneste plante som har stortrives hos meg er vinterkaprifol. Den vokste for mye, og ikke er den spesielt pen heller. Jeg skal sjekke opp i de andre du nevner. Plantet et flott staudebed i fjor, men omtrent halvparten av plantene har ikke vist seg i år. Sikkert satt dem på feil sted, eller i feil jord. Noe gikk galt iallefall.
Trolltunge Skrevet 31. mai 2019 Forfatter #5 Skrevet 31. mai 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rhodedendron Anonymkode: 86444...27c Blir for stor!
Grønt blad Skrevet 31. mai 2019 #6 Skrevet 31. mai 2019 4 minutter siden, Trolltunge skrev: Blir for stor! Rododendron finnes i ulike størrelser. Noen blir 3 meter høy, mens andre nløuer seg med å bli 1,1-1,2 meter. 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #7 Skrevet 31. mai 2019 8 minutter siden, Trolltunge skrev: Godt det ikke bare er meg! Lavendel har jeg kjøpt årlig, men den kommer jo ikke igjen. Eneste plante som har stortrives hos meg er vinterkaprifol. Den vokste for mye, og ikke er den spesielt pen heller. Jeg skal sjekke opp i de andre du nevner. Plantet et flott staudebed i fjor, men omtrent halvparten av plantene har ikke vist seg i år. Sikkert satt dem på feil sted, eller i feil jord. Noe gikk galt iallefall. Kanskje du har satt dem feil vei så de vokser godt i Kina? 😮 Anonymkode: f7c03...e8f 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #8 Skrevet 31. mai 2019 Dagliljer krever bare å bli satt i jorden og vannet om det er tørt. Mine blomstrer i juni. Kommer igjen år etter år, og sprer seg. Anonymkode: 2cc57...258 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #9 Skrevet 31. mai 2019 Klematis er en enkel plante, kaprifol, eføy. Roser er ikke vanskelige. Pioner, med det kan ta ett år eller to før de blomstrer. Løytnantshjerte, men ikke så de selv, kjøp en plante eller to, liljer er ikke så vanskelige, om du kjøper lavendel hvert år, så må du her kjøpe lavendel som staud, da trenger du ikke å kjøpe hvert år. Mine kommer år etter år. Det finnes utallige forskjellige lavendel. Se hva de har av stauder på blomstersenteret, her finner du litt av hvert. Anonymkode: 87ecc...15c
Trolltunge Skrevet 31. mai 2019 Forfatter #10 Skrevet 31. mai 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje du har satt dem feil vei så de vokser godt i Kina? 😮 Anonymkode: f7c03...e8f Hehe, ja kompetansen min er ikke langt unna å gjøre slikt, men de vokste fint i fjor, så vil mene at jeg satte dem riktig vei iallefall.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #11 Skrevet 31. mai 2019 Storstjerneskjerm, markjordbær, marikåpe Anonymkode: 1f3f3...40e 1
Trolltunge Skrevet 31. mai 2019 Forfatter #12 Skrevet 31. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klematis er en enkel plante, kaprifol, eføy. Roser er ikke vanskelige. Pioner, med det kan ta ett år eller to før de blomstrer. Løytnantshjerte, men ikke så de selv, kjøp en plante eller to, liljer er ikke så vanskelige, om du kjøper lavendel hvert år, så må du her kjøpe lavendel som staud, da trenger du ikke å kjøpe hvert år. Mine kommer år etter år. Det finnes utallige forskjellige lavendel. Se hva de har av stauder på blomstersenteret, her finner du litt av hvert. Anonymkode: 87ecc...15c Takk for mange fine tips! Jeg har faktisk en klematis som har klart seg av de fire jeg plantet i fjor, og som nå blomstrer fint. En av fire er ikke absolutt elendig! Bare nesten!
Grønt blad Skrevet 31. mai 2019 #13 Skrevet 31. mai 2019 Jeg har en lat hage. Orker ikke gjøre så mye, men vil gjerne at den skal være flott og frodig. Jeg har plantet stauder. De blomstrer ikke hele sommeren, men krever også minimalt med stell. Klipper bort det gamle om våren, luker litt, fyller på litt jord og hønsegjødsel, og legger et litt tykt jorddekke (kakaoskall eller prydbark) for å holde ugresset unna og for å holde fuktig (slik at man slipper å vanne). Resten av sesongen gjør jeg ikke noe annet enn å se på blomstene, og vanner innimellom om det er veldig, veldig tørt. Litt innsats én gang i året lønner seg altså. Hvordan er solforholdene hos deg? De fleste plantene liker mye sol. Jeg foretrekker planter som ikke spises av snegler, og som tåler mye. Her er noen planter som trives godt hos meg. - Kattemynte - Sibiriris - Løytnanthjerte - Rhododendron - Storstjerneskjerm - Solhatt - Oktoberbergknapp (eller en annen bergknapp) - Timian/kryptimian - Akeleie - Stormarikåpe (anbefaler egentlig ikke denne siden den sprer seg så lett, og man må gjøre en liten innsats for å holde den nede, men den krever omtrent ingenting. Vil helst ikke ha sol hele dagen) - kattehale (tror den heter det) (Har noen sikre til som jeg ikke vet hva heter.) Du må forresten gi plantene tid (et par år) til å vokse før de blir skikkelig flotte. I starten må man også vanne litt ekstra om det ikke kommer masse nedbør. Min filosofi er prøve og se hva som skjer. Om en plante ikke tåler minimalt med stell, får jeg prøve noe nytt neste sesong. 2
Hartroa Skrevet 31. mai 2019 #14 Skrevet 31. mai 2019 Stauder klarer seg jo stort sett uten mye stell. Du må ha vært maks uheldig. Kanskje du bør fylle på med litt ny god jord og litt gjødsel før du planter på nytt. De har jo mye kunnskap hvis du går på et hagesenter (ikke plantasjen) De vil kunne anbefale planter som passer din hage og din kompentanse, eller kanskje vi sier interesse😊
Vera Skrevet 31. mai 2019 #15 Skrevet 31. mai 2019 Du trenger litt vintergrønt i en frodig hage, og vintergrønt krever ikke mye arbeid! Å frisere dem er bare kjekt. Ellers syns jeg alle typer små blomster som sprer seg brennkvikt og dekker bunnen på bedet er veldig fint, det gir et frodig inntrykk. Ikke er de veldig dyre heller. Når jeg skal plante et bed så liker jeg best enkle, men frodige linjer..man må balansere ved å ha litt trær i forskjellige høyder, bunndekke, stilkblomster, store stener osv slik at bedet ikke blir rotete og «flatt». Det er veldig fint å samle samme sorter (mange mange av dem) på et sted, det gir et frodig inntrykk. Har du Instagram? Der er det hauger og lass av inspirasjon å hente. Jeg liker spesielt godt Champagne Hagen sin side..hun har virkelig en frodig drømmehage! Og du, fingrene dine kan fort bli grønne! 2
Trolltunge Skrevet 31. mai 2019 Forfatter #16 Skrevet 31. mai 2019 3 minutter siden, Grønt blad skrev: Jeg har en lat hage. Orker ikke gjøre så mye, men vil gjerne at den skal være flott og frodig. Jeg har plantet stauder. De blomstrer ikke hele sommeren, men krever også minimalt med stell. Klipper bort det gamle om våren, luker litt, fyller på litt jord og hønsegjødsel, og legger et litt tykt jorddekke (kakaoskall eller prydbark) for å holde ugresset unna og for å holde fuktig (slik at man slipper å vanne). Resten av sesongen gjør jeg ikke noe annet enn å se på blomstene, og vanner innimellom om det er veldig, veldig tørt. Litt innsats én gang i året lønner seg altså. Hvordan er solforholdene hos deg? De fleste plantene liker mye sol. Jeg foretrekker planter som ikke spises av snegler, og som tåler mye. Her er noen planter som trives godt hos meg. - Kattemynte - Sibiriris - Løytnanthjerte - Rhododendron - Storstjerneskjerm - Solhatt - Oktoberbergknapp (eller en annen bergknapp) - Timian/kryptimian - Akeleie - Stormarikåpe (anbefaler egentlig ikke denne siden den sprer seg så lett, og man må gjøre en liten innsats for å holde den nede, men den krever omtrent ingenting. Vil helst ikke ha sol hele dagen) - kattehale (tror den heter det) (Har noen sikre til som jeg ikke vet hva heter.) Du må forresten gi plantene tid (et par år) til å vokse før de blir skikkelig flotte. I starten må man også vanne litt ekstra om det ikke kommer masse nedbør. Min filosofi er prøve og se hva som skjer. Om en plante ikke tåler minimalt med stell, får jeg prøve noe nytt neste sesong. Ja, jeg har vel igrunnen kjørt det sporet, å forsøke og se hva som skjer. Det har bare ikke vært så vellykket. Jeg har en klatrerose som trives, en klematis og to små busker som ligner mini-syrin. Resten av tusenlapper jeg brukte i fjor kunne jeg like godt ha brent. En liten pistrete mynte har forresten også såvidt klart seg. Jeg har to bed. Det ene står i sol hele dagen, det andre har skygge på ettermiddagen. Takk for tips! Skal sjekke dem ut!
Trolltunge Skrevet 31. mai 2019 Forfatter #17 Skrevet 31. mai 2019 8 minutter siden, Hartroa skrev: Stauder klarer seg jo stort sett uten mye stell. Du må ha vært maks uheldig. Kanskje du bør fylle på med litt ny god jord og litt gjødsel før du planter på nytt. De har jo mye kunnskap hvis du går på et hagesenter (ikke plantasjen) De vil kunne anbefale planter som passer din hage og din kompentanse, eller kanskje vi sier interesse😊 Jeg har faktisk spurt når jeg har handlet, men enten er jeg maks uheldig, eller maks dårlig med planter. God jord og gjødsel kjøpte jeg også. Nesten fristende å kjøpe planter som bare skal holde en sesong, for da blir man iallefall ikke så skuffet. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #18 Skrevet 31. mai 2019 6 minutter siden, Trolltunge skrev: Jeg har faktisk spurt når jeg har handlet, men enten er jeg maks uheldig, eller maks dårlig med planter. God jord og gjødsel kjøpte jeg også. Nesten fristende å kjøpe planter som bare skal holde en sesong, for da blir man iallefall ikke så skuffet. Jeg har plantet storblomstret stemor i bedene mine, i alle mulige farger. Jeg tar jobben med å fjerne visne blomster en gang i uken, det er ganske fort gjort. Men har ikke brunsnegler her. Anonymkode: 2cc57...258
Hartroa Skrevet 31. mai 2019 #19 Skrevet 31. mai 2019 5 minutter siden, Trolltunge skrev: Jeg har faktisk spurt når jeg har handlet, men enten er jeg maks uheldig, eller maks dårlig med planter. God jord og gjødsel kjøpte jeg også. Nesten fristende å kjøpe planter som bare skal holde en sesong, for da blir man iallefall ikke så skuffet. Ja jeg tror de plantene må ha vært dårlige. Personlig så synes jeg stauder er lettere enn ettårige sommerplanter. Jeg ville prøvd igjen. Lykke til! 1
Hedy Lamarr Skrevet 31. mai 2019 #20 Skrevet 31. mai 2019 Nå vet jeg ikke hvor du bor, @Trolltunge, men mesteparten av landet hadde det jo unormalt tørt og varmt i fjor, vanningsforbud var det også mange steder, så kanskje du hadde hatt grønnere fingre om det hadde vært en normal sommer. Bare som trøst, tips har jeg dessverre ikke, siden alt av mine planter også døde i fjor... 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå