Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei lita jente på 3,5 mnd som sover dårlig, og spiser med 40 min til 2 timers mellomrom hele natten, samme med dagen. Vi har hatt litt ammeproblemer og tulla blir sliten av å spise, så hun får nok ikke i seg all maten hun vil. (Vi står i helsekø for tungebånd). Hvis jeg pumper og gir flaske, så klarer hun å spise 120ml, og sover 4 timer. Det som er problemet er bare at jeg ikke alltid klarer å pumpe så mye... som regel bare 50 ml. Kan legge til at hun har melkeproteinallergi, og ikke kan få vanlig mme. Vi har enda ikke klart å få henne til å drikke den melkefrie erstatningen. Det jeg lurer på da er om jeg kanskje kan lage velling de dagene jeg bare får pumpet 50ml. Amme først, så gi flaska med velling?

Jeg er så utrolig sliten. Ofte sovner jeg ikke mellom de hyppige ammingene om natta, så den 4 timers søvnen er ofte eneste gang jeg klarer å sove... HS var lite hjelpsom, og sa at det var helt normalt å amme ofte. Virker liksom ikke som om hun tok inn over seg at jeg faktisk ikke sover. Jeg klarer jo ikke være der skikkelig for tulla mi. Det eneste jeg trenger er den 4-timern. Og i tillegg ikke være avhengig av å rekke og pumpe 2 ganger for dagen for å ha nok melk til kveldsmåltidet.. 

Anonymkode: effe0...246

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Heller morsmelkerstatning enn velling før 4 mnd vel

Anonymkode: 36b7c...469

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun er for ung enda, og ved 4 mnd er det først smaksprøver før man er oppe i et måltid. 

Anonymkode: 3b6bf...84a

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes vel mme for allergikere på apoteket 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Heller morsmelkerstatning enn velling før 4 mnd vel

Som jeg skriver, vi har enda ikke klart å få henne til å spise den melkefrie mme vi har fått på resept. Selvfølgelig hadde vi gått for det om vi kunne. Vi har prøvd å blande med sukker, blande med morsmelk... ingen ting får henne til å spise den grusomme erstatningen.

Så nå er jeg mest ute etter erfaring med velling. Gjerne fra rett før fylte 4 mnd.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes vel mme for allergikere på apoteket 

Ja, og det har vi. Men den får vi henne altså ikke til å drikke 

Skrevet

Kan du pumpe slik du får laget deg et lager i fryseren? Da kan du ta opp slik du får i henne nok mat snn hun sover en god strekk iallfall på kvelden/natta. Har du manuell eller elektrisk pumpe? Jeg får nesten ikke noe ut med manuell, men massevis med elektrisk. Om det er krise håndmelker jeg, får ut ganske mye da og. Om du ikke har prøvd allerede da. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Lumos skrev:

Kan du pumpe slik du får laget deg et lager i fryseren? Da kan du ta opp slik du får i henne nok mat snn hun sover en god strekk iallfall på kvelden/natta. Har du manuell eller elektrisk pumpe? Jeg får nesten ikke noe ut med manuell, men massevis med elektrisk. Om det er krise håndmelker jeg, får ut ganske mye da og. Om du ikke har prøvd allerede da. 

Har dobbel elektrisk. I tillegg skal vi i ikke mindre enn 3 bryllup i juni/juli, så jeg holder på å pumpe opp lager til de ved siden av. Det er derfor jeg hadde håpet på å få noen erfaringer mtp velling og søvn. I bla. Sverige er det jo helt vanlig å gi så tidlig. Men jeg vet liksom ikke om det vil gi samme effekt som fult måltid mm.

Vi får bare prøvekjøre et måltid på dagen i morgen, og se hva som skjer 🤞🤞 Før vi eventuelt prøver til kvelds. 

Skrevet

Har du prøvd å blande morsmelk og mme? Så blir vel smaken kanskje lettere å fordøye..

Er jo ikke sikkert at hun er så interessert i velling, hvis hun ikke vil ha mme.. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Fortunatus skrev:

Har du prøvd å blande morsmelk og mme? Så blir vel smaken kanskje lettere å fordøye..

Er jo ikke sikkert at hun er så interessert i velling, hvis hun ikke vil ha mme.. 

Prøvd. Hun spiste gladelig mme før vi måtte ty til melkefri pga allergien (pappan har måttet passe pga fødselsdepresjon, derav mme, hvis noen skulle "ta" meg på det). Så lenge det gikk så greit, så tenker jeg at velling blandet med mm smaker litt bedre, og vil være lettere å få gitt henne.

Skrevet

Har du prøvd flere typer mme som er for allergikere?  Ikke alle er like ille på smak.  Jeg hadde nok prøvd ut velling nå ja.  Tynn og bare litt først,  og da på morgenen slik at eventuell magevondt kom på dag i stede for natt.  

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Myre skrev:

Har du prøvd flere typer mme som er for allergikere?  Ikke alle er like ille på smak.  Jeg hadde nok prøvd ut velling nå ja.  Tynn og bare litt først,  og da på morgenen slik at eventuell magevondt kom på dag i stede for natt.  

Foreløpig prøvd to. Den jeg har forstått er standarden som alle prøver først, som vi fikk på resept. Så en svindyr en som vi ikke fikk på resept, men som skulle være bedre på smak 😣 Føler virkelig vi har prøvd alt. Ah, jeg drømmer om å bare mate 3-4 ganger i løpet av natten 😂

Skrevet

Prøv vekking med god samvittighet!  Ja,  jeg vet en nær vente til etter fire måneder,  men prøv forsiktig.  Dessuten er jo barnet straks fire måneder.  

Skrevet
Akkurat nå, Myre skrev:

Prøv vekking med god samvittighet!  Ja,  jeg vet en nær vente til etter fire måneder,  men prøv forsiktig.  Dessuten er jo barnet straks fire måneder.  

Dumme Autokorrektur!!  Velling😂

Skrevet
Akkurat nå, Myre skrev:

Bør,  Ikke nær! 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Myre skrev:

Haha 😂 er det noe vi ikke trenger å gjøre så er det å vekke!

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Haha 😂 er det noe vi ikke trenger å gjøre så er det å vekke!

Nei,  det har ikke akkurat vært et problem her heller😂 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke  bruk velling. Finnes det melkefri velling o Norge btw? Men har dere tester mme med vaniljesukker eller annen smak slik man blir anbefalt med melkefri mme?

Siden ungen har mpa bør dere  iallfall unngå å gi mat før nødvendig iom at mpa kan tyde på umoden  tarm

Anonymkode: 8e06d...04b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke  bruk velling. Finnes det melkefri velling o Norge btw? Men har dere tester mme med vaniljesukker eller annen smak slik man blir anbefalt med melkefri mme?

Siden ungen har mpa bør dere  iallfall unngå å gi mat før nødvendig iom at mpa kan tyde på umoden  tarm

Anonymkode: 8e06d...04b

Kan helt fint lage velling på vanlig grøtpulver 👍 

AnonymBruker
Skrevet

Fortsatt ingen som har erfaring med velling rett før fylte 4 mnd og søvn??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...