Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Er singel og uten barn. Slutten av 20 årene. Skal ha 3 uker ferie i juli men har ingen å dele ferieukene med. 

Andre i familien er kommunalt og statlig ansatt sånn som meg og alltid delt inn i puljer for ferieavvikling. Og jeg er i motsatt pulje av søsken og foreldre så ingen av dem har ferie samtidig som meg. Forsøkt å bytte pulje men fikk ikke innvilget det.

Har kontaktet noen single venner og hørt om de vil finne på noe den perioden men de har ikke ferie før i slutten av juli.

Og venner med kjæreste og barn har jeg ikke spurt. Tror jeg blir femte hjul på vogna.

Er det andre her som har forsøkt å reise på singelturer til syden? Vil gjerne reise utenlands men tør ikke dra alene. 

Har jo venner og familie jeg er sosial med til vanlig men ingen har fri samtidig som meg.

Noen som har ferietips? Gruer meg egentlig. Blir 2 sommeren på rad alene. De som har kjæreste eller barn har tross alt noen å komme hjem til selv om man kanskje ikke har ferie på samme tidspunkt.

Vil ikke klage egentlig men føler meg ensom likevel.

Anonymkode: c324b...ce9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiser nesten kun alene. Du må prøve å reise alene, ellers vil du gro fast hjemme. Kom deg ut av norge på egenhånd, en fin prøvetur er for eks købehavn. 3 netter, prøv deg frem! Jeg lover deg at du kommer til å oppdage helt nye ting i verden, skal du være avhengig av andre for å leve vil du slite i fremtiden. Det finnes også gruppeturer du kan melde deg på, disse er ofte veldig dyre. Samtidig er du styrt av et program som skal følges, kan bli slitsomt å følge tidskjema på ferie.

Å reise med par som single er ikke noe for meg.

Selv elsker jeg selvstendigheten med å dra alene, bestemme alt selv! Er lett å komme i kontakt med andre, for litt tåkeprat.

Du må jo ikke dra bort alle ukene, fellesferie er jo uansett en dårlig tid å reise på pga kaoset.

Du må slutte å føle på ensomheten, det er alltids noe du kan bruke tiden din på. Du bør også lære deg egentid, å trives i eget selskap. Ikke grav deg ned mentalt som mange gjør, er så mange ting du kan melde deg på.

Anonymkode: 32773...2af

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er singel og foretrekker å reise alene. Da kan jeg gjøre akkurat det jeg har lyst til hele dagen. Har andre single venninner som jeg reiser med av og til, og klart det er koselig med selskap, men det er noe med den absolutte friheten som jeg liker med aleneferiering. 

Man kommer fort i kontakt med folk dersom man er åpen og kontaktsøkende. Jeg har blitt kjent med mennesker ved å slå av en prat i køer, ta kontakt med andre turister på sightseeing tourer, og rett og slett sette meg ned ved siden av en som også er alene på bar (gjør ikke dette på dagtid på kafe, men på bar så har folk som regel lyst å prate). Men som regel blir jeg selv pratet til når jeg smiler og er åpen. På denne måten har jeg blitt invitert på ulike sosiale events, også hjem på middag hos folk. Får utrolig mye utav slike møter, og man skjønner fort at den der norske holdningen om å "ikke forstyrre folk, la folk være i fred, ikke trenge seg på" ikke gjelder enkelte andre steder. 

Andre ganger vil jeg bare kose meg helt alene og slappe av med en bok på kafe eller stranden.

Ikke la livssituasjonen din begrense deg! Kom deg ut i verden og kos deg!

Anonymkode: 391ba...ed2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reiser nesten kun alene. Du må prøve å reise alene, ellers vil du gro fast hjemme. Kom deg ut av norge på egenhånd, en fin prøvetur er for eks købehavn. 3 netter, prøv deg frem! Jeg lover deg at du kommer til å oppdage helt nye ting i verden, skal du være avhengig av andre for å leve vil du slite i fremtiden. Det finnes også gruppeturer du kan melde deg på, disse er ofte veldig dyre. Samtidig er du styrt av et program som skal følges, kan bli slitsomt å følge tidskjema på ferie.

Å reise med par som single er ikke noe for meg.

Selv elsker jeg selvstendigheten med å dra alene, bestemme alt selv! Er lett å komme i kontakt med andre, for litt tåkeprat.

Du må jo ikke dra bort alle ukene, fellesferie er jo uansett en dårlig tid å reise på pga kaoset.

Du må slutte å føle på ensomheten, det er alltids noe du kan bruke tiden din på. Du bør også lære deg egentid, å trives i eget selskap. Ikke grav deg ned mentalt som mange gjør, er så mange ting du kan melde deg på.

Skulle ønske jeg hadde samme innstilling som deg. :)  (Jeg er ikke ts.) Hvord kommer du i snakk med andre når du er ute og reiser? Cafe og sånne ting? Ser ikke for meg at jeg hadde turt det. Og i tillegg være helt alene, uten noen å prate med i kanskje 5 minutter om dagen, det virker skullet.

Anonymkode: a663f...d41

• Liker 2
Skrevet

Reiser som oftest alene (er 18)

Mine beste tips er:

-Bo på hostel/backpacker hostel, kjempe hyggelig og koselig måte å møte folk på!

-Dra på nattklubber/barer

-Dra på «lokale» spisesteder f.eks frokost/lunsj cafeer

-Evt dra til en typisk «turistby» 

-Legg ut fb post og spør om noen har tips til hva du kan gjøre i området der du skal

selv liker jeg best å reise alene siden jeg får bestemme mer over egen hverdag. Spise hvor, hva og når jeg vil. Dra på stranda når jeg vil, dra på de museene/butikkene/forestillingene jeg vil osv.

Favoritt stedene mine er Barcelona og Málaga i Spania og Oxford i England. Folka er veldig imøtekommende. Spesielt de gangene jeg har bodd på hostel, for da blir man litt mer «tvunget» på folk, og folk bor der ofte alene. Endte opp med å bli veldig godt kjent med en jente fra Hellas som jeg hang med meste parten av turen

masse lykke til😄

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde digget å kunne tatt noen uker ferie helt alene. 

Da hadde jeg tatt toget ut i Europa. Dratt fra by til by 😬

Anonymkode: c4c09...773

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle ønske jeg hadde samme innstilling som deg. :)  (Jeg er ikke ts.) Hvord kommer du i snakk med andre når du er ute og reiser? Cafe og sånne ting? Ser ikke for meg at jeg hadde turt det. Og i tillegg være helt alene, uten noen å prate med i kanskje 5 minutter om dagen, det virker skullet.

Anonymkode: a663f...d41

Du må jo tørre å ta kontakt, bor du på for eks hostel så deler du rom med andre. Da er det naturlig å snakke med andre, du kan også ha enkeltrom her.

Jeg leser at du trenger å utfordre deg selv, tørr du ikke snakke til fremmede kan det blir vanskelig for deg. I mange land er sosial kultur naturlig, man spiser ute på kveldene. Ut for å møte andre, ikke den endeløse drikkinga som nordmenn driver med. Spania liker jeg godt med dette(ikke kanariøyene), mang en gang kommet i snakk med nabobordet for eks.

Du trenger å lære deg å være alene, trives i eget selskap. Kjenne på det.

Tørr du gå på en cafe alene i norge? Å bare sitte å se på folk? reflektere over ting.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drar på ferie alene. Er helt supert. Ingen som klager over at du vil gjøre 100% dine ting, hele tiden. Ingen som blir lei etter dag 4 med shopping/stranda/museum/fornøyelsespark. 

Ta steget, Ts. Dra ut i verden. Opplev ting. En vis mann sa engang at vi aldri angrer på å oppleve ting - vi angrer på at vi lot sjansen slippe fra oss fordi vi «ikke turte», «ikke orket» eller «bare ventet på x og y og z» (som aldri kommer). Verden er ikke det minste farlig. Folk er litt skumle innimellom, men vet du? De er akkurat like skumle over alt. Også utenfor døra di. 

Anonymkode: 67485...1c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Brusmisbruker skrev:

Favoritt stedene mine er Barcelona og Málaga i Spania og Oxford i England. Folka er veldig imøtekommende. Spesielt de gangene jeg har bodd på hostel, for da blir man litt mer «tvunget» på folk, og folk bor der ofte alene. Endte opp med å bli veldig godt kjent med en jente fra Hellas som jeg hang med meste parten av turen

masse lykke til😄

Enig, elsker spania! sosial kultur, tenker det samme om storbritania.

Jeg passer dårlig inn i norge, nordmenn tenker bare på drikking skal de gjøre noe. Utrolig kjedelige og innesluttet folkeslag generelt. Endret meg totalt som menneske etter jeg startet å reise alene, elsker friheten til å bestemme alt selv!

Skrevet

https://www.carpe-diem.no/?gclid=EAIaIQobChMInvPpsvnF4gIVE-aaCh1g9QIVEAAYASAAEgITlvD_BwE

Jeg vil anbefale deg å reise på gruppetur for single.  Da er alle i samme situasjon og det er lett å komme i kontakt med folk.  Kanskje det også kommer et kjæresteforhold eller noen gode vennskap ut av en sånn tur.  Det føles trygt å være en del av en gruppe hvis du ikke er så veldig reisevant.  God sommer :)

Skrevet

Et annet tips:

meld deg på aktiviteter der du skal!

I Málaga kan man f.eks være med på Paella kurs, dansekveld, organiserte turer til f.eks Castillo de Gibralfaro osv. 

Kan hjelpe hvis du syns det er vanskelig å ta kontakt :)

Og sånn samtale starter, pleier bare å si «så hvilket land er du fra? Hvor lenge skal du være her? Har du vært her før? Hva har du gjort/tenkt å gjøre?» også pleier det å gå naturlig fra der

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp  vært på 2 uker ferie alene. Bestilte charter til Alcudia på Mallorca. Ving har noe som heter ving solo. Et tilbud til de som reiser alene, og da slipper man å betale for den unrukte ekstrasengen. Men, dette er et tilbud som ikke er i høysesongen. 

Jeg har vært alene i mange år, og trives med det. Jeg tenker at skal man være alene så må man lære seg og trives alene. 

Folk er veldig åpne og glade når de reiser på ferie, og min erfaring er at det er mye lettere å komme i kontakt med andre da

Jeg nøt dagene på stranden eller ved bassenget. Gikk ut og spiste lunch, frokosten tok jeg på rommet. Jeg gikk og gikk og kikket overalt. I butikker og byer nær Alcudia. Alcudia har alt. Shopping, en nydelig strand , flotte hotell, discoteker og flere puber. Mange restauranter både i gamlebyen (der er det marked 2 ganger i uka) Og det beste av alt. Her er du trygg når du reiser alene. 

Lykke til! Dette klarer du 😍

Anonymkode: 125dc...47f

• Liker 2
Gjest Prøver91
Skrevet (endret)

Jeg har reist masse alene, og det er utrolig gøy. Dro blant annet til Mexico alene! Samt dro til London i 4 uker helt alene, og det var sykt bra. 

Endret av Prøver91
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for støttende ord og tips!

Det jeg synes er ubehagelig med å reise alene, er kveldene. Hvis man skal ut og spise og må gå et stykke i mørket alene. Var på Kreta med noen venner en gang og da måtte vi gå et stykke forbi et nedlagt hotell. 

Hvordan løser dere dette? Vet det går sikkert bra i de fleste tilfeller. 

Og hvis man skulle bli syk eller frastjålet noe så er det litt værre å være alene tenker jeg. 

Men ellers skulle jeg nok få til å dra utenlands alene :)

ts.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare si at jeg virkelig beundrer dere som praktiserer dette. Spesielt deg på 18 som reiser alene. Skulle så gjerne ønske at jeg også var sånn, men det er så mye som hindrer meg. Jeg blir fort sliten i sosiale settinger, veldig dårlig i engelsk, engstelig av meg osv.. Liker meg ikke alene. Jeg hadde nok bare blitt deprimert av å reise alene. Dessuten, hvis man er usikker på seg selv og ikke liker seg selv, hvordan skal andre mennesker like deg? Jeg ser på de rundt meg som er kontaktsøkende og eventyrlystne, hvor rikt liv de har. Skulle så gjerne ønske de kunne overført noe av det til meg. 

Hilsen ei med et usedvanlig kjedelig liv

Anonymkode: 7bf65...848

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for støttende ord og tips!

Det jeg synes er ubehagelig med å reise alene, er kveldene. Hvis man skal ut og spise og må gå et stykke i mørket alene. Var på Kreta med noen venner en gang og da måtte vi gå et stykke forbi et nedlagt hotell. 

Hvordan løser dere dette? Vet det går sikkert bra i de fleste tilfeller. 

Og hvis man skulle bli syk eller frastjålet noe så er det litt værre å være alene tenker jeg. 

Men ellers skulle jeg nok få til å dra utenlands alene :)

ts.

Kreta? Må du dra til turistbombestrøk da.

Sats på en storby for eks, alltid noe å se på. Mixer deg fort inn i mengden, spisesteder er vandt med at folk spiser alene. Ha også en døgnrytme der du står opp 7-8, da legger du deg tidligere. Type 23.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mann 43 er. Reiste mye på hostel fra jeg var 30-40. Elsket det!
Man tvinges til å være åpen...og det løsner! Man kan slå av en prat under frokosten...eller i fellesarealene. 50% av gangene jeg har spurt andre hva de skal den dagen så sier de automatisk.."vi skal det og det....blir gjerne med om du vil".
Dette er selvfølgelig noe som så godt som aldri skjer på et hotell.

Så spør jo jeg også..."jeg har ikke spist middag enda, har du/dere"...

Og så er det lurt å være "klar" i tilfelle man får en invite. Ikke bruke 20 minutter på å ordne seg...hvis det kunne vært gjort på forhånd 🙂

I tillegg kommer alle turene man kan dra på , fra guideturer til padling...alt mulig. (Men de jeg har blitt kjent med og funnet på ting med flere dager på rad har jeg alltid møtt på hostellet).

På hostel så er det jo som regel soveplass til alt fra 4 -20 mennesker på rommene. Og da kommer man også i prat med de som er der....
(Mine hostelerfaringer er fra ferie i Paris,Barcelona, Ibiza, London).

Anonymkode: 10a15...8bf

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er glad i å danse og kan besøke Barcelona 18-20. juli så er Sonar festival en rå opplevelse! Todelt program day- night.

Anonymkode: 10a15...8bf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har god erfaring med DNTs singelturer :) 

Fin opplevelse, hyggelig selskap og ble kjent med folk i samme situasjon. 

Har også reist på gruppereise til utlandet, men syntes at det var hakket mer masete å være en del av en turistgruppe i storbyene. Så det var nok ikke noe for meg. 

Har aldri reist alene-alene til utlandet, men hvis jeg skulle gjort det så ville jeg nok valgt storby foran «syden». Lettere å finne på aktiviteter og opplevelser man kan gjøre alene.

Anonymkode: adecf...b85

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har også reist på gruppereise til utlandet, men syntes at det var hakket mer masete å være en del av en turistgruppe i storbyene. Så det var nok ikke noe for meg. 

Anonymkode: adecf...b85

Enig, gruppetur ut fra norge til utlandet kan være masete. Også reiser man med andre nordmenn, blir ikke mye åpen for nye ting da. Må følge flokken sin....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...