AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #81 Skrevet 31. mai 2019 8 timer siden, Vera skrev: Ditt ansvar er å ta hunden din bort fra situasjonen - selv om det er hundens hjem - Om du ikke ønsker at hunden din skal avlives om den er så uheldig å bite et barn. Du vet at hunden din er utrygg på barn, når du inviterer barn inn i hjemmet ditt, er det du som utsetter barn og hund for fare - da må du ta ansvar for situasjonen. Blir barnet bitt er det stor sannsynlighet for at det er din hund som må avlives - barnet oppførte seg bare som et barn. Du kan syns det er så urettferdig du bare vil, men slik er det. Jeg er hundeeier selv, og jeg tar ansvar for min hund. Jeg vet hva han takler og ikke takler, og utsetter han ikke for noe jeg ikke tror han vil takle, spesielt ikke om det involverer barn eller hunder som ikke kan forsvare seg. Nei, jeg har ikke en aggressiv hund, jeg har verdens snilleste, tålmodigste hund. Men han er et rovdyr, og hele spekteret hans kjenner jeg ikke - derfor tar jeg alle forhåndsregler. Fordi jeg ønsker å beholde han lengst mulig. Jeg sier som sagt at jeg sier til folk at min hund ikke liker barn, jeg sier til dem at han er redd barn, jeg sier at dem må la han være i fred. Hunden min viser ingen tegn til agressiv adferd, han bare trekker seg stille bort og vil ligge i fred. Når da et barn fortsatt ikke hører etter og skal knø på min hund, da får fader meg foreldra snakke til ungen sin eller ta konsekvensene om det skulle gå galt. Advarsler har de da fått flere ganger. Jeg har ikke ansvar for ungene til andre med mindre jeg passer dem. Og ingen vil bli bitt på min vakt hvertfall. Anonymkode: fd50d...f42 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #82 Skrevet 31. mai 2019 14 minutter siden, LaptopPute skrev: Barnet ditt har ikke evne til å lære respekt enda. Inntil da er det ditt ansvar å holde barnet borte. Er de sammen må du følge med hele tida og se an kroppsspråket og de mest sannsynlig svært dempende signalene hunden din sender ut. Det var desverre ingen dempende signaler hunden sendte ut fordi ingen var forberedt på at 2 åringen mistet balansen og at hunden tilfeldigvis stod rett bak. Ts Anonymkode: afd9f...361 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #83 Skrevet 31. mai 2019 Min hund glefser til barnet mitt stadig vekk om barnet er slem. Jeg synes det er vel fortjent...barnet må lære å behandle hunden pent. Hunden har aldri skadet barnet, ikke en ripe, men han glefser advarende. Dette får han ikke kjeft for. Derimot får barner kjeft. Hunden og ungen er som søsken, de deler mat, koser og krangler om hverandre. Anonymkode: af45b...016 6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #84 Skrevet 31. mai 2019 3 timer siden, Brunhilde skrev: Sitat: Og med det sier jeg: Du er ikke bare en tafatt hundeeier, du er en tafatt mor. Jeg håper at toåringen din ikke vokser opp og blir redd for hunder fordi du valgte å prioritere hunden over ham. Min 2 åring har blitt glefset til flere ganger. Fikk et kutt i pannen en gang. Er overhode ikke redd for hunder, neida...var ikke engang redd rett etterpå. Hun elsker hunder. Det er foreldre som gjør ungene redde Anonymkode: af45b...016 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #85 Skrevet 31. mai 2019 Hadde jeg og barnet mitt møtt din hund ute og den hadde bitt mitt barn, så hadde jeg ringt politiet med en gang og fått den avlivet. Anonymkode: 91af9...a62
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #86 Skrevet 31. mai 2019 Mange av dere her inne burde ikke ha hund. Omplassere og avlive en hund som biter fordi den ble provosert. Uhørt! Burde vært ulovlig å avlive friske hunder på den måten. Om noen slår deg og du slår tilbake, burde du da bli anmeldt for drapsforsøk? NEI! Selvforsvar kalles det! Burde du bli anmeldt for psykisk vold fordi du glefser til noen som plager deg? Fordi du hever stemmen fordi du er lei av å bli plaget eller at du er sint? NEI! Hvorfor skal en hund bli drept for å gjøre akkurat det samme? Hunder de snakker ikke, de kan ikke bruke ord, de slår ikke, de dytter ikke og de sparker ikke for å forsvare seg selv eller for å be noen om å gå vekk, de biter. Det er deres måte å slå, sparke, rope, spytte og dytte på. De viser sinne og frykt lenge før de slår eller biter om du vil. Problemet er at alt for mange mennesker overser signalene som er jævlig tydelige. Selv et blikk kan vise deg eksakt hva hunden tenker. Når du velger å ignorere advarselen så er det for pokker meg ikke hunden sin skyld at den må ty til biting. Et glefs/napping fra en hund kan gjøre store skader, spesielt på et barn. Det betyr ikke at de er aggressive og farlige for det. Min hund har bitt et barn og ikke fader om han skal straffes for det. Når gutten sto å sparket bort i hunden min, prøvde å stjele beinet selv etter å ha blitt sendt utav rommet 2 ganger og fikk kjeft for det, ja da fortjente han å bli bitt i hånden. Han fortjente den sprøyta (stivkrampesprøyta) han måtte ta, passelig straff for en 8 åring som trasser som en 3 åring. Han har møtt hunden min flere ganger etter det og han har ikke gjort noe slikt siden og han er ikke redd hunden min. Fordi han forstår godt hvorfor han ble bitt. Noen hunder kan ha kortere lunte enn andre. De teller ikke til 10 før de biter, de teller til 3. Det betyr ikke at de er mer aggressive eller farligere enn andre hunder. Det betyr bare at de krever en eier som ser dem og som evner å lese basic kroppsspråk og som godtar deres grenser. Det så mange i denne tråden som aldri burde ha hatt hund. Fatter ikke hva dere tenker med. Det burde bli strengere å avlive en hund etter bitt. Fordi de aller, aller fleste er menneskelig feil og som lett kunne ha blitt unngått. Anonymkode: a5035...55a 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #87 Skrevet 31. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Denne hunden Har lært deg at det går an å bite. Det kommer til å skje igjen og igjen. Bare i nye situasjoner. Så du har bare en mulig løsning. Hunden må ut av huset for at barnet skal være trygt. Anonymkode: 956b3...390 Patetisk utsagn! hunder må ikke lære seg å bite, det kan de fra de er født! Heller det at eier må på hundekurs for at barnet skal være trygt, for det er svært få hunder som biter uten varsel eller grunn og det er så å si alltid menneskets feil! Anonymkode: a5035...55a 1
wintergirl Skrevet 31. mai 2019 #88 Skrevet 31. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Patetisk utsagn! hunder må ikke lære seg å bite, det kan de fra de er født! Heller det at eier må på hundekurs for at barnet skal være trygt, for det er svært få hunder som biter uten varsel eller grunn og det er så å si alltid menneskets feil! Anonymkode: a5035...55a Se bare hvordan en hundemor oppdrar sine valper. Knurrer, glefser, småbiter. Det er sånn deres atferd er, men allikevel har de langt mer kjærlighet i seg enn de fleste mennesker på denne jord. 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #89 Skrevet 31. mai 2019 3 minutter siden, wintergirl skrev: Se bare hvordan en hundemor oppdrar sine valper. Knurrer, glefser, småbiter. Det er sånn deres atferd er, men allikevel har de langt mer kjærlighet i seg enn de fleste mennesker på denne jord. akkurat, amen! Anonymkode: a5035...55a 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #90 Skrevet 31. mai 2019 Hvis en hund hadde bitt meg, så hadde jeg jo ikke blitt sint på hunden. Hvis et menneske hadde brukt vold i mot meg hadde jeg blitt forbanna. Hvorfor tåler folk mindre fra dyr enn fra mennesker? Syntes da ikke dyr er mindre verdt enn mennsker for det første og for det andre så biter ikke en hun for å være onskapsfull. Anonymkode: a26e1...85e 2
Million Skrevet 31. mai 2019 #91 Skrevet 31. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei man kan ikke kreve det. Dyrlegen er ikke pliktig til å avlive en frisk hund uten at det foreligger en anmeldelse og journal fra lege/legevakt. Dyrlegen velger selv om et dyr skal avlives og kan ikke tvinges til det med mindre det oppfyller kravene over. Dvs tror neppe dyrlegen avliver pga overfladiske skrammer. Ts Anonymkode: afd9f...361 Men hunden har jo en forhistorie med biting!? Jeg skjønner ikke hva du nøler etter, skal jeg være ærlig. Hunden prøvde å bite barnet ditt, hunden har bitt barn før, og er omplassert pga dette to (?) ganger. Og likevel sier du at veterinæren ikke ville avlivet? Jeg tror du tuller. 5
Rucula Skrevet 31. mai 2019 #92 Skrevet 31. mai 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange av dere her inne burde ikke ha hund. Omplassere og avlive en hund som biter fordi den ble provosert. Uhørt! Burde vært ulovlig å avlive friske hunder på den måten. Om noen slår deg og du slår tilbake, burde du da bli anmeldt for drapsforsøk? NEI! Selvforsvar kalles det! Burde du bli anmeldt for psykisk vold fordi du glefser til noen som plager deg? Fordi du hever stemmen fordi du er lei av å bli plaget eller at du er sint? NEI! Hvorfor skal en hund bli drept for å gjøre akkurat det samme? Hunder de snakker ikke, de kan ikke bruke ord, de slår ikke, de dytter ikke og de sparker ikke for å forsvare seg selv eller for å be noen om å gå vekk, de biter. Det er deres måte å slå, sparke, rope, spytte og dytte på. De viser sinne og frykt lenge før de slår eller biter om du vil. Problemet er at alt for mange mennesker overser signalene som er jævlig tydelige. Selv et blikk kan vise deg eksakt hva hunden tenker. Når du velger å ignorere advarselen så er det for pokker meg ikke hunden sin skyld at den må ty til biting. Et glefs/napping fra en hund kan gjøre store skader, spesielt på et barn. Det betyr ikke at de er aggressive og farlige for det. Min hund har bitt et barn og ikke fader om han skal straffes for det. Når gutten sto å sparket bort i hunden min, prøvde å stjele beinet selv etter å ha blitt sendt utav rommet 2 ganger og fikk kjeft for det, ja da fortjente han å bli bitt i hånden. Han fortjente den sprøyta (stivkrampesprøyta) han måtte ta, passelig straff for en 8 åring som trasser som en 3 åring. Han har møtt hunden min flere ganger etter det og han har ikke gjort noe slikt siden og han er ikke redd hunden min. Fordi han forstår godt hvorfor han ble bitt. Noen hunder kan ha kortere lunte enn andre. De teller ikke til 10 før de biter, de teller til 3. Det betyr ikke at de er mer aggressive eller farligere enn andre hunder. Det betyr bare at de krever en eier som ser dem og som evner å lese basic kroppsspråk og som godtar deres grenser. Det så mange i denne tråden som aldri burde ha hatt hund. Fatter ikke hva dere tenker med. Det burde bli strengere å avlive en hund etter bitt. Fordi de aller, aller fleste er menneskelig feil og som lett kunne ha blitt unngått. Anonymkode: a5035...55a Enig 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #93 Skrevet 1. juni 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var desverre ingen dempende signaler hunden sendte ut fordi ingen var forberedt på at 2 åringen mistet balansen og at hunden tilfeldigvis stod rett bak. Ts Anonymkode: afd9f...361 Men den neste gangen kan det være en helt annen setting, og et bitt som er verre. Det blir som russisk rulett, og den som kommer til å ta støyten er barnet ditt, eller andres barn. Jeg hadde en gang en hund som vanligvis var snill som et lam, men som hadde to personer han ikke likte. Ved et par anledninger lå han rolig og hvilte på gulvet ved siden av en av disse personene, før han plutselig reiste seg halvveis opp og glefset etter denne personen. Noe lignende gjentok seg et par ganger ved senere anledninger, det var kun risp og personene slapp med skrekken, men det førte til at vi ikke lenger kjente oss trygge på hva som kunne skje. Det var en stor hund, og han kunne potensielt forårsake stor skade. Hunden var godt trent og lydig, og aldri noe problem å håndtere for meg som eier ellers. Personene han glefset etter, og opptrådte truende mot, hadde ikke gjort noen ting for å provosere ham. Vi fant ingen forklaring på oppførselen til hunden, annet enn at han ønsket å dominere. Etter mye diskusjon valgte vi å avlive, og jeg er overbevist om at vi gjorde det riktige. Det følger ansvar med å ha hund, og vi ønsket ikke å vente på at det helt "store" kunne skje. Det er veldig vondt når man kommer dithen at man vurderer å avlive en god kamerat og det familiemedlemmet en hund er. Samtidig så er ikke en hund et menneske, og den kan ta valg som ikke er akseptable, spesielt når ingen har provosert den eller oppført seg på en måte som gjør aggressivitet forståelig. Vi vil aldri fullt ut forstå hvordan et dyr tenker. Lykke til med det valget du må ta, du har i hvert fall gitt hunden noen fine år sammen med dere, det kan du være stolt over. Anonymkode: 3a58f...a44 3
Vera Skrevet 1. juni 2019 #94 Skrevet 1. juni 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Mange av dere her inne burde ikke ha hund. Omplassere og avlive en hund som biter fordi den ble provosert. Uhørt! Burde vært ulovlig å avlive friske hunder på den måten. Om noen slår deg og du slår tilbake, burde du da bli anmeldt for drapsforsøk? NEI! Selvforsvar kalles det! Burde du bli anmeldt for psykisk vold fordi du glefser til noen som plager deg? Fordi du hever stemmen fordi du er lei av å bli plaget eller at du er sint? NEI! Hvorfor skal en hund bli drept for å gjøre akkurat det samme? Hunder de snakker ikke, de kan ikke bruke ord, de slår ikke, de dytter ikke og de sparker ikke for å forsvare seg selv eller for å be noen om å gå vekk, de biter. Det er deres måte å slå, sparke, rope, spytte og dytte på. De viser sinne og frykt lenge før de slår eller biter om du vil. Problemet er at alt for mange mennesker overser signalene som er jævlig tydelige. Selv et blikk kan vise deg eksakt hva hunden tenker. Når du velger å ignorere advarselen så er det for pokker meg ikke hunden sin skyld at den må ty til biting. Et glefs/napping fra en hund kan gjøre store skader, spesielt på et barn. Det betyr ikke at de er aggressive og farlige for det. Min hund har bitt et barn og ikke fader om han skal straffes for det. Når gutten sto å sparket bort i hunden min, prøvde å stjele beinet selv etter å ha blitt sendt utav rommet 2 ganger og fikk kjeft for det, ja da fortjente han å bli bitt i hånden. Han fortjente den sprøyta (stivkrampesprøyta) han måtte ta, passelig straff for en 8 åring som trasser som en 3 åring. Han har møtt hunden min flere ganger etter det og han har ikke gjort noe slikt siden og han er ikke redd hunden min. Fordi han forstår godt hvorfor han ble bitt. Noen hunder kan ha kortere lunte enn andre. De teller ikke til 10 før de biter, de teller til 3. Det betyr ikke at de er mer aggressive eller farligere enn andre hunder. Det betyr bare at de krever en eier som ser dem og som evner å lese basic kroppsspråk og som godtar deres grenser. Det så mange i denne tråden som aldri burde ha hatt hund. Fatter ikke hva dere tenker med. Det burde bli strengere å avlive en hund etter bitt. Fordi de aller, aller fleste er menneskelig feil og som lett kunne ha blitt unngått. Anonymkode: a5035...55a Du beskriver friske hunder..som gir mange signaler FØR den blir så fortvilet at den biter. Hunden til Ts har en forhistorie med adferdsproblemer. Den er omplassert fordi adferdsproblemene er omfattende. Jeg stusser litt over situasjonen du beskriver - du vet i detalj hva som skjedde før hunden din bet gutten. Så du det? Hvorfor i all verden ble ikke hunden tatt bort fra situasjonen så den slapp å bli mishandlet av gutten? I Norge er det så enkelt som at mennesker trumfer hund - om hunden biter, uavhengig av hva som har trigget, er det den som blir avlivet, om hendelsen er alvorlig nok. Jeg sier ikke at det er rettferdig, men det er slik det er. Vi som hundeeiere har da ansvar for at hunden vår ikke kommer opp i slike situasjoner (at den feks alltid er under oppsyn når den er ute, at den står beskyttet når den er ute (feks garde som ingen kan komme inn i) Jeg skjønner ikke hvorfor dere utsetter hundene deres for disse situasjonene.. Jeg er helt enig med deg angående at det er mange som aldri burde hatt hund, men de farligste hundeeierne er dem som sidestiller eller setter hunden over mennesket. Lærte dere ikke av oppdretter at hunden alltid skal være nederst på rangstigen i en familie? Hunden ER et rovdyr, det er vi som har lagt den om til et kjæledyr. Når man er hundeeier må man ha dette i bakhodet..se hvordan en hund endrer adferd i flokk feks.. Jeg har hatt hund store deler av livet mitt, ingen av dem har noen gang bitt, eller vist truende adferd. Dersom de har gitt tegn til å være provosert osv, er det vårt/mitt ansvar å få den bort fra situasjonen. Den har ikke mulighet til det selv. Virker som mange hundeeiere ikke forstår ansvaret sitt. Det er ditt ansvar å beskytte hunden din, slik at den slipper å komme opp i situasjoner som gjør at du kanskje en dag må avlive den. Hunder med adferdsproblemer hører ikke sammen med barn - fordi barn er uforutsigbare og uforsiktige, det er barns natur. En frisk hund takler dette fint, og går bort fra situasjonen (om den ikke står i bånd osv), mens en hund med adferdsproblemer type Ts sin hund, ikke klarer å styre dette. I det tilfellet trumfer barnet hunden. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #95 Skrevet 1. juni 2019 1 time siden, Vera skrev: Du beskriver friske hunder..som gir mange signaler FØR den blir så fortvilet at den biter. Hunden til Ts har en forhistorie med adferdsproblemer. Den er omplassert fordi adferdsproblemene er omfattende. Jeg stusser litt over situasjonen du beskriver - du vet i detalj hva som skjedde før hunden din bet gutten. Så du det? Hvorfor i all verden ble ikke hunden tatt bort fra situasjonen så den slapp å bli mishandlet av gutten? I Norge er det så enkelt som at mennesker trumfer hund - om hunden biter, uavhengig av hva som har trigget, er det den som blir avlivet, om hendelsen er alvorlig nok. Jeg sier ikke at det er rettferdig, men det er slik det er. Vi som hundeeiere har da ansvar for at hunden vår ikke kommer opp i slike situasjoner (at den feks alltid er under oppsyn når den er ute, at den står beskyttet når den er ute (feks garde som ingen kan komme inn i) Jeg skjønner ikke hvorfor dere utsetter hundene deres for disse situasjonene.. Jeg er helt enig med deg angående at det er mange som aldri burde hatt hund, men de farligste hundeeierne er dem som sidestiller eller setter hunden over mennesket. Lærte dere ikke av oppdretter at hunden alltid skal være nederst på rangstigen i en familie? Hunden ER et rovdyr, det er vi som har lagt den om til et kjæledyr. Når man er hundeeier må man ha dette i bakhodet..se hvordan en hund endrer adferd i flokk feks.. Jeg har hatt hund store deler av livet mitt, ingen av dem har noen gang bitt, eller vist truende adferd. Dersom de har gitt tegn til å være provosert osv, er det vårt/mitt ansvar å få den bort fra situasjonen. Den har ikke mulighet til det selv. Virker som mange hundeeiere ikke forstår ansvaret sitt. Det er ditt ansvar å beskytte hunden din, slik at den slipper å komme opp i situasjoner som gjør at du kanskje en dag må avlive den. Hunder med adferdsproblemer hører ikke sammen med barn - fordi barn er uforutsigbare og uforsiktige, det er barns natur. En frisk hund takler dette fint, og går bort fra situasjonen (om den ikke står i bånd osv), mens en hund med adferdsproblemer type Ts sin hund, ikke klarer å styre dette. I det tilfellet trumfer barnet hunden. Jeg jeg så at gutten min falt oppå hunden fordi jeg satt på gulvet rett ved siden av å lekte med han. Så jeg så alt som skjedde. Alt gikk så fort fra gutten min falt til hunden reagerte . Uansett satt jeg såpass nærme at jeg fikk stoppet det hele. Dette var en vanlig hverdagssituasjon som hunden er i mange ganger daglig. Desverre gikk det galt fordi 2 åringen snublet i hunden når han brått snudde seg for å plukke opp en leke fra gulvet Ts Anonymkode: afd9f...361 1
Diamant20 Skrevet 1. juni 2019 #96 Skrevet 1. juni 2019 Kan dere dele opp stua med kompostgjerder el lignende så to-åringen har et eget sted å leke i fred? Så slipper man at samme situasjon skjer igjen
Rucula Skrevet 1. juni 2019 #97 Skrevet 1. juni 2019 Herregud, det var bare en liten ulykke! Ingen stor skade skjedd. Sånne ting har skjedd hos oss mange ganger uten at vi har satt jorden i bevegelse av den grunn. Her om dagen så slo mitt barn etter hunden vår, og han ble irritert. Han glefset og endte opp med hele hånda hennes i munn. Det var en advarsel ikke noe annet. Barnet dro ut hånda og gikk videre. Vi må godta at hunder er levende skapninger som kan ha gode og dårlige dager. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #98 Skrevet 1. juni 2019 42 minutter siden, Diamant20 skrev: Kan dere dele opp stua med kompostgjerder el lignende så to-åringen har et eget sted å leke i fred? Så slipper man at samme situasjon skjer igjen Joda vi har en port mellom stue og gang. Men da står han på andre siden å piper. Men da må han heller det. Ts Anonymkode: afd9f...361 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #99 Skrevet 1. juni 2019 20 minutter siden, Rucula skrev: Herregud, det var bare en liten ulykke! Ingen stor skade skjedd. Sånne ting har skjedd hos oss mange ganger uten at vi har satt jorden i bevegelse av den grunn. Her om dagen så slo mitt barn etter hunden vår, og han ble irritert. Han glefset og endte opp med hele hånda hennes i munn. Det var en advarsel ikke noe annet. Barnet dro ut hånda og gikk videre. Vi må godta at hunder er levende skapninger som kan ha gode og dårlige dager. Ok aldri skjedd hos oss før men nå har vi bare hatt rottweilere i alle år. Første gang vi har en liten hund. De to andre hundene har aldri glefset eller bitt noen av ungene så litt ukjent for meg dette her. Ts Anonymkode: afd9f...361 1
Rucula Skrevet 1. juni 2019 #100 Skrevet 1. juni 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok aldri skjedd hos oss før men nå har vi bare hatt rottweilere i alle år. Første gang vi har en liten hund. De to andre hundene har aldri glefset eller bitt noen av ungene så litt ukjent for meg dette her. Ts Anonymkode: afd9f...361 Det er ikke å bite, bruk av munn er en del av hundens kommunikasjon. Den advarte 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå