Gå til innhold

Hvis hunden din hadde bitt et barn fordi barnet snublet i hunden

Anbefalte innlegg

Gjest Peanut
Skrevet (endret)
2 timer siden, NBA skrev:

Fort gjort at en hund blir skremt og gir et forsvarsbitt. Du må passe bedre på barnet rundt dyr...

Det skjedde med naboens hund her. Barnet som ble bitt var eiers barnebarn. Barnet ble bitt dypt i ansiktet og halsen. Hunden ble avlivet. 

Endret av Peanut
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunden din har bitt 2-åringen din i ansiktet og du lurer på hva du skal gjøre!? Fri og bevare meg vel.

Anonymkode: 2c569...06b

For oss som har hatt hund i årevis betyr ikke det avliving ved første øyekast. Det ble ikke et alvorlig bitt men skraper. Vi snakker ikke lege og sying her. 

Ts

Anonymkode: afd9f...361

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For oss som har hatt hund i årevis betyr ikke det avliving ved første øyekast. Det ble ikke et alvorlig bitt men skraper. Vi snakker ikke lege og sying her. 

Ts

Jeg har hatt hunder i over tretti år. Hunder som biter barn er ikke akseptabelt. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tenkt at hunden hadde et problem. Jeg har både barn og hund og hunden har alltid vært som et lam. Eneste jeg kunne akseptert var hvis det var et advarselsbitt i løse luften. Et ordentlig bitt i arm o.l. hadde jeg aldri tolerert fra en hund.

Anonymkode: 20c88...950

Selv hvis ikke hunden ikke visste at den bet, altså en reflekssituasjon? Hvis den trodde den bet i løse luften og var uheldig? Jeg har også hunder og flere barn, men ser litt annerledes på det en deg. Er angrepsbitt hadde jeg selvsagt ikke akseptert, men her må man se alt i en sammenheng før man blir for hysterisk. 

Anonymkode: c1ace...b85

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Peanut skrev:

Det skjedde med naboens hund her. Barnet som ble bitt var eiers barnebarn. Barnet ble bitt dypt i ansiktet og halsen. Hunden ble avlivet. 

Bitt eller angrepet og bitt? 

AnonymBruker
Skrevet

De fleste hadde ikke brydd seg om hunden bet et barn. Med mindre det var deres eget barn som ble bitt.

Anonymkode: 0094b...262

Gjest Peanut
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bitt eller angrepet og bitt? 

Barnet hadde lekt med hunden og kost med den.  (De hadde gjort dette mye før). Uten forvarsel hadde den bitt henne flere ganger i ansiktet og på halsen. Ett bitt 1 cm til siden og det hadde truffet hovedpulsåren. 

AnonymBruker
Skrevet

Vår hund glefset etter barnet vårt da hun var 5 år. Hunden sov og hun falt på han. Da fikk hun et rødt merke på armen. Avlivet han ikke, men var ekstremt påpasselig etterpå! Følte meg aldri ordentlig trygg på han etterpå, så endte med han flyttet til et eldre par uten småbarn i hus

Anonymkode: da450...0b2

Gjest LaptopPute
Skrevet

Hold barn unna hunder inntil dem lærer å behandle dem med respekt. Barn har ofte skumle og uvante kroppspråk for hunder å forstå, annerledes enn oss voksne, så en hund kan være ekstra usikker på barn, og derfor reagere med mer redsel som bitt kan være. 

Skrevet

5 hours ago, AnonymBruker said:

Ja enig med deg. Vi har inne på tanken flere ganger. Desverre er det nærmest umulig å omplassere en 12 år gammel hund med disse utfordringene. 

Ts

Nei, og da er det beste alternativet å avlive den. 

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hunden din har bitt 2-åringen din i ansiktet og du lurer på hva du skal gjøre!? Fri og bevare meg vel.

Å, jeg kjenner jeg er så enig med deg! Fri og bevare meg vel! Jeg syns du, ts, virker som en tafatt hundeeier.

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har hatt hunder i over tretti år. Hunder som biter barn er ikke akseptabelt. 

Nei, hunder som biter barn er ikke akseptabelt! 

TS skriver at barnet ikke vil være i nærheten av denne hunden, og det forstår jeg, men det virker som om det er mer synd på hunden som er "utestengt" enn det er på 2-åringen som er engstelig. Skremmende.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Brunhilde skrev:

Nei, og da er det beste alternativet å avlive den. 

Å, jeg kjenner jeg er så enig med deg! Fri og bevare meg vel! Jeg syns du, ts, virker som en tafatt hundeeier.

Nei, hunder som biter barn er ikke akseptabelt! 

TS skriver at barnet ikke vil være i nærheten av denne hunden, og det forstår jeg, men det virker som om det er mer synd på hunden som er "utestengt" enn det er på 2-åringen som er engstelig. Skremmende.

Da er det din mening. Jeg er absolutt ingen tafatt hundeeier. Det er veldig vanskelig å skissere alt her skriftlig. 

Tror du at det er bare å reise å kreve hunden avlivet pga en liten skramme? Ser ikke for meg at det finnes en dyrlege som ville gjort dette. 

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, LaptopPute skrev:

Hold barn unna hunder inntil dem lærer å behandle dem med respekt. Barn har ofte skumle og uvante kroppspråk for hunder å forstå, annerledes enn oss voksne, så en hund kan være ekstra usikker på barn, og derfor reagere med mer redsel som bitt kan være. 

Min 2 åring har ikke vært respektløs ovenfor hunden. Han snublet i hunden som stod bak han og datt rett i bakken. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan jo legge til at vi overtok denne hunden for 4 år siden. Da var vi hans tredje hjem. Omplassert pga at han hadde bitt familiens barn. Situasjonene rundt vet jeg ikke siden jeg ikke var der. 

Dette har skjedd to ganger siste mnd her hjemme. Hunden lå ikke å sov. Den gikk rundt bena på 2 åringen(slik den ofte gjør) og han snublet i hunden og falt halvveis oppå han og da bet hunden han i ansiktet. Ikke alvorlig bitt men han har bitemerker og huden er skrapet av. 

Jeg vet jeg skulle passet bedre på men rakk ikke å Ta imot han selv om jeg satt ved siden av. Fikk stoppet hunden da det skjedde men ble tre litt allikevel. 

Ts

Vårt ene barn er blitt bitt av 2 hunder på noe av samme måte. Begge hundene var våkne, og det var absolutt ikke snakk om at de ble provosert eller noe. Ingen av disse hundene lever i dag. Vi har nulltoleranse på fysiske bitt. Vi voksne har da også vært uheldige rundt disse hundene, men ingen av oss er bitt. 

Anonymkode: 7cc95...ee7

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er det din mening. Jeg er absolutt ingen tafatt hundeeier. Det er veldig vanskelig å skissere alt her skriftlig. 

Tror du at det er bare å reise å kreve hunden avlivet pga en liten skramme? Ser ikke for meg at det finnes en dyrlege som ville gjort dette. 

Ts

Ja, jeg tror det bare er å reise og kreve hunden avlivet. Du eier hunden, du bestemmer hva som skjer med den og hvis det er et snev av ansvarsfølelse i deg, så velger du å prioritere det barnet du har satt til verden over hunden.

• Liker 5
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Jo, det ville alle dyrleger ha gjort! Vi var i samme situasjon og dyrlegen sa vi gjorde det rette. Og fordømte de som ikke gjorde det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Brunhilde skrev:

Ja, jeg tror det bare er å reise og kreve hunden avlivet. Du eier hunden, du bestemmer hva som skjer med den og hvis det er et snev av ansvarsfølelse i deg, så velger du å prioritere det barnet du har satt til verden over hunden.

Nei man kan ikke kreve det. Dyrlegen er ikke pliktig til å avlive en frisk hund uten at det foreligger en anmeldelse og journal fra lege/legevakt. Dyrlegen velger selv om et dyr skal avlives og kan ikke tvinges til det med mindre det oppfyller kravene over. Dvs tror neppe dyrlegen avliver pga overfladiske skrammer.  

Ts

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på omstendighetene, det at barnet snublet i hunden er ikke nok informasjon til å ta en slik avgjørelse. Om hunden klikket og skamferte barnet hadde jeg vurdert avlivning ja. Men om det var et napp eller et glefs som tilfeldigvis gikk gjennom huden hadde jeg ikke gjort så stor sak av det. Kommer også an på om jeg og hunden må være rundt barn hele tiden, eller om vi kan helt unngå dem for fremtiden.

Anonymkode: 57f40...7da

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kan jo legge til at vi overtok denne hunden for 4 år siden. Da var vi hans tredje hjem. Omplassert pga at han hadde bitt familiens barn. Situasjonene rundt vet jeg ikke siden jeg ikke var der. 

Dette har skjedd to ganger siste mnd her hjemme. Hunden lå ikke å sov. Den gikk rundt bena på 2 åringen(slik den ofte gjør) og han snublet i hunden og falt halvveis oppå han og da bet hunden han i ansiktet. Ikke alvorlig bitt men han har bitemerker og huden er skrapet av. 

Jeg vet jeg skulle passet bedre på men rakk ikke å Ta imot han selv om jeg satt ved siden av. Fikk stoppet hunden da det skjedde men ble tre litt allikevel. 

Ts

Denne hunden Har lært deg at det går an å bite. Det kommer til å skje igjen og igjen. Bare i nye situasjoner. Så du har bare en mulig løsning. Hunden må ut av huset for at barnet skal være trygt. 

Anonymkode: 956b3...390

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei man kan ikke kreve det. Dyrlegen er ikke pliktig til å avlive en frisk hund uten at det foreligger en anmeldelse og journal fra lege/legevakt. Dyrlegen velger selv om et dyr skal avlives og kan ikke tvinges til det med mindre det oppfyller kravene over. Dvs tror neppe dyrlegen avliver pga overfladiske skrammer.  

Ts

Men dyrlegen kan melde deg til BV eller politi om hun eller han mener du setter barnets liv og helse i fare. Vi er faktisk pliktig til det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts

Jeg ville gjort det! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...