AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #21 Skrevet 31. mai 2019 16 minutter siden, Halldis skrev: Lett å være etterpåklok, men hvorfor overtok du en hund som biter barn når du selv planlegger barn? Hunden hadde fortjent å komme til en barnefri familie når den tydeligvis ikke takler små barn. Jeg hadde nok ikke følt meg trygg på at den ikke ville bite selv om ungen ikke ramler over den. Jeg vet jeg er litt urettferdig nå, men man må jo ta konsekvensene når man overtar en hund som har problemer med barn. Jeg hadde to tenåringer i hus og vi plana absolutt ikke denne attpåklatten. Ts Anonymkode: afd9f...361
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #22 Skrevet 31. mai 2019 15 minutter siden, Hulderen skrev: En hund som omplasseres pga aggresjon mot andre hunder og barn bør jo absolutt få komme til et hjem der det hverken er barn eller andre husdyr! En toåring kan veldig lett plage en hund uten å skjønne konsekvensen av det det gjør. Å la dem være i nærheten av hverandre er å ta en helt unødvendig risiko. Løsningen er ikke avliving, men at hunden dessverre må omplasseres igjen - til noen uten barn og husdyr, Vår livssituasjon var annerledes da vi overtok hunden for 4 år siden. Da hadde vi bare de to eldste som da var 12 og 14 år og de har et fint forhold til hunden. Den har ingen problemer med våre to hunder fra før. De kommer godt overens og han sover i midten av de hver natt og piper om de forlater han. Jeg tror du har misforstått her. 2 åringen plager ingen av hundene og det har han aldri gjort. Løsningen blir da at hunden må bo bak en grind mens vi andre er i stuen. Han han ikke omplasseres da han er 12 år. Ser ikke for meg at noen vil ha en så gammel hund. Ts Anonymkode: afd9f...361
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #23 Skrevet 31. mai 2019 Barn må lære seg å respektere dur, er dem for små til å forstå dette så må foreldrene passe ekstra på barna sine rundt dyr. Hunden skal ikke måtte miste livet av klumsete unger og uansvarlige foreldre. Jeg hadde virkelig lagt et hat mot noen om dem krevde livet til hunden min bare for at ungen dems er klønete, eller at foreldrene ikke passer på. Hunden min er mitt barn, min familie. Anonymkode: fd50d...f42 7
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #24 Skrevet 31. mai 2019 15 minutter siden, Vera skrev: Èn gang kan være uhell..2-3-4-5-6 ganger er ikke uhell. Hunden er omplassert nettopp fordi den ikke takler barn. Hadde aldri latt den være rundt barn under mitt ansvar. Du er også ansvarlig for barnet som er rundt hunden. Jeg hadde i utgangspunktet ALDRI tatt i mot en hund med aggresjonsproblemer om jeg hadde barn i hus. Det fortjener hverken barnet eller hunden. Jeg er enig der. Men nå hadde ikke vi små barn i hus for 4 år siden. Vi hadde to store barn. Hadde ikke vi overtatt hunden så hadde den gått rett til veterinær for avlivning. Jeg ønsket å gi han en ny sjanse. Abort var ikke et alternativ fordi han ikke takler barn under skolealder. Ts Anonymkode: afd9f...361
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #25 Skrevet 31. mai 2019 Forresten, kanskje du kan lese deg opp på dempende signaler, sånn at du kan se om det er fare for at noe skjer før det skjer? https://www.klikk.no/foreldre/dempende-signaler-hos-hund-2321551 http://www.turid-rugaas.no/kunsten-aring-overleve.html https://adferdstrening.wordpress.com/trening/ Anonymkode: 24853...8de 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #26 Skrevet 31. mai 2019 Vi er i samme dilemma. Bare at hunden vår beit i annsikte til 1 åringen fordi barnet var oppgirer som gjorde hunden leken og oppgiret også. Dette er en liten hund på 2 kg. Stolen ikke på å ha hunden sammen med barnet vårt igjen. Og ver ikke hva vi skal gjøre med situasjonen. Anonymkode: 37eab...44a
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #27 Skrevet 31. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er i samme dilemma. Bare at hunden vår beit i annsikte til 1 åringen fordi barnet var oppgirer som gjorde hunden leken og oppgiret også. Dette er en liten hund på 2 kg. Stolen ikke på å ha hunden sammen med barnet vårt igjen. Og ver ikke hva vi skal gjøre med situasjonen. Anonymkode: 37eab...44a Hunden vår er også liten(9 kg) stoler mer på rottweilerene vi har( 40 og 50 kg) det er så vondt når man opplever dette. Her er 2 åring livredd for den lille hunden etter disse episodene. Han vil ikke ha hunden i samme rom. Han er heldigvis ikke redd for de to store da. Ts Anonymkode: afd9f...361
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #28 Skrevet 31. mai 2019 54 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kan jo legge til at vi overtok denne hunden for 4 år siden. Da var vi hans tredje hjem. Omplassert pga at han hadde bitt familiens barn. Situasjonene rundt vet jeg ikke siden jeg ikke var der. Dette har skjedd to ganger siste mnd her hjemme. Hunden lå ikke å sov. Den gikk rundt bena på 2 åringen(slik den ofte gjør) og han snublet i hunden og falt halvveis oppå han og da bet hunden han i ansiktet. Ikke alvorlig bitt men han har bitemerker og huden er skrapet av. Jeg vet jeg skulle passet bedre på men rakk ikke å Ta imot han selv om jeg satt ved siden av. Fikk stoppet hunden da det skjedde men ble tre litt allikevel. Ts Anonymkode: afd9f...361 Denne hunden burde få bo hos noen uten barn Anonymkode: 8622a...469 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #29 Skrevet 31. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne hunden burde få bo hos noen uten barn Anonymkode: 8622a...469 Ja enig med deg. Vi har inne på tanken flere ganger. Desverre er det nærmest umulig å omplassere en 12 år gammel hund med disse utfordringene. Ts Anonymkode: afd9f...361
Vera Skrevet 31. mai 2019 #30 Skrevet 31. mai 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig der. Men nå hadde ikke vi små barn i hus for 4 år siden. Vi hadde to store barn. Hadde ikke vi overtatt hunden så hadde den gått rett til veterinær for avlivning. Jeg ønsket å gi han en ny sjanse. Abort var ikke et alternativ fordi han ikke takler barn under skolealder. Ts Anonymkode: afd9f...361 Hvor store var barna da hunden kom i hus, og hvordan reagerte hunden på dem? Er det kun akkurat nå den siste tiden du har sett denne adferden hos hunden? Jeg trodde dere hadde hatt hunden i 2 år, og leste at barnet var 2 år, det var derfor jeg skrev at jeg aldri ville ha tatt inn hunden i utgangspunktet. Hvordan har hunden vært ifht dette barnet tidligere? Jeg syns det er vondt å lese at barnet er blitt redd for hunden, og trekker seg bort. Barnet reagerer helt naturlig og ønsker å skjerme seg fra hunden, samtidig som det er fortvilende vondt for hunden at en i flokken tar avstand. Jeg skjønner at det er forferdelig vanskelig, men barna kommer uansett først, alltid, selv om man er glad i hunden. Jeg ville ha tenkt at hunden lider under adferden sin, og syns det er minst like vondt som dere når han biter. Ingen hunder biter på gøy. Jeg står fortsatt fast ved at jeg aldri ville latt barn og hund være i nærheten av hverandre..dessverre 😔 2
Tvist Skrevet 31. mai 2019 #31 Skrevet 31. mai 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja enig med deg. Vi har inne på tanken flere ganger. Desverre er det nærmest umulig å omplassere en 12 år gammel hund med disse utfordringene. Ts Anonymkode: afd9f...361 Du kan jo høre med Solplassen om det er i nærheten. Seniorhunder er deres hjertesak: http://solplassenhund.org/omplassere-egen-hund/
Vera Skrevet 31. mai 2019 #32 Skrevet 31. mai 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn må lære seg å respektere dur, er dem for små til å forstå dette så må foreldrene passe ekstra på barna sine rundt dyr. Hunden skal ikke måtte miste livet av klumsete unger og uansvarlige foreldre. Jeg hadde virkelig lagt et hat mot noen om dem krevde livet til hunden min bare for at ungen dems er klønete, eller at foreldrene ikke passer på. Hunden min er mitt barn, min familie. Anonymkode: fd50d...f42 Som hundeeier er det DITT ansvar at hunden din ikke biter barn, voksne, andre hunder osv. Barn ER klumsete og uforutsigbare, dette takler friske hunder helt utmerket. 11
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #33 Skrevet 31. mai 2019 4 minutter siden, Vera skrev: Hvor store var barna da hunden kom i hus, og hvordan reagerte hunden på dem? Er det kun akkurat nå den siste tiden du har sett denne adferden hos hunden? Jeg trodde dere hadde hatt hunden i 2 år, og leste at barnet var 2 år, det var derfor jeg skrev at jeg aldri ville ha tatt inn hunden i utgangspunktet. Hvordan har hunden vært ifht dette barnet tidligere? Jeg syns det er vondt å lese at barnet er blitt redd for hunden, og trekker seg bort. Barnet reagerer helt naturlig og ønsker å skjerme seg fra hunden, samtidig som det er fortvilende vondt for hunden at en i flokken tar avstand. Jeg skjønner at det er forferdelig vanskelig, men barna kommer uansett først, alltid, selv om man er glad i hunden. Jeg ville ha tenkt at hunden lider under adferden sin, og syns det er minst like vondt som dere når han biter. Ingen hunder biter på gøy. Jeg står fortsatt fast ved at jeg aldri ville latt barn og hund være i nærheten av hverandre..dessverre 😔 De to andre var 12 og 14 da hunden kom i hus. Han har alltid vært trygg og rolig rundt de og aldri vist aggressiv adferd mot de. Men det sa tidligere eier også. At han gikk godt overens med større barn men små barn var et stort problem. Vi har mange nevøer og nieser som er 7-8 ++ og aldri noe problem der. Men det er disse små barnehagebarna han er utrygg på. Allikevel skal han opp i 2 åringen å få med seg det som skjer. Jeg har sett denne adferden siden vi fikk han. Dvs vis vi har vært rundt små barn blir han helt stiv og du ser han mistrives. Uansett har ikke dette vært et dagligdags problem siden vi ikke omgikk små barn til vanlig. Jeg ser jo nå at han må stenges ute fra de andre. Vi har to hunder til som aldri har reagert på 2 åringen og han har aldri plaget de heller. Så her ligger de strødd rundt på gulvet mens 2 åringen leker og styrer med sine ting. Så her i hus er barn og hund i nærheten av hverandre. Men desverre ser jeg jo at minstehunden ikke kan være en del av dette fellesskapet. Da må han "bo" i gangen og det er en trist alderdom. Ts Anonymkode: afd9f...361
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #34 Skrevet 31. mai 2019 14 minutter siden, Tvist skrev: Du kan jo høre med Solplassen om det er i nærheten. Seniorhunder er deres hjertesak: http://solplassenhund.org/omplassere-egen-hund/ Det er i nærheten ja. Takk for tips 😊 Ts Anonymkode: afd9f...361
Hulderen Skrevet 31. mai 2019 #35 Skrevet 31. mai 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vår livssituasjon var annerledes da vi overtok hunden for 4 år siden. Da hadde vi bare de to eldste som da var 12 og 14 år og de har et fint forhold til hunden. Den har ingen problemer med våre to hunder fra før. De kommer godt overens og han sover i midten av de hver natt og piper om de forlater han. Jeg tror du har misforstått her. 2 åringen plager ingen av hundene og det har han aldri gjort. Løsningen blir da at hunden må bo bak en grind mens vi andre er i stuen. Han han ikke omplasseres da han er 12 år. Ser ikke for meg at noen vil ha en så gammel hund. Ts Anonymkode: afd9f...361 Jeg har ikke påstått at toåringen plager hunden med vilje, jeg skrev jo at barn ikke skjønner hva de gjør. Hvis toåringen plutselig stikker en finger i øyet på hunden av ren nysgjerrighet, så er det ikke sikkert at hunden nøyer seg med et litt hudavskrapning. Jeg ser at hunden er gammel, hele 12 år. Hunder blir gjennomsnitlig 13 år gamle. Begynner hunden å vise tegn på elde? Den første hunden min fikk epilepsi på slutten, og da bet den nære familiemedlemmer etter anfall. Vi tror at den enten hadde blitt forvirret av anfallene, eller trodde at det var vi som påførte den smertene. Det endte med at vi dessverre måtte avlive den. Det jeg prøver å få frem er at det kan være alderen som gjør at hunden biter mer, og i så fall vil det bare øke på. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #36 Skrevet 31. mai 2019 Tror ikke jeg hadde turt å beholde hunden. Hvor treffer han neste gang han biter, halsen? Blir det et styggere bitt i ansiktet? Du må da vakte på 2 åringen til en hver tid. Vi har en hund på ca 20 kilo som er 4 år, samt barn på 5 og 8. Vi var fulgte veldig med til å begynne med så vi fikk se hvordan hunden reagerte på barna, samt hvordan barna behandlet hunden. Vi så veldig raskt at han lærte å flytte seg når barna faller, eller hvis han går i føttene på oss. Han har aldri gjort noen som helst utfall mot barna, elle voksne. Dette er det jeg oppfatter som normal adferd hos hund. Ikke bare av erfaring fra egen hund, men også hunder i omgangskretsen vår. Skal sies at vi passer ekstra på når det er fremmede barn til stede, og barna våre er opplært til å ikke gå bort til hunder de ikke kjenner. Anonymkode: 0a4e9...e33 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #37 Skrevet 31. mai 2019 51 minutter siden, Vera skrev: Som hundeeier er det DITT ansvar at hunden din ikke biter barn, voksne, andre hunder osv. Barn ER klumsete og uforutsigbare, dette takler friske hunder helt utmerket. Om du med ditt barn er på besøk hjemme hos meg og min hund, så er det DU som har ansvaret for ditt barn. En hund trenger ikke å være syk for å reagere. Dem kan synes det er slitsomt med barn som knør på dem, lugger, slår og ramler rundt på deres plass. Jeg hadde heller ikke likt om noen behandlet meg slik. En hund som biter har i de fleste tilfeller vist at den er ukomfortabel flere ganger før den går til det steget å biter. Hva annet skal den gjøre når ungen og ikke minst foreldrene tar hintet? Jeg sier alltid i fra til mine venner med barn at hunden min er redd unger, han er ikke vant til dem og trekker seg da inna, uten å være aggresiv på noen måte. Om da en unge alikevel MÅ knø på hunden så er det foreldrenes ansvar og dem må da ta konsekvensene, ikke jeg og hunden. Anonymkode: fd50d...f42 1
Vera Skrevet 31. mai 2019 #38 Skrevet 31. mai 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du med ditt barn er på besøk hjemme hos meg og min hund, så er det DU som har ansvaret for ditt barn. En hund trenger ikke å være syk for å reagere. Dem kan synes det er slitsomt med barn som knør på dem, lugger, slår og ramler rundt på deres plass. Jeg hadde heller ikke likt om noen behandlet meg slik. En hund som biter har i de fleste tilfeller vist at den er ukomfortabel flere ganger før den går til det steget å biter. Hva annet skal den gjøre når ungen og ikke minst foreldrene tar hintet? Jeg sier alltid i fra til mine venner med barn at hunden min er redd unger, han er ikke vant til dem og trekker seg da inna, uten å være aggresiv på noen måte. Om da en unge alikevel MÅ knø på hunden så er det foreldrenes ansvar og dem må da ta konsekvensene, ikke jeg og hunden. Anonymkode: fd50d...f42 Ditt ansvar er å ta hunden din bort fra situasjonen - selv om det er hundens hjem - Om du ikke ønsker at hunden din skal avlives om den er så uheldig å bite et barn. Du vet at hunden din er utrygg på barn, når du inviterer barn inn i hjemmet ditt, er det du som utsetter barn og hund for fare - da må du ta ansvar for situasjonen. Blir barnet bitt er det stor sannsynlighet for at det er din hund som må avlives - barnet oppførte seg bare som et barn. Du kan syns det er så urettferdig du bare vil, men slik er det. Jeg er hundeeier selv, og jeg tar ansvar for min hund. Jeg vet hva han takler og ikke takler, og utsetter han ikke for noe jeg ikke tror han vil takle, spesielt ikke om det involverer barn eller hunder som ikke kan forsvare seg. Nei, jeg har ikke en aggressiv hund, jeg har verdens snilleste, tålmodigste hund. Men han er et rovdyr, og hele spekteret hans kjenner jeg ikke - derfor tar jeg alle forhåndsregler. Fordi jeg ønsker å beholde han lengst mulig. 8
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #39 Skrevet 31. mai 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du med ditt barn er på besøk hjemme hos meg og min hund, så er det DU som har ansvaret for ditt barn. Om da en unge alikevel MÅ knø på hunden så er det foreldrenes ansvar og dem må da ta konsekvensene, ikke jeg og hunden. Anonymkode: fd50d...f42 Dersom en liten unge blir alvorlig skadet av en hund, så har det liten hensikt å i ettertid skulle diskutere hvis feil det er. Konsekvensene av et angrep er det ungen som må bære. Om du ser at ungen peller på hunden, er det like mye ditt ansvar å gi ungen tilsnakk. Anonymkode: c2e0f...0f2 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #40 Skrevet 31. mai 2019 Hunden din har bitt 2-åringen din i ansiktet og du lurer på hva du skal gjøre!? Fri og bevare meg vel. Anonymkode: 2c569...06b 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå